Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Beschut Werk gemeente Westland 2016 |
Citeertitel | Beleidsregels Beschut werk gemeente Westland 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Re-integratieverordening Participatiewet, art. 10, lid k
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-04-2016 | nieuwe regeling | 29-03-2016 Gemeenteblad Westland, 14-04-2016 | Gbw, 16, 12 |
Het college van burgemeester en wethouders gemeente Westland;
gelet op artikel 10, lid k van de re-integratieverordening Participatiewet ;
vast te stellen de Beleidsregels Beschut Werk gemeente Westland 2016.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1. Begripsomschrijvingen.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
In deze beleidsregels worden dezelfde begripsbepalingen gebruikt als in de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet.
Artikel 2. Voorselectie door gemeente
In afwijking van het bepaalde in lid 1, sub c, en d kan op basis van individualisering, mits goed beargumenteerd, afgeweken worden. Op basis van de individuele ontwikkelmogelijkheden kan aan een belanghebbende met een verdiencapaciteit lager dan 40% van het wettelijk minimumloon alsnog de voorziening beschut werk ingezet worden.
Indien het college aan een persoon uit de doelgroep de voorziening beschut werk wil aanbieden, vraagt het college een deskundige om vooraf onderzoek te doen of iemand voldoet aan de in het eerste lid genoemde criteria voor beschut werk. Bij de bepaling door het college of iemand de voorziening beschut werken krijgt aangeboden wordt rekening gehouden met de totale omvang van de aan te bieden werkplekken. In de toelichting is hiervoor een schema opgenomen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 29 maart 2016
Burgemeester en wethouders van Gemeente Westland,
De secretaris, De burgemeester,
M. van Beek J. van der Tak
Toelichting beleidsregels Beschut werk gemeente Westland 2016
Per 1 januari 2015 is de Participatiewet in werking getreden. Binnen deze wettelijke kaders is Beschut Werk alsnieuwe voorziening opgenomen. Met de Participatiewet krijgen gemeenten een breed instrumentarium ter beschikking. Gemeenten hebben de vrijheid om te bepalen welke ondersteuning mensen nodig hebben. Daarmee kan worden voorkomen dat er wachtlijsten ontstaan. Eén van de instrumenten die door de gemeenten kan worden ingezet is de voorziening beschut werk.
De voorziening Beschut Werk is bedoeld voor mensen die door hun lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een zodanige mate van begeleiding en aanpassing van de werkplek nodig hebben, dat van een reguliere werkgever niet mag worden verwacht dat hij/zij deze mensen in dienst neemt. Met de voorziening beschut werk kan de gemeente mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt toch in een dienstbetrekking laten werken.
Dit artikel bevat de begripsbepalingen die op deze beleidsregels van toepassing zijn.
Artikel 2. Voorselectie door de gemeente
Gemeenten bepalen – binnen de wettelijke kaders van de Participatiewet - wie er voor de voorziening beschut werk in aanmerking komt. Het gaat om mensen die uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben. Beschut werk kenmerkt zich door een hoge mate van (structurele) ondersteuning en aanpassing van het werk. Of iemand in aanmerking komt voor beschut werk hoeft niets te zeggen over de mate van productiviteit van deze persoon.
In de Werkkamer is afgesproken en vervolgens in de Participatiewet neergelegd dat de gemeente bepaalt welke mensen zij voor een beoordeling beschut werk bij UWV voordraagt. UWV beoordeelt vervolgens, in opdracht van de gemeente, op basis van landelijke criteria of mensen tot de doelgroep beschut werk behoren en adviseert de gemeente hierover.
Door middel van een onderzoek door een deskundige van Patijnenburg wordt, aan de hand van de criteria zoals genoemd in artikel 2, lid 1 bekeken of iemand in aanmerking kan komen voor een indicatiestelling beschut werk door UWV. Op basis van individualisering kan, mits goed beargumenteerd, afgeweken worden. Dit is van toepassing bij een belanghebbende die niet tot de doelgroep behoort, zoals genoemd in artikel 2, lid 1, sub d of wanneer de verwachte loonwaarde lager ligt dan 40%. Bij een hogere loonwaarde dan 60% geldt dit overigens niet.
Het college biedt alleen beschut werk plekken aan op basis van de jaarlijks door het Rijk aan het participatiebudget toegevoegde middelen voor begeleiding/jobcoaching van deze personen. Dit leidt tot onderstaand schema van beschikbare plekken
De indicatiestelling wordt uitgevoerd door een deskundige van het UWV op basis van de landelijk vastgestelde criteria.
Artikel 5. Vaststellen loonwaarde en loonkostensubsidie
De gemeente kan voor deze werknemers loonkostensubsidie verstrekken, aan de werkgever. Het college vraagt advies aan bij de deskundige van Patijnenburg of aanvullende voorzieningen noodzakelijk zijn (bijv. jobcoaching, werkplekaanpassingen, etc.). Dit advies is niet bindend.
De loonwaardebepaling bij beschut werk vindt om de drie jaar plaats.
De Participatiewet regelt geen specifieke arbeidsvoorwaarden voor mensen die beschut gaan werken. Het is aan de sociale partners om hierover afspraken te maken. De gemeenten in Haaglanden hebben het arbeidsvoorwaardenpakket Beschut zo eenduidig mogelijk ingericht. Er in een arbeidsvoorwaardenpakket opgesteld, gebaseerd op het model van Cedris/DZB. Dit arbeidsvoorwaardenpakket is niet algemeen bindend zoals bij een CAO. Landelijk wordt wel nagedacht over een Centrale Participatieovereenkomst. Als deze er inderdaad komt, is de kans groot dat het wordt gebaseerd op het model van Cedris/DZB.
De definitieve vaststelling van de arbeidsvoorwaarden vindt plaats door de directie van Patijnenburg.
Artikel 7. Onvoorziene gevallen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.