Organisatie | Bloemendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels tegenprestatie Participatiewet Bloemendaal 2015 |
Citeertitel | Beleidsregels tegenprestatie Participatiewet Bloemendaal 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 2, lid 2 van de verordening tegenprestatie Participatiewet gemeente Bloemendaal 2015
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Onbekend | 16-12-2014 Officielebekendmakingen.nl | 2014073606 |
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Doelgroep tegenprestatie: de belanghebbende van 18 jaar of ouder doch jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd die een uitkering voor levensonderhoud ontvangt op grond van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), alsmede de belanghebbende aan wie ontheffing is verleend op grond van artikel 9a, eerste lid, van de Participatiewet of artikel 9, tweede lid, van de Participatiewet;
Artikel 2. Inhoud van een tegenprestatie
Het college kan onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden, die additioneel van aard zijn, inzetten als tegenprestatie voor zover die werkzaamheden:
Artikel 4. Stappenplan tot uitvoering tegenprestatie
Alvorens het college overgaat tot het opleggen van een tegenprestatie stelt zij belanghebbende op de hoogte van de mogelijkheden ten aanzien van de tegenprestatie en over eventuele uitsluitingsgronden voor het vervullen van een tegenprestatie ingevolge het eerste lid van dit artikel. Tevens stelt het college belanghebbende in de gelegenheid kenbaar te maken dat belanghebbende reeds valt onder de doelgroep genoemd in het eerste lid. Het college gebruikt hiervoor een invulformulier met een checklist waarmee belanghebbende zelf kan vaststellen of hij voldoet aan de tegenprestatie. Blijkt uit de checklist dat belanghebbende nog niet voldoet aan de tegenprestatie dan heeft hij de gelegenheid om zelf binnen 8 weken een tegenprestatie te organiseren.
Na ontvangst van het invulformulier met checklist vermeld onder het tweede lid, beoordeelt het college of belanghebbende al voldoet aan de tegenprestatie dan wel wordt vrijgesteld van de verplichting tot het vervullen van een tegenprestatie. Wanneer belanghebbende nog geen tegenprestatie levert, dan wordt een tegenprestatie naar vermogen middels een beschikking opgelegd.
Artikel 5. Verzekering en aansprakelijkheid
Het college zorgt dat een belanghebbende bij het uitvoeren van activiteiten in het kader van de tegenprestatie is verzekerd. Het gaat daarbij vooral om het afdekken van de risico's van arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid. De gemeente is niet aansprakelijk voor een vergoeding of loon voor de verrichte tegenprestatie als de bijstand achteraf wordt teruggevorderd over een periode waarin de verplichting tot tegenprestatie is opgelegd. De tegenprestatie kan in geen enkel opzicht gezien worden als het verrichten van reguliere betaalde werkzaamheden, waardoor de gemeente niet aansprakelijk gesteld kan worden voor loon of een vergoeding.
Bij onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden, daar waar het niet commercieel voorkomt, kan worden gedacht aan:
Het college heeft vanaf 1 januari 2015 de bevoegdheid om belanghebbenden de verplichting op te leggen een tegenprestatie naar vermogen te verrichten. Deze bevoegdheid is vastgelegd in artikel 9, eerste lid aanhef en onderdeel c, van de Participatiewet, de IOAW en de IOAZ.
De overheid acht het wenselijk om mensen die een beroep doen op de solidariteit van de samenleving, te verplichten tot het verrichten van een daaraan gerelateerde tegenprestatie.
De tegenprestatie dient te voldoen aan de volgende wettelijke criteria:
Het college maakt gebruik van de bevoegdheid om belanghebbenden tot een tegenprestatie te verplichten. Bij de nadere invulling van deze bevoegdheid is maatwerk het uitgangspunt.
Contact met aanbieders van plekken
Werkplekken in het kader van de tegenprestatie kunnen gezocht worden via vrijwilligerscentrales, maatschappelijke organisaties en zorg- en welzijnsinstellingen. Aansluiting wordt gezocht met de diverse beleidsterreinen binnen de gemeente, inzake de mogelijkheden en hoe organisaties benaderd kunnen worden met de vraag om plekken voor de tegenprestatie aan te bieden.
Uit de Nota Tegenprestatie regio Zuid-Kennemerland is onderstaand stappenplan overgenomen:
1. Gaat het om iemand met een uitkering Participatiewet?
NEE Kan geen tegenprestatie zijn
2.Gaat het om onbetaalde werkzaamheden?
NEE Geen tegenprestatie maar regulier werk
3.Gaat het om werkzaamheden die additioneel zijn op reguliere arbeid?
NEE Geen tegenprestatie maar werken met behoud van uitkering
4.Is het primaire doel arbeidsinschakeling?
JA Geen tegenprestatie maar re-integratie traject of participatieplaats
5.Zijn de activiteiten nauwkeurig omschreven en afgestemd op de capaciteiten en mogelijkheden van belanghebbende?
6.Is het beperkt in duur en omvang ( zodat het re-integreren en solliciteren niet in de weg staat)?
7.Gaat het om maatschappelijk nuttige activiteiten?