Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels Sportinitiatieven |
Citeertitel | Nadere regels Sportinitiatieven |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2016 | Nieuwe regeling | 19-04-2016 | Gemeenteblad 2016, nummer 63 |
Het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam;
gelezen het voorstel van de wethouder Financiën, Organisatie, Haven, Binnenstad en Sport van 19 april 2016; kenmerk 16MO04449;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
met de Nadere regels Sportinitiatieven aanvullende regels op de Subsidieverordening Rotterdam 2014 zijn geformuleerd, die het mogelijk maken subsidieaanvragen voor sportinitiatieven te verlenen of te weigeren;
subsidie zoals bedoeld in artikel 1, sub a, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
gebied als bedoeld in artikel 2 van de Verordening op de gebiedscommissies 2014;
subsidie zoals bedoeld in artikel 1, sub b, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
subsidieplafond, zoals bedoeld in artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 4, lid 2 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
Artikel 2 Doel Nadere regels Sportinitiatieven
Het doel van deze nadere regels is verenigingen en organisaties met een financiële bijdrage in staat te stellen om met sportstimulerende initiatieven meer Rotterdammers duurzaam (d.w.z. langdurig) aan het sporten en bewegen te krijgen en Rotterdamse sporters structureel aan het sporten te houden. De gemeente hanteert uitgangspunten, waaraan de subsidieaanvraag dient te voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor een subsidie. De uitgangspunten zijn:
In afwijking van de bepalingen in artikelen 3, sub d en e, en 5, sub c, kunnen voor jaarlijkse subsidiering in aanmerking komen de subsidieaanvragen die minimaal vallen onder zes van de onderstaande acht bepalingen. De subsidieaanvragen dienen wel aan de overige bepalingen in de artikelen 3 en 5 te voldoen.
De gemandateerde subsidiebeschikker bepaalt of de sport- en beweegactiviteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd valt onder de couleur locale aan de hand van de hierboven gestelde criteria.
Onverminderd het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en de SVR 2014 wordt op basis van deze nadere regeling de subsidie geweigerd indien:
Toelichting op de Nadere Regels Sportinitiatieven
Artikel 2, doel nadere regels Sportinitiatieven
Op basis van de algemene regeling en nadere regels Sportinitiatieven stelt de gemeente middelen beschikbaar aan verenigingen en organisaties om Rotterdammers duurzaam (langdurig) aan het sporten en bewegen te krijgen en Rotterdamse sporters structureel aan het sporten te houden.
Met de hoogte van de sportparticipatie in het gebied wordt bedoeld dat aanvragen gericht op een doelgroep in dat gebied met een lagere sportparticipatie voorrang hebben boven een aanvraag gericht op een doelgroep in enig gebied met een hogere sportparticipatie. Om dit te kunnen beoordelen worden subsidieaanvragen binnen de gemeente afgestemd in ieder geval met SportRegie, de overige directies binnen het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling en de betrokken gebiedsorganisatie(s).
Artikel 3, Toepassingsgebied nadere regels
Het sportinitiatief dient een bijdrage te leveren aan de collegetarget Sportparticipatie. In 2015 is de collegetarget vastgesteld. In de collegetarget is bepaald dat de gemeente in 2018 (meting eind 2017) de sportparticipatie tot 60% wil hebben verhoogd. Dit betekent een stijging van 1% ten opzichte van de meting sportparticipatie uitgevoerd in 2013. Destijds werd een sportparticipatie van 59% gemeten. Mocht het collegetarget voor 2018 zijn bereikt, ambieert de gemeente in 2018 een hogere sportparticipatie dan 60% te realiseren.
Een subsidie voor een sportinitiatief heeft tot doel succesvolle activiteiten op eigen kracht doorgang te laten vinden. In voorkomende gevallen kan het echter noodzakelijk zijn voor een langere periode subsidie te verlenen om de beoogde doelen en uitgangspunten van de algemene regeling Sportinitiatieven te bereiken. Daarom worden eenmalige subsidies verstrekt voor maximaal een periode van twee achtereenvolgende jaren.
Om te voorkomen dat voor hetzelfde sportinitiatief in hetzelfde gebied meerdere jaren achtereen door verschillende rechtspersonen subsidie wordt aangevraagd, komt zo’n aanvraag niet in aanmerking voor subsidie indien het sportinitiatief in het voorgaande jaar met een subsidie van de Sport & Cultuur heeft plaatsgevonden.
Met deze bepaling voorkomt de gemeente dat aanvragers gaan ‘shoppen’ bij de gemeente voor het verkrijgen van middelen. De sportinitiatieven worden, indien zij in een specifiek gebied plaatsvinden, ook besproken met de ambtelijke organisatie van het betreffende gebied. Bij andere overheidsregelingen valt bijvoorbeeld te denken aan een bijdrage van de directies J&O, PGW&Z of van een van de gebieden.
Artikel 4, Subsidieplafond en verdeelsleutel
Er is beperkt budget beschikbaar om sportinitiatieven te ondersteunen. Daarom wordt per kalenderjaar een subsidieplafond voor sportinitiatieven en ouderensport vastgesteld. De gemeente stelt deze plafonds definitief vast in de begroting van Sport & Cultuur. Het college stelt het bedrag voor 2017 onder voorbehoud van de begroting vast op € 430.000,– en binnen dit bedrag is maximaal € 159.000,– beschikbaar voor éénmalige subsidies en maximaal € 271.000,– beschikbaar voor structurele subsidies.
De subsidieaanvraag betreft een aanvraag voor de uitvoering van een sportinitiatief, zijnde activiteiten, sportevenementen en (de ontwikkeling van) een methodiek. Het sportinitiatief richt zich op het duurzaam (langdurig) aan het sporten en/of bewegen krijgen van Rotterdammers en het structureel aan het sporten houden van de Rotterdamse sporter. Een aanvraag voor uitsluitend de huur van een accommodatie komt daarmee niet in aanmerking voor subsidie. Indien de huur een component is van de totale begroting en er geen alternatieve financiering is, kunnen de kosten van de huur van een accommodatie voor vergoeding in aanmerking komen.
Om te kunnen bepalen of een sportinitiatief inspeelt op een onder de Rotterdammers bestaande behoefte, vindt binnen de gemeente afstemming van de aanvraag plaats met SportRegie, de overige directies in het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling en de gebiedsorganisatie. De afstemming gebeurt per mail of in bestaande overlegvormen.
De gemeente wil dat subsidieaanvragers samenwerken met hun partners in de wijk, het gebied of in Rotterdam. Samenwerking bevordert het bereiken van de beoogde doelgroep en biedt de mogelijkheid dat een sportinitiatief meerdere gemeentelijke doelen kan dienen, dat het initiatief bijvoorbeeld ook bijdraagt aan het bieden van een sociaal netwerk aan burgers.
Afstemming met de sportregisseur van Sport & Cultuur is nodig omdat deze ambtenaar inzicht heeft in de behoefte in een gebied en zicht heeft op de activiteiten die in het betreffende gebied worden georganiseerd. Dat inzicht heeft de sportregisseur zowel ten aanzien van de door de gemeente als de door derden gefinancierde activiteiten. Op deze wijze kan worden voorkomen dat meerdere concurrerende activiteiten of initiatieven tegelijk plaatsvinden die elkaars potentiele deelnemers wegtrekken.
Bij laagdrempeligheid wordt bijvoorbeeld bedoeld een betaalbaar tarief voor de deelnemers, een korting op de contributie, de afstand van huis tot de activiteit, de toegankelijkheid van het gebouw en de fysieke en mentale mogelijkheden van de deelnemers. Initiatieven voor ouderen worden aangeboden zonder dat daar langdurige verplichtingen voor de ouderen aan verbonden zijn, zoals een verplicht lidmaatschap van een jaar.
Bij het beoordelen of er sprake is van een goede prijs/kwaliteitsverhouding neemt de gemeente de prijzen in het economisch verkeer mee. Ten aanzien van de kwaliteit van het sportinitiatief beoordeelt de gemeente het sportinitiatief op de bijdrage die het initiatief aan de gemeentelijke doelen levert en het voldoen aan de eisen gesteld aan de subsidieaanvraag (artikelen 3 en 5).
Om de kans te vergroten dat succesvolle activiteiten op eigen kracht doorgang te laten vinden, dient de subsidieaanvrager financieel bij te dragen aan het sportinitiatief door zorg te dragen voor een bijdrage van minimaal 30% van de begrote kosten. Deze kosten kan de aanvrager voor eigen rekening nemen of delen met de samenwerkende partners of deels bekostigen via financiering door andere (directies van) overheden dan de directie Sport & Cultuur.
In het (werk)plan beschrijft de subsidieaanvrager de activiteit of methodiek. Hiervoor maakt de subsidieaanvrager gebruik van het door het college vastgestelde formulier voor het werkplan. Dit formulier is te vinden bij de subsidieportal van de gemeente Rotterdam, www.rotterdam.nl/subsidies.
Sportinitiatieven worden mede ingezet om vitale en leefbare gemeenschappen te bevorderen in Rotterdam. Een aantal gebieden in Rotterdam – Hoek van Holland, Rozenburg, Pernis en Overschie – liggen in de gemeente Rotterdam geïsoleerd, zijn kleinschalig, hebben een beperkt aantal voorzieningen en beschikken niet tot nauwelijks over de mogelijkheid om sporters uit ander delen van Rotterdam te trekken. Voorts zijn er een aantal initiatieven in Rotterdam die bijdragen aan het sportimago van de stad. Omdat het niet wenselijk is de genoemde activiteiten en evenementen slechts eenmalig aan te bieden, kennen de nadere regels onder voorwaarden de mogelijkheid jaarlijkse subsidies te verstrekken in plaats van eenmalige subsidies. De subsidieaanvraag dient, om in aanmerking te komen voor deze uitzonderingsbepaling minimaal aan zes van de acht bepalingen in dit artikel te voldoen. De overige artikelen en bepalingen van de nadere regels blijven onverkort van toepassing op de te verlenen subsidies.
Artikel 8, Verlenen en vaststellen
Artikel 9, Verplichtingen subsidieontvanger
Dit gemeenteblad 2016, nummer 63, is uitgegeven op 29 april 2016 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR, locatie Stadswinkel Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)