Organisatie | Gorinchem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels aanleg buitensportvelden gemeente Gorinchem |
Citeertitel | Beleidsregels aanleg sportvelden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Sportvelden |
Externe bijlage | Bijlage 1 |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, artikel 4:81
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-04-2016 | Onbekend | 19-04-2016 Onbekend | 2016/04728 |
De gemeente zet nadrukkelijk in op het stimuleren van de breedtesport en vindt daarom een goed en voor iedereen toegankelijk sportaanbod belangrijk. Vanuit dat uitgangspunt is het van belang dat er in Gorinchem voldoende en kwalitatief goede buitensportvelden zijn.
Het doel van deze beleidsregels is om eenduidig om te gaan met verzoeken voor uitbreiding/vervanging van buitensportvelden en beleidsmatig en financieel duidelijkheid te scheppen richting de verenigingen.
Artikel 3: Regels noodzakelijke aanleg velden
Bij de berekening van de veldbehoefte van de verenigingen geldt het volgende:
Met nevengebruik van de velden overdag en doordeweeks (b.v. door de scholen) wordt geen rekening gehouden, omdat dit gebruik de beschikbare trainingsuren (’s avonds) en wedstrijduren (in het weekend) voor een vereniging niet beperkt en in het geval van overbelasting van natuurgras dit gebruik eenvoudig kan worden verplaatst naar de kunstgrasvelden.
In het geval van noodzakelijke aanleg conform artikel 3 lid 1 zorgt de gemeente voor uitbreiding van de veldcapaciteit d.m.v. een extra sportveld of het vervangen van een natuurgrasveld door een kunstgrasveld. De gemeente financiert deze aanleg en zorgt voor het onderhoud (zie bijlage 3) incl. vervangingsonderhoud. De vereniging huurt het veld van de gemeente op basis van een huurovereenkomst – te ondertekenen voorafgaand aan de aanleg – en betaalt hiervoor het geldende huurtarief (zie bijlage 2).
De hierboven genoemde verplichting van de gemeente tot uitbreiding van de veldcapaciteit beperkt zich als volgt:
Locatie: uitbreiding van veldcapaciteit (een nieuw veld of vervanging natuurgras door kunstgras) wordt primair gezocht op of aansluitend op het sportterrein van de vereniging. Indien dat niet mogelijk blijkt, zal er worden gekeken naar een nieuw veld op een andere locatie in de directe omgeving van de vereniging of het gebruik van een veld van een andere vereniging (zie ook artikel 3 lid 6);
(bij een semi-water hockeyveld wordt een e-layer toegepast)
De basisnorm voor een voetbalveld, bij noodzakelijke aanleg door de gemeente, is natuurgras. Het kan zijn dat de gemeente om ruimtelijke of financiële redenen toch kiest voor het vervangen van een bestaand natuurgrasveld door kunstgras. De vereniging betaalt voor dat nieuwe veld het geldende huurtarief voor een kunstgrasveld (€ 9.224,- per jaar, prijspeil 2016)
Als aanleg van een extra natuurgrasveld wel mogelijk is en de gemeente kiest daar in principe voor, dan kan de vereniging alsnog vragen om een natuurgrasveld te vervangen door kunstgras, echter de vereniging betaalt dan bovenop het huurtarief voor een natuurgrasveld een extra huurbijdrage gelijk aan de geschatte meerkosten per uur tussen kunstgras en natuurgras op basis van 950 gebruiksuren per jaar. Die extra huurbijdrage bedraagt (€ 62,45 - € 54,53) x 950 uur = € 7.524,- (zie ook bijlage 1). Het totale huurtarief voor het nieuwe kunstgrasveld bedraagt dan: 4.099,- (huur natuurgras) + 7.524,- = € 11.623,- per jaar, prijspeil 2016.
6.Stimuleren samenwerking en gebruik van elkaars velden
Door samenwerking en efficiënt gebruik van beschikbare sportvelden kan soms een oplossing worden gevonden voor een capaciteitsprobleem van een individuele vereniging. Dit betreft vooral de voetbalverenigingen.
De gemeente wil deze samenwerking stimuleren d.m.v. een jaarlijkse financiële bijdrage aan verenigingen die door gebruik te maken van elkaars velden voorkomen dat de gemeente een sportveld aan moet leggen. Deze bijdrage bedraagt € 8.100,- per jaar (is circa 50% van de geschatte jaarlijkse exploitatiekosten van een natuurgrasveld; zie bijlage 1) en is bedoeld voor beide verenigingen: € 5.400,- (⅔ deel) voor de vereniging met het capaciteitsprobleem en € 2.700,- (⅓ deel) voor de vereniging die zijn veld ter beschikking stelt.
De bijdragen worden in het 1e kwartaal van het kalenderjaar uitgekeerd nadat de gemeente een verzoek hiertoe heeft ontvangen en heeft kunnen beoordelen dat sprake is van samenwerking die noodzakelijke aanleg van een sportveld conform artikel 3 lid 1 voorkomt. De gemeente beoordeelt ieder jaar opnieuw of nog aan de voorwaarden wordt voldaan.
Artikel 4: Regels vervanging natuurgras door kunstgras zonder noodzaak
Een vereniging kan, indien geen sprake is van noodzakelijke aanleg van een sportveld conform artikel 3 lid 1, toch een verzoek indienen bij de gemeente om zelf en voor eigen rekening een bestaan natuurgrasveld te vervangen door een kunstgrasveld. In dat geval gelden (ten minste) de volgende uitgangspunten:
Indien de aanleg van het kunstgrasveld precies valt in het jaar dat renovatie van het natuurgrasveld noodzakelijk is op basis van de onafhankelijke keuring (zie artikel 6 lid 3), dan zal het voor deze renovatie in de gemeentebegroting gereserveerde bedrag ter beschikking worden gesteld voor de aanleg van het kunstgrasveld.
Artikel 5: Duurzaamheid en hergebruik
De gemeente vindt milieu en duurzaamheid belangrijk en zal daarom bij de aanleg van de velden en de keuze van materialen rekening houden met duurzaamheidsaspecten. Voorbeelden hiervan zijn: LED-sportveldverlichting (minder elektraverbruik), toepassing e-layer i.p.v. foam-layer als elastische onderlaag (langere levensduur) en een volautomatische beregeningsinstallatie met speciale sector scout-sproeiers (minder waterverbruik).
Artikel 6: Aanleg en onderhoud sportvelden
Wel is de gemeente – binnen de wettelijke mogelijkheden – voorstander van een koepelorganisatie voor de buitensport, waarmee afspraken kunnen worden gemaakt over de overdracht van het bouwheerschap bij noodzakelijke aanleg van velden en gemeentelijke taken als beheer, onderhoud en exploitatie van de buitensportaccommodaties. De gemeente blijft ook dan de eigenaar van de velden en reserveert zelf het geld voor vervangingsonderhoud (renovaties).
De gemeente verzorgt het onderhoud van de buitensportvelden en reserveert budget voor vervangingen en renovaties via een meerjarige onderhoudsplanning (MOP). De sportvelden moeten voldoen aan de kwaliteitsnormen van de diverse landelijke sportbonden. Een onafhankelijke keuringsinstantie (b.v. Kiwa ISA Sport) inspecteert jaarlijks de sportvelden en geeft een prognose voor de renovatiebehoefte (over hoeveel jaar is renovatie van het speelveld noodzakelijk). Een veld wordt pas gerenoveerd indien dit noodzakelijk blijkt op basis van de onafhankelijke keuring.
Als een vereniging een veld eerder wil renoveren dan noodzakelijk volgens de laatste prognose van de onafhankelijke keuringsinstantie, dan is de gemeente bereid om de renovatie maximaal 3 jaar eerder uit te voeren. De kosten voor het naar voren halen van de investering alsmede een eventuele restantboekwaarde (van b.v. een nog niet geheel afgeschreven toplaag) komen in dat geval voor rekening van de vereniging.
De in artikel 3 genoemde regels zijn slechts van toepassing onder het voorbehoud dat de gemeenteraad akkoord gaat met de inzet van de noodzakelijke financiële middelen.
Deze beleidsregel is niet van toepassing op projecten die reeds in behandeling zijn en waarvan het initiatief dateert van voor de inwerkingtreding van de beleidsregel, tenzij het college van Burgemeester en Wethouders daarover anders besluit.
Het college handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Bij deze beleidsregel horen de volgende bijlagen:
Bijlage 1: Overzicht exploitatiekosten diverse sportvelden 25-02-2016; Adviesburo RIET.
Bijlage 2: Huurtarieven prijspeil 2016 (afgerond op hele euro’s)
Bijlage 3: Onderhoud sportvelden (werkzaamheden in hoofdzaken)
Aldus vastgesteld in de vergadering van 19 april 2016,
Het college van Burgemeester en Wethouders,
Bijlage 2 Huurtarieven prijspeil 2016 (afgerond op hele euro's)
Voetbal kunstgras, beleidsregel artikel 3.5: € 11.623,-
Hockey zand-ingestrooid kunstgras: € 7.174,-
Hockey semi-water kunstgras: € 9.374,- opm. 1
Korfbal kunstgras 3 korfbalvelden: € 7.174,-
Korfbal bestaande 3 velden GKV: € 4.099,- opm. 2
De huurtarieven worden jaarlijks geïndexeerd.
opm. 1: Het huurtarief voor een semi-water hockeyveld is bepaald door het huidige huurtarief voor een zand-ingestrooid hockeyveld te verhogen in verhouding tot de hogere exploitatiekosten per jaar (zie bijlage 1).
opm. 2: Voor de bestaande 3 velden van GKV is ten tijde van de aanleg een afwijkend huurtarief overeengekomen, gelijk aan de huur van een natuurgrasveld.
Bijlage 3 Onderhoud sportvelden (werkzaamheden in hoofdzaken)
Door verhuurder:Klein onderhoudGroot onderhoud (kan bestaan uit)
Natuurgrasvelden: Grasmaaien Verticuteren
Beregenen Vertidrainen/recycledressen
Onkruidbestrijding veld Diepverluchten
Kunstgrasvelden: Vegen/slepen/borstelen Reinigen zand/rubbergranulaat
Aanvullen zand/rubbergranulaat Herstel schade aan kunstgrasmat
Door huurder: Natuurgrasvelden belijnen
Herstellen speel/slidingschade
Verwijderen zwerfvuil complex en velden + legen afvalbakken
Opruimen los sport- en spelmateriaal (incl. verplaatsbare doeltjes)
Onderhoud en schoonmaak dug-outs
Maaien grasstroken onder de afrastering/reclameborden
** Onderhoud aan veldverlichting alleen voor zover eigendom gemeente