Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meppel

Regeling werktijden gemeente Meppel/Westerveld 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeppel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling werktijden gemeente Meppel/Westerveld 2014
CiteertitelWerktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

CAR-UWO, art. 4.7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-01-2020Nieuwe regeling

10-02-2015

Geen.

682463

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling werktijden gemeente Meppel/Westerveld 2014

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel en de gemeente Westerveld

 

Overwegende dat het wenselijk is een regeling werktijden in te voeren en dat vanwege de samenwerking tussen beide gemeenten het een gelijkluidende regeling moet betreffen;

 

gelezen het voorstel van het team HR van de gemeente Meppel en de gemeente Westerveld;

 

gelet op de instemming van de gemeenschappelijke ondernemingsraad d.d. 19 januari 2015;

 

gelet op artikel 4.7 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAR) en de Uitwerkingsovereenkomst (UWO);

 

besluiten

 

vast te stellen de navolgende "Regeling werktijden gemeente Meppel/Westerveld 2014"

Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

Bevoegd gezag

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel en de gemeente Westerveld;

De Werkgeverscommissie van de gemeente Meppel en de gemeente Westerveld

Medewerker

De ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR

Bedrijfstijd

De tijd waarin medewerkers op de werklocaties werkzaamheden kunnen verrichten

Artikel 1 Toepassing

  • 1.

    Deze werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers in dienst van de gemeente Meppel en de gemeente Westerveld. De regeling bestaat uit een standaard en een bijzondere regeling.

  • 2.

    De standaardregeling geldt voor de medewerkers die zelf (enige) regelruimte hebben met betrekking tot het bepalen van hun werktijden.

  • 3.

    De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden en of volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functiegroepen onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroepen en/of functies zijn opgenomen in de bijlage van deze regeling.

Artikel 2 Werktijden

  • 1.

    In de CAR/UWO is de maximale arbeidsduur van 1836 uur per jaar vastgelegd.

  • 2.

    Dat geeft ruimte om de gemiddeld 36-urige werkweek flexibel in te vullen in het tijd- en plaats onafhankelijk werken.

  • 3.

    De individuele medewerker maakt met zijn direct leidinggevende afspraken over de door hem te werken uren en de tijdstippen waarop gewerkt wordt.

  • 4.

    De medewerker kan er zelf voor kiezen om buiten het dagvenster van de CAR/UWO te werken, mits dat past in de functie.

  • 5.

    Voor een aantal functies worden de individuele werktijden eenzijdig vastgesteld (zie bijlage 1). Voor medewerkers in deze functies geldt de bijzondere regeling voor werktijden zoals bepaald in paragraaf 2 van hoofdstuk 4 CAR/UWO.

Artikel 3 Bedrijfstijd

  • 1.

    De bedrijfstijd is van maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 22.00 uur.

  • 2.

    Er kunnen dagen worden aangewezen worden waarop de gemeentelijke werklocaties zijn gesloten. Deze dagen worden jaarlijks in overleg met de Ondernemingsraad bepaald.

  • 3.

    Als de aanwijzing van de dagen leidt tot organisatorische problemen doordat wettelijk verplichte werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, kan deze voor bepaalde onderdelen van de organisatie buiten werking gesteld worden.

  • 4.

    Hetgeen bepaald in artikel 4:5 lid 3 CAR/UWO geldt ook voor de lokaal vastgestelde feestdagen.

Artikel 4 Bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdiensten

  • 1.

    De medewerker die aangewezen is voor het verrichten van bereikbaarheids- of beschikbaarheidsdiensten heeft recht op een vergoeding zoals opgenomen in de bezoldigingsverordening.

  • 2.

    Als de medewerker daadwerkelijk wordt opgeroepen tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht binnen het dagvenster, heeft de medewerker, in afwijking van het gestelde in artikel 3.3A, lid 2 CAR/UWO recht op vergoeding overeenkomstig het gestelde in de bezoldigingsverordening (o.b.v. overwerk). Medewerker en leidinggevende maken nadere afspraken over de compensatie van de gewerkte uren.

  • 3.

    Als de medewerker daadwerkelijk opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, heeft de medewerker, in afwijking van het gestelde in artikel 3.3A, lid 2 CAR/UWO recht op vergoeding overeenkomstig het gestelde in de bezoldigingsverordening (o.b.v. overwerk). Medewerker en leidinggevende maken nadere afspraken over de compensatie van de gewerkte uren.

Artikel 5 Onvoorziene gevallen

Voor gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 6 Inwerkingtreding gemeente Meppel

Deze regeling kan worden aangehaald als de “Werktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014” en treedt, onder gelijktijdige intrekking van de “Regeling glijdende werktijden ” in werking met ingang van 1 januari 2015.

Artikel 7 Inwerkingtreding gemeente Westerveld

Deze regeling kan worden aangehaald als de “Werktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014” en treedt, onder gelijktijdige intrekking van de artikelen 2 tot en met 6 en 8 tot en met 11 van de ““Werktijden en Verlof regeling 2013” in werking met ingang van 1 januari 2015.

Meppel, 10 februari 2015

Het college van burgemeester en wethouders van Meppel,

de secretaris, de burgemeester,

Diever, 17 februari 2015

Het college van burgemeester en wethouders van Westerveld,

de secretaris, de burgemeester,

Nota-toelichting  

 

Artikel 2 Werktijden

Medewerkers maken met hun direct leidinggevende afspraken over de werktijden. Voor de brugwachters wordt de werktijden eenzijdig door de leidinggevende vastgesteld, hiervoor geldt de Bijzondere regeling, conform § 2 van hoofdstuk 4 (arbeidsduur en werktijden) van de CAR/UWO. De afdelingsmanagers en teamleiders hebben de functies waarvoor dit van toepassing is bepaald. Voor deze medewerkers verandert er niets. Voor hen blijft het dagvenster van 7.00 tot 18.00 bestaan en blijven de overwerk- en onregelmatigheidstoeslag gehandhaafd. Deze functies zijn opgenomen in bijlage 1 van de Werktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014.

 

Artikel 3 Bedrijfstijd

In de nieuwe CAO is het dagvenster verruimd en kunnen medewerkers van maandag t/m vrijdag van 7.00 tot 22.00 uur hun werkzaamheden verrichten (in overleg met hun leidinggevende). Zij kunnen die werkzaamheden doordeweeks tussen 7.00 en 22.00 uur op de werklocaties verrichten en/of eventueel thuis als ze daarover afspraken hebben gemaakt met hun leidinggevende. De IT applicaties zijn voortdurend beschikbaar. Gepland onderhoud zal door ICT vermeld worden op het Intranet.

De servicedesk is maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:00 uur beschikbaar voor ondersteuning. Voor ondersteuning tijdens de avondopenstelling van Burgerzaken kan een beroep gedaan worden op de dienstdoende ICT medewerker.

 

Artikel 4 Thuiswerken

Veel functies zijn geschikt voor (af en toe) thuiswerken, maar niet allemaal. Ook niet alle werkzaamheden lenen zich hiervoor. Leidinggevende en medewerker bepalen dit in gezamenlijk overleg. Voor het inrichten van een werkplek is de medewerker zelf verantwoordelijk. De werkgever verstrekt alleen een telewerktoken, verdere kosten zijn voor eigen rekening. De medewerker is verantwoordelijk dat de thuiswerkplek voldoet aan de eisen van de Arbeidsomstandighedenwet. Als de thuiswerksituatie wijzigt moet deze opnieuw ingevuld worden. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de medewerker.

 

Meer- en minder werken

Een kalenderjaar kent  1836 werkbare uren bij een fulltime dienstverband. Flexibele inzet van uren is het uitgangspunt. Teveel gewerkte uren worden op een ander moment gecompenseerd. Leidinggevenden sturen erop dat er op het einde van het jaar geen overschot/tekort is. Medewerkers hebben hier ook een verantwoordelijkheid in. Alleen als het expliciet duidelijk is dat er aanmerkelijk meer uren dan de betrekkingsomvang gewerkt worden, gaan medewerker en leidinggevende in overleg over de compensatie daarvan.

 

Bijlage 1: Functies gemeente Meppel die onder bijzondere regeling vallen

Afd Functies

R&R Brugwachter

Toelichting op de Werktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014

Artikel 2 Werktijden

Medewerkers maken met hun direct leidinggevende afspraken over de werktijden. Voor de brugwachters wordt de werktijden eenzijdig door de leidinggevende vastgesteld, hiervoor geldt de Bijzondere regeling, conform § 2 van hoofdstuk 4 (arbeidsduur en werktijden) van de CAR/UWO. De afdelingsmanagers en teamleiders hebben de functies waarvoor dit van toepassing is bepaald. Voor deze medewerkers verandert er niets. Voor hen blijft het dagvenster van 7.00 tot 18.00 bestaan en blijven de overwerk- en onregelmatigheidstoeslag gehandhaafd. Deze functies zijn opgenomen in bijlage 1 van de Werktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014.

Artikel 3 Bedrijfstijd

In de nieuwe CAO is het dagvenster verruimd en kunnen medewerkers van maandag t/m vrijdag van 7.00 tot 22.00 uur hun werkzaamheden verrichten (in overleg met hun leidinggevende). Zij kunnen die werkzaamheden doordeweeks tussen 7.00 en 22.00 uur op de werklocaties verrichten en/of eventueel thuis als ze daarover afspraken hebben gemaakt met hun leidinggevende. De IT applicaties zijn voortdurend beschikbaar. Gepland onderhoud zal door ICT vermeld worden op het Intranet.

De servicedesk is maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:00 uur beschikbaar voor ondersteuning. Voor ondersteuning tijdens de avondopenstelling van Burgerzaken kan een beroep gedaan worden op de dienstdoende ICT medewerker.

Artikel 4 Thuiswerken

Veel functies zijn geschikt voor (af en toe) thuiswerken, maar niet allemaal. Ook niet alle werkzaamheden lenen zich hiervoor. Leidinggevende en medewerker bepalen dit in gezamenlijk overleg. Voor het inrichten van een werkplek is de medewerker zelf verantwoordelijk. De werkgever verstrekt alleen een telewerktoken, verdere kosten zijn voor eigen rekening. De medewerker is verantwoordelijk dat de thuiswerkplek voldoet aan de eisen van de Arbeidsomstandighedenwet. Als de thuiswerksituatie wijzigt moet deze opnieuw ingevuld worden. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de medewerker.

Meer- en minder werken

Een kalenderjaar kent 1836 werkbare uren bij een fulltime dienstverband. Flexibele inzet van uren is het uitgangspunt. Teveel gewerkte uren worden op een ander moment gecompenseerd. Leidinggevenden sturen erop dat er op het einde van het jaar geen overschot/tekort is. Medewerkers hebben hier ook een verantwoordelijkheid in. Alleen als het expliciet duidelijk is dat er aanmerkelijk meer uren dan de betrekkingsomvang gewerkt worden, gaan medewerker en leidinggevende in overleg over de compensatie daarvan.