Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nuth

Verordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNuth
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016
CiteertitelVerordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening burgerparticipatie Wet Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Nuth 2009 per 20 april 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 84
  2. Gemeentewet, art. 149
  3. Gemeentewet, art. 150
  4. Participatiewet, art. 47
  5. Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 11
  6. Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 12
  7. Wet Sociale Werkvoorziening, art. 2, lid 3
  8. Jeugdwet, art. 2, lid 10

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-04-201622-10-2019nieuwe regeling

19-04-2016

Elektronisch Gemeenteblad, 28-04-2016

Z.10306 / INT. 13793

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016

De raad van de gemeente Nuth;

 

Gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 8 maart 2016;

 

Gelet op artikel 84, 149 en 150 van de Gemeentewet

Gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

 

Gelet op artikel 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

 

Gelet op artikel 2 lid 3 van de Wet Sociale Werkvoorziening;

 

Gelet op artikel 2 lid 10 van de Jeugdwet;

 

Overwegende dat het voor cliënten en/of hun vertegenwoordigers mogelijk moet zijn om mee te denken en mee te praten over de ontwikkeling van het lokale sociale beleid;

 

Overwegende dat het noodzakelijk is vast te leggen op welke wijze burgers, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de vaststelling, besluitvorming en evaluatie van deze verordening en het op deze verordening gebaseerde beleid;

 

Overwegende dat de raad bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop de personen of hun vertegenwoordigers die een beroep doen op de Participatiewet, de Wsw, de WMO en de Jeugdwet betrokken worden bij de uitvoering van deze wetten;

 

Overwegende dat binnen het sociaal domein zoveel mogelijk sprake is van integrale toegang en integrale uitvoering;

 

BESLUIT

 

Met ingang van 20 april 2016 in te trekken:

 

De Verordening burgerparticipatie Wet Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Nuth 2009;

 

EN:

 

Vast te stellen de Verordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In de verordening wordt verstaan onder

  • a.

    de raad: de gemeenteraad van de gemeente Nuth;

  • b.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuth;

  • c.

    het Burgerparticipatieorgaan een vertegenwoordiging van burgers van de gemeente Nuth welke dient als klankbord en adviespartner voor de gemeente met betrekking tot een groot gedeelte van het brede sociale domein binnen de gemeente Nuth;

  • d.

    dagelijks bestuur van het Burgerparticipatieorgaan: de voorzitter, secretaris en penningmeester van het Burgerparticipatieorgaan;

  • e.

    sociaal domein: het sociaal domein gaat over alles wat burgers in hun directe bestaan raakt. Het heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, gezondheidszorg en vrije tijdsbesteding. Het sociale domein gaat dus om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving;

  • f.

    belanghebbenden: burgers en andere natuurlijke personen uit Nuth die een algemeen belang hebben bij het beleid en het vaststellen van plannen betreffende maatschappelijke ondersteuning, arbeidsparticipatie en jeugdhulp;

  • g.

    adviseren: uitbrengen van een advies door het Burgerparticipatieorgaan (zie ook begrippenlijst op pagina 15 van de nota burgerparticipatie en clientenparticipatie in het sociaal domein Gemeente Nuth):

  • h.

    het maatschappelijke middenveld: is het geheel van particulieren en organisaties in de samenleving die verschillende groepen, meningen en belangen vertegenwoordigen. Zij vervullen een brugfunctie tussen de individuele burger en de overheid.

  • i.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • j.

    Wsw: Wet sociale werkvoorziening;

  • k.

    Jeugdwet:

  • l.

    Participatiewet:

Artikel 2: Doel, taken en positie van het Burgerparticipatieorgaan

  • 1.

    Het Burgerparticipatieorgaan is een onafhankelijke adviesraad en brengt gevraagd en ongevraagd aan het college advies uit. Uitgangspunt hierbij is het ontwikkeltraject zoals beschreven in de “Nota burgerparticipatie en cliëntenparticipatie in het sociale domein Gemeente Nuth” zoals vast gesteld door de gemeenteraad van Nuth in haar vergadering van 24 november 2015.

  • 2.

    Doel en taken van het Burgerparticipatieorgaan zijn gebaseerd op het brede Sociale Domein van de gemeente Nuth. Belangrijke thema’s hierin zijn:

    • werk & inkomen

    • zorg, welzijn & wonen, sport, cultuur en overige vrije tijds besteding:

    • mantelzorg en vrijwilligers

    • jeugd en gezin

  • 3.

    Binnen het sociaal domein wordt niet meer in doelgroepen gedacht, er wordt steeds meer integraal gewerkt. Iedereen moet mee kunnen doen ongeacht beperking, etniciteit, leeftijd of inkomenspositie. Daar past integrale advisering van het Burgerparticipatieorgaan bij.

  • 4.

    Het Burgerparticipatieorgaan heeft tot doel om met zijn adviezen een bijdrage te leveren aan:

    • het bevorderen van zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van alle Nuthse inwoners, waarbij rekening wordt gehouden met kwetsbare individuen en groepen in de Nuthse samenleving;

    • het bevorderen van gezondheid en het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen;

    • het bereiken, ondersteunen en adviseren van kwetsbare groepen, waarbij het doel is om participatie van deze groepen te bevorderen.

  • 5.

    Het Burgerparticipatieorgaan heeft de volgende taken:

    • Het informeren en adviseren van het college en de gemeenteraad over kansen en knelpunten die hij voorziet bij voorgenomen beleid;

    • Het informeren en adviseren van het college over kansen en knelpunten die het signaleert bij de beleidsuitvoering;

    • Het spelen van een rol in het bevorderen van participatie en zelfredzaamheid in Nuth;

    • Het bevorderen van de totstandkoming van een integraal en evenwichtig beleid op de beleidsterreinen van de Participatiewet, Wmo, Jeugdwet, de oud-WSW en oud-Wajong.

    • Het vertegenwoordigen van het maatschappelijk middenveld en de Nuthse gemeenschap.

  • 6.

    Het Burgerparticipatieorgaan, zoals in deze verordening bedoeld, geeft deels en voor zover mogelijk en nodig, invulling aan de wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie zoals onder meer vermeld in de Participatiewet, de Wmo en de Jeugdwet, die per 1 januari 2015 zijn ingevoerd. Het Burgerparticipatieorgaan wordt –net als de inrichting van het sociaal domein in de gemeente Nuth – integraal vormgegeven.

  • 7.

    Het Burgerparticipatieorgaan is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele burgers betrekking hebben.

  • 8.

    Gedurende het overgangsjaar 2016 neemt het Burgerparticipatieorgaan de juridische entiteit van het Wmo- Platform over voor wat betreft de subsidies “Repair Café” en “Samen Dingen Doen”.

Artikel 3. Advisering en adviestermijnen

  • 1.

    Het Burgerparticipatieorgaan wordt zoveel mogelijk in het voortraject van de beleidsontwikkeling betrokken. Het college neemt de adviezen/suggesties van het Burgerparticipatieorgaan mee in de beleidsontwikkeling.

  • 2.

    Wanneer het college het Burgerparticipatieorgaan om advies vraagt, wordt hierbij de formele adviestermijn van maximaal zes weken aangehouden. In bijzondere gevallen kan gevraagd worden om van deze termijn af te wijken.

  • 3.

    Om het Burgerparticipatieorgaan inzicht te geven in zijn werklast, verschaft het college voor zover mogelijk jaarlijks een planning van de voor te leggen adviesvragen.

  • 4.

    Het college reageert zoveel mogelijk binnen zes weken op een advies van het Burgerparticipatieorgaan.

  • 5.

    Als het college besluit van het advies van het Burgerparticipatieorgaan af te wijken, motiveert het college dit.

Artikel 4. Door het college te verstrekken informatie

  • 1.

    Het Burgerparticipatieorgaan krijgt van het college ongevraagd en gevraagd alle stukken die het voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij wettelijke/juridische voorschriften dit in de weg staan. Zo nodig zullen ter zake kundige ambtenaren mondeling toelichting geven over lopend beleid, de invloed van nieuw (rijks-)beleid en/of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op de in artikel 2 lid 2 genoemde thema’s.

  • 2.

    Het college verstrekt geen informatie aan het Burgerparticipatieorgaan over individuele burgers.

Artikel 5. Samenstelling Burgerparticipatieorgaan

  • 1.

    De leden van het Burgerparticipatieorgaan vormen een zo evenwichtig mogelijke afspiegeling van de Nuthse samenleving en zijn woonachtig in de gemeente Nuth.

  • 2.

    De leden beschikken over aantoonbare ervaring en deskundigheid op één of meerdere terreinen binnen de in artikel 2 lid 2 genoemde thema’s. De leden zijn in staat om groepsbelangen te vertalen naar het gemeenschappelijk belang van het Burgerparticipatieorgaan en dit te verwoorden in adviezen. De leden beschikken over een actief netwerk met maatschappelijke organisaties en deskundigen op één of meerdere terreinen waarover het Burgerparticipatieorgaan adviezen uitbrengt.

  • 3.

    Het Burgerparticipatieorgaan zal profielschetsen opstellen voor de werving van leden voor het Burgerparticipatieorgaan.

  • 4.

    De leden hebben zonder last zitting in het Burgerparticipatieorgaan en spreken op persoonlijke titel.

  • 5.

    De leden en de voorzitter bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Nuth, zijn geen lid van het college of de gemeenteraad en zijn niet in dienst van de gemeente Nuth. Ze hebben ook geen zakelijke binding met de gemeente Nuth voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie.

  • 6.

    De voorzitter heeft gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen, houdt overzicht, is procesgericht en is een bindende factor binnen het Burgerparticipatieorgaan en tussen Burgerparticipatieorgaan en de gemeente.

  • 7.

    Het Burgerparticipatieorgaan bestaat uit maximaal 11 leden.

  • 8.

    Het bestuur van het Burgerparticipatieorgaan wordt gevormd door de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.

Artikel 6. Benoeming en zittingsduur van de voorzitter en de leden

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van het Burgerparticipatieorgaan worden door het Burgerparticipatieorgaan via een sollicitatie procedure geworven en in overleg met het College van de gemeente Nuth benoemd.

  • 2.

    Voor de duur van de oprichtingsfase benoemd het College een voorzitter van het Burgerparticipatieorgaan die aftreedt nadat er overeenstemming is over een voordracht van een voorzitter en secretaris als bedoeld in het eerste lid van dit artikel EN pas nadat deze overdracht in formele zin is gerealiseerd.

  • 2.

    De leden van het Burgerparticipatieorgaan worden op voordracht van het Burgerparticipatieorgaan door het College van Nuth benoemd.

  • 3.

    De zittingsduur van de voorzitter en de leden van het Burgerparticipatieorgaan bedraagt vier jaar en dient bij voorkeur niet synchroon te verlopen met de periode waarin de gemeenteraad van Nuth is benoemd.

  • 4.

    Voorzitter en leden kunnen eenmaal worden herbenoemd.

Artikel 7. Statuten en Huishoudelijk Reglement

  • 1.

    In de statuten van het Burgerparticipatieorgaan is o.a. vastgelegd:

    • a.

      hoe het Burgerparticipatieorgaan tot besluitvorming komt;

    • b.

      hoe benoeming en aftreden van (bestuurs)leden van het Burgerparticipatieorgaan tot stand komen;

    • c.

      hoe het lidmaatschap van het Burgerparticipatieorgaan tussentijds beëindigd kan worden.

  • 2.

    Het Burgerparticipatieorgaan stelt een Huishoudelijk Reglement op ter nadere regeling van zijn functioneren.

  • 3.

    In dit huishoudelijk reglement worden o.a. geregeld:

    • a.

      De taken van de voorzitter, de secretaris en de penningmeester van het Burgerparticipatieorgaan;

    • b.

      Werkwijze met betrekking tot vergaderingen van het Burgerparticipatieorgaan;

    • c.

      Vergoedingen van gemaakte onkosten en indien van toepassing vacatiegelden.

Artikel 8. Vergaderingen

  • 1.

    Het Burgerparticipatieorgaan komt acht à tien keer per jaar plenair bijeen, of zoveel minder of meer als de voorzitter of ten minste de meerderheid van de leden noodzakelijk achten.

  • 2.

    Het Burgerparticipatieorgaan bepaalt zijn eigen agenda.

  • 3.

    De vergaderingen van het Burgerparticipatieorgaan zijn openbaar. Het Burgerparticipatieorgaan kan besluiten besloten vergaderingen te houden. Bij de behandeling van niet-openbare stukken is de vergadering per definitie besloten..

  • 4.

    Het Burgerparticipatieorgaan kan derden uitnodigen de vergaderingen bij te wonen voor het geven van toelichting, informatie en/of advies.

  • 5.

    Het Burgerparticipatieorgaan is verplicht tot geheimhouding van niet-openbare stukken totdat de stukken openbaar zijn. Deze geheimhoudingsplicht strekt zich ook uit tot derden die worden geconsulteerd.

  • 6.

    De geheimhouding vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van het Burgerparticipatieorgaan.

  • 7.

    De vaste contactambtenaar van de gemeente, dan wel zijn vervanger, is aanwezig bij vergaderingen van het Burgerparticipatieorgaan en is verantwoordelijk voor de communicatie tussen het Burgerparticipatieorgaan en gemeente en andersom.

  • 8.

    Het Burgerparticipatieorgaan dan wel het bestuur van het Burgerparticipatieorgaan overlegt periodiek met de wethouder(s) die verantwoordelijk zijn voor de portefeuilles die betrekking hebben op de in artikel 2 lid 2 genoemde thema’s.

Artikel 9. Werkwijze

  • 1.

    Het Burgerparticipatieorgaan onderhoudt een levendig netwerk van maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van belanghebbenden binnen de in artikel 2 lid 2 genoemde thema’s. Zij doet dit onder meer door:

    • a.

      actief de inbreng van belanghebbenden te organiseren, bijvoorbeeld via tijdelijke werkgroepen en consultatie van cliëntenorganisaties;

    • b.

      deelname aan bijeenkomsten die door maatschappelijke organisaties en belanghebbenden worden georganiseerd;

    • c.

      het organiseren van bijeenkomsten of andere vormen van raadpleging van organisaties, belanghebbenden en burgers.

  • 2.

    Het Burgerparticipatieorgaan beoordeelt zelf of en wanneer er bij de opstelling van een advies derden worden betrokken. Dit kunnen externe deskundigen, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, belanghebbenden of andere ter zake kundige personen zijn.

  • 3.

    Het Burgerparticipatieorgaan evalueert jaarlijks zijn functioneren. Het Burgerparticipatieorgaan betrekt in haar jaarlijkse evaluatie zoveel als mogelijk “De burgers van Nuth”. In het jaarverslag van het Burgerparticipatieorgaan wordt melding gemaakt van de wijze waarop dat is georganiseerd. De resultaten van de evaluatie worden openbaar gemaakt.

Artikel 10. Begroting

  • 1.

    Aan het Burgerparticipatieorgaan wordt jaarlijks door het college een budget beschikbaar gesteld.

  • 2.

    Het Burgerparticipatieorgaan stelt ieder jaar, tijdig en in overeenstemming met de vigerende subsidieverordening, voorafgaande aan het jaar waarvoor het activiteitenplan en de begroting dient, een activiteitenplan en een begroting op waarin de kosten van het Burgerparticipatieorgaan worden opgenomen. Deze kosten houden verband met onder meer deskundigheidsbevordering, organisatiekosten en vergaderkosten.

  • 3.

    Het Burgerparticipatieorgaan brengt jaarlijks, tijdig en conform de vigerende subsidieverordening, verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget. Het college zal deze stukken ter informatie aan de gemeenteraad doorgeleiden.

Artikel 11. Onvoorziene zaken

Voor zaken waarin deze verordening niet voorziet, treedt het Burgerparticipatieorgaan in overleg met het college dat zo nodig een beslissing neemt.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeerartikel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 20 april 2016 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening burgerparticipatie Wet Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Nuth 2009.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016.

Aldus besloten tijdens de openbare raadsvergadering van 19 april 2016

de griffier, de voorzitter,

Dhr. P.J.M. Boyen Mevr. D.H. Schmalschläger

Algemene toelichting Verordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016;

De Wsw en de WWB geven ieder apart aan dat de gemeente bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop cliënten en vertegenwoordigers betrokken worden bij de gemeentelijke beleidsvorming. Per 1 januari 2015 is toegang tot de Wsw niet meer mogelijk voor mensen die op dat moment nog geen dienstbetrekking hebben in het kader van de Wsw. De WWB is per 1-1-2015 opgegaan in de Participatiewet en tegelijkertijd zijn de nieuwe Wmo en de Jeugdwet in werking getreden.

 

Momenteel vindt de advisering van de gemeente Nuth op het gebied van sociaal/zorg/inkomensbeleid plaats via drie afzonderlijke cliënt- en adviesraden. Het huidige WMO Platform adviseert het college op het beleid en de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). De WWB-cliëntraad adviseert over zaken rondom sociale zaken en werkgelegenheid op uitvoeringsniveau. En de WSW-cliëntraad adviseert op het terrein van de WSW (WOZL, etc.).

 

Deze verordening is een vervolg op de op 24 november 2015 door de gemeenteraad van Nuth vastgestelde nota burgerparticipatie. Deze nota biedt de structuur waarbinnen burgerparticipatie en clientenparticipatie over het gehele sociale domein kan plaats vinden. Op deze manier wordt de behartiging van het algemeen belang en de behartiging van specifieke cliëntenbelangen gedurende een meer uitgebreid deel van het beleids- en uitvoeringsproces gewaarborgd. De gemeente Nuth hoopt zo te komen tot een intensievere samenwerking tussen gemeente, burgers en uitvoerders met als resultaat kwalitatief betere beleidsvorming en uitvoering. In de nota is ook uitvoerig ingegaan op een groeimodel waarmee bedoeld wordt dat de startfase van het Burgerparticipatieorgaan nadrukkelijk niet het einddoel van deze samenwerking moet zijn.

 

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 2, lid 3 van de Wet sociale Werkvoorziening (Wsw), de artikelen 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning Wmo en artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid.

 

In de Jeugdwet is geen wettelijke verplichting opgenomen over de manier waarop clientenparticipatie moet worden vormgegeven. Dit neemt niet weg dat de wetgever heeft bedoeld om burgers ook op dit beleidsterrein actief te betrekken (memorie van toelichting Jeugdwet).

Het is om die reden logisch om ook vanuit dit thema vertegenwoordigers in de adviesraad op te nemen.

 

De gemeente Nuth heeft gekozen voor een Burgerparticipatieorgaan waar vertegenwoordigers uit het hele sociale domein bij betrokken zijn. Om een goede werking van het Burgerparticipatieorgaan te waarborgen, worden de leden ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet te maken krijgen.

Voor deze nieuwe integrale adviesraad is een nieuwe naam gezocht. Vooralsnog is de voorlopige werktitel Burgerparticipatieorgaan Sociaal Domein gemeente Nuth.

 

T.a.v. de thema’s werk en inkomen is er voor gekozen om de huidige cliëntenraden in stand te houden. Dit vanwege het feit dat hierop uitvoeringsniveau met cliënten wordt gesproken en ook nog eens binnen een Gemeenschappelijke Regeling. Het is aan het nieuwe Burgerparticipatieorgaan om hier een nadere invulling aan te geven die recht doet aan wat is beschreven in de Nota burgerparticipatie en cliëntparticipatie in het sociale domein.

 

Toelichting per artikel:

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

 

Sub c en d: Het Burgerparticipatieorgaan bestrijkt het brede sociale domein: het sociaal domein gaat over het leven van mensen. Over wonen, werken, sport en cultuur, inkomen en actief betrokken zijn en worden bij de maatschappij. Over opgroeien, naar school gaan, zelfstandig worden. Over ziek worden en het leven met een ziekte of beperking. Kortom: over participeren in de maatschappij in alle vormen.

Sub e:

Het Burgerparticipatieorgaan brengt een niet-bindend advies uit. Formeel betekent dit dat het college kan besluiten om het advies niet (volledig) over te nemen.

 

Het Burgerparticipatieorgaan wordt in een vroegtijdig stadium betrokken bij de beleidsontwikkeling. In dit stadium kan het Burgerparticipatieorgaan meedenken en kan de gemeente in de beleidsontwikkeling de ideeën en adviezen van het Burgerparticipatieorgaan meenemen. Verwacht wordt echter ook dat het Burgerparticipatieorgaan zelf initiatieven zal ontplooien en initiëren waarmee het College van B&W bevraagd zal worden.

Wanneer het college het Burgerparticipatieorgaan formeel om advies vraagt en de gemeente neemt het advies van het Burgerparticipatieorgaan niet over, dan wordt hierover met het Burgerparticipatieorgaan gecommuniceerd en wordt dit beargumenteerd door de gemeente.

 

Artikel 2 Taken van het Burgerparticipatieorgaan

In dit artikel zijn de taken en bevoegdheden geregeld van het Burgerparticipatieorgaan. De hoofdtaak van het Burgerparticipatieorgaan bestaat uit het uitbrengen van advies. Dit advies kan het Burgerparticipatieorgaan formeel uitbrengen aan het college in het kader van het ontwikkelen van beleid. Veelal wordt het Burgerparticipatieorgaan in een vroegtijdig stadium betrokken bij de beleidsvorming/beleidsontwikkeling. Het Burgerparticipatieorgaan kan dan meedenken, suggesties/ideeën/adviezen aandragen tijdens bijvoorbeeld voorlichtingsbijeenkomsten, etc. Ook dit valt onder de adviesfunctie van het Burgerparticipatieorgaan.

 

Om er voor zorg te dragen dat werkzaamheden van het “Repair Café” en “Samen Dingen Doen” ook na het opheffen van het Wmo-Platform Nuth door kunnen gaan en verantwoord kunnen worden lopen deze werkzaamheden door van het platform naar het Burgerparticipatieorgaan gedurende 2016.

 

Artikel 2 lid 1

Het Burgerparticipatieorgaan functioneert onafhankelijk van de gemeente.

 

Artikel 2 lid 5

Taken van het Burgerparticipatieorgaan m.b.t. de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ betreffen zowel het inkomensdeel (beleid m.b.t. inkomensverstrekking) als het werkdeel (beleid m.b.t. re-integratie en participatie).

Aanvullend op de adviesfunctie van het Burgerparticipatieorgaan, blijft t.a.v. de thema’s werk en inkomen ook cliëntondersteuning plaatsvinden. Deze taak komt voort uit de werkwijze van de cliëntenraad WWB en WSW. Vooralsnog kan de huidige werkwijze qua cliëntraad worden voortgezet naast het Burgerparticipatieorgaan.

 

Artikel 2 lid 7

Het Burgerparticipatieorgaan gaat niet over individuele zaken van cliënten. Hiervoor zijn andere rechtsmiddelen beschikbaar zoals bezwaar en beroep.

 

Artikel 3 Advisering en adviestermijnen, lid 1

Het Burgerparticipatieorgaan wordt in het proces van de beleidsontwikkeling betrokken. Hierdoor kan het Burgerparticipatieorgaan meedenken, tips en suggesties doen die het college kan meenemen in de beleidsvorming.

 

Artikel 5 Samenstelling Burgerparticipatieorgaan, lid 2

Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid op het brede terrein van het sociaal domein, kiest het college ervoor om een Burgerparticipatieorgaan samen te (laten) stellen uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties.

 

Artikel 5 lid 4

Zonder last betekent dat een lid van het Burgerparticipatieorgaan zich niet mag laten opdragen (in een stemming) om een bepaald standpunt in te nemen. Elk lid van het Burgerparticipatieorgaan moet op basis van eigen inzicht en overtuiging een eigen oordeel vellen.

 

Artikel 7 Statuten en Huishoudelijk Reglement, lid 3:

In het huishoudelijk reglement van het Burgerparticipatieorgaan worden diverse praktische zaken geregeld, waaronder de taken van de bestuursleden en de werkwijze met betrekking tot vergaderingen van het Burgerparticipatieorgaan. Dit betreft in ieder geval een uitwerking van artikel 8 lid 1: hoe kan een meerderheid van de leden van het Burgerparticipatieorgaan regelen dat er een vergadering wordt gehouden, indien de meerderheid van het Burgerparticipatieorgaan dit noodzakelijk acht.

 

Artikel 10 Begroting

De gemeente verstrekt een budget aan het Burgerparticipatieorgaan. De nadere uitwerking daarvan dient door het college voorbereid te worden.

Het van het college ontvangen budget kan door het Burgerparticipatieorgaan aangewend worden voor deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten. Deze kosten kunnen uitsluitend ten laste van het budget worden gebracht op basis van de door het college goedgekeurde begroting (zoals opgenomen in lid 2).

Het Burgerparticipatieorgaan moet jaarlijks en conform de vigerende verordening een begroting ter goedkeuring indienen bij het college (lid 2). Ook moet het Burgerparticipatieorgaan jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het 3e lid.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeerartikel

Het WMO-Platform stopt zodra is voorzien in het nieuwe Burgerparticipatieorgaan. Het WMO-Platform zal zorgdragen voor liquidatie van haar stichting en e.e.a. verantwoorden aan de gemeente Nuth.

De “Verordening burgerparticipatie Wet Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Nuth 2009” moet gelijktijdig met de invoering van de “Verordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016” ingetrokken worden.