Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling arbeidsinschakeling niet-uitkeringsgerechtigden en Anw'ers gemeente Overbetuwe 2010 |
Citeertitel | Regeling arbeidsinschakeling niet-uitkeringsgerechtigden en Anw'ers gemeente Overbetuwe 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | regeling arbeidsinschakeling niet-uitkeringsgerechtigden en Anw'ers 2010 10 05 04.pdf |
Geen.
Re-integratieverordening WWB, IOAW, IOAZ en WIJ gemeente Overbetuwe, art. 5, art. 15.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-05-2010 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 04-05-2010 Hét Gemeente Nieuws; 12-05-2010 | 10bwb00143 |
Niet-uitkeringsgerechtigden en Anw-ers woonachtig in de gemeente Overbetuwe, die zich bij het UWV Werkbedrijf als werkloos werkzoekende melden en voor tenminste 16 uur per week kunnen werken, kunnen in aanmerking komen voor een voorziening gericht op het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid.
Het college kan één of meerdere artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van duurzame arbeidsinschakeling en maatschappelijke participatie, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling arbeidsinschakeling niet-uitkeringsgerechtig-den en Anw’ers gemeente Overbetuwe 2010.
Aldus besloten in de vergadering van 4 mei 2010.
Het college van burgemeester en wethouders,
In de Wet werk en bijstand (WWB) is bepaald dat de gemeente ook verantwoordelijk is voor het ondersteunen van niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw) bij het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid. Deze verantwoordelijkheid is door de raad van de gemeente Overbetuwe neergelegd in de Re-integratieverordening WWB, IOAW, IOAZ en WIJ gemeente Overbetuwe 2010 (hierna: de verordening). In artikel 2 van deze verordening is bepaald dat het college haar doelgroep, waaronder niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een Anw-uitkering, ondersteuning biedt bij de arbeidsinschakeling en, voor zover het college dat noodzakelijk acht, een voorziening gericht op die arbeidsinschakeling. Het college kan nadere voorwaarden verbinden aan de deelname aan een voorziening.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Ondersteuning arbeidsinschakeling
Uitgangspunt is dat arbeidsinschakeling, activering en arbeidsbemiddelingvoorop staat. Als het vinden van passende arbeid niet lukt is een re-integratievoorziening aan de orde. Belanghebbende, die nog niet toe is aan een “arbeidsgericht” traject, kan in aanmerking
komen voor een voorziening die op langere termijn gericht is op betaald werk. Het trajectplan moet echter altijd leiden naar een voorziening gericht op werk. Als bijvoorbeeld eerst een problematische schuldensituatie moet worden opgelost, moet duidelijk worden afgesproken binnen welke termijn (bijvoorbeeld drie maanden) een volgende stap moet worden gemaakt. Als de volgende stap dan bijvoorbeeld werkgewenning is of op een andere manier “weer actief” worden moet ook duidelijk worden afgesproken binnen welke termijn de volgende stap moet worden gezet.
Aan niet-uitkeringsgerechtigden en Anw’ers die in aanmerking willen komen voor een voorziening gericht op het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid, wordt een aantal eisen gesteld:
voor tenminste 16 uur per week kunnen werken.
Bij iedere aanvraag wordt gekeken naar het gezinsinkomen waarover belanghebbende kan beschikken. Als dit meer dan 130% van het minimumloon bedraagt, komt belanghebbende uitsluitend op eigen kosten in aanmerking voor een re-integratietraject. Is het gezinsinkomen minder dan 130% dan worden de kosten volledig vergoed.
De afspraken die met de belanghebbende worden gemaakt over de te volgen voorziening worden vastgelegd in een trajectplan. In dit trajectplan wordt onder andere vastgelegd:
de inspanning van beide partijen om de voorziening tot een “goed” einde te brengen;
Tot slot wordt het trajectplan door beide partijen ondertekend.
Belanghebbende kan eenmalig een beroep doen op een door de gemeente te vergoeden traject, met uitzondering van die gevallen, waarbij de voorziening buiten de schuld van de belanghebbende vroegtijdig is afgebroken en daarna weer wordt aangevraagd.
Als een belanghebbende, te weten de niet-uitkeringsgerechtigde of Anw’er, naar het oordeel van het college, niet of in onvoldoende mate de gemaakte afspraken nakomt, wordt overgegaan tot terugvordering van de door de gemeente vergoede trajectkosten. Hierbij hanteren wij een minimumbedrag van € 250,-.
De afspraken moeten vooraf met de belanghebbende helder worden gemaakt. Deze afspraken moeten ook op schrift worden vastgelegd voordat het trajectplan kan worden uitgevoerd. Zo zal in het ondertekende trajectplan moeten worden vastgelegd dat niet-nakoming van de vrijwillig aangegane verplichting leidt tot terugvordering van de door de gemeente gemaakte kosten in de meest brede zin van het woord. Re-integratiekosten, dan wel trajectkosten, zijn geen kosten van bijstand zoals bedoeld in de Wet werk en bijstand, waardoor terugvordering van deze kosten niet kan plaatsvinden op grond van de terugvorderingsbepalingen, zoals omschreven in paragraaf 6.4 van de wet. Hierop is Titel 4.4 Bestuursrechtelijke geldschulden van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
Dit artikel behoeft geen toelichting.