Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dronten

Regeling kinderopvang gemeente Dronten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDronten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling kinderopvang gemeente Dronten
CiteertitelRegeling Kinderopvang gemeente Dronten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerppersoneel

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Regeling Kinderopvang gemeente Dronten van 11 maart 2003.

Datum inwerkingtreding wijkt af van tekst regeling.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 160
  2. Wet kinderopvang
  3. Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling, art. 15:3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200701-01-2007vervallen van rechtswege

14-12-2006

Belastingplan 2007

geen
17-06-200601-01-2005nieuwe regeling

04-01-2005

Gemeenteblad 2006, nr. 19

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling kinderopvang gemeente Dronten

Burgemeester en wethouders van Dronten;

Gelet op artikel 15:3 van de Gemeentelijke Arbeidsvoorwaardenregeling (GAR);

Gelet op het gestelde in artikel 160 Gemeentewet;

Gelet op de Wet Kinderopvang per 1 januari 2005;

B E S L U I T E N:

I. in te trekken de Regeling Kinderopvang gemeente Dronten, vastgesteld bij besluit van 11 maart 2003.

II. vast te stellen de volgende Regeling kinderopvang gemeente Dronten.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Medewerker: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1 lid 1 onder a. van de Gemeentelijke Arbeidsvoorwaardenregeling (GAR), de werknemer die in dienst is genomen met toepassing van artikel 2:4 lid 1 van de GAR

  • 2.

    Belanghebbende: De medewerker die als ouder in een familierechtelijke betrekking staat tot een kind dat niet deelneemt aan het voortgezet onderwijs (0 tot en met ongeveer 12 jaar), onderscheidenlijk die blijkens verklaringen uit het bevolkingsregister op hetzelfde adres woont als een kind dat niet deelneemt aan het voortgezet onderwijs en duurzaam de opvoeding van dat kind op zich heeft genomen.

  • 3.

    Kinderopvang: het in georganiseerd verband tegen vergoeding bieden van verzorging en opvoeding van kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar en kinderen vanaf 4 t/m 12 jaar die primair onderwijs volgen, door anderen dan de eigen ouders, pleegouders of stiefouders, op uren dat ouders/verzorgers hiervoor niet beschikbaar zijn, om redenen genoemd in artikel 2.

  • 4.

    Totale opvangkosten: de door de kinderopvanginstelling aan de ouders gefactureerde kosten voor kinderopvang

Artikel 2. Doelgroep

  • 1.

    Deze regeling is van toepassing op de medewerker als bedoeld in artikel 1, lid 2 en heeft betrekking op kinderopvang voor een deelnemer die;

    • -

      als alleenstaande één of meer kinderen verzorgt, of

    • -

      met huwelijks- of relatiepartner één of meer kinderen verzorgt en wiens huwelijks- of relatiepartner werkzaam is of een opleiding volgt (voor zover deze gerelateerd is aan het arbeidsproces), dan wel wegens langdurige ziekte de verzorging van de kinderen niet op zich kan nemen. In het geval van langdurige ziekte is een medische verklaring vereist.

  • 2.

    Gebruik van de regeling kinderopvang kan alleen indien zowel de deelnemer als zijn/haar partner gelijktijdig werkzaam zijn. Voor deze dagen kan vergoeding voor kinderopvang worden aangevraagd. Voor éénoudergezinnen geldt dit voor de dagdelen waarop men werkt.

  • 3.

    Wanneer op overlappende dagdelen ouderschapsverlof wordt genoten, worden voor die dagdelen niet gelijktijdig kinderopvangfaciliteiten geboden.

  • 4.

    De opvang wordt geregeld voor wettige, adoptie- en stiefkinderen tot en met de leeftijd van 12 jaar, waarvoor de medewerker zorgplicht heeft.

Artikel 3. Vormen kinderopvang

Professionele vormen van kinderopvang, die voldoen aan wettelijke kwaliteitsregels en geregistreerd staan bij de gemeente, komen voor een vergoeding in aanmerking. Het betreft:

  • -

    opvang in een kinderdagverblijf, voor kinderen van nul tot vier jaar;

  • -

    buitenschoolse en naschoolse opvang, voor kinderen van vier tot en met twaalf jaar;

  • -

    de bemiddelingskosten voor opvang via een erkend gastouderbureau, voor kinderen van nul tot en met twaalf jaar.

Artikel 4. Aanmelding

Aanmelding voor tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang geschiedt minimaal één maand voor de daadwerkelijke ingangsdatum van de kinderopvang.

Artikel 5. Tegemoetkoming

  • 1.

    Kinderopvang, buitenschoolse- en naschoolse opvang

    Voor de opvang van één of meer kinderen bij een kinderopvangorganisatie bedraagt de tegemoetkoming 1/6 van de totale kosten kinderopvang tot een maximum uurtarief. Dit maximum uurtarief wordt jaarlijks vastgesteld door het Rijk.

  • 2.

    Gastouderopvang:

    Voor de opvang van één of meerdere kinderen door een gastouder geldt, na bemiddeling door een daarvoor ingestelde organisatie, dat uitsluitend de bemiddelingskosten voor 1/6 voor vergoeding in aanmerking komen. De bemiddelingskosten dienen naar het oordeel van de werkgever redelijk en billijk te zijn.

Artikel 6. Aansprakelijkheid

De werkgever is niet verantwoordelijk voor de opvang van de kinderen. Deze verantwoordelijkheid berust volledig bij de kinderopvangorganisatie dan wel gastouders waar de opvang plaatsvindt. De werkgever aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van een fout of tekortkoming van de kinderopvangorganisatie dan wel de gastouder(s).

Artikel 7. Beëindiging

  • 1.

    Het gebruik door deelnemers aan de Regeling Kinderopvang eindigt:

    • a.

      wanneer de deelnemer uit dienst gaat bij de werkgever;

    • b.

      wanneer het kind de 13-jarige leeftijd bereikt;

    • c.

      automatisch in geval van overlijden van het kind;

    • d.

      in geval van opzegging door de deelnemer en/of werkgever.

  • 2.

    Opzegging (in geval van 1a, 1b, 1d) dient schriftelijk te geschieden met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden. Ingeval een deelnemer niet of niet tijdig verzoekt om de opvang te beëindigen en de overeenkomst met de kinderopvangorganisatie daardoor niet tijdig kan worden beëindigd, verstrekt de werkgever geen tegemoetkoming. Dit ongeacht of de deelnemer nog feitelijk gebruik maakt van de opvangplaats.

Artikel 8. Onvoorziene gevallen

Het college kan voor zover nodig in afwijking van de bij of krachtens deze regeling gestelde regels beslissen in individuele gevallen, waarin deze regeling naar hun oordeel niet of niet naar redelijkheid voorziet.

Artikel 9. Wijziging regeling

De werkgever behoudt zich het recht voor om jaarlijks tot aanpassingen of wijzigingen van de regeling over te gaan. Eventuele wijzigingen in de regelingen opgelegd door de rijksoverheid en/of de belastingdienst worden van toepassing verklaard op deze regeling.

Artikel 10. Inwerkingtreding

  • 1.

    De regeling kan worden aangehaald als Regeling Kinderopvang gemeente Dronten.

  • 2.

    De regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.

Dronten, 4 januari 2005

Burgemeester en wethouders van Dronten,

de secretaris

de burgemeester