Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening inspraak, burgerinitiatief en referenda Rotterdam 2014 |
Citeertitel | Verordening inspraak, burgerinitiatief en referenda Rotterdam 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-04-2016 | Artt. 7, 20, 23, 29, toelichting | 07-04-2016 | Gemeenteblad 2016, nummer 44 | ||
01-06-2014 | 07-04-2016 | Nieuwe regeling | 28-11-2013 Onbekend. | Gemeenteblad 2013, nummer 169 |
De raad van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 november
2013, (raadsvoorstel nr. 1272629); raadsstuk 13GR3059;
gelet op de artikelen 147, 149 en 150 van de Gemeentewet;
overwegende, dat ter invulling van de mogelijkheden tot invloed van de Rotterdammer een aantal instrumenten in regelgeving vastgelegd worden;
Verordening inspraak, burgerinitiatief en referenda Rotterdam
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
gebiedscommissie: een commissie zoals genoemd in artikel 1, sub d van de Verordening op de gebiedscommissies 2014;
elektronische handtekening: de handtekening als bedoeld in artikel 2:16 van de Algemene wet bestuursrecht;
kiesgerechtigde: degene die voldoet aan de eisen voor een kiezer van de leden van de raad van de gemeente, zoals bedoeld in artikel B3 van de Kieswet;
ondertekenaar: degene die op het moment van de ondertekening van het inleidende of definitieve verzoek de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, ingezetene is van Rotterdam, niet uitgesloten is van het kiesrecht, en indien hij geen onderdaan is van een lidstaat van de Europese Unie voldoet aan de vereisten zoals bedoeld in artikel B3, lid 2 van de Kieswet, met dien verstande dat voor de dag van de kandidaatstelling gelezen moet worden het moment van ondertekening van het verzoek;
verzoeker: degene die op de dag van het indienen van het verzoek de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, ingezetene is van Rotterdam, niet uitgesloten is van het kiesrecht, en indien hij geen onderdaan is van een lidstaat van de Europese Unie voldoet aan de vereisten zoals bedoeld in artikel B3, lid 2 van de Kieswet, met dien verstande dat voor de dag van de kandidaatstelling gelezen moet worden de dag van de indiening van het verzoek.
inzake de begroting, de tarieven voor gemeentelijke dienstverlening en belastingen bedoeld in hoofdstuk XV van de Gemeentewet;
Artikel 7 Onderwerpen burgerinitiatief
Een burgerinitiatief gaat niet over:
handelingen en gedragingen van collegeleden, raadsleden of ambtenaren waartegen een klacht kan worden ingediend op grond van de Algemene wet bestuursrecht of een door de raad of het college vastgestelde klachtenregeling;
Artikel 11 Behandeling burgerinitiatief
De raad kan, bij de verzoeken bedoeld in artikel 8, tweede lid onder a, advies inwinnen bij de gebiedscommissie zoals bedoeld in artikel 27, eerste lid, onder a van de Verordening op de gebiedscommissies 2014.
Artikel 15 Onderwerpen referendum
Een referendum wordt in ieder geval niet gehouden over:
de inrichting van de gemeentelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet;
handelingen en gedragingen van collegeleden, raadsleden of ambtenaren waartegen een klacht kan worden ingediend op grond van de Algemene wet bestuursrecht of een door de raad of het college vastgestelde klachtenregeling;
Artikel 16 Planning referendum
De raad stelt, gelijktijdig met het besluit tot het houden van een gebiedsreferendum, binnen 13 weken de datum hiervan vast, met dien verstande dat een referendum niet plaatsvindt in de voor de regio aangewezen schoolvakanties voor het basis- en voortgezet onderwijs, en verlengd zonodig de termijn met deze vakantieperiode.
De bepalingen van de Kieswet voor wat betreft de raadsverkiezingen zijn zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing, tenzij deze verordening anders bepaalt.
Artikel 19 Geldigheid referendum
Het door het college voor dit referendum ingestelde centrale stembureau als bedoeld in de Kieswet, stelt op de tweede dag na de dag waarop het referendum is gehouden, het totaal aantal uitgebrachte stemmen vast, alsmede het aantal geldige stemmen ‘voor’ en ‘tegen’.
Artikel 22 Raadgevend referendum
Indien het inleidend verzoek voldoet aan de in dit hoofdstuk bepaalde vereisten, besluit de raad in de in het tweede lid bedoelde vergadering de besluitvorming over het voorgenomen besluit met ten minste acht weken te verdagen, zodat een definitief verzoek tot het houden van een referendum kan worden ingediend.
De stemming over het door de raad te nemen besluit zoals dat luidt na verwerking van de aanvaarde amendementen, wordt aangehouden tot de eerstvolgende vergadering na de dag waarop de uitslag van het referendum bekend is, tenzij eerder negatief over de ontvankelijkheid van het inleidende of het definitieve verzoek wordt beslist.
Artikel 27 Samenstelling referendumcommissie
De voorzitter en de leden van de commissie kunnen te allen tijde ontslag nemen; degenen die aftreden of ontslag nemen blijven hun functie waarnemen, totdat in hun opvolging is voorzien. Zij zijn nog zes weken nadat in hun opvolging is voorzien, bevoegd aan de behandeling van ten tijde van hun aftreden of ontslag lopende zaken deel te nemen.
De voorzitter en leden ontvangen een vergoeding op basis van de Algemene vergoedingsverordening leden commissies Rotterdam 2005.
Artikel 28 Relatie gemeentewet
De artikelen 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 29 Relatie Subsidieverordening Rotterdam 2014
De referendumcommissie kan nadere regels als bedoeld in artikel 3 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 vaststellen en subsidieplafonds als bedoeld in artikel 4 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 vaststellen, dit ten behoeve van de subsidiëring van instellingen die activiteiten ontwikkelen in het kader van een referendum.
Het college handelt overeenkomstig deze verordening, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de verordening te dienen doelen.
Artikel 35 Intrekking oude regelingen
De Inspraakverordening Rotterdam 2005, de Verordening Burgerinitiatief Rotterdam, en de Referendumverordening 2007 worden ingetrokken.
Reeds ingediende aanvragen en verzoeken worden op grond van de in artikel 35 genoemde verordeningen afgehandeld.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Het begrip beleidsvoornemen is gedefinieerd als het voornemen van het bestuursorgaan tot het vaststellen of wijzigen van beleid. Het zal duidelijk zijn dat het hierbij niet gaat om de vaststelling van concrete besluiten of maatregelen, maar om de vorming van het beleid waarop deze (mede) kunnen worden gebaseerd. De bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht zijn hierin leidend.
Er zijn veel omschrijvingen van het begrip inspraak. Bij de in dit artikel opgenomen formulering is aangesloten bij de tekst van artikel 150 van de Gemeentewet. Inspraak is een onderdeel van de voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk beleid en heeft een tweeledig doel. Allereerst wordt aan burgers / belanghebbenden de mogelijkheid geboden om hun mening over beleidsvoornemens kenbaar te maken. Een tweede doel is dat inspraak aan bestuursorganen een belangrijk hulpmiddel biedt in het kader van de voor de beleidsvoorbereiding noodzakelijke belangenafweging en de daarbij benodigde inzichten vanuit de samenleving.
Inspraak is overeenkomstig artikel 150 van de Gemeentewet ‘eenzijdig’ gedefinieerd, en op basis hiervan zou een gedachtewisseling met het bestuursorgaan niet zijn inbegrepen. Wij achten de gedachtewisseling wel van belang, omdat hiermee het creëren van draagvlak voor beleidsvoornemens wordt versterkt.
Artikel 2 Digitale meningspeiling
Met dit artikel wordt, los van de verderop in hoofdstuk 4 beschreven referenda, een vorm van participatie mogelijk gemaakt die snel gegevens genereert over bepaalde standpunten. Dit is een instrument dat de gebiedscommissies in kunnen zetten.
Raad en college zijn hier juridisch niet aan gebonden.
Artikel 3 Onderwerp van inspraak
In het eerstelid is bepaald dat elk bestuursorgaan ten aanzien van zijn eigen bevoegdheden besluit of inspraak wordt verleend bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid. Het begrip bestuursorgaan is gedefinieerd in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht (verder Awb) Het omvat raad, college en burgemeester. De gebiedscommissies verzorgen de uitvoering van deze inspraakprocedure conform de bevoegdheidsoverdracht zoals opgenomen in de verordening gebiedscommissies.
Elk bestuursorgaan kan zijn eigen beleidsvoornemens aan inspraak onderwerpen. In de Memorie van toelichting op de Gemeentewet is vermeld dat het ter volledige beoordeling van de gemeenteraad blijft ten aanzien van welke gemeentelijke beleidsvoornemens inspraak wordt verleend.
Omdat het in bepaalde gevallen doelmatiger zal kunnen zijn als inspraak geschiedt door middel van bijvoorbeeld spreekrecht bij raadsvergaderingen, blijft door de formulering van het eerste lid de mogelijkheid bestaan dat voor bepaalde beleidsvoornemens een andere wijze van inspraak wordt geregeld. Het besluit om al dan niet inspraak te verlenen is een besluit in de zin van de Awb. Hiertegen kan dus bezwaar worden gemaakt.
In het tweedelid is bepaald dat inspraak altijd wordt verleend indien een wettelijk voorschrift daartoe verplicht. Hieronder is opgesomd welke wettelijke verplichtingen gelden. Er is van afgezien om dit op te nemen in de tekst van artikel 2 zelf, omdat in de eerste plaats bij een nieuwe wettelijke verplichting direct de verordening moet worden aangepast en in de tweede plaats het een dermate uitgebreide opsomming is dat de verordening hiermee onoverzichtelijk wordt.
Wettelijke verplichtingen tot het bieden van inspraak bestaan thans nog bij:
de realisatie en vormgeving van cliëntenparticipatie bij de uitvoering van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers);
Bij de onder c en d genoemde verplichtingen wordt er op basis van een specifieke verordening inspraak mogelijk gemaakt. Zie hiervoor ook het onder het derde lid, sub g genoemde.
In het derdelid is opgenomen wanneer geen inspraak wordt verleend. In het vierde lid is de omschrijving van de inspraakgerechtigden, uit de tekst van artikel 150 van de Gemeentewet opgenomen. Het begrip ‘belanghebbende’ is in artikel 1:2 Awb gedefinieerd en deze definitie heeft ook gelding voor wetgeving buiten de Awb. In artikel 2 van de Gemeentewet is het begrip ingezetene gedefinieerd.
Ter uniformering en deregulering is in het eerste lid afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing verklaard op de inspraak. In artikel 3:11 tot en met 3:17 Awb is de inspraakprocedure te vinden. Na terinzagelegging en bekendmaking van het beleidsvoornemen kunnen belanghebbenden gedurende zes weken schriftelijk of mondeling hun zienswijze naar voren brengen. In de meeste gevallen zal deze procedure passend zijn voor de inspraak. Zo niet, dan kan op grond van het tweede lid de inspraakprocedure worden aangepast.
In dit geval is niet gekozen voor verwijzing naar afdeling 3.4 Awb. In artikel 3:17 Awb wordt namelijk slechts bepaald dat een verslag wordt gemaakt van hetgeen tijdens de inspraakprocedure mondeling naar voren is gebracht.
Onder het in het tweede lid, onderdeel a, genoemde verslag van de gevolgde inspraakprocedure wordt verstaan: Hoe is de procedure feitelijk verlopen? Is afdeling 3.4 Awb onverkort toegepast? Wanneer is het beleidsvoornemen ter inzage gelegd, enz.?
Onderdeel b betekent dat de eindrapportage een volledig overzicht dient te bevatten van zowel de mondelinge als de schriftelijke inspraakreacties. De schriftelijke inspraakreacties kunnen aan het verslag worden gehecht. In de wettelijke toelichting bij de Awb wordt opgemerkt dat in het verslag kan worden volstaan met een korte zakelijke weergave van de naar voren gebrachte opvattingen en vermelding van de personen die hun opvatting naar voren hebben gebracht.
Onder c wordt als het sluitstuk van inspraak voorgeschreven dat het bestuursorgaan aangeeft wat met de zienswijzen wordt gedaan.
In het derde lid is bepaald dat het bestuursorgaan het eindverslag op de gebruikelijke wijze openbaar maakt. Wij willen hier wel benadrukken dat de bekendmaking van de resultaten van de inspraak uitermate belangrijk is. Het ligt voor de hand om degenen die hebben ingesproken een exemplaar van het eindverslag te sturen. Daarnaast kan het eindverslag algemeen worden gepubliceerd in een krant en op de gemeentelijke website.
Als het aantal insprekers omvangrijk is, kan worden gekozen voor het volstaan met een algemene bekendmaking. Het is aan te bevelen om tijdens de inspraakavond al duidelijkheid omtrent de communicatie te verschaffen.
Voor de leeftijd van 14 jaar is ook in de vorige versie van de verordening Burgerinitiatief gekozen met het oog op het bevorderen van de jongerenparticipatie. Alle Rotterdamse jongeren van 14 jaar en ouder hebben de mogelijkheid een burgerinitiatief in te dienen of te ondersteunen.
Daarnaast is gezien de mogelijkheden van de verschillende niveaus van een burgerinitiatief ook het gebied gedefinieerd.
Onder andere zaken waarvoor een hoger overheidsorgaan het beleid bepaald zijn uitgesloten. Onderdeel j voorziet erin dat het onderwerp van een initiatief in behandeling wordt genomen door het ter zake bevoegde gemeentelijke bestuursorgaan.
Het voorstel moet ondersteund worden door een deel van de bevolking; afhankelijk van het schaalniveau worden er eisen gesteld aan de mate van ondersteuning van het voorstel.
De elektronische handtekening, zoals bedoeld in artikel 2:16 van de Algemene wet bestuursrecht, wordt hier toegestaan. Waar nodig zal er controle op de authenticiteit plaatsvinden.
De gemeente controleert het voorstel onder andere op: valt het onderwerp binnen de competentie van de gemeente, is het voldoende concreet, raming van de kosten etc.
Deze artikelen geven aan welke termijnen er in acht genomen moeten worden door de raad.
Ook de gebiedscommissie (als bedoeld in de verordening op de gebiedscommissies) kan worden betrokken bij het advies, evenals een raadscommissie.
Het instrument van burgerinitiatieven kan verwachtingen wekken bij de bevolking. Indien de raad afwijkt zal het dan ook goed moeten motiveren waarom het voorstel van de initiatiefnemers niet wordt gevolgd. Belangrijk is dat burgerinitiatieven snel worden afgedaan. Daarom zijn de termijnen zo kort mogelijk gehouden.
Het gebiedsreferendum, raadplegend en raadgevend referendum
De huidige referendumverordening beoogt burgers meer bij het bestuur van hun stad te betrekken. Met andere woorden: om burgers meer invloed te geven op besluitvorming die voor hen van belang is.
De voorliggende verordening zou moeten leiden tot een reële mogelijkheid tot burgerparticipatie, niet alleen op stedelijk niveau, maar ook in het gebied.
Het opnieuw inrichten van deze verordening rechtvaardigt het aanpassen van de termijnen en het toepassen van moderne technieken. Het nieuwe bestuursmodel maakt het mogelijk om ook op gebiedsniveau het referendum te gebruiken. Met het nieuwe wettelijke kader voor de gebiedscommissies en de onderhavige voorstellen wordt het een uitdaging om te zoeken waar referenda en andere initiatieven het Rotterdammer gerichte aspect kunnen ondersteunen.
In de nieuwe verordening is dan ook wederom de bepaling opgenomen dat elk raadslid zich vóór een referendum kan uitspreken en welke binding de uitslag van het referendum voor het raadslid zal hebben. Die uitspraak levert zoals gezegd geen juridische binding op, maar wel de meeste duidelijkheid voor burgers over wat de raad met de uitslag van een referendum zal gaan doen.
De uitslag van elk referendum is overigens niet bindend. De Grondwet bepaalt namelijk (artikel 129, zesde lid) dat gemeenteraadsleden stemmen zonder last. Alleen een grondwetswijziging kan dit veranderen.
Het referendum wordt zoveel mogelijk digitaal afgenomen. Dat is een belangrijke wijziging om de toegankelijkheid en snelheid in de besluitvorming te vergroten en de organisatiekosten te verlagen. Het referendum kan in ieder geval niet worden uitgeschreven ten aanzien van een burgerinitiatief, gemeentelijke belastingen en andere in de verordening beschreven zaken.
Na installatie van de gebiedscommissies, gaat het college een lijst opstellen met onderwerpen die referendabel zijn.
Het moment waarop een referendumverzoek kan worden ingediend.
Het referendumverzoek moet worden ingediend vóórdat de raad een formeel besluit heeft genomen.
Dat houdt in dat, indien formele besluitvorming in de raad heeft plaatsgevonden, géén referendumverzoek meer kan worden ingediend over dat onderwerp. Indien het mogelijk zou worden om na besluitvorming in de raad een referendumverzoek in te dienen, zou dat betekenen dat veel besluiten met vertraging inwerking zullen gaan treden hetgeen de rechtszekerheid niet bevordert. Uitgangspunt is dat er bij onderwerpen die veel stof doen opwerpen burgers (of raadsleden) al vroeg op het vinkentouw zitten om voldoende steun voor een referendum te mobiliseren.
Met de huidige communicatiemiddelen is het op gang brengen van een discussie voor nagenoeg alle Rotterdammers mogelijk.
Veel onderwerpen worden in commissies of in andere gremia besproken, voordat de raad erover besluit.
Het uitgangspunt is dat de referenda over zoveel mogelijk onderwerpen moeten kunnen gaan. Artikel 15 geeft hiervoor de basis en de onderwerpen die niet referendabel zijn worden in artikel 16 opgesomd. Voor de goede orde wordt opgemerkt dat bij het burgerinitiatief de bezwaar- en beroepsbepaling wél een uitzonderingsgrond is. De reden is dat beide instrumenten een verschillend doel hebben. Het burgerinitiatief is primair bedoeld om nieuwe ideeën en initiatieven op de politieke agenda te zetten, en moet dus niet kunnen worden ingezet als verkapt hoger beroep.
Sub l. is een aanvullende uitzondering om te voorkomen dat een soort hoger beroep wordt gecreëerd voor indieners bij afgewezen burgerinitiatieven, danwel voor derden die het niet eens zijn met een positief besluit over een burgerinitiatief.
Veel besluiten met een groot maatschappelijke belang zijn voor bezwaar- en beroep vatbaar. Met een uitsluiting van deze besluiten – die daarmee niet referendabel zouden zijn wordt het instrument goeddeels onbruikbaar. Om die reden is gekozen om onderscheid te maken tussen beschikkingen die een individueel karakter kennen (niet referendabel) en besluiten van algemene strekking, de zogenaamde ‘bassen’ (wel referendabel). Zo zijn subsidiebesluiten en vergunningen voor bijvoorbeeld bepaalde evenementen niet-referendabel.
Het referendum is bedoeld om de mening te peilen over een (voorgenomen) besluit met een groot maatschappelijk belang. Dat type besluiten staat bijna per definitie open voor bezwaar en beroep. Daarom wordt dit in het hoofdstuk referendum niet als uitzonderingsgrond opgenomen, en is dat in de bepalingen over een burgerinitiatief wél het geval.
De raad stelt in de huidige verordening de vraagstelling vast en kan zich desgewenst laten adviseren door een aparte vraagstellingcommissie.
Verder is voorgesteld om eventuele bezwaren tegen besluiten van de commissie in handen te stellen van kamer III van de algemene bezwaarschriftencommissie. Dat is de kamer die ook bezwaren in behandeling neemt tegen besluiten van de gemeenteraad en waar om die reden geen raadsleden zitting in hebben.
De tekst van de vraagstelling die aan de bevolking wordt voorgelegd zal als regel niet dezelfde tekst zijn als die van het ontwerpbesluit. De vraag moet immers duidelijk met ja of nee te beantwoorden zijn. De vraag ‘of men het eens is met het voorliggende ontwerpbesluit’ zal anders in veel gevallen kunnen leiden tot onduidelijkheid. De vraagstelling zal dan ook apart worden vastgesteld. Voor het opstellen van een goede tekst is bepaald dat de raad hiervoor bij elk referendum externe deskundigen inschakelt. Een referendum levert geen juridische binding op, alleen een politieke.
Dit belangrijke onderscheid zal bij elk referendum duidelijk aan burgers worden uitgelegd.
Voor het gebiedsreferendum wordt de stap van een inleidend verzoek niet gehanteerd. De fase van een inleidend verzoek en vervolgens een definitief verzoek is bij deze categorieën referenda te bureaucratisch en doet geen recht aan de doelstelling zoals hier bovengenoemd. Wel is het van belang om uit kostenoverwegingen hier zoveel mogelijk de digitale vorm van het referendum open te stellen. Vanzelfsprekend tenzij de raad anders besluit. Ook de gestelde ondersteuning qua aantal handtekeningen is veel lichter van aard. Daarnaast is voor het gebiedsreferendum ook mogelijk dat collegebevoegdheden onderwerp van referendum worden. Procedureel blijft echter de raad verantwoordelijk.
Om ook burgers die niet beschikken over een computer, of zij die niet digitaal willen stemmen, deel te laten nemen worden beide middelen bij het organiseren van het referendum mogelijk gemaakt. Bijvoorbeeld door een oproepingskaart qua vorm vergelijkbaar met het opgeven van het water- en elektriciteitsverbruik. Dat kan ook digitaal of door het invullen van de kaart.
Als peilmoment voor de omvang van het gebied wordt
1 januari van het jaar voorafgaand aan het referendum genomen. Voor een referendum in 2014 zou dit 1 januari 2013 zijn.
Bij het raadgevend referendum voor de stad als totaal blijft de tweedeling in een inleidend verzoek en een definitief verzoek gehandhaafd. Dit geldt eveneens voor het raadplegend referendum.
Artikel 23, zesde lid, bepaalt dat de formele besluitvorming in de raad wordt uitgesteld totdat duidelijk is óf er een referendum wordt gehouden en zo ja, wat de uitslag daarvan is.
Voorgesteld wordt om het huidige aantal benodigde handtekeningen (10.000) voor een raadgevend referendum te handhaven. Dit aantal sluit aan bij het aantal stemmen dat ongeveer nodig is om de kiesdrempel te halen.
Om te voorkomen dat een verzoek (met 10.000 handtekeningen) niet in behandeling wordt genomen, wordt voorgesteld te werken met een inleidend verzoek voor een raadgevend referendum waar minder handtekeningen voor nodig zijn.
De drempel voor een inleidend verzoek zou niet te hoog moeten zijn omdat het verzoek relatief kort vóór formele besluitvorming moet zijn ingediend. Voorgesteld wordt de drempel te houden op 1.000 geldige handtekeningen,
10% van het uiteindelijke aantal benodigde handtekeningen. Het inleidende verzoek wordt vervolgens getoetst aan de uitzonderingsgronden waarna een definitief verzoek in kan worden gediend.
Na een inleidend verzoek besluit de raad of het aangedragen onderwerp referendabel is. Gedurende die tijd besluit de raad niet over het onderwerp. De aanvragers dienen vervolgens binnen een termijn van zes weken 10.000 geldige handtekeningen te verzamelen. De 1.000 handtekeningen voor het inleidende verzoek tellen daar voor mee.
Net als bij het burgerinitiatief zal door middel van een steekproef de geldigheid van de handtekeningen bij het inleidende en definitieve verzoek worden getoetst door de cluster Dienstverlening/Publiekszaken.
Van belang is dat in de verordening imperatief is opgenomen dat de raad – indien aan de procedurele vereisten is voldaan – gehouden is de volgende stap te nemen die de verordening voorschrijft.
Voor een raadplegend referendum (voorstel vanuit de raad) zijn geen handtekeningen nodig zijn. Als de raad zelf bij meerderheid besluit een referendum te organiseren is de verplichting overbodig om hiervoor handtekeningen te verzamelen.
Een referendumverzoek vanuit de raad kan worden gedaan als een voorstel van orde, met dien verstande dat dit schriftelijk dient te gebeuren. Het zal vervolgens op dezelfde wijze worden getoetst aan de verordening als een raadgevend referendumverzoek.
Voor beide soorten verzoeken geldt, dat deze moeten worden ingediend minimaal een (1) week vóór de raadsvergadering waarin het onderwerp op de agenda staat.
De commissie heeft als taak subsidies toe te kennen aan instellingen die activiteiten ontwikkelen in het kader van een referendum. De referendumcommissie adviseert verder over klachten tijdens het referendum, toetst voorlichtingsactiviteiten en rapporteert hierover in haar eindverslag.
De raad dient een nieuwe referendumcommissie te (her)benoemen. Gelet op het geringe aantal referenda in de afgelopen jaren wordt gestreefd naar ambassadeurs voor deze vorm van participatie.
Verder ontvangen de leden van de commissie een vergoeding per vergadering.
In de artikelen is onder andere een hardheidsclausule opgenomen om te voorkomen dat de uitvoering van deze verordening onredelijke gevolgen oplevert.
Zo geeft artikel 34 het college de mogelijkheid om nadere regels bij digitale meningspeiling en hetgeen bepaald is in deze verordening te stellen. Dit ter bevordering van de uitvoering van hetgeen hier is opgeschreven.
Het 3-tal genoemde verordeningen wordt met dit besluit ingetrokken. Oude initiatieven en lopende procedures worden afgehandeld op basis van de oude verordeningen.