Organisatie | Nuth |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016 |
Citeertitel | Verordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening burgerparticipatie Wet Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Nuth 2009 per 20 april 2016.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-04-2016 | 22-10-2019 | nieuwe regeling | 19-04-2016 Elektronisch Gemeenteblad, 28-04-2016 | Z.10306 / INT. 13793 |
Gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 8 maart 2016;
Gelet op artikel 84, 149 en 150 van de Gemeentewet
Gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
Gelet op artikel 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;
Gelet op artikel 2 lid 3 van de Wet Sociale Werkvoorziening;
Gelet op artikel 2 lid 10 van de Jeugdwet;
Overwegende dat het voor cliënten en/of hun vertegenwoordigers mogelijk moet zijn om mee te denken en mee te praten over de ontwikkeling van het lokale sociale beleid;
Overwegende dat het noodzakelijk is vast te leggen op welke wijze burgers, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de vaststelling, besluitvorming en evaluatie van deze verordening en het op deze verordening gebaseerde beleid;
Overwegende dat de raad bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop de personen of hun vertegenwoordigers die een beroep doen op de Participatiewet, de Wsw, de WMO en de Jeugdwet betrokken worden bij de uitvoering van deze wetten;
Overwegende dat binnen het sociaal domein zoveel mogelijk sprake is van integrale toegang en integrale uitvoering;
Met ingang van 20 april 2016 in te trekken:
De Verordening burgerparticipatie Wet Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Nuth 2009;
Vast te stellen de Verordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In de verordening wordt verstaan onder
sociaal domein: het sociaal domein gaat over alles wat burgers in hun directe bestaan raakt. Het heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, onderwijs, gezondheidszorg en vrije tijdsbesteding. Het sociale domein gaat dus om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving;
Artikel 2: Doel, taken en positie van het Burgerparticipatieorgaan
Het Burgerparticipatieorgaan is een onafhankelijke adviesraad en brengt gevraagd en ongevraagd aan het college advies uit. Uitgangspunt hierbij is het ontwikkeltraject zoals beschreven in de “Nota burgerparticipatie en cliëntenparticipatie in het sociale domein Gemeente Nuth” zoals vast gesteld door de gemeenteraad van Nuth in haar vergadering van 24 november 2015.
Het Burgerparticipatieorgaan, zoals in deze verordening bedoeld, geeft deels en voor zover mogelijk en nodig, invulling aan de wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie zoals onder meer vermeld in de Participatiewet, de Wmo en de Jeugdwet, die per 1 januari 2015 zijn ingevoerd. Het Burgerparticipatieorgaan wordt –net als de inrichting van het sociaal domein in de gemeente Nuth – integraal vormgegeven.
Artikel 4. Door het college te verstrekken informatie
Het Burgerparticipatieorgaan krijgt van het college ongevraagd en gevraagd alle stukken die het voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij wettelijke/juridische voorschriften dit in de weg staan. Zo nodig zullen ter zake kundige ambtenaren mondeling toelichting geven over lopend beleid, de invloed van nieuw (rijks-)beleid en/of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op de in artikel 2 lid 2 genoemde thema’s.
Artikel 5. Samenstelling Burgerparticipatieorgaan
De leden beschikken over aantoonbare ervaring en deskundigheid op één of meerdere terreinen binnen de in artikel 2 lid 2 genoemde thema’s. De leden zijn in staat om groepsbelangen te vertalen naar het gemeenschappelijk belang van het Burgerparticipatieorgaan en dit te verwoorden in adviezen. De leden beschikken over een actief netwerk met maatschappelijke organisaties en deskundigen op één of meerdere terreinen waarover het Burgerparticipatieorgaan adviezen uitbrengt.
De leden en de voorzitter bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Nuth, zijn geen lid van het college of de gemeenteraad en zijn niet in dienst van de gemeente Nuth. Ze hebben ook geen zakelijke binding met de gemeente Nuth voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie.
Artikel 6. Benoeming en zittingsduur van de voorzitter en de leden
Voor de duur van de oprichtingsfase benoemd het College een voorzitter van het Burgerparticipatieorgaan die aftreedt nadat er overeenstemming is over een voordracht van een voorzitter en secretaris als bedoeld in het eerste lid van dit artikel EN pas nadat deze overdracht in formele zin is gerealiseerd.
Het Burgerparticipatieorgaan evalueert jaarlijks zijn functioneren. Het Burgerparticipatieorgaan betrekt in haar jaarlijkse evaluatie zoveel als mogelijk “De burgers van Nuth”. In het jaarverslag van het Burgerparticipatieorgaan wordt melding gemaakt van de wijze waarop dat is georganiseerd. De resultaten van de evaluatie worden openbaar gemaakt.
Het Burgerparticipatieorgaan stelt ieder jaar, tijdig en in overeenstemming met de vigerende subsidieverordening, voorafgaande aan het jaar waarvoor het activiteitenplan en de begroting dient, een activiteitenplan en een begroting op waarin de kosten van het Burgerparticipatieorgaan worden opgenomen. Deze kosten houden verband met onder meer deskundigheidsbevordering, organisatiekosten en vergaderkosten.
Het Burgerparticipatieorgaan brengt jaarlijks, tijdig en conform de vigerende subsidieverordening, verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget. Het college zal deze stukken ter informatie aan de gemeenteraad doorgeleiden.
Voor zaken waarin deze verordening niet voorziet, treedt het Burgerparticipatieorgaan in overleg met het college dat zo nodig een beslissing neemt.
Aldus besloten tijdens de openbare raadsvergadering van 19 april 2016
de griffier, de voorzitter,
Dhr. P.J.M. Boyen Mevr. D.H. Schmalschläger
De Wsw en de WWB geven ieder apart aan dat de gemeente bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop cliënten en vertegenwoordigers betrokken worden bij de gemeentelijke beleidsvorming. Per 1 januari 2015 is toegang tot de Wsw niet meer mogelijk voor mensen die op dat moment nog geen dienstbetrekking hebben in het kader van de Wsw. De WWB is per 1-1-2015 opgegaan in de Participatiewet en tegelijkertijd zijn de nieuwe Wmo en de Jeugdwet in werking getreden.
Momenteel vindt de advisering van de gemeente Nuth op het gebied van sociaal/zorg/inkomensbeleid plaats via drie afzonderlijke cliënt- en adviesraden. Het huidige WMO Platform adviseert het college op het beleid en de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). De WWB-cliëntraad adviseert over zaken rondom sociale zaken en werkgelegenheid op uitvoeringsniveau. En de WSW-cliëntraad adviseert op het terrein van de WSW (WOZL, etc.).
Deze verordening is een vervolg op de op 24 november 2015 door de gemeenteraad van Nuth vastgestelde nota burgerparticipatie. Deze nota biedt de structuur waarbinnen burgerparticipatie en clientenparticipatie over het gehele sociale domein kan plaats vinden. Op deze manier wordt de behartiging van het algemeen belang en de behartiging van specifieke cliëntenbelangen gedurende een meer uitgebreid deel van het beleids- en uitvoeringsproces gewaarborgd. De gemeente Nuth hoopt zo te komen tot een intensievere samenwerking tussen gemeente, burgers en uitvoerders met als resultaat kwalitatief betere beleidsvorming en uitvoering. In de nota is ook uitvoerig ingegaan op een groeimodel waarmee bedoeld wordt dat de startfase van het Burgerparticipatieorgaan nadrukkelijk niet het einddoel van deze samenwerking moet zijn.
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 2, lid 3 van de Wet sociale Werkvoorziening (Wsw), de artikelen 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning Wmo en artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid.
In de Jeugdwet is geen wettelijke verplichting opgenomen over de manier waarop clientenparticipatie moet worden vormgegeven. Dit neemt niet weg dat de wetgever heeft bedoeld om burgers ook op dit beleidsterrein actief te betrekken (memorie van toelichting Jeugdwet).
Het is om die reden logisch om ook vanuit dit thema vertegenwoordigers in de adviesraad op te nemen.
De gemeente Nuth heeft gekozen voor een Burgerparticipatieorgaan waar vertegenwoordigers uit het hele sociale domein bij betrokken zijn. Om een goede werking van het Burgerparticipatieorgaan te waarborgen, worden de leden ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet te maken krijgen.
Voor deze nieuwe integrale adviesraad is een nieuwe naam gezocht. Vooralsnog is de voorlopige werktitel Burgerparticipatieorgaan Sociaal Domein gemeente Nuth.
T.a.v. de thema’s werk en inkomen is er voor gekozen om de huidige cliëntenraden in stand te houden. Dit vanwege het feit dat hierop uitvoeringsniveau met cliënten wordt gesproken en ook nog eens binnen een Gemeenschappelijke Regeling. Het is aan het nieuwe Burgerparticipatieorgaan om hier een nadere invulling aan te geven die recht doet aan wat is beschreven in de Nota burgerparticipatie en cliëntparticipatie in het sociale domein.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Sub c en d: Het Burgerparticipatieorgaan bestrijkt het brede sociale domein: het sociaal domein gaat over het leven van mensen. Over wonen, werken, sport en cultuur, inkomen en actief betrokken zijn en worden bij de maatschappij. Over opgroeien, naar school gaan, zelfstandig worden. Over ziek worden en het leven met een ziekte of beperking. Kortom: over participeren in de maatschappij in alle vormen.
Het Burgerparticipatieorgaan brengt een niet-bindend advies uit. Formeel betekent dit dat het college kan besluiten om het advies niet (volledig) over te nemen.
Het Burgerparticipatieorgaan wordt in een vroegtijdig stadium betrokken bij de beleidsontwikkeling. In dit stadium kan het Burgerparticipatieorgaan meedenken en kan de gemeente in de beleidsontwikkeling de ideeën en adviezen van het Burgerparticipatieorgaan meenemen. Verwacht wordt echter ook dat het Burgerparticipatieorgaan zelf initiatieven zal ontplooien en initiëren waarmee het College van B&W bevraagd zal worden.
Wanneer het college het Burgerparticipatieorgaan formeel om advies vraagt en de gemeente neemt het advies van het Burgerparticipatieorgaan niet over, dan wordt hierover met het Burgerparticipatieorgaan gecommuniceerd en wordt dit beargumenteerd door de gemeente.
Artikel 2 Taken van het Burgerparticipatieorgaan
In dit artikel zijn de taken en bevoegdheden geregeld van het Burgerparticipatieorgaan. De hoofdtaak van het Burgerparticipatieorgaan bestaat uit het uitbrengen van advies. Dit advies kan het Burgerparticipatieorgaan formeel uitbrengen aan het college in het kader van het ontwikkelen van beleid. Veelal wordt het Burgerparticipatieorgaan in een vroegtijdig stadium betrokken bij de beleidsvorming/beleidsontwikkeling. Het Burgerparticipatieorgaan kan dan meedenken, suggesties/ideeën/adviezen aandragen tijdens bijvoorbeeld voorlichtingsbijeenkomsten, etc. Ook dit valt onder de adviesfunctie van het Burgerparticipatieorgaan.
Om er voor zorg te dragen dat werkzaamheden van het “Repair Café” en “Samen Dingen Doen” ook na het opheffen van het Wmo-Platform Nuth door kunnen gaan en verantwoord kunnen worden lopen deze werkzaamheden door van het platform naar het Burgerparticipatieorgaan gedurende 2016.
Het Burgerparticipatieorgaan functioneert onafhankelijk van de gemeente.
Taken van het Burgerparticipatieorgaan m.b.t. de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ betreffen zowel het inkomensdeel (beleid m.b.t. inkomensverstrekking) als het werkdeel (beleid m.b.t. re-integratie en participatie).
Aanvullend op de adviesfunctie van het Burgerparticipatieorgaan, blijft t.a.v. de thema’s werk en inkomen ook cliëntondersteuning plaatsvinden. Deze taak komt voort uit de werkwijze van de cliëntenraad WWB en WSW. Vooralsnog kan de huidige werkwijze qua cliëntraad worden voortgezet naast het Burgerparticipatieorgaan.
Het Burgerparticipatieorgaan gaat niet over individuele zaken van cliënten. Hiervoor zijn andere rechtsmiddelen beschikbaar zoals bezwaar en beroep.
Artikel 3 Advisering en adviestermijnen, lid 1
Het Burgerparticipatieorgaan wordt in het proces van de beleidsontwikkeling betrokken. Hierdoor kan het Burgerparticipatieorgaan meedenken, tips en suggesties doen die het college kan meenemen in de beleidsvorming.
Artikel 5 Samenstelling Burgerparticipatieorgaan, lid 2
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid op het brede terrein van het sociaal domein, kiest het college ervoor om een Burgerparticipatieorgaan samen te (laten) stellen uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties.
Zonder last betekent dat een lid van het Burgerparticipatieorgaan zich niet mag laten opdragen (in een stemming) om een bepaald standpunt in te nemen. Elk lid van het Burgerparticipatieorgaan moet op basis van eigen inzicht en overtuiging een eigen oordeel vellen.
Artikel 7 Statuten en Huishoudelijk Reglement, lid 3:
In het huishoudelijk reglement van het Burgerparticipatieorgaan worden diverse praktische zaken geregeld, waaronder de taken van de bestuursleden en de werkwijze met betrekking tot vergaderingen van het Burgerparticipatieorgaan. Dit betreft in ieder geval een uitwerking van artikel 8 lid 1: hoe kan een meerderheid van de leden van het Burgerparticipatieorgaan regelen dat er een vergadering wordt gehouden, indien de meerderheid van het Burgerparticipatieorgaan dit noodzakelijk acht.
De gemeente verstrekt een budget aan het Burgerparticipatieorgaan. De nadere uitwerking daarvan dient door het college voorbereid te worden.
Het van het college ontvangen budget kan door het Burgerparticipatieorgaan aangewend worden voor deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten. Deze kosten kunnen uitsluitend ten laste van het budget worden gebracht op basis van de door het college goedgekeurde begroting (zoals opgenomen in lid 2).
Het Burgerparticipatieorgaan moet jaarlijks en conform de vigerende verordening een begroting ter goedkeuring indienen bij het college (lid 2). Ook moet het Burgerparticipatieorgaan jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het 3e lid.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeerartikel
Het WMO-Platform stopt zodra is voorzien in het nieuwe Burgerparticipatieorgaan. Het WMO-Platform zal zorgdragen voor liquidatie van haar stichting en e.e.a. verantwoorden aan de gemeente Nuth.
De “Verordening burgerparticipatie Wet Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Nuth 2009” moet gelijktijdig met de invoering van de “Verordening Burgerparticipatie Sociaal domein gemeente Nuth 2016” ingetrokken worden.