Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dronten

Regeling functiewaardering formatieplaatsen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDronten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling functiewaardering formatieplaatsen
CiteertitelRegeling functiewaardering formatieplaatsen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerppersoneel

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling
  2. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-200701-08-2007intrekking

10-07-2007

Gemeenteblad 2007, nr. 12

geen
20-05-199801-10-1993nieuwe regeling

23-04-1996

Gemeenteblad 1998, nr. 23

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling functiewaardering formatieplaatsen

Burgemeester en wethouders van Dronten,

gezien de bereikte overeenstemming in de commissie voor Georganiseerd Overleg;

gelet op de Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling en de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T E N:

I. in te trekken de "Regeling functiewaardering formatieplaatsen gemeente Dronten", vastgesteld bij besluit van 28 januari 1995 met ingang van de datum van inwerkingtreding van de volgende regeling;

II. vast te stellen de volgende "Regeling functiewaardering formatieplaatsen".

 

AFDELING I. BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

Artikel 1.

In deze regeling wordt verstaan onder:

ambtenaar:

  • 1.

    de ambtenaar in de zin van artikel 1:1 van de Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling;

  • 2.

    de werknemer in de zin van artikel 2:5 van de Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling;

afdelingshoofd:

leidinggevende van een afdeling;

bestuursorgaan:

het college van burgemeester en wethouders;

bezwarenadviescommissie:

de bezwarenadviescommissie personele aangelegenheden als bedoeld in artikel 7;

clusterhoofd:

leidinggevende van een cluster;

conversie:

de koppeling van de resultaten van de waardering aan de salarisniveaus;

directe chef:

degene die hiërarchisch direct boven de ambtenaar is geplaatst; zijn dit meer personen, dan treden zij gezamenlijk als directe chef op;

formatieplaats:

een taak of een groep van taken, zoals die binnen het raam van de voor de gemeente geldende regelingen door of namens het bestuursorgaan is vastgesteld om door één ambtenaar te worden vervuld;

functiedeskundige:

de met de uitvoering van de Regeling functiewaardering belaste deskundige medewerker / adviseur;

gemeentesecretaris:

het diensthoofd;

managementteam:

het overlegorgaan waarin zitting hebben de sectorhoofden en de gemeentesecretaris.

personeelsadviseur:

de als zodanig voor de sector aangewezen medewerker van Personeelszaken;

sectorhoofd:

leidinggevende van een sector;

waarderingscommissie:

de commissie als bedoeld in artikel 6, eerste lid.

AFDELING II. METHODE FUNCTIEWAARDERING

Artikel 2. Omvang

  • 1.

    Het niveau van alle bij de gemeente voorkomende formatieplaatsen zal worden vastgelegd volgens de methode van functiewaardering, die als bijlage 1 bij deze regeling is gevoegd.

  • 2.

    Het bepaalde in het eerste lid geldt slechts ten aanzien van formatieplaatsen waarvoor een bezoldiging van gemeentewege wordt vastgesteld.

Artikel 3. De formatieplaatsbeschrijving

  • 1.

    Het afdelingshoofd voert vooroverleg met het clusterhoofd over de op te stellen concept-formatieplaatsbeschrijving. Het afdelingshoofd stelt in overleg met de personeelsadviseur en het sectorhoofd een concept-formatieplaatsbeschrijving op. De concept-formatieplaatsbeschrijving wordt voorbereid door de functiedeskundige op basis van door het afdelingshoofd beschikbaar gestelde gegevens.

  • 2.

    De concept-formatieplaatsbeschrijving wordt voorgelegd aan de betreffende ambtena(a)r(en). Het afdelingshoofd treedt in overleg met de betreffende ambtena(a)r(en).

  • 3.

    Naar aanleiding van deze gesprekken past het afdelingshoofd zo nodig de concept-formatieplaatsbeschrijving aan. De beschrijvingen en de wijzigingen worden in het werkoverleg van de afdeling besproken. Het afdelingshoofd tekent het concept en de betrokken ambtena(a)r(en) tekent (tekenen) het concept voor "gezien". Daarna levert het afdelingshoofd de concept formatieplaatsbeschrijving in bij het sectorhoofd. Het sectorhoofd beoordeelt de concept-beschrijvingen onder andere in het licht van de uitgangspunten van de organisatie. Indien noodzakelijk past het sectorhoofd, na overleg met betreffende ambtena(a)r(en), de personeelsadviseur en het afdelingshoofd, de concept-formatieplaatsbeschrijving aan. Het sectorhoofd legt de beschrijvingen (en eventueel resterende aandachtspunten) voor aan de gemeentesecretaris.

  • 4.

    De gemeentesecretaris stelt, na overleg in het managementteam, gehoord het advies van de afdeling PI, het volledige pakket concept-formatieplaatsbeschrijvingen aan de orde in de medezeggenschapscommissie. Na instemming van de medezeggenschapscommissie tekent de gemeentesecretaris de concept-formatieplaatsbeschrijvingen voor akkoord.

  • 5.

    De gemeentesecretaris legt de concept-formatieplaatsbeschrijvingen met het advies van de medezeggenschapscommissie voor aan het bestuursorgaan; deze stelt binnen zes weken de taakinhoud van alle functies vast.

  • 6.

    De vastgestelde formatieplaatsbeschrijvingen worden aan de functiewaarderingscommissie ter waardering voorgelegd.

Artikel 4. Bedenkingen tegen de wijze van totstandkoming van de beschrijving

  • 1.

    Indien (de wijze van totstandkoming van) de formatieplaatsbeschrijvingen, zoals bedoeld in artikel 3, niet de instemming van de medezeggenschapscommissie krijgt, vraagt de gemeentesecretaris een voorziening bij het bestuursorgaan.

  • 2.

    Het bestuursorgaan treft deze voorziening na advies te hebben ingewonnen van de commissie voor het Georganiseerd Overleg. Voor het advies van de commissie voor het Georganiseerd Overleg geldt het overeenstemmingsvereiste.

  • 3.

    Het bestuursorgaan neemt een besluit binnen zes weken nadat zij hierover door de gemeentesecretaris zijn geadviseerd. Dit besluit wordt meegedeeld aan het afdelingshoofd, aan het sectorhoofd, de gemeentesecretaris, de betrokken ambtena(a)r(en) en de functiedeskundige.

Artikel 5. Eerste formatieplaatsbeschrijving en wijziging in de formatieplaatsbeschrijving

  • 1.

    Formatieplaatsbeschrijvingen worden opgemaakt:

    • a.

      voor nieuwe formatieplaatsen welke duurzaam vervuld moeten worden;

    • b.

      bij wijziging van het waarderingssysteem: voor die formatieplaatsen waarvoor het bestuursorgaan dit noodzakelijk acht;

    • c.

      bij wijziging van de organisatie of wijziging van de taakinhoud van een of meer formatieplaatsen: voor alle formatieplaatsen die bij deze wijziging zijn betrokken.

  • 2.

    Voor de behandeling van de in het eerste lid bedoelde nieuwe of aangepaste formatieplaatsbeschrijvingen zijn alle bepalingen van deze regeling van toepassing.

AFDELING III. WAARDERINGSPROCEDURE

Artikel 6. Waarderingscommissie

  • 1.

    Er is een waarderingscommissie, bestaande uit:

    • a.

      gemeentesecretaris, tevens voorzitter;

    • b.

      twee sectorhoofden;

    • c.

      drie vertegenwoordigers van het personeel aan te wijzen door de medezeggenschapscommissie;

    De waarderingscommissie kan haar werkwijze vastleggen in een reglement.

    De waarderingscommissie adviseert het bestuursorgaan over de toepassing van de secundaire factoren (met name leidinggeven, handelingsvrijheid, keuzemogelijkheden en zelfstandigheid), de rangorde, de conversietabel en de graderingsrapporten.

  • 2.

    Voor ieder lid wordt, ingeval van langdurige afwezigheid, een plaatsvervanger aangewezen, te weten voor de in lid 1 onder a en b genoemde leden de in de normale dienstuitoefening aangewezen vervangers en voor de onder c genoemde leden de door de medezeggenschapscommissie aangewezen vervangers.

  • 3.

    Aan de waarderingscommissie kan een door de gemeentesecretaris aangewezen ambtenaar als secretaris worden toegevoegd.

  • 4.

    De senior-medewerker Personeelszaken kan de vergaderingen van de waarderingscommissie als adviseur bijwonen.

  • 5.

    De vergaderingen van de waarderingscommissie zijn niet openbaar. De leden, de secretaris en de adviseurs zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen uit de stukken of beraadslagingen bekend is geworden.

  • 6.

    De functiedeskundige vervaardigt aan de hand van de vastgestelde formatieplaatsbeschrijving een concept-waarderingsadvies voor de waarderingscommissie.

    De functiedeskundige woont de vergaderingen van de waarderingscommissie als adviseur bij.

  • 7.

    Het verslag van de commissievergadering, waarin indien het advies niet unaniem is ook de minderheidsstandpunten zijn verwoord, alsmede in voorkomende gevallen een afwijkende mening van de functiedeskundige, wordt aan het bestuursorgaan gezonden.

Artikel 7. Vaststelling conversietabel en formatieplaatsniveau

  • 1.

    Het bestuursorgaan legt de conversietabel ter instemming voor aan de commissie voor Georganiseerd Overleg. Vervolgens stelt het bestuursorgaan de conversietabel (voorlopig) vast.

  • 2.

    Het bestuursorgaan stelt het formatieplaatsniveau, alsmede het daarbij behorende salarisniveau vast, rekening houdend met het uitgebrachte advies van de waarderingscommissie.

  • 3.

    De vastgestelde uitslag wordt aan de betrokken ambtena(a)r(en), bekend gemaakt en aan het afdelingshoofd, het sectorhoofd en de gemeentesecretaris en de waarderingscommissie medegedeeld.

  • 4.

    In de bekendmaking aan de betreffende ambtena(a)r(en) wordt aangegeven op welke wijze en binnen welke termijn bezwaar kan worden gemaakt.

AFDELING IV. BEZWAREN

Artikel 8. Mogelijkheid tot het maken van bezwaar

  • 1.

    Indien een betrokken ambtenaar bezwaar heeft tegen de door het bestuursorgaan vastgestelde uitslag kan hij binnen zes weken na bekendmaking c.q. mededeling van de uitslag schriftelijk bezwaar maken bij het bestuursorgaan.

  • 2.

    Het bestuursorgaan legt de ingebrachte bezwaren binnen twee weken na ontvangst voor aan de bezwarenadviescommissie.

  • 3.

    De taak van de bezwarenadviescommissie bestaat tenminste uit:

    • a.

      toetsen of de vastgestelde functiewaardering op een correcte wijze tot stand is gekomen conform procedures ingevolge de vastgestelde regeling functiewaardering;

    • b.

      het in brede zin nagaan of de vastgestelde regeling functiewaardering op een juiste wijze is toegepast.

  • 4.

    De toetsing van de bezwarenadviescommissie strekt zich uit over alle onderdelen van de waardering; ook die waartegen geen bezwaar is gemaakt.

Artikel 9. Vaststelling van de waardering na bezwaar

  • 1.

    Vaststelling van de waardering na bezwaar vindt plaats bij afzonderlijk besluit van het bestuursorgaan binnen 10 weken na ontvangst van het bezwaarschrift.

  • 2.

    Het bestuursorgaan neemt naar aanleiding van een bezwaarschrift als bedoeld in artikel 8 eerst een beslissing nadat daaromtrent advies is uitgebracht door de bezwarenadviescommissie personele aangelegenheden.

  • 3.

    Indien de commissie van mening is dat de bestreden functiewaardering niet op een correcte wijze tot stand is gekomen, heeft het advies voor het bestuursorgaan een bindend karakter.

  • 4.

    Indien het bestuursorgaan van oordeel is, dat een bindend advies van de bezwarencommissie kennelijk onredelijk is, bespreekt hij het voornemen tot herziening in de commissie voor Georganiseerd Overleg.

  • 5.

    Het besluit als bedoeld in het eerste lid wordt aan de ambtenaar bekend gemaakt en aan de overige in artikel 7, derde lid, genoemde personen medegedeeld, met overlegging van het uitgebrachte advies van de bezwarenadviescommissie.

AFDELING V. BEPALINGEN VOOR DE EERSTE WAARDERINGSRONDE SITUATIE 1 OKTOBER 1993

Artikel 10. Procedure

  • 1.

    Het bestuursorgaan legt ter instemming aan de commissie voor Georganiseerd Overleg voor het advies van de waarderingscommissie inhoudende:

    • -

      de toepassing van de secundaire factoren;

    • -

      de rangorde;

    • -

      de graderingsrapporten;

    • -

      de conversietabel.

  • 2.

    Het bestuursorgaan stelt na instemming van de commissie voor Georganiseerd Overleg het formatieplaatsniveau, het daarbij behorende salarisniveau en de conversietabel vast.

  • 3.

    De vastgestelde uitslag wordt aan de betrokken ambtenaar (ambtenaren) bekend gemaakt en aan het afdelingshoofd, het sectorhoofd, de gemeentesecretaris en de waarderingscommissie medegedeeld.

  • 4.

    Dit artikel geldt voor de waarderingsronde situatie 1 oktober 1993 en wordt geacht te zijn vervallen direct na toepassing van het tweede lid.

AFDELING VI. SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN

Artikel 11. Niet voorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het bestuursorgaan in de geest van deze regeling.

Artikel 12. Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Regeling functiewaardering formatieplaatsen gemeente Dronten".

Artikel 13. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 23 april 1996 en werkt terug tot 1 oktober 1993 onder de voorwaarde dat de "Regeling functiewaardering formatieplaatsen", besluit van het college van 28 november 1995 wordt ingetrokken.

  • 2.

    De onder vigeur van de "Procedureregeling functiewaardering" en het "Reglement Herwaardering" vastgestelde waarderingen blijven van kracht tot zij zijn vervangen door waarderingen op grond van deze regeling.

Dronten, 23 april 1996.

Burgemeester en wethouders van Dronten,

burgemeester

secretaris