Organisatie | DCMR Milieudienst Rijnmond |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de DCMR Milieudienst Rijnmond 2014 |
Citeertitel | Financiële verordening DCMR Milieudienst Rijnmond 2014 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-12-2014 | 01-01-2014 | Deze regeling vervangt de Financiële verordening DCMR Milieudienst Rijnmond 2010 | 03-12-2012 Huis-aan-huisblad | 21837242 |
Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond,
Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur d.d. 5 november 2014,
Gelet op het artikel 216 van de Provinciewet,
Gelet op het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten,
Gelet op artikel 57 van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de DCMR Milieudienst Rijnmond 2014.
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. Gemeenschappelijke regeling:
gemeenschappelijke regeling tot instandhouding en beheer van de DCMR Milieudienst Rijnmond.
het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
de directeur van de DCMR Milieudienst Rijnmond.
deelnemer aan de gemeenschappelijke regeling.
f. Bestuurlijke informatievoorziening:
het geheel van maatregelen gericht op het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van financiële en bedrijfsvoeringsgegevens, gericht op het verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, doen functioneren en beheren van de organisatie; de verantwoording die daarover moet worden afgelegd
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de DCMR Milieudienst Rijnmond en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
die onderdelen van de administratie die omvatten het systematisch verzamelen, verwerken en opstellen van gegevens van de organisatie teneinde te komen tot een goed inzicht in:
i. Administratieve organisatie en interne controle:
het stelsel van organisatorische maatregelen, gericht op het tot stand brengen en in stand houden van een goede werking van de bestuurlijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding en ter verankering van de interne controle.
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten.
ontvangsten en bestedingen vinden plaats in overeenstemming met de begroting en de geldende wet- en regelgeving waaronder verordeningen, besluiten van het algemeen bestuur, besluiten van het dagelijks bestuur.
het streven om binnen de gestelde kaders met een zo beperkt mogelijke inzet van beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken
de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid worden behaald.
de samengevatte ramingen van de twee programma’s, de (externe) projecten, de paragrafen, de financiële kaders van de participanten, de financiële begroting en meerjarenbegroting (overzicht van baten en lasten en uiteenzetting van de financiële positie) zoals is vastgelegd in het BBV.
Een reeks samenhangende afgebakende primaire werkzaamheden om bepaalde vastgestelde (maatschappelijke) doelen en afgeleide concrete beleidsspeerpunten te kunnen realiseren.
afspraak tussen de directeur en de participant over de te leveren producten en diensten in een bepaald jaar tegen vooraf bepaalde normen.
wijziging van de begroting welke gedurende het boekjaar plaatsvindt om de begroting te actualiseren.
De productverantwoording (productverantwoordingen per participant en de (externe)projecten verantwoording en de paragrafen) en de jaarrekening (exploitatierekening en de balans) zoals is vastgelegd in het BBV.
Bij de begroting wordt er een uitvoeringskader opgesteld en per programma een raming gemaakt van de in het begrotingsjaar te realiseren producten en bij de jaarstukken wordt verantwoording afgelegd over het gerealiseerde beleid en wordt per programma een overzicht gegeven van de in het begrotingsjaar gerealiseerde producten.
De begroting bevat een raming en de jaarstukken bevatten een realisatie van de baten en lasten voor de participant per programma. De begroting bevat voor de programma’s en externe projecten een raming en de jaarstukken bevatten een vaststelling van de meerjaren baten en lasten per project voor de opdrachtgever.
Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet voorafgaande aan het begrotingsjaar weergegeven.
Het algemeen bestuur autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten van de DCMR en het overzicht algemene dekkingsmiddelen. De totale baten en lasten van de DCMR zijn gelijk aan de totale kosten van de werkplannen voor de participanten en de kosten voor de opdrachtgevers voor de externe projecten.
Indien de directeur voorziet dat een werkplan per saldo met meer dan 15% dreigt te worden over- of onderschreden, wordt dit door de directeur en aan de betreffende participant en in de vergadering van het dagelijks bestuur gemeld. De directeur voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het budget, of een voorstel voor bijstelling van het beleid. Tevens vindt bij de (wijziging van) programma’s voor de participanten vooraf overleg met de betrokken participant plaats.
Twee keer per jaar legt het dagelijks bestuur een begrotingswijziging voor aan het algemeen bestuur. Van een begrotingswijziging is sprake wanneer de totale baten en lasten van de DCMR en/of het financieel kader van een participant afwijken van de oorspronkelijk door het algemeen bestuur vastgestelde kader. Wanneer er geen sprake is van een begrotingswijziging meldt het dagelijks bestuur dit ook aan het algemeen bestuur.
De directeur stelt het dagelijks bestuur door middel van tussentijdse rapportages op de hoogte over de realisatie van de begroting van de DCMR. Er wordt minimaal acht maal per jaar gerapporteerd en minimaal twee maal geagendeerd voor bespreking. Dit betreft de rapportage over de eerste vier en de eerste acht maanden van het kalenderjaar.
De materiële vaste activa met economisch nut worden ingaande op de datum van oplevering respectievelijk ingebruikname lineair afgeschreven in maximaal.
a. 40 jaar : kantoren en gebouwen
b. 10 jaar : technische installaties en apparatuur in gebouwen
c. 10 jaar : kantoormeubilair en (veiligheids)voorzieningen in gebouwen
d. 5 jaar : transportmiddelen aanhangwagens en personenauto’s
e. 3 jaar : (automatiserings)apparatuur en telefooninstallaties
g. Applicaties met een investering groter dan EUR 150.000 worden lineair afgeschreven gedurende de contractduur (licentie en onderhoud) mits de contractduur groter is dan 3 jaar.
Activa met een economisch nut en een verkrijgingprijs van minder dan of gelijk aan € 50.000 of een levensduur minder dan 3 jaar worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen en meetapparatuur. Deze laatste worden altijd geactiveerd. Op gronden en terreinen met een economisch nut worden niet afgeschreven.
Daarnaast wordt de componententheorie toegepast. Dit houdt in dat investeringen met een individueel investeringsbedrag lager dan € 50.000 maar met een afschrijvingstermijn van 3 jaar of langer, toch kunnen worden geactiveerd.
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van de producten en diensten van de DCMR wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Alle (directe en indirecte) kosten worden toegerekend aan de tarieven die in rekening worden gebracht voor directe uren van de DCMR. De directe uren zijn de uren die besteed worden aan het te leveren product of de te leveren dienst.
De directeur zorgt voor de kaders en de inrichting van financieringsfunctie en zorgt voor:
a. het aantrekken van voldoende financiële middelen om de productramingen binnen de door het algemeen bestuur vastgestelde kaders van de begroting uit te voeren;
b. Een liquiditeitenplanning van uitgaven en inkomsten per maand;
c. Het voldoen van de uitvoeringsorganisatie aan de eisen die worden gesteld aan deze functie vanuit wet- en regelgeving;
d. Een door het Algemeen Bestuur vast te stellen treasurystatuut waarin de kaders voor uitvoering en de bijbehorende limieten zijn opgenomen.
De directeur zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor procedures waarin is verankerd de interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt de directeur maatregelen tot herstel.