Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling werving en selectie gemeente Den Helder |
Citeertitel | Regeling werving en selectie gemeente Den Helder |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-01-2015 | 20-01-2015 | 01-01-2020 | Onbekend | 20-01-2015 Lokaal dagblad | a15.00041 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder
tot het vaststellen van de navolgende regeling en deze op te nemen in de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Helder, hierna genoemd de AVR Den Helder
Regeling werving en selectie gemeente Den Helder
Deze regeling is gebaseerd op de NVP Sollicitatiecode en bevat de basisregels, die organisaties en sollicitanten naar het oordeel van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP) in acht behoren te nemen bij werving en selectie ter vervulling van vacatures, aangevuld met specifieke regels voor de gemeente Den Helder. Het doel van deze regeling is regels te bieden voor een transparante en eerlijke werving en selectieprocedure. De regeling is chronologisch opgebouwd vanaf het ontstaan van de vacature tot de aanstelling van de medewerker.
Artikel 1 Uitgangspunten van de werving & selectie
Het is van belang dat de sollicitant duidelijkheid heeft over de te volgen sollicitatieprocedure. Dit betekent dat indien afgeweken wordt van de eenmaal gekozen procedure, de gemeente dit aan de sollicitant meedeelt en toelicht. De sollicitant kan, indien daartoe aanleiding bestaat, om een afwijking van de procedure verzoeken.
Artikel 2 Ontstaan van de vacature
Indien de gemeente besluit dat er een vacature is of komt en dat die vervuld moet worden, maakt zij een beschrijving van de vacante functie waarin de relevante kenmerken worden vermeld. Daartoe behoren in elk geval: functie-eisen, taakinhoud en verantwoordelijkheden, plaats in de organisatie, aard van het dienstverband, arbeidstijden en arbeidsduur.
Functie-eisen kunnen betrekking hebben op vakbekwaamheid (opleiding, kennis en ervaring), gedrag en persoonlijke kwaliteiten. Eisen ten aanzien van persoonlijke kwaliteiten worden slechts gesteld indien deze in verband met een goede functievervulling noodzakelijk zijn en voor zover zij niet in strijd zijn met wettelijke regelingen.
Een wervingsprofiel vermeldt, naast de relevante kenmerken van de vacature, de wijze van solliciteren, de door de sollicitant te verschaffen informatie (zoals opleiding, diploma’s, arbeidsverleden en ervaring), eventuele bijzondere selectieprocedures/-middelen (zoals psychologisch onderzoek, assessment en/of referenties), een eventuele aanstellingskeuring, een eventueel verplicht antecedentenonderzoek en de termijn waarbinnen moet worden gesolliciteerd.
die is voorgeselecteerd - conform lid 1 van dit artikel - en die naar het oordeel van werkgever
heeft voldaan aan de gemaakte ontwikkelafspraken, benoemd in de betreffende functie.
Er worden tijdens de selectie alleen vragen gesteld over aspecten, die voor de functie en/of de functievervulling relevant zijn. De sollicitant kan verzocht worden zich te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. De sollicitant verschaft de gemeente de informatie die een waar en getrouw beeld geeft van zijn vakbekwaamheid (opleiding, kennis en ervaring) en hij houdt geen informatie achter waarvan hij weet of behoort te weten dat deze van belang is voor de vervulling van de vacante functie waarop hij solliciteert.
Indien de gemeente inlichtingen over de sollicitant wil inwinnen bij derden vraagt zij hiertoe vooraf diens toestemming, tenzij dat niet vereist is op grond van een wettelijk of algemeen verbindend voorschrift. De te verkrijgen beoogde informatie moet direct verband houden met de te vervullen vacature en mag geen onevenredige inbreuk maken op de persoonlijke levenssfeer van de sollicitant. Bij derden en andere bronnen verkregen informatie zal, indien relevant, aan de sollicitant worden medegedeeld met uitdrukkelijke vermelding van de bron en met de sollicitant worden besproken.
Een psychologisch onderzoek of assessment kan slechts plaatsvinden door, of onder verantwoordelijkheid van een psycholoog met inachtneming van de richtlijnen van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). De psycholoog behoeft toestemming van de sollicitant om de resultaten van het onderzoek aan de opdrachtgever (de gemeente) te kunnen verstrekken.
Een medisch onderzoek in verband met de aanstelling kan slechts plaatsvinden indien er aan de vervulling van de functie bijzondere eisen op het punt van medische geschiktheid worden gesteld en uitsluitend nadat alle overige beoordelingen van geschiktheid hebben plaatsgevonden aan het einde van de selectieprocedure. Het onderzoek wordt verricht door een keurend arts, met inachtneming van de voor een dergelijk onderzoek geldende regels. Bij een aanstellingskeuring vormen de Wet op de Medische Keuringen en het Besluit aanstellingskeuringen van november 2001 het richtsnoer.
Artikel 7 Afwijzing, afronding sollicitatieprocedure en aanstelling
De sollicitatieprocedure wordt als afgerond beschouwd indien de vacature is vervuld door een of meer sollicitanten dan wel doordat de gemeente heeft besloten dat de vacature vervalt. Allen die op dat moment nog deelnemen aan de procedure worden hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk (elektronisch) bericht.
Artikel 9 Klachtenbehandeling door de NVP
Een sollicitant die zich met een schriftelijke klacht omtrent een sollicitatieprocedure heeft gericht tot de gemeente Den Helder en daarop geen of een onbevredigende reactie heeft gekregen, kan zich met zijn schriftelijke klacht wenden tot de NVP. De NVP stelt de gemeente in de gelegenheid om schriftelijk te reageren op hetgeen de klager naar voren heeft gebracht. De uitspraak van de NVP wordt toegezonden aan de klager en in afschrift aan de gemeente Den Helder.
Klachten wegens inbreuk op een wettelijke regeling worden niet in behandeling genomen. Klager wordt gewezen op de mogelijkheid zijn klacht voor te leggen aan de rechter, respectievelijk wanneer het (wettelijk verboden) discriminatie betreft ook aan de Commissie Gelijke Behandeling (www.cgb.nl) en wanneer het een aanstellingskeuring betreft ook aan de Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen (www.aanstellingskeuringen.nl