Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels behandeling vergunningaanvragen en verlening vergunning speelautomatenhal |
Citeertitel | Beleidsregels behandeling vergunningaanvragen en verlening vergunning speelautomatenhal |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2016 | 25-09-2017 | Onbekend | 18-04-2016 Berkelbericht, 26 april 2016 | Onbekend |
Beleidsregels behandeling vergunningaanvragen en verlening vergunning speelautomatenhal
Door de raad is een verordening speelautomatenhal vastgesteld. Op basis van die verordening kan er een vergunning voor een speelautomatenhal verleend worden. Het is een zogenaamde schaarse vergunning.
Op basis van de jurisprudentie, algemene beginselen van behoorlijk bestuur (met name het zorgvuldigheidsbeginsel) en in het bijzonder de artikelen 3:2 en 3:4 Awb moet er op een zorgvuldige wijze met de verdeling van deze schaarse vergunning omgegaan worden.
Hierbij moeten we nadrukkelijk betrekken dat er al gesprekken zijn geweest met een exploitant van speelautomatenhallen, Crowntek, over mogelijke locaties in Eibergen. We moeten echter voorkomen dat er sprake is van een oneerlijke concurrentie doordat er al eerdere gesprekken geweest zijn met een aanbieder. Immers andere aanbieders wisten niet of konden slechts via de lokale- en regionale pers weten dat er mogelijk een vergunning zou vrijkomen.
Als we nu de vergunning aan Crowntek zouden verlenen, dan zouden andere aanbieders er zich op kunnen beroepen dat:
a) Er onder gegeven omstandigheden geen sprake is van eerlijke mededinging;
b) Er ook geen criteria zijn op basis waarvan de vergunning verleend wordt;
c) Crowntek een voorkeurspositie heeft;
d) Men niet wist of had kunnen weten dat er een vergunning zou vrijkomen.
Het enige criterium waarop de vergunning verleend zou worden, zou dan zijn: “wie het eerst komt”. Op zich is dat een geoorloofd criterium, maar dan moet alle mogelijke aanbieders wel redelijkerwijs bekend zijn dat er een vergunning verleend gaat worden, waarop zij kunnen meedingen. Daar is hier geen sprake van. Om te waarborgen dat er een gelijk speelveld is, iedereen een gelijke kans krijgt zijn er beleidsregels opgesteld. Belangrijk daarbij is dat iedereen de kans krijgt een aanvraag in te dienen en zonodig aan te vullen of te wijzigen.
Daarom heeft de burgemeester met inachtneming van het voorgaande onderstaande beleidsregels opgesteld.
De burgemeester van Berkelland;
gelet op het besluit van de raad d.d. 12 april 2016 tot vaststelling van de Verordening speelautomatenhal Berkelland 2016 (de verordening) en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb),
acht het wenselijk dat met het oog op de vergunningaanvragen en de verlening van vergunningen voor de vestiging van een speelautomatenhal in Eibergen nadere regels worden gesteld die duidelijkheid bieden over de wijze van behandeling van de aanvragen en de toetsing daarvan aan de bepalingen van de verordening,
beleidsregelsbehandeling vergunningaanvragen en verlening vergunning speelautomatenhalvast:
De burgemeester maakt via de gemeentelijke website en via Berkelbericht bekend dat er een vergunning voor een speelautomatenhal in Eibergen te vergeven is. Hij stelt aanvragers gedurende een maand in de gelegenheid een eerste (al dan niet volledige) aanvraag in te dienen.
Aanvragen voor de verlening van een vergunning voor de vestiging van een speelautomatenhal (aanvraag) dienen per post en in enkelvoud te worden ingediend. De aanvragen dienen te worden gericht aan de burgemeester van Berkelland. Een aanvraag dient rechtsgeldig ondertekend te zijn.
Een aanvraag dient op 1 juni 2016 uiterlijk om 12.00 uur in het bezit van de gemeente te zijn. Alleen aanvragen, die tijdig zijn ontvangen en die met volledige inachtneming van de bovenstaande regels zijn opgemaakt, zullen in behandeling worden genomen.
Bij de aanvraag dienen de op grond van artikel 3 sub a tot en h van de Verordening speelautomatenhal Berkelland 2016 vereiste bescheiden en bewijsstukken overgelegd te worden.
Dit zijn de volgende bescheiden en bewijsstukken:
een nauwkeurige beschrijving van de inrichting waarbij is opgenomen de oppervlakte daarvan, de oppervlakte van het bruikbare vloeroppervlak voor speelautomaten, evenals een opstellingsplan (plattegrond) waarin is aangegeven op welke plaats in de speelautomatenhal en in welk aantal kansspel- en/of behendigheidsautomaten en/of vermaakspelen worden opgesteld, waar de leeftijdscontrole plaatsvindt en toegangsbewijzen verstrekt worden.
een ondernemingsplan, met inbegrip van stukken, waaruit blijkt welk bedrag met de totale investering is gemoeid, dat deze met voldoende zekerheden is afgedekt met een of meerdere financieringen en wie de financier(s) is (zijn), dan wel dat de totale investering uit eigen middelen kan worden gefinancierd;
Allereerst zullen de in behandeling genomen aanvragen beoordeeld worden op de aanwezigheid van de hiervoor vermelde stukken.
De aanvragers van onvolledige aanvragen worden hierover schriftelijk geïnformeerd en vervolgens in de gelegenheid gesteld om hun aanvragen alsnog compleet te maken. Daartoe krijgen zij 8 weken de tijd. Indien een aanvraag niet tijdig compleet wordt gemaakt, dan wordt de aanvraag op grond van artikel 4:5 Awb afgewezen.
Het is niet redelijk om te verwachten dat mogelijke exploitanten op korte termijn na de bekendmaking van het feit dat er een vergunning vrijkomt een volledige aanvraag in kunnen dienen. Wij willen hun daarvoor een redelijke termijn geven. Een termijn van 8 weken lijkt daarvoor redelijk. Temeer omdat in de praktijk die termijn langer is. Immers, men kan meteen nadat het signaal ontstaan is dat er vergunning voor een speelautomatenhal vrijkomt in Eibergen al actie ondernemen. Bovendien zijn er voldoende leegstaande panden in het centrumgebied die voor een speelautomatenhal in aanmerking kunnen komen. Het is niet zo dat een eventuele zoektocht naar een geschikt pand veel tijd hoeft te kosten.
Vervolgens wordt bezien of de aanvraag voldoet aan de formele eisen. Hiertoe worden de bescheiden en bewijsstukken die in artikel 3 van de Verordening speelautomatenhal Berkelland 2016 genoemd zijn, inhoudelijk beoordeeld. Dit zijn de volgende bescheiden en bewijsstukken:
een nauwkeurige beschrijving van de inrichting waarbij is opgenomen de oppervlakte daarvan, de oppervlakte van het bruikbare vloeroppervlak voor speelautomaten,evenals een opstellingsplan (plattegrond) waarin is aangegeven op welke plaats in de speelautomatenhal en in welk aantal kansspel- en/of behendigheidsautomaten en/of vermaakspelen worden opgesteld, waar de leeftijdscontrole plaatsvindt en toegangsbewijzen verstrekt worden.
een ondernemingsplan, met inbegrip van stukken, waaruit blijkt welk bedrag met de totale investering is gemoeid, dat deze met voldoende zekerheden is afgedekt met een of meerdere financieringen en wie de financier(s) is (zijn), dan wel dat de totale investering uit eigen middelen kan worden gefinancierd;
Mochten er naar aanleiding van de overlegde stukken vragen zijn, dan worden aanvragers daarover schriftelijk geïnformeerd en in de gelegenheid gesteld deze vragen schriftelijk te beantwoorden. Indien één of meer weigeringsgronden zoals genoemd in artikel 6 van de Verordening speelautomatenhal Berkelland 2016 van toepassing zijn, dan wordt de aanvraag afgewezen.
Na de beoordeling van de aanvraag op het voldoen aan de formele vereisten worden de aanvragen inhoudelijk beoordeeld.
Het betreft hier het beoordelen van de bescheiden die genoemd zijn in artikel 3 van de Verordening speelautomatenhal Berkelland 2016.
Allereerst worden de overgebleven aanvragers in de gelegenheid gesteld om hun aanvragen te presenteren. Daartoe zullen deze aanvragers schriftelijk worden uitgenodigd. Bij de presentatie zijn aanwezig: de burgemeester, de ambtenaar openbare orde en veiligheid, de vergunningverleenster(s) bijzondere wetten, een juridisch medewerker en een planbegeleider. Vervolgens worden de hiervoor genoemde bescheiden beoordeeld aan de hand van een zestal criteria. Dit zijn:
Het verblijf moet gericht zijn op een “avondje uit”. Bezoekers moeten de keuze hebben of ze wel of niet willen spelen op een kansspelautomaat. Daarom is de verhouding tussen kansspelautomaten, behendigheidsautomaten en vermaakspelen in de publiek toegankelijke ruimte van belang. Ook de inrichting is van belang is voor het vermakelijksheidsaspect van belang.
De weegfactoren van de zes criteria worden in onderstaande tabel weergegeven:
Het is een gemeentelijk belang dat de ondernemer continuïteit biedt, zodat er niet telkens een vergunningprocedure gevolgd hoeft te worden. | ||
Het vorengaande laat onverlet dat er een Bibobtoets zal plaatsvinden. Die zal zo snel mogelijk starten nadat er een volledige aanvraag is.