Organisatie | Koggenland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Huisvestingsverordening gemeente Koggenland 2007, herziening 2007 |
Citeertitel | Huisvestingsverordening gemeente Koggenland 2007, herziening 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | Geen |
Geen
Huisvestingwet, art. 2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-01-2008 | 23-02-2011 | Nieuwe regeling | 17-09-2010 Kogge Express, 09-01-2008 | Geen |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
inkomen: het rekeninkomen zoals bedoeld in artikel 14, lid 1 van de Wet op huurtoeslag; inschrijfduur: de termijn dat een woningzoekende van tenminste 18 jaar, die niet zelfstandig een in de regio gelegen huurwoning bewoont, bij een verhuurder staat ingeschreven voor een voor verhuur beschikbaar komende woning;
Hoofdstuk 2 Verdeling van huurwoningen
In afwijking van het bepaalde in artikel 2 is het bepaalde in dit hoofdstuk niet van toepassing op:
standplaatsen voor een woonwagen.
paragraaf 3 Huisvestingsovereenkomst
De corporatie dient haar voor verhuur vrijkomende woonruimte door publicatie of toezending aan woningzoekenden aan te bieden, onder vermelding van in ieder geval:
de eigenaar of verhuurder van de woonruimte; De voorwaarden bedoeld in lid 1, sub d, behoeven vooraf instemming van burgemeester en wethouders. Inschrijven als woningzoekende is noodzakelijk indien geen woonduur wordt opgebouwd. Bij toepassing van het distributiesysteem is inschrijven voor de toewijzing van woonruimte altijd noodzakelijk. Woonduur wordt uitsluitend toegekend indien bij vertrek de woning leeg en voor verhuur wordt achtergelaten. Er kan uitsluitend een beroep op woonduur worden gedaan als de woningzoekende bij de verhuurder staat geregistreerd. De corporatie dient de woningzoekende die voor een overeenkomstig lid 1 aangeboden woonruimte in aanmerking komt te selecteren uit de woningzoekenden die op de betreffende te huur aangeboden woonruimte hebben gereageerd en aan de in lid 1, sub d, bedoelde voorwaarden voldoen. De corporatie dient daarbij de volgende volgordecriteria in acht te nemen:
Voor de inschrijving als bedoeld onder sub a of de verlenging als bedoeld
onder sub c kunnen door burgemeester en wethouders, of indien de
inschrijving namens burgemeester en wethouders plaatsvindt, onder
goedkeuring van burgemeester en wethouders, inschrijvingskosten c.q.
kosten voor verlening van de inschrijfduur worden vastgesteld.
Woningzoekenden die een huurwoning in de regio leeg en voor verhuur
beschikbaar achterlaten en waarvan de huidige huur is gelegen beneden de op
basis van Wet op de huurtoeslag vastgestelde maximale huurgrens voor personen
beneden de 23 jaar en waarvan de huur van de aangeboden woning boven de op basis van de Wet op de huurtoeslag vastgestelde maximale huurgrens voor
personen beneden de 23 jaar is gelegen, ontvangen, in aanvulling op de feitelijke
situatie, een extra woonduur van vijf jaar. De eigenaren van woonruimte dienen openbaar bekend te maken:
het bepaalde in sub a en b is niet van toepassing, indien overeenkomstig het bepaalde in lid 9, de woonruimte wordt toegewezen op basis van het distributiesysteem. Indien de woonruimte een aangewezen specifieke seniorenwoning betreft, worden in afwijking van het bepaalde in lid 4, geen inschrijf- c.q. woonduurjaren opgebouwd, indien betrokkene de leeftijd van 50 jaar nog niet heeft bereikt.
Burgemeester en wethouders kunnen op verzoek van de corporatie, in
afwijking van het bepaalde in lid 1, akkoord gaan met toewijzing van
woonruimte op basis van het distributiesysteem. Indien deze toestemming
wordt verleend dient de corporatie de voor verhuur vrijkomende woonruimte
schriftelijk aan te bieden aan een woningzoekende die daarvoor op grond van
de in lid 4 genoemde volgordecriteria en de overige van toepassing zijnde
voorwaarden in aanmerking komt. De corporatie kan daarbij kiezen voor een
paragraaf 6 Melding van leegstaan en de Leegstandwet
Zodra het leegstaan van woonruimte langer duurt dan twee maanden is de corporatie verplicht daarvan melding te doen aan burgemeester en wethouders.
De gemeenteraad stelt een urgentiecommissie in die burgemeester en wethouders bindend advies uitbrengt omtrent de urgentie van de woningzoekende.
medisch: medisch geïndiceerden zijn woningzoekenden die in verband met medische omstandigheden permanent ernstige hinder, belemmering of verslechtering ondervinden in hun woonsituatie. Er kan alleen een beroep worden gedaan op deze omstandigheid indien bij de aanvraag een verklaring wordt overgelegd van een professionele medische,
psychiatrische en/of sociale hulpverleningsinstantie, zonodig aangevuld
sociaal: sociaal geïndiceerden zijn woningzoekenden die in verband met sociale of psychische omstandigheden ernstige hinder, belemmering of verslechtering ondervinden in hun huidige woonsituatie.
Er kan alleen een beroep worden gedaan op deze omstandigheid indien dit blijkt uit een proces-verbaal van de politie, zo mogelijk aangevuld met gegevens van justitie en/of een professionele sociale hulpverleningsinstantie en indien gewenst een advies van de corporatie;
economisch en maatschappelijk: economisch en maatschappelijk geïndiceerden zijn woningzoekenden die beschikken over een economische of maatschappelijke binding. Van een dergelijke omstandigheid kan sprake zijn indien door het aanvaarden van een werkkring in de regio de woon-werk afstand onoverkomelijk is waarbij tevens van invloed zijn: de spanning op de arbeidsmarkt, de financiële mogelijkheden van de aanvrager, de gepleegde inspanningen van de werkgever en het belang van de regionale samenleving;
huidige woning te behouden en dit niet is geslaagd.
leefbaarheid: hieronder vallen woningzoekenden met ernstige relationele
problemen met buren of buurt, waardoor sprake is van een acuut
woonprobleem, waarbij de woningzoekende, de verhuurder en
hulpverlenende instantie alles in het werk hebben gesteld de situatie weer
leefbaar te maken. Er kan alleen een beroep worden gedaan op deze
omstandigheid indien dit blijkt uit een proces-verbaal van de politie, zo
mogelijk aangevuld met gegevens van justitie en/of een professionele
hulpverleningsinstantie en indien gewenst een advies van de corporatie.
Urgentie kan uitsluitend worden verleend aan woningzoekenden die
ingezetenen zijn, dan wel beschikken over een economische of maatschappelijke binding, dan wel in de positie verkeren als bedoeld in artikel 13c, lid 1, van de Huisvestingswet en over de Nederlandse nationaliteit beschikken dan wel in het bezit zijn van een geldige verblijfstitel in Nederland en buiten hun schuld in een dusdanige situatie verkeren dat zij op korte termijn andere woonruimte behoeven en naar verwachting bij toepassing van de in artikel 6, lid 4, bedoelde volgordecriteria niet binnen die termijn andere woonruimte zullen krijgen en hun betreffende situatie niet op andere wijze kunnen oplossen.
8. De termijn zoals bedoeld in lid 6 kan eenmalig met 4 maanden worden verlengd.
1. De gemeenteraad stelt een klachtencommissie in, waar woningzoekenden
een klacht kunnen indienen met betrekking tot het (niet) inschrijven als woningzoekende bij de gemeente respectievelijk de eigenaar van woonruimte en woonwagenstandplaatsen, het (niet) toewijzen van een woning door de gemeente respectievelijk de corporatie en de behandeling door de gemeente respectievelijk de eigenaar van woonruimte in het algemeen, voor zover deze behandeling betrekking heeft op de uitvoering van de op basis van artikel 4 afgesloten overeenkomst.
2. De commissie verricht haar taak onafhankelijk van de gemeente en de eigenaren van woonruimte. Voor zover het betreft klachten waarvoor geen voorziening ingevolge de Algemene wet bestuursrecht open staat en die het gevolg zijn van activiteiten van de corporatie op basis van de huisvestingsovereenkomst, doet de commissie bindende uitspraken. Indien andere zaken aan de commissie worden voorgelegd, strekt de uitspraak van de commissie burgemeester en wethouders tot advies.
3. De samenstelling, procedure van benoeming en werkwijze van de commissie wordt bij apart besluit door de gemeenteraad geregeld.
Hoofdstuk 4 Overgangs-, straf-, slot- en overige bepalingen
paragraaf 9 Overleg bij wijziging
Bij de voorbereiding van een besluit tot wijziging van deze verordening plegen burgemeester en wethouders overleg met de ingevolge de Woningwet toegelaten instellingen en met andere daarvoor in aanmerking komende organisaties die binnen de gemeente op het gebied van de woonruimteverdeling werkzaam zijn.
paragraaf 10 Handhaving en strafbepalingen
Overtreding van het bepaalde in artikel 7 wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de derde categorie, zoals bedoeld in artikel 23, lid 4 van het Wetboek van Strafrecht.
Met de opsporing van de bij artikel 15 strafbaar gestelde feiten zijn, behalve de in artikel 141 van het wetboek van Strafvordering en de in artikel 75 van de Huisvestingswet aangewezen ambtenaren belast de in het eerste lid genoemde ambtenaren, voor zover zij door de minister van justitie daartoe zijn aangewezen.
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd de uitoefening van bevoegdheden krachtens de paragrafen 5, 7 en 8 van deze verordening te mandateren aan eigenaren van woonruimte en/of
Deze verordening kan worden aangehaald als Huisvestingsverordening gemeente Koggenland 2007, herziening 2007.
In afwijking van het bepaalde in lid 2 blijven de artikelen 5 tot en met 11 van de Huisvestingsverordening gemeente Koggenland 2007 in stand totdat burgemeester en wethouders met de corporatie lokaal maatwerk heeft vastgelegd in een huisvestingsovereenkomst zoals bedoeld in artikel 5 van deze verordening.