Organisatie | Goes |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de monumentencommissie gemeente Goes |
Citeertitel | Verordening op de monumentencommissie gemeente Goes |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-05-2016 | Nieuwe regeling | 03-03-2016 | Onbekend. |
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 18 februari 2016;
gelet op artikel 15 van de Monumentenwet 1988;
vast te stellen de Verordening op de monumentencommissie gemeente Goes
In deze verordening wordt verstaan onder:
de commissie op het gebied van de monumentenzorg als bedoeld in artikel 15 van de Monumentenwet 1988.
Paragraaf 2 De advisering door de monumentencommissie
De monumentencommissie regelt zelf haar wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen in deze verordening.
De monumentencommissie heeft tot taak op verzoek van burgemeester en wethouders of uit eigen beweging advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders over aspecten op het gebied van cultuurhistorie en monumentenzorg omtrent:
toepassing van de Monumentenwet 1988 en de Erfgoedverordening gemeente Goes 2010;
aanvragen om een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel f, of artikel 2.2, eerste lid, onderdeel b, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
aanvragen om een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel c, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover de activiteit plaatsvindt in een beschermd stads- of dorpsgezicht;
aanvragen om een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdelen a, b en h, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover dat in een bestemmingsplan is voorgeschreven.
Artikel 2.3 Niet wettelijk verplichte taken
De monumentencommissie krijgt de opdracht om – op verzoek van burgemeester en wethouders – naast de reguliere taken de volgende (niet wettelijk verplichte) taken uit te voeren:
advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over aspecten op het gebied van cultuurhistorie en monumentenzorg van in voorbereiding zijnde structuurvisies, bestemmingsplannen, afwijkingsbesluiten, beheersverordeningen, beeldkwaliteitplannen, stedenbouwkundige plannen, landschappelijke plannen en andere relevante gemeentelijke beleidsstukken, waaronder de welstandsnota. De monumentencommissie krijgt deze stukken reeds in het ontwerpstadium voorgelegd ter advisering en brengt hier desgevraagd schriftelijk advies over uit;
Artikel 2.4 Taken van de voorzitter
Tijdens de openbare vergadering treedt de voorzitter op als gastheer dan wel gastvrouw voor alle aanwezigen. De voorzitter legt in het kort de vergaderprocedure uit en informeert wie van de aanwezigen bij een bepaald plan wil inspreken. Indien een plan in het vooroverleg is besproken, geeft de voorzitter een korte samenvatting van hetgeen in dat stadium van het planproces is besproken.
Alvorens een second opinion te vragen, bieden burgemeester en wethouders eerst de monumentencommissie de mogelijkheid tot heroverweging van het eerder uitgebrachte advies. Indien alsnog een second opinion wordt gevraagd, wordt dit gemeld aan de monumentencommissie. Bij een second opinion wordt de aanvraag om een omgevingsvergunning voorgelegd aan een andere commissie dan Dorp, Stad & Land. Hierover neemt de gemeente contact op met de Federatie Welstand.
Paragraaf 3 Samenstelling van de monumentencommissie
Artikel 3.1 Samenstelling en besluitvorming
De monumentencommissie kan zich naar eigen inzicht laten bijstaan door extra adviseurs. Afhankelijk van de aanvraag om een omgevingsvergunning die moet worden beoordeeld, nemen de extra adviseurs deel aan de vergadering. Zij hebben geen stemrecht, tenzij ze als commissielid zijn benoemd door de gemeenteraad.
Artikel 3.2 Niet betrokken zijn bij een aanvraag om een omgevingsvergunning
De leden van de monumentencommissie en hun eventuele plaatsvervangers of extra adviseurs die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins bij een door de monumentencommissie te beoordelen aanvraag om een omgevingsvergunning betrokken zijn, onthouden zich van medewerking aan de beoordeling daarvan en zijn niet betrokken bij beraadslaging, beoordeling en advisering over de aanvraag om een omgevingsvergunning.
Paragraaf 6 Termijn van advisering
Artikel 6.1 Termijn van advisering
Burgemeester en wethouders kunnen in hun verzoek om advies de monumentencommissie een langere termijn dan genoemd in de bovengenoemde leden van dit artikel geven indien de beslistermijn met toepassing van artikel 3.9, tweede lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is verlengd.
Paragraaf 7 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting
Artikel 7.1 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting
De vergaderingen van de monumentencommissie zijn openbaar. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen alleen voor de vergadering waarin het advies formeel wordt vastgesteld. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg over bijvoorbeeld een principeaanvraag of een schetsplan.
Tijdstip en plaats van de vergadering van de monumentencommissie worden tijdig bekendgemaakt in een van overheidswege uitgegeven blad, dagblad, nieuwsblad of huis-aan-huisblad, de gemeentelijke internetsite of op een andere geschikte wijze. De agenda voor de vergadering kan in het Stadskantoor worden ingezien.
Indien burgemeester en wethouders – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dienen zij daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen.
In het geval dat de aanvraag om een omgevingsvergunning in de vergadering van de monumentencommissie wordt behandeld en een verzoek door de aanvrager tot het geven van een toelichting is gedaan, dient de aanvrager van de omgevingsvergunning een uitnodiging te ontvangen voor de vergadering van de monumentencommissie, waarin de aanvraag wordt behandeld.
Belanghebbenden hebben in toelichtende zin spreekrecht. De voorzitter stelt, afhankelijk van de agenda, de maximale spreektijd van eenieder vast. Spreektijd kan slechts worden gebruikt voor het geven van een visie op de aspecten op het gebied van cultuurhistorie en monumentenzorg van het plan. Een belangenafweging of beoordeling vindt niet plaats tijdens de vergadering.
Paragraaf 8 Afdoening onder verantwoordelijkheid
Artikel 8.1 Afdoening onder verantwoordelijkheid
De monumentencommissie kan de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning, onder verantwoordelijkheid van de monumentencommissie, overlaten aan een of meerdere daartoe aangewezen leden. Het aangewezen lid of de aangewezen leden kunnen, zowel positief als negatief, adviseren over plannen waarvan volgens hen het oordeel van de monumentencommissie als bekend mag worden verondersteld.
Behandeling onder verantwoordelijkheid van een aanvraag om een omgevingsvergunning is openbaar. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen alleen voor de vergadering waarin het advies formeel wordt vastgesteld. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg over bijvoorbeeld een principeaanvraag of een schetsplan.
Indien burgemeester en wethouders – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dienen zij daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen.
Paragraaf 10 Overgangs- en slotbepalingen
Op een aanvraag om een omgevingsvergunning die is ingediend vóór het tijdstip waarop deze verordening van kracht wordt en waarop op genoemd tijdstip nog niet is beschikt, zijn de bepalingen van de bouwverordening van toepassing, zoals die luidden vóór de inwerkingtreding van deze verordening, tenzij de aanvrager de wens te kennen geeft dat de bepalingen van deze verordening worden toegepast.