Organisatie | Renswoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de raadscommissies van Renswoude 2016 |
Citeertitel | Reglement raadscommissies 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Reglement vervangt reglement 2014
Gemeenteblad
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-04-2016 | 29-05-2018 | Onbekend | 12-04-2016 Gemeenteblad, 2016, 53627 | 154400 |
De raad van de gemeente Renswoude;
Gelezen het initiatiefvoorstel van de ChristenUnie d.d. 2 februari 2016 inzake openbaarheid van bestuur;
Gelezen de wensen en bedenkingen van het college van burgemeester en wethouders op dit initiatiefvoorstel;
Gelet op de bepalingen uit de Gemeentewet;
Dat tijdens de behandeling van dit initiatiefvoorstel in de commissie Algemeen Bestuur op 15 maart 2016 de wens is uitgesproken aan het initiatiefvoorstel een concept-raadsbesluit toe te voegen, inhoudende de wijziging van de Reglementen van Orde van de Raad en van de Raadscommissies.
Besluit vast te stellen het Reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de raadscommissies van Renswoude 2016.
Reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de raadscommissies van Renswoude 2016
HOOFDSTUK 1 INSTELLING EN BEVOEGDHEDEN
Artikel 1 Instelling commissies
Er zijn de volgende commissies die besluitvorming van de raad voorbereiden:
Algemeen Bestuur, Bestuurlijke samenwerking, Integrale veiligheid en Openbare Orde, Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), Recreatie en Toerisme, Communicatie, Promotie, Cultuur en Cultuurhistorie, Gemeentelijk woningbedrijf, Bedrijfsvoering (w.o. personeelszaken, ICT en huisvesting)
Elke commissie vergadert zo dikwijls als dit door de voorzitter wordt nodig geoordeeld of door ten minste twee leden schriftelijk en met opgave van redenen aan de voorzitter wordt gevraagd. In het laatste geval wordt zij gehouden binnen twee weken, nadat het verlangen daartoe ter kennis van de voorzitter is gebracht.
De secretaris van de commissie zorgt dat elk lid van de commissie, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste één week voor het houden van de vergadering wordt uitgenodigd door middel van plaatsing van de vergaderstukken op de website van de gemeente. De te behandelen zaken worden op de door de agendacommissie vastgestelde agenda vermeld.
Artikel 5 Besloten vergaderingen
Van een vergadering met gesloten deuren wordt een afzonderlijke besluitenlijst opgemaakt, die niet openbaar wordt gemaakt tenzij de commissie anders beslist. De besluitenlijst wordt vertrouwelijk voor alle leden van de commissie ter inzage gelegd bij de griffier. De leden van de raad die geen deel uitmaken van de commissie kunnen de stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd eveneens inzien bij de griffier.
Indien de commissie of de raad op grond van artikel 55, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
De voorzitter stelt toehoorders in de gelegenheid om hetzij onmiddellijk voorafgaande aan de eerste termijn van de beraadslaging, hetzij voorafgaande aan de besluitvorming over een aan de orde zijnd agendapunt vragen te stellen, opmerkingen te maken of mee te praten. De voorzitter kan hiervoor een tijdslimiet instellen.
Artikel 10 Ordehandhaving, voorzitter
Indien een lid zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het onderwerp in behandeling, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, dan wordt hij door de voorzitter tot orde geroepen. Indien het betrokken lid hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De griffier wijst in overleg met de gemeentesecretaris een secretaris en zo nodig een plaatsvervangend secretaris van de commissie aan.
De secretaris zorgt dat van zowel openbare vergaderingen als besloten vergaderingen besluitenlijsten worden gemaakt. De besluitenlijsten worden, met inachtneming van het gestelde in artikel 5, vierde lid, aan de leden van de raad, het college van burgemeester en wethouders, alsmede aan de personen als bedoeld in de artikelen 6 en 13, voor zover deze personen de desbetreffende vergadering hebben bijgewoond, toegezonden. In de eerstvolgende vergadering worden de besluitenlijsten door de commissie vastgesteld, waarna ze worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
zo nodig een korte toelichting, toezeggingen en afspraken, alsmede een uitdrukkelijk onder de aandacht gebrachte suggestie over het aan de orde zijnde onderwerp.
4.Wanneer de besluitenlijst aanleiding geeft tot wijzigingen, raadpleegt de voorzitter de aanwezige leden van de commissie. Indien de gegrondheid ervan wordt erkend, wordt de verlangende wijziging aangebracht door deze op te nemen in de eerstvolgende besluitenlijst.