Organisatie | Dongeradeel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening duurzaam bouwen |
Citeertitel | Subsidieverordening duurzaam bouwen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-12-2001 | nieuwe regeling | 22-11-2001 Nieuwe Dockumer Courant, 12 december 2001 | 116/'01 |
De raad van de gemeente Dongeradeel,
overwegende dat het in verband met de zorg voor het milieu wenselijk is het zuinig gebruik van energie, water en van schaarse grondstoffen te bevorderen en te stimuleren, alsmede overtuigd van de noodzaak de nadelige gevolgen die verband houden met de productie en toepassing van milieubelastende materialen zoveel mogelijk te beperken,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 november 2001, no. 116/' 01
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet,
met inachtneming van hetgeen daaromtrent is bepaald in de Algemene wet bestuursrecht,
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
energiemaatregelen: bouwkundige maatregelen die direct bijdragen tot de verbetering van de energieprestatie van een bestaande woning, blijkend uit de zogenaamde EPA-methode;
Energiepremieregeling: Uitvoeringsregeling Energiepremies ingevolge de artikelen 36a, eerste lid, onderdeel j, en 36p, tweede lid van de Wet belastingen op milieugrondslag;
EPA: EnergiePrestatieAdvies ingevolge de Uitvoeringsregeling Energiepremies;
gemeente: de gemeente Dongeradeel;
1) na 31 december 2000 door woningcorporatie Dongeradeel verkochte huurwoningen;
2) ‘oude’ woningen met een oorspronkelijke bouwvergunning van vóór 1981;
3) bestaande woningen met een oorspronkelijke bouwvergunning van na 31-12-1980 en van vóór 01-01-1998;
4) nieuwbouwwoningen met een oorspronkelijke bouwvergunning van na 1997
woning: een bouwwerk dat is bedoeld als voortdurend hoofdverblijf ter beschikking te staan aan één of meer natuurlijke personen;
woningcorporatie : een toegelaten instelling als bedoeld in artikel 70 van de Woningwet;
eigenaar: de eigenaar van een woning, die de woning zelf bewoond, of de eigenaar van een bouwkavel, die na de bouw de woning zal gaan bewonen, mits deze rechtstoestand kan worden aangetoond door een schriftelijke verklaring. Onder eigenaar wordt in dit verband ook verstaan: een erfpachter, vruchtgebruik of economisch eigenaar, een appartementseigenaar.
Voor de onderdelen met betrekking tot bestaande bouw en nieuwbouw is deze verordening van toepassing op de in bijlage 1 van de verordening onderschei-den subsidiecategorieën woningen en woongebouwen in Dongeradeel. Daaronder wordt niet verstaan een gebouwde ruimte welke wordt bewoond, doch bij de huisnummering niet als woning staat geregistreerd.
Artikel 1.3 Subsidiebudgetten & subsidieplafonds
Bij overschrijding van het subsidiebudget voor de betreffende deelcategorie worden aanvragen welke tot overschrijding leiden door Burgemeester en Wethouders aangehouden. Aanhouding vindt niet langer plaats dan gedurende een jaar. Indien de aanvraag dan nog niet voor subsidie in aanmerking komt, wijzen Burgemeester en Wethouders de aanvraag af.
Hoofdstuk 4 Verlening en vaststelling subsidie, gereedmelding & uitbetaling
Artikel 4.1 Verlening van de subsidie
In de verleningsbeschikking wordt de subsidie voor het treffen van energiemaatregelen in de bestaande woningen en nieuwbouw van woning berekend analoog aan de tabel zoals gehanteerd bij de Energiepremieregeling (EPR) van het rijk, waarbij als aanvulling op de rijkssubsidie de subsidies worden verstrekt zoals genoemd in de voor de verschillende subsidiecategorieën onderscheiden tabellen in bijlage 2 bij deze verordening.
Subsidie ingevolge lid 1 wordt niet verleend, indien er voor bestaande woningen met een bouwvergunning van vóór 1 januari 1998 geen gebruik is gemaakt van de zogenaamde EPA-methodiek. Subsidie ingevolge lid 1 wordt tevens niet verleend, indien de aangevraagde gemeentelijke subsidiebijdrage kleiner is dan 50 Euro en/of de eigen investeringsbijdrage kleiner is dan 20 procent van de investeringskosten, inclusief BTW.
Er wordt bovendien geen subsidie ingevolge lid 1 van deze verordening verleend voor het demonstratieproject duurzaam bouwen, betreffende de woningen ingevolge het Besluit subsidies energiebesparingsprogramma’s met NOVEM-projectnummer 168591.0230. Tevens wordt geen subsidie verstrekt voor andere woningen en voorzieningen waar de gemeenteraad een afzonderlijke projectsubsidie duurzaam bouwen voor ter beschikking (heeft) gesteld.
Behalve het bepaalde in het zesde lid, kunnen in het besluit omtrent subsidieverlening ook andere verplichtingen worden opgelegd die strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie. Onverminderd het voorgaande, kunnen eveneens verplichtingen worden opgelegd over de wijze waarop of de middelen waarmee gesubsidieerde activiteiten worden verricht die niet stekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie.
Artikel 4.4 Vaststelling en uitbetaling
Burgemeester en Wethouders kunnen de subsidieverlening intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen:
met betrekking tot subsidie voor maatregelen duurzame energie, indien er voor zover van toepassing geen subsidie wordt verstrekt ingevolge de Energiepremieregeling en derhalve niet aan de voorwaarden wordt voldaan en/of blijkt dat de voorwaarden zoals vermeld in de voorzieningenbijlage niet zijn nagekomen;
Artikel 5.1 Inwerkingtreding en uitzonderingen
Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze verordening naar het oordeel van Burgemeester en Wethouders zou leiden tot een kennelijk onredelijke beslissing, kunnen Burgemeester en Wethouders niettemin subsidie verlenen, mits het doel en de strekking van de regeling niet wordt aangetast. Burgemeester en Wethouders kunnen gemotiveerd afwijken van het in deze verordening bepaalde.
Op grond van artikel 4.1 lid van deze verordening wordt geen subsidie voor de toepassing van duurzame maatregelen en duurzame energie ingevolge deze verordening verstrekt aan de eigenaren van die woningen, waarvoor de gemeenteraad een projectsubsidie duurzaam bouwen beschikbaar heeft gesteld. Burgemeester en Wethouders kunnen hiervan afwijken, indien het een subsidie-aanvraag voor aanvullende duurzame maatregelen in deze woningen betreft die geen directe of indirecte relatie heeft met de beschikbaar gestelde projectsubsidie.
Afschrift van dit besluit zal aan Burgemeester en Wethouders worden gegeven.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de
raad der gemeente Dongeradeel van 22 november 2001
secretaris voorzitter
Bijlage 1 Subsidieverordening Duurzaam Bouwen Gemeente Dongeradeel
Subsidiebudgetten en -plafonds
De vaststelling van de subsidiebudgetten duurzaam bouwen vindt plaats voor vier afzonderlijke categorieën:
Voor de categorie eerste eigenaren van voormalige huurwoningen, die na 31 december 2000 een woning hebben gekocht van Woningcorporatie Dongeradeel, is het budget voor de gemeentelijke subsidie duurzaam bouwen afkomstig van de hiervoor ge-reserveerde ISV-gelden van de provincie Fryslân. Het subsidiebudget voor de cate-gorie voormalige huurwoningen, aangekocht van Woningcorporatie Dongeradeel, bedraagt € 79.411,54,- (f 175.000,-) voor de periode tot en met 31 december 2005 uit het hiervoor gereserveerde ISV-budget. Voor de periode tot 1 januari 2003 geldt een tussentijds subsidieplafond van € 35.000,- (f 77.129,85). Voor de periode tot 1 januari 2004 geldt een tussentijds subsidieplafond van € 60.000,- (f 132.222,60).
De subsidie voor de categorie oude voormalige huurwoningen wordt pas na overmaking van hiervoor gereserveerd ISV-budget door de gemeente ter beschikking gesteld om via de subsidieverordening duurzaam bouwen te worden uitgekeerd. Ten aanzien van deze door de gemeenteraad vastgestelde budgetplafonds voor de categorie voormalige huurwoningen kunnen burgemeester en wethouders dit budgetplafond wijzigen. Een tussentijdse wijziging van de subsidiebudgetplafond voor deze categorie kan noodzakelijk zijn om een onderschrijding of niet optimale toepassing van deze regeling te voorkomen. Het gemeentelijk subsidiebedrag wordt vastgesteld op maximaal € 1020,- per voormalige huurwoning. Burgemeester en wethouders kunnen dit maximale subsidiebedrag per woning wijzigen en opnieuw vaststellen binnen het vastgestelde budget voor deze categorie in geval van (dreigende) over- of onderschrijding.
Voor de categorie bestaande woningen van eigenaren die tevens bewoner zijn van een oude(re) woning, gebouwd op basis van een bouwvergunning van vóór 1 januari 1981 (uitgezonderd voormalige huurwoningen ingevolge subsidiecategorie 1 van deze bijlage), komt de subsidiebijdrage afkomstig uit het gemeentelijk budget duurzaam bouwen. Het gemeentelijk subsidiebudget voor deze categorie bedraagt vóór de periode tot 1 januari 2004 € 36.078,24 (f 79.505,98) te betalen uit het gemeentelijk reservebudget stimulering duurzaam bouwen en het budget stimulering duurzaam bouwen 2001. Voor de periode tot 1 januari 2003 geldt een tussentijds subsidieplafond van € 20.000,-. Het gemeentelijk subsidiebedrag wordt vastgesteld op maximaal € 750,- per woning. Burgemeester en wethouders kunnen dit subsidieplafond van de gemeentelijke bijdrage per woning wijzigen en opnieuw vaststellen binnen het vastgestelde budget voor deze categorie.
Voor de subsidiecategorie van eigenaren die tevens bewoner zijn van een woning, gebouwd met een bouwvergunning van na 31 december 1980 en vóór 1 januari 1998 is de subsidiebijdrage eveneens afkomstig uit het gemeentelijk budget stimulering duurzaam bouwen. Voor de algemene toepassing van duurzame energiesystemen voor deze categorie woningen is de subsidiebijdrage afkomstig van het gemeentelijk budget duurzaam bouwen.
Het gemeentelijk subsidiebudget voor deze categorie bedraagt vóór de periode tot 1 januari 2004 € 11.344,50 (f 25.000,-) te betalen uit het gemeentelijk budget stimulering duurzaam bouwen 2002.
Het gemeentelijk subsidiebedrag wordt vastgesteld op maximaal € 375,- per woning. Burgemeester en wethouders kunnen dit subsidieplafond van de gemeentelijke bijdrage per woning wijzigen en opnieuw vaststellen binnen het vastgestelde budget voor deze categorie.
Voor de categorie algemene toepassing van duurzame energiesystemen en duur-zaam watergebruik in nieuw te bouwen woningen met een bouwvergunning van na 31 december 1997 is de subsidiebijdrage afkomstig van het subsidiebudget voor duurzame bouwen van Kooilanden fase 2E te Dokkum. Het gemeentelijk subsidiebudget voor deze categorie bedraagt vóór de periode tot 1 januari 2005 € 35.984,77 te betalen uit het gemeentelijk budget duurzaam premies van Kooilanden Fase 2E. Hieraan worden ingevolge het raadsbesluit van 26 april 2001 toegevoegd de resterende gelden van de dubo-premies van Kooilanden Fase 3G (=resterende reservepremies Kooilanden Fase 3G onder aftrek van de nog uit te keren bijdragen in de projectkosten duurzaam bouwen, regenwatersystemen en de voorziene kosten voor externe begeleiding conform de 521e wijziging van de administratie). Het maximaal gemeentelijk subsidiebedrag wordt vastgesteld op 2000 Euro per woning. Voor een woning met groenverklaring ingevolge de landelijke regeling groenfinanciering bedraagt het maximale subsidiebedrag 3000 Euro per woning. Burgemeester en wethouders kunnen dit subsidieplafond van de gemeentelijke bijdrage per woning wijzigen en opnieuw vaststellen binnen het vastgestelde budget voor deze categorie.
1) Wanneer op basis van een EPA één of meerdere maatregelen worden getroffen die behoren tot de nummers 2001 t/m 2020, 2024, 2030, 2040 of 3010 t/m 4052 dan wordt de premie voor die maatregel(en) vermeerderd met een bonus van 25%, mits de EPA voor toekenning van energiepremie in aanmerking komt.
Bijlage 2 Subsidieverordening Duurzaam Bouwen Gemeente Dongeradeel
Subsidiecategorieën en normbedragen
De energiepremieregeling van de rijksoverheid voorziet in de stimulering van verschillende energiebesparende maatregelen en toepassing van duurzame energie in de bestaande woningen. Ten aanzien van de maatregelen voor de toepassing van duurzame energie is de energiepremieregeling tevens van toepassing voor nieuw gebouwde woningen. De gemeentelijke subsidieregeling vormt een aanvulling op deze energiepremieregeling en sluit op hoofdlijnen aan op de systematiek van het rijk. Aanvullende gemeentelijke subsidie voor bestaande woningen is alleen mogelijk, indien een EPA-advies conform de Energiepremieregeling is uitgevoerd. De maximum subsidiebijdrage per woning wordt per deelcategorie in eerste instantie vastgesteld door de gemeenteraad en kan nadien binnen het vastgestelde budget worden gewijzigd door burgemeester en wethouders. Mede vanwege de beschikbaarheid van afzonderlijke financieringsbronnen is in de gemeentelijke subsidieregeling onderscheid gemaakt in meerdere subsidiecategorieën:
De eerste subsidiecategorie zijn de eerste eigenaren van voormalige huurwoningen die na 1 januari 2001 een woning hebben gekocht van Woningcorporatie Dongeradeel. De berekening van het gemeentelijke subsidiebedrag vindt plaats op basis van de normbedragen uit de tabellen 1A en 1B van deze bijlage.
De tweede subsidiecategorie zijn de eigenaren die tevens bewoner zijn van een oude(re) woning, gebouwd op basis van een bouwvergunning van vóór 1 januari 1981. De berekening van het gemeentelijke subsidiebedrag vindt plaats op basis van de normbedragen uit de tabellen 1A en 1B van deze bijlage.
De derde subsidiecategorie zijn de eigenaren die tevens bewoner zijn van een woning, gebouwd met een bouwvergunning van na 31 december 1980 en vóór 1 januari 1998. Het betreft de algemene toepassing van duurzame energiesystemen bij bestaande woningen. De berekening van het gemeentelijke subsidiebedrag vindt plaats op basis van de normbedragen uit tabel 2 van deze bijlage.
De derde subsidiecategorie betreft de algemene toepassing van duurzame energiesystemen en regenwaterhergebruik in nieuw te bouwen woningen. De berekening van het gemeentelijke subsidiebedrag vindt plaats op basis van de normbedragen uit tabel 3 van deze bijlage.
Tabel 1A Stimulering bouwkundige duurzame maatregelen
Tabel 1B Stimulering installatietechnische duurzame maatregelen
Tabel 2 Algemene stimulering duurzame bestaande bouw
Tabel 3 Stimulering duurzame nieuwbouw van woningen
Vloer- of wandverwarming aangesloten op lage temperatuur centraal verwarmingssysteem | |||
¹ Vogeldakpan; gemeentelijke subsidie voor maximaal 10 gierzwaluwdakpannen of maximaal 3 musdakpannen op basis van een eigen bijdrage van (minimaal) 5 Euro wordt maximaal 15 Euro subsidie verstrekt.
² Groenverklaring afgegeven door NOVEM in het kader van de rijksregeling groenfinanciering
³ Dit erkende regenwatersysteem moet voldoen aan de eisen van het waterleidingbedrijf en zijn voorzien van KIWA-keurmerk. Het regenwatersysteem moet zijn voorzien van een opslagcapaciteit voor regenwater van tenminste 2000 liter en worden gekoppeld aan wasmachine en ten minste één toilet.
Bijlage 3 Programma duurzaam bouwen
Een EnergiePrestatieAdvies (EPA) wordt uitgevoerd door een EPA-adviseur. De kwaliteit van het EPA is voor een belangrijk deel afhankelijk van deze adviseur. Een subsidie voor energiebesparingsmaatregelen is beschikbaar via de EnergiePremieRegeling (EPR). De energiepremies van de EPR worden verstrekt door het energiebedrijf. Op de aankoopkosten van isolerende maatregelen of op het rekeningbedrag van een bedrijf dat energiebesparende maatregelen heeft getroffen kan energiepremie worden verkregen. Als de maatregelen op basis van een EPA worden uitgevoerd, geldt een extra bonus van 25 procent. Ook voor het EnergiePrestatieAdvies zelf kan energiepremie worden verkregen: na tenminste één van de aanbevolen maatregelen te hebben getroffen.
Het EPA is gericht op de kwaliteitsverbetering van een woning of gebouw. Dat maakt het instrument voor de eigenaar/bewoner aantrekkelijk. De EPA-adviseur geeft objectieve en betrouwbare voorlichting en advies in tekst over de energetische toestand van een gebouw en geeft ook advies over de verdere mogelijkheden energiebesparing. Het gaat bij dat advies niet alleen over energiebesparing, maar ook over comfort en kwaliteit van het binnenmilieu. In een goed uitgevoerd EPA wordt bovendien gewezen op bouwkundige knelpunten in de onderzochte woning of het onderzochte gebouw.
Het EPA maakt de kans dat daadwerkelijk tot energiebesparingsmaatregelen wordt besloten het grootst wanneer met het advies wordt aangesloten op een zogenaamd ‘natuurlijk moment’. Dit is een moment in de levenscyclus van een gebouw wanneer er toch al sprake is van werkzaamheden. Wanneer bijvoorbeeld een woning wordt verkocht, er een verbouwing op stapel staat of de verwarmingsketel het begeeft. Vele partijen kunnen bij zo’n natuurlijk moment een stimulerende rol spelen: makelaars, energiebedrijven, doe-het-zelf-bedrijven, aannemers, installateurs, bouw- en woningtoezicht, etc. Het beoogde doel is dat het EPA uiteindelijk net zo ingeburgerd zal raken, zoals nu reeds het geval is met de energielabels op koelkasten en wasautomaten.
Toelichting op de ontwerp Subsidieverordening Duurzaam Bouwen
De mogelijkheid om subsidie door middel van vereniging van eigenaren of een coöperatieve flatexploitatievereniging te verkrijgen, is opgenomen om maatregelen aan gemeenschappelijke delen of gemeenschappelijke voorzieningen te subsidiëren.
Teneinde één loket voor de subsidieaanvrager te creëren, nemen Burgemeester en Wethouders de verantwoordelijkheid voor de behandeling van de totale subsidieaanvraag, maar exclusief die delen die onder de verantwoordelijkheid vallen van het rijk (Energiepremieregeling).
Aanvragen zullen veelal in overleg met Eneco-Energie of Nuon en/of gemeente totstandkomen. Grote verschillen tussen toegezegde en uitgekeerde subsidie komen hierdoor in de praktijk nauwelijks voor, tenzij de aanvrager duidelijk andere maatregelen heeft doorgevoerd dan is aangegeven op het aanvraagformulier.
De verordening treedt in werking op 12 december 2001 en is complementair aan de Energiepremieregeling van het rijk. De verordening Duurzaam Bouwen is dan ook met name bedoeld om energiebesparing en duurzaam renoveren een extra stimulans te geven bovenop landelijke initiatieven.