Organisatie | Geldermalsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviesraad voor het sociaal domein gemeente Geldermalsen 2016 |
Citeertitel | Verordening Adviesraad voor het sociaal domein Gemeente Geldermalsen 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-04-2016 | 01-02-2019 | nieuwe regeling | 01-03-2016 Elektronisch Gemeenteblad, 22-04-2016 | 07 |
De raad van de gemeente Geldermalsen,
Gelezen het voorstel van Burgemeester en wethouders d.d. 12 januari 2016, nummer 004;
Overwegende dat er voor de gemeente Geldermalsen behoefte is aan een breed adviesorgaan voor het sociaal domein;
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 2.1.3 derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning en artikel 47 van de Participatiewet.
Gelet op artikel 2 van de Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015, artikel 21 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Geldermalsen 2015 en artikel 15 van de Verordening Jeugdhulp gemeente Geldermalsen 2015.
Verordening Adviesraad voor het sociaal domein gemeente Geldermalsen 2016
Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de Adviesraad voor het sociaal domein
De Adviesraad heeft tot doel met zijn adviezen een bijdrage te leveren aan:
het verbeteren van de kwaliteit van het gemeentelijk beleid op het terrein van het sociaal domein en de uitvoering daarvan, door daarbij in het bijzonder aandacht te geven aan het bevorderen van de zelfredzaamheid en de participatie van de inwoners van de gemeente Geldermalsen;
Artikel 10. Vergoedingen en faciliteiten
De Adviesraad stelt jaarlijks vooraf, vóór 1 november, een activiteitenplan en een begroting op. De Adviesraad maakt achteraf, vóór 1 mei, een jaarverslag. Deze stukken worden aan het college toegezonden. Op basis van het activiteitenplan en de begroting stelt het college jaarlijks middelen beschikbaar. Het verslag wordt ter kennis gebracht van de gemeenteraad.
Met sociaal domein worden in deze verordening de onderwerpen genoemd uit de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet, de Participatiewet, alsmede het leerlingenvervoer.
Artikel 2. Taken en bevoegdheden.
De belangrijkste taak van de Adviesraad is te beoordelen of inwoners op basis van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein voldoende kunnen meedoen aan de lokale samenleving.
Deze taak kan op twee niveaus worden uitgevoerd.
Artikel 3. Advisering en adviestermijnen
De Adviesraad wordt tijdig door het college geïnformeerd wanneer er advies wordt gevraagd. De adviezen van de Adviesraad zijn niet bindend. Het college kan afwijken van het advies.
Wanneer afgeweken wordt van het advies van de Adviesraad wordt dit gemotiveerd kenbaar gemaakt aan de Adviesraad.
Bij werving en selectie voor leden van de raad is een zoveel mogelijk evenwichtige invulling en samenstelling uitgangspunt: man/vrouw verhouding, spreiding over de dorpen, verdeling qua leeftijd.
Vertegenwoordigers van het project de inclusieve gemeente Geldermalsen worden betrokken bij de samenstelling van de Adviesraad.
De Adviesraad heeft een brede scope van onderwerpen. Daarom kan binnen de raad gewerkt worden met werkgroepen clusters gebaseerd op de onderwerpen in het sociaal domein.
Er komt een regionale cliëntenvertegenwoordiging bij Werkzaak Rivierenland (Participatiewet). Nog niet bekend is hoe die vertegenwoordiging er precies uit gaat zien. In elk geval zullen de deelnemende gemeenten gevraagd worden cliënten of hun vertegenwoordigers af te vaardigen voor deze regionale raad.
In de Adviesraad wordt een plek ingeruimd voor deze vertegenwoordigers.
De leden van de Adviesraad hebben kennis en/of affiniteit met een of meer terreinen van het sociaal domein. Dit kan betekenen dat er sprake is van specialistisch kennis, een integrale benadering van de problematiek blijft voorop staan.
Artikel 5. Benoeming en zittingsduur van de voorzitter en de leden.
Om voorkomen dat tijdens de 1e zittingsperiode alle leden na 4 jaar aftreden, is gekozen voor verschillende zittingsduren. Na 2 jaar treedt de helft van het aantal leden van de Adviesraad af. Overigens kunnen zij dan terstond weer worden herbenoemd.
De leden en de voorzitter worden door het college benoemd. Uitgezonderd de voorzitter die als zodanig door het college wordt benoemd, stelt de Adviesraad de leden in hun functie aan.
Het college zorgt samen met de Adviesraad voor het invullen van vacatures. Een benoeming geschiedt bij voorkeur op voordracht van de Adviesraad.
Artikel 6. Taken voorzitter en secretaris
De voorzitter leidt de vergaderingen van de Adviesraad. Samen met de secretaris en de ondersteunende medewerker(s) van de gemeente bereidt hij de vergaderingen voor.
In het huishoudelijk regelement kan een regeling worden gemaakt voor het vervangen van de voorzitter.
Artikel 7. Vergaderingen en ondersteuning.
De Adviesraad bepaalt zelf het aantal vergaderingen, waarbij uitgegaan wordt van tenminste 4 vergaderingen per jaar.
De raad bestaat uit vertegenwoordigers vanuit verschillende disciplines van het sociaal domein. Daarom kan het wenselijk zijn dat de Adviesraad kiest voor een werkwijze die daarbij past. Agendatechnisch kan er rekening mee gehouden worden dat er vertegenwoordigers van uiteenlopende doelgroepen in de raad zitten. De agenda wordt zo ingedeeld dat onderwerpen die voor iedereen van belang zijn aan het begin van de agenda geplaatst worden. Onderwerpen die niet voor alle doelgroepen interessant zijn, worden op een latere plek op de agenda gezet.
Dit kan worden geregeld in het huishoudelijk reglement.
Het college stelt een medewerker beschikbaar die zorgt voor de (secretariële) ondersteuning van de Adviesraad. Daarnaast zullen regelmatig een of meer beleidsmedewerkers bij de vergaderingen aanwezig zijn om de raad te informeren over actuele onderwerpen die spelen in het sociaal domein en over onderwerpen waarover het advies van de Adviesraad zal worden gevraagd.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Begin 2018 wordt de Adviesraad geëvalueerd.
De evaluatie is enerzijds gericht op de Adviesraad zelf: functioneren, samenstelling, omvang, werkwijze, ondersteuning, faciliteiten. En anderzijds op de adviezen: kwaliteit, totstandkoming, effect.
In het huishoudelijke reglement wordt de werkwijze van de Adviesraad verder uitgewerkt.
Artikel 10 Vergoedingen en faciliteiten
Dit artikel behoeft geen toelichting
Dit artikel behoeft geen toelichting