Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tiel

DEELVERORDENING SUBSIDIE GEVELVERBETERING EN BUITENRUIMTE KELLEN

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDEELVERORDENING SUBSIDIE GEVELVERBETERING EN BUITENRUIMTE KELLEN
CiteertitelDEELVERORDENING SUBSIDIE GEVELVERBETERING EN BUITENRUIMTE KELLEN
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpSubsidie
Externe bijlagenKaart Bedrijfsomgeving Kellen Aanvraag- en vaststellingsformulier

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-04-2016nieuwe regeling

20-04-2016

Gemeenteblad, 2016, 52266

Regelgevingregister 2016, nr. 9.01 / raadsvergadering 20-04-2016, nr. 5c

Tekst van de regeling

Intitulé

DEELVERORDENING SUBSIDIE GEVELVERBETERING EN BUITENRUIMTE KELLEN

 

 

ARTIKEL 1. BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    ASV: de Algemene subsidieverordening gemeente Tiel;

  • b.

    het college : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel.

  • c.

    subsidiabele kosten: kosten met betrekking tot verbetering van gevel en buitenruimte (exclusief (regulier) onderhoud),

  • d.

    gebied: bedrijven in het gebied Bedrijfsomgeving Kellen, zoals opgenomen in Bijlage I.

ARTIKEL 2. DOEL VAN DE SUBSIDIE

Doelstelling van deze deelverordening is het stimuleren van verbetering van gevels en de buitenruimte van bedrijven, door ondernemers in het gebied Bedrijfsomgeving Kellen.

ARTIKEL 3. WEIGERINGSGRONDEN

Onverminderd het bepaalde in de ASV weigert het college de subsidie in ieder geval als:

  • a.

    de aanvraag betrekking heeft op een adres dat niet gelegen is in het aangewezengebied;

  • b.

    op grond van deze regeling al eerder subsidie voor dit adres is toegekend;

  • c.

    de aanvraag betrekking heeft op achterstallig regulier onderhoud;

  • d.

    de aanvraag is ingediend na het tijdstip dat het college heeft vastgesteld als uiterste datum waarvoor een aanvraag moet zijn ingediend;

  • e.

    het verstrekken van de subsidie zou resulteren in onrechtmatige verlening van staatssteun.

  • f.

    de aanvrager geen eigenaar is van het bedrijfspand.

  • g.

    aannemelijk is dat aanvrager niet zal kunnen voldoen aan de in artikel 10 genoemde voorwaarden.

  • h.

    het plan niet past in het huidige of te wijzigen bestemmingsplan.

ARTIKEL 4. DOELGROEP

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan ondernemers die werkzaamheden uitvoeren op een perceel gevestigd in het gebied Bedrijfsomgeving Kellen, volgens Bijlage I. Bijlage I wordt geacht deel uit te maken van deze regeling.

ARTIKEL 5. PROCEDUREBEPALINGEN

  • 1.

    Artikel 3.6, lid 2 van de ASV is niet van toepassing op het bepaalde in deze regeling.

  • 2.

    Aanvragen die na 1 augustus 2016 zijn ontvangen worden buiten behandeling gelaten.

  • 3.

    Het college kan de uiterste indieningstermijn als genoemd in het tweede lid wijzigen.

  • 4.

    De aanvraag tot subsidie kan uitsluitend via het door het college vastgesteld en door de aanvrager volledig ingevuld aanvraagformulier en moet vergezeld zijn van een kopie/scan van een actuele offerte of opdrachtbevestiging.

ARTIKEL 6. SUBSIDIABELE KOSTEN EN VOORWAARDEN

De subsidiabele kosten bestaan uit cofinanciering voor het maken van een plan voor verbetering van gevel en/of buitenruimte en de kosten voor de uitvoering daarvan.

De ondernemer dient aantoonbaar voor tenminste 50% bij te dragen in de kosten voor het plan en 70% in de kosten voor de uitvoering daarvan.

De gemeentelijke subsidiebijdrage bedraagt maximaal € 2.500 voor het plan en maximaal € 10.000 voor de uitvoering.

Per ondernemer, onderneming of groep van bedrijven wordt maximaal éénmaal subsidie toegekend.

  • 1.

    De aanvraag heeft geen betrekking op kennelijk achterstallig onderhoud.

  • 2.

    De aanvrager is een individueel bedrijf of vertegenwoordigt aantoonbaar een groep van bedrijven;

  • 3.

    De aanvrager is eigenaar van het bedrijfspand of kavel of vertegenwoordigt een groep van bedrijven waarvan de leden eigenaar zijn van het betreffende bedrijfspand of kavel.

Activiteit of functie van het bedrijf moeten passen binnen het huidige of te wijzigen bestemminsplan

ARTIKEL 7. BEREKENING VAN DE SUBSIDIE

De subsidie bedraagt maximaal € 12.500,- per individuele aanvraag.

ARTIKEL 8. SUBSIDIEVASTSTELLING

  • 1.

    De aanvraag voor subsidievaststelling wordt schriftelijk ingediend. In afwijking van art. 5.8 van de ASV lid 1 bevat de aanvraag tot vaststelling tenminste de volgende stukken/gegevens:

    • a.

      kopie / scan van de factuur van de werkzaamheden en producten plus betalingsbewijs;

    • b.

      foto van de uitgevoerde werkzaamheden en veranderingen;

ARTIKEL 9 VERDELING VAN HET SUBSIDIEPLAFOND

  • 1.

    Het college stelt het subsidieplafond op €100.000, waarvan maximaal € 20.000 beschikbaar is voor plannen en € 80.000 voor uitvoering.

  • 2.

    De behandeling van subsidieaanvragen is op volgorde van binnenkomst van een ontvankelijke aanvraag.

  • 3.

    Als er onduidelijkheid is over de volgorde van binnenkomst en de aanvragen overschrijden het subsidieplafond, dan wordt middels loting beslist welke aanvragen gehonoreerd worden.

ARTIKEL 10. OVERIGE VOORWAARDEN

Het college verbindt de volgende verplichting aan de subsidie:

  • a.

    De uitgevoerde werkzaamheden en/of beplantingen moeten tenminste vijf jaar na de subsidievaststelling in stand blijven op, aan, voor of tegen het pand, het object of de locatie waarvoor de subsidie is verstrekt.

  • b.

    Als (een deel van) van de werkzaamheden eerder teniet worden gedaan, heeft het college het recht de subsidie geheel of gedeeltelijk terug te vorderen.

  • c.

    Het plan als bedoeld in artikel 6 dient te worden opgesteld door een architect, stedenbouwkundige, landbouwarchitect of een andere professionele ontwerper.

ARTIKEL 11. DE-MINIMUSREGELING

Voor zover de subsidie leidt tot voordeel voor een onderneming wordt de subsidie verstrekt met inachtneming van de Verordening (EG) 1998/2006, PbEU 2006, L379/5, betreffende de-minimissteun.

ARTIKEL 12. SLOTBEPALINGEN

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 april 2016.

De griffier, De voorzitter,

Toelichting op de artikelen

 

ARTIKEL 1. BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

Voor de leesbaarheid en uitleg van de inhoud van deze subsidieregeling bevat dit artikel eenomschrijving van de veel voorkomende begrippen.

 

ARTIKEL 3. WEIGERINGSGRONDEN

Volgens de Algemene subsidieverordening (ASV) kunnen in een deelverordening van de ASVafwijkende en aanvullende bepalingen worden opgenomen. In dit artikel worden de algemene weigeringsgronden uit de ASV aangevuld.

 

ARTIKEL 5. PROCEDUREBEPALINGEN

De hier genoemde procedurebealingen treden in de plaats voor de indieningsvereisten zoals opgenomen in artikel 3.6, tweede lid ASV.

 

ARTIKEL 6. KOSTEN DIE VOOR SUBSIDIE IN AANMERKING KOMEN

Om te kunnen bepalen of de aanvraag geheel of gedeeltelijk gehonoreerd kan worden, staat in dit artikel voor welke soorten van kosten bij beoordeling van de aanvraag subsidie kan worden verleend om de doelstelling van de regeling als verwoord in artikel 2 te kunnen realiseren. Verder zijn hier een aantal specifiek voorwaarden opgenomen. Op grond van artikel 4.4 onder a ASV kan een aanvraag voor een hoger percentage geheel of gedeeltelijk geweigerd worden. Ook aanvragen die niet aan de voorwaarden voldoen kunnen op grond van voornoemd artikel worden geweigerd.

 

ARTIKEL 7. BEREKENING VAN DE SUBSIDIE

Om het beschikbare budget zo efficiënt mogelijk in te zetten wordt in dit artikel uiteengezet wat de maximale hoogte is van de subsidie. Op grond van artikel 4.4 onder a ASV kan een aanvraag voor een hoger bedrag geheel of gedeeltelijk geweigerd worden.

 

ARTIKEL 8. SUBSIDIEVASTSTELLING

Om de subsidie definitief vast te kunnen stellen moet het college naar objectieve maatstaven kunnen beoordelen of de door subsidie beschikbaar gestelde bedragen ook daadwerkelijk zijn aangewend als in de aanvraag is aangegeven. De algemene indieningsvereisten zoals opgenomen in artikel 5.8, eerste lid ASV zijn in het geval van subsidieverlening voor gevelverbetering of kwaliteitsverbetering buitenruimte niet opportuun of toereikend. Om die reden zijn in dit artikel specifieke indieningsvereisten opgenomen die in plaats treden van de vereisten als bedoeld in artikel 5.8 eerste lid ASV.

 

ARTIKEL 9. VERDELING VAN HET SUBSIDIEPLAFOND

Aanvullend hierop: dit artikel bepaalt tevens de “spelregel” dat wie het eerst komt ook alseerste wordt beoordeeld, mits deze aanvraag ontvankelijk is. Overigens is een aanvraag pas ontvankelijk als deze volledig is volgens de eisen die in deze regeling staan genoemd. Pro forma aanvragen of aanvragen die niet (volledig) middels het vastgestelde formulier zijn ingediend zijn niet ontvankelijk.

 

ARTIKEL 10 VERPLICHTINGEN

Zie toelichting artikel 3 met dien verstande dat het hier om verplichtingen gaat die aan elke subsidiebeschikking worden verbonden.

 

ARTIKEL 11. DE-MINIMUSREGELING

Een subsidie verstrekt op grond van deze subsidieregeling kan als ‘staatssteun’ worden aangemerkt (artikel 87 lid 1 van het EG Verdrag) als de subsidie wordt verleend aan een onderneming. Van staatssteun is sprake bij elk voordeel dat een onderneming van de overheid krijgt waardoor de concurrentie vervalst kan worden. Als onderneming wordt beschouwd elke eenheid die een economische activiteit uitoefent ongeacht de rechtsvorm en de wijze waarop het wordt gefinancierd. Een economische activiteit bestaat uit het aanbieden van goederen of diensten op de markt, waarbij het bestaan van concurrentie een belangrijke indicatie is. Het hebben van een winstoogmerk is geen noodzakelijke vereiste.

 

‘De-minimis’

Deze subsidieverordening zal deels gebruik maken van de vrijstellingsverordening van de EG nr. 1998/2006, betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 EG op de de-minimis-steun (hierna ‘de-minimis-regeling’). Dit betekent dat de subsidieontvanger (dus ondernemers, alsmede het eventuele gehele moederconcern waartoe de ondernemer behoort) niet meer dan € 200.000,= aan subsidie over een periode van drie belastingjaren (dus inclusief eerdere ontvangen subsidies van overheidsinstanties) aan steun magontvangen. De aanvrager moet daarom aangeven hoeveel de-minimis-steun door de aanvrager in het lopende en de twee daar aan voorafgaande belastingjaren ontvangen is en verklaren dat de totale steun niet meer dan € 200.000,= bedraagt. Om deze reden is een ‘deminimis-verklaring’ gekoppeld aan het aanvraagformulier.

 

Een aantal categorieën van ondernemingen kan geen gebruik maken van deze ‘de-minimis’. Voorbeelden hiervan zijn ondernemingen in de primaire productie van landbouwartikelen en ondernemingen in moeilijkheden.

Bijlage 1 Kaart van Bedrijfsomgeving Kellen

Kaart Bedrijfsomgeving Kellen

Aanvraag- en vaststellingsformulier gevelverbetering Kellen

Aanvraag- en vaststellingsformulier