Organisatie | Etten-Leur |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Gemeenschappelijke Regeling Werkplein Hart van West-Brabant 2015 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Gemeenschappelijke Regeling Werkplein Hart van West-Brabant 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2016 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 21-03-2016 | Onbekend |
De raad van de gemeente Etten-Leur;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Etten-Leur
gelet op artikel 47 van de Participatiewet en artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkplein Hart van West-Brabant
I.vast te stellen de Verordening Cliëntenparticipatie Gemeenschappelijke Regeling Werkplein Hart van West-Brabant 2015
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
1. de wet: de participatiewet;
2. het dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van het Werkplein Hart van West-Brabant;
3. het algemeen bestuur: het algemeen bestuur van het Werkplein Hart van West-Brabant;
4. de gemeente: de gemeente Etten-Leur;
5. het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Etten-Leur;
6. Cliënten: personen, zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a van de wet;
7. Cliëntenraad: cliëntenraad Werkplein Hart van West-Brabant;
8. Lokale cliëntenraad/adviesraad: de lokale adviesraad die de belangen van de gemeentelijke uitkeringsgerechtigden behartigt c.q. de cliëntenraad van de gemeente Etten-Leur;
De cliëntenraad bestaat uit ten minste 7 tot maximaal 13 leden. Hiervan worden 6 leden geworven uit de lokale cliëntenraden zodat iedere gemeente in de cliëntenraad vertegenwoordigd is. De overige leden worden geworven onder de cliënten van het Werkplein waarbij zoveel als mogelijk wordt gestreefd naar een evenredige verdeling over de 6 deelnemende gemeenten. De leden worden benoemd door het Algemeen Bestuur.
Hoofdstuk 2 Taken en bevoegdheden van het Werkplein, de cliëntenraad en de ambtelijk secretaris
Artikel 6 Ondersteuning cliëntenraad
Het algemeen bestuur zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad.
1. stelt een vergaderruimte ter beschikking;
2. geeft de leden van de cliëntenraad toegang tot kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer;
3. zorgt ervoor, met inachtneming van artikel 7, tweede lid, dat adviesaanvragen en conceptbeleid de ambtelijk secretaris tijdig bereiken;
4. stelt ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de cliëntenraad is verzocht;
5. zorgt ervoor dat aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de cliëntenraad;
6. verstrekt de informatie, bedoeld onder 6.5, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming, en indien van toepassing, ziet het erop toe dat de cliëntenraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies;
7. op basis van de vastgestelde begroting van het Werkplein Hart van West-Brabant, kent het algemeen bestuur jaarlijks een budget toe;
8. ten laste van het budget kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, onkosten en organisatiekosten. Als de kosten niet uit het budget kunnen worden gedekt is vooraf toestemming vereist van de directeur van het Werkplein ;
Artikel 8 Taken van de ambtelijk secretaris
1. stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad een vergaderkalender samen;
2. stelt in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad voorafgaand aan iedere vergadering de agenda samen;
3. verzendt de uitnodigingen en, indien van toepassing, conceptbeleid en adviesverzoeken een week voordat de vergadering plaatsvindt aan de leden;
4. ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen;
5. zendt het verslag van de vergaderingen aan de leden. Het verslag wordt gemaakt door een daartoe door de cliëntenraad aangesteld lid.