Organisatie | Oldenzaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Delegatie- en mandaatbesluit gemeenteraad 2013 |
Citeertitel | Delegatie- en mandaatbesluit gemeenteraad 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De bekendmaking van deze regeling is niet te achterhalen.
De datum van inwerkingtreding is bij benadering ingevuld.
Deze regeling vervangt het Delegatie- en mandaatbesluit gemeenteraad 2003.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2013 | nieuwe regeling | 25-02-2013 Onbekend. | INTB-12-00446 |
De raad van de gemeente Oldenzaal;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 januari 2013, nr. 4/2, reg.nr. INTB-12-00446;
gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Omgevingsverordening Overijssel;
vast te stellen het Delegatie- en mandaatbesluit gemeenteraad 2013.
Artikel 1 Te delegeren bevoegdheden
De raad delegeert de uitoefening van de navolgende bevoegdheden aan het college van burgemeester en wethouders:
Artikel 2 Te mandateren bevoegdheden
De raad mandateert de uitoefening van de navolgende bevoegdheden aan de griffier en medewerkers van de griffie:
De raad mandateert de uitoefening van de navolgende bevoegdheden aan de griffier:
Vastgesteld in de openbare vergadering van 25 februari 2013,
de griffier, de voorzitter,
J.H. Brokers T.J. Schouten
Toelichting behorende bij het Delegatie- en mandaatbesluit gemeenteraad 2013
(vastgesteld bij raadsbesluit van 25 februari 2013, nr. 316, reg.nr. INTB-12-00446)
Sinds de invoering van het duale stelsel in de Gemeentewet is er nog maar een beperkt aantal besluiten waarvoor de gemeenteraad het bevoegd gezag is. Het betreft over het algemeen besluiten op het gebied van de ruimtelijke ordening. Onder het nemen van procedurebesluiten wordt verstaan het opstarten van een openbare voorbereidingsprocedure, het ter inzage leggen van besluiten en behandelen van zienswijzen. Het definitieve besluit wordt door de gemeenteraad genomen.
Met name voor het voeren van juridische procedures tegen bestemmingsplannen, maar ook voor bijvoorbeeld wegonttrekkingen en het vaststellen van bebouwde komgrenzen geldt dat de gemeenteraad een machtiging af moet geven aan juridisch medewerkers om namens de raad te mogen procederen. Voor het procederen namens het college en de burgemeester geldt een zelfde regeling. Om eenvoudig machtigingen af te kunnen geven is het efficiënt om deze bevoegdheid te delegeren aan het college.
Voor het nemen van bepaalde planologische afwijkingsbesluiten gold onder de Wet ruimtelijke ordening dat daarvoor een projectbesluit genomen moest worden. Deze bevoegdheid is ondertussen opgenomen in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Omdat er mogelijk oude gevallen zijn is deze bevoegdheid opgenomen in het delegatiebesluit. Onder de Wabo is een andere soort regeling vastgesteld waarbij de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen af moet geven.
Het vaststellen van bebouwde komgrenzen was ook in delegatiebesluit 2003 neergelegd bij het college. De reden hiervoor is dat het vaststellen van bebouwde komgrenzen net als andere verkeersbesluiten gevolgen heeft voor de toe te passen snelheid of voor de kapvergunningplicht. Vaak betreft het kleine administratieve wijzigingen.
De provincie Overijssel heeft de omgevingsverordening Overijssel vastgesteld. Van het bepaalde in de omgevingsverordening kan ontheffing aangevraagd worden. De bevoegdheid tot het aanvragen van deze ontheffing ligt bij de gemeenteraad. Om een efficiënt besluitvormingsproces vorm te geven is het wenselijk deze bevoegdheid neer te leggen bij het college.
Om het samenstel van de basisregistraties adressen en gebouwen te kunnen laten functioneren is het noodzakelijk dat in alle gemeenten de in dit artikel genoemde besluiten worden genomen. Zonder dergelijke besluiten kan de noodzakelijke landelijke uniformiteit van de inhoud van de basisregistratie niet gewaarborgd zijn. Het grondgebied van de gemeente waarop een object is gelegen is bepalend voor de vraag binnen welke gemeente een object wordt geregistreerd. In die gevallen dat een pand of verblijfsobject is gelegen op de grens van twee of meer gemeenten, wordt het betreffende pand of verblijfsobject geregistreerd in die gemeente op wier grondgebied het grootste gedeelte van het pand is gelegen. Om een efficiënt besluitvormingsproces vorm te geven is het wenselijk deze bevoegdheid neer te leggen bij het college.
Voor het nemen van besluiten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur gelden korte termijnen. Vaak zijn het verzoeken om informatie van media, studenten e.d. die eenvoudig verstrekt kunnen worden. Om de beslistermijnen te kunnen halen en het proces efficiënt vorm te geven wordt deze bevoegdheid gemandateerd aan de griffier. Dit was ook al het geval in het vorige mandaat en delegatiebesluit van de gemeenteraad.