Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling werktijden gemeente Meppel/Westerveld 2014 |
Citeertitel | Werktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
CAR-UWO, art. 4.7
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 10-02-2015 Geen. | 682463 |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel en de gemeente Westerveld
Overwegende dat het wenselijk is een regeling werktijden in te voeren en dat vanwege de samenwerking tussen beide gemeenten het een gelijkluidende regeling moet betreffen;
gelezen het voorstel van het team HR van de gemeente Meppel en de gemeente Westerveld;
gelet op de instemming van de gemeenschappelijke ondernemingsraad d.d. 19 januari 2015;
gelet op artikel 4.7 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAR) en de Uitwerkingsovereenkomst (UWO);
vast te stellen de navolgende "Regeling werktijden gemeente Meppel/Westerveld 2014"
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden en of volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functiegroepen onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroepen en/of functies zijn opgenomen in de bijlage van deze regeling.
Artikel 4 Bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdiensten
Als de medewerker daadwerkelijk wordt opgeroepen tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht binnen het dagvenster, heeft de medewerker, in afwijking van het gestelde in artikel 3.3A, lid 2 CAR/UWO recht op vergoeding overeenkomstig het gestelde in de bezoldigingsverordening (o.b.v. overwerk). Medewerker en leidinggevende maken nadere afspraken over de compensatie van de gewerkte uren.
Als de medewerker daadwerkelijk opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, heeft de medewerker, in afwijking van het gestelde in artikel 3.3A, lid 2 CAR/UWO recht op vergoeding overeenkomstig het gestelde in de bezoldigingsverordening (o.b.v. overwerk). Medewerker en leidinggevende maken nadere afspraken over de compensatie van de gewerkte uren.
Artikel 5 Onvoorziene gevallen
Voor gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.
Artikel 6 Inwerkingtreding gemeente Meppel
Deze regeling kan worden aangehaald als de “Werktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014” en treedt, onder gelijktijdige intrekking van de “Regeling glijdende werktijden ” in werking met ingang van 1 januari 2015.
Artikel 7 Inwerkingtreding gemeente Westerveld
Deze regeling kan worden aangehaald als de “Werktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014” en treedt, onder gelijktijdige intrekking van de artikelen 2 tot en met 6 en 8 tot en met 11 van de ““Werktijden en Verlof regeling 2013” in werking met ingang van 1 januari 2015.
Meppel, 10 februari 2015
Het college van burgemeester en wethouders van Meppel,
de secretaris, de burgemeester,
Diever, 17 februari 2015
Het college van burgemeester en wethouders van Westerveld,
de secretaris, de burgemeester,
Medewerkers maken met hun direct leidinggevende afspraken over de werktijden. Voor de brugwachters wordt de werktijden eenzijdig door de leidinggevende vastgesteld, hiervoor geldt de Bijzondere regeling, conform § 2 van hoofdstuk 4 (arbeidsduur en werktijden) van de CAR/UWO. De afdelingsmanagers en teamleiders hebben de functies waarvoor dit van toepassing is bepaald. Voor deze medewerkers verandert er niets. Voor hen blijft het dagvenster van 7.00 tot 18.00 bestaan en blijven de overwerk- en onregelmatigheidstoeslag gehandhaafd. Deze functies zijn opgenomen in bijlage 1 van de Werktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014.
In de nieuwe CAO is het dagvenster verruimd en kunnen medewerkers van maandag t/m vrijdag van 7.00 tot 22.00 uur hun werkzaamheden verrichten (in overleg met hun leidinggevende). Zij kunnen die werkzaamheden doordeweeks tussen 7.00 en 22.00 uur op de werklocaties verrichten en/of eventueel thuis als ze daarover afspraken hebben gemaakt met hun leidinggevende. De IT applicaties zijn voortdurend beschikbaar. Gepland onderhoud zal door ICT vermeld worden op het Intranet.
De servicedesk is maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:00 uur beschikbaar voor ondersteuning. Voor ondersteuning tijdens de avondopenstelling van Burgerzaken kan een beroep gedaan worden op de dienstdoende ICT medewerker.
Veel functies zijn geschikt voor (af en toe) thuiswerken, maar niet allemaal. Ook niet alle werkzaamheden lenen zich hiervoor. Leidinggevende en medewerker bepalen dit in gezamenlijk overleg. Voor het inrichten van een werkplek is de medewerker zelf verantwoordelijk. De werkgever verstrekt alleen een telewerktoken, verdere kosten zijn voor eigen rekening. De medewerker is verantwoordelijk dat de thuiswerkplek voldoet aan de eisen van de Arbeidsomstandighedenwet. Als de thuiswerksituatie wijzigt moet deze opnieuw ingevuld worden. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de medewerker.
Een kalenderjaar kent 1836 werkbare uren bij een fulltime dienstverband. Flexibele inzet van uren is het uitgangspunt. Teveel gewerkte uren worden op een ander moment gecompenseerd. Leidinggevenden sturen erop dat er op het einde van het jaar geen overschot/tekort is. Medewerkers hebben hier ook een verantwoordelijkheid in. Alleen als het expliciet duidelijk is dat er aanmerkelijk meer uren dan de betrekkingsomvang gewerkt worden, gaan medewerker en leidinggevende in overleg over de compensatie daarvan.
Bijlage 1: Functies gemeente Meppel die onder bijzondere regeling vallen
Toelichting op de Werktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014
Medewerkers maken met hun direct leidinggevende afspraken over de werktijden. Voor de brugwachters wordt de werktijden eenzijdig door de leidinggevende vastgesteld, hiervoor geldt de Bijzondere regeling, conform § 2 van hoofdstuk 4 (arbeidsduur en werktijden) van de CAR/UWO. De afdelingsmanagers en teamleiders hebben de functies waarvoor dit van toepassing is bepaald. Voor deze medewerkers verandert er niets. Voor hen blijft het dagvenster van 7.00 tot 18.00 bestaan en blijven de overwerk- en onregelmatigheidstoeslag gehandhaafd. Deze functies zijn opgenomen in bijlage 1 van de Werktijdenregeling Meppel/Westerveld 2014.
In de nieuwe CAO is het dagvenster verruimd en kunnen medewerkers van maandag t/m vrijdag van 7.00 tot 22.00 uur hun werkzaamheden verrichten (in overleg met hun leidinggevende). Zij kunnen die werkzaamheden doordeweeks tussen 7.00 en 22.00 uur op de werklocaties verrichten en/of eventueel thuis als ze daarover afspraken hebben gemaakt met hun leidinggevende. De IT applicaties zijn voortdurend beschikbaar. Gepland onderhoud zal door ICT vermeld worden op het Intranet.
De servicedesk is maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:00 uur beschikbaar voor ondersteuning. Voor ondersteuning tijdens de avondopenstelling van Burgerzaken kan een beroep gedaan worden op de dienstdoende ICT medewerker.
Veel functies zijn geschikt voor (af en toe) thuiswerken, maar niet allemaal. Ook niet alle werkzaamheden lenen zich hiervoor. Leidinggevende en medewerker bepalen dit in gezamenlijk overleg. Voor het inrichten van een werkplek is de medewerker zelf verantwoordelijk. De werkgever verstrekt alleen een telewerktoken, verdere kosten zijn voor eigen rekening. De medewerker is verantwoordelijk dat de thuiswerkplek voldoet aan de eisen van de Arbeidsomstandighedenwet. Als de thuiswerksituatie wijzigt moet deze opnieuw ingevuld worden. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de medewerker.
Een kalenderjaar kent 1836 werkbare uren bij een fulltime dienstverband. Flexibele inzet van uren is het uitgangspunt. Teveel gewerkte uren worden op een ander moment gecompenseerd. Leidinggevenden sturen erop dat er op het einde van het jaar geen overschot/tekort is. Medewerkers hebben hier ook een verantwoordelijkheid in. Alleen als het expliciet duidelijk is dat er aanmerkelijk meer uren dan de betrekkingsomvang gewerkt worden, gaan medewerker en leidinggevende in overleg over de compensatie daarvan.