Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Doetinchem

Verordening op de rekenkamercommissie 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDoetinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de rekenkamercommissie 2016
CiteertitelVerordening rekenkamercommissie 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 81a
  2. Gemeentewet, art. 81g
  3. Gemeentewet, art. 81oa
  4. Gemeentewet, art. 182
  5. Gemeentewet, art. 183
  6. Gemeentewet, art. 184
  7. Gemeentewet, art. 184a
  8. Gemeentewet, art. 185

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-04-2016Nieuwe regeling

15-04-2016

Gemeenteblad 2016/48382

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie 2016

De raad van de gemeente Doetinchem;

gelet op de artikelen 81a, 81g, 81oa, 182, 183, 184, 184a en 185 van de Gemeentewet;

gelet op de Verordening rechtpositie wethouders, raads- en commissieleden Doetinchem 2010;

mede gelet op het raadsbesluit 7 februari 2008 over de vergoeding aan de externe leden;

gelezen het voorstel van 6 april 2016;

b e s l u i t :

vast te stellen de Verordening op de rekenkamercommissie2016

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamercommissie;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie.

Artikel 2 - Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer die door de raad wordt ingesteld. De rekenkamer bestaat uit drie externe leden.

  • 2.

    De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.

Artikel 3 - Selectiecommissie

Voorafgaand aan de benoeming van de leden voert de raad overleg met de rekenkamer. Dit gebeurt in de selectiecommissie. Deze commissie bestaat uit de voorzitter van de rekenkamer, een lid van de rekenkamer en twee raadsleden. De griffier adviseert de selectiecommissie. De twee raadsleden worden voorgedragen door het presidium.

Artikel 4 Benoeming leden

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de rekenkamer voor de duur van zes jaar.

  • 2.

    De rekenkamer benoemt uit zijn leden de voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze van de rekenkamer en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Bij zijn afwezigheid treedt het langstzittende lid op als voorzitter dan wel als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren.

Artikel 5 - Eed of belofte

Voordat de leden hun functie kunnen uitoefenen, leggen zij in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter, de eed (of verklaring en belofte) af overeenkomstig artikel 81g van de Gemeentewet.

Artikel 6 - Beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-actief.

  • 2.

    Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel dat dan een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      wanneer het lid door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen, of

    • f.

      na afloop van de zittingstermijn van zes jaar.

  • 3.

    De rekenkamer stelt een rooster van aftreden op.

Artikel 7 - Ambtelijk secretaris

  • 1.

    Een medewerker van de griffie is ambtelijk secretaris van de rekenkamer.

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging, de correspondentie en de vorming van dossiers.

  • 4.

    De secretaris legt verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop werkzaamheden voor de rekenkamer zijn uitgevoerd.

Artikel 8 - Vergoeding

  • 1.

    De leden ontvangen een vaste onderzoeksvergoeding per jaar.

  • 2.

    Daarnaast ontvangen de leden een vergoeding per vergadering. De vergoeding is gelijk aan het bedrag dat de minister van binnenlandse zaken jaarlijks vaststelt conform het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Leden ontvangen 200% van dat bedrag. De voorzitter ontvangt 300% van dat bedrag.

  • 3.

    Leden die buiten de gemeente Doetinchem wonen, ontvangen een tegemoetkoming in de reiskosten voor het bijwonen van vergaderingen van de rekenkamer en voor de in redelijkheid noodzakelijk gemaakte reiskosten voor onderzoekswerkzaamheden. De tegemoetkoming is gelijk aan het bepaalde in de Regeling rechtspositie wethouders.

Artikel 9 - Onderwerpselectie

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt.

  • 2.

    De raad of een inwoner kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad gemotiveerd in hoeverre zij aan dat verzoek voldoet.

  • 3.

    De rekenkamer stuurt de onderzoeksopzet van een onderzoek ter kennisneming naar de raad.

Artikel 10 - Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren zijn verplicht alle inlichtingen te verstrekken die voor het onderzoek relevant zijn.

  • 3.

    De rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 4.

    Zij vergadert in beslotenheid. Haar rapporten zijn openbaar.

  • 5.

    Zij kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 6.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamer, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 7.

    De rekenkamer geeft de gemeentesecretaris de gelegenheid om de feiten in de conceptnota van bevindingen te controleren.

  • 8.

    De rekenkamer biedt het definitieve onderzoeksrapport aan de raad aan en stuurt een afschrift aan het college en betrokkenen.

  • 9.

    De rekenkamer stuurt jaarlijks voor 1 april een verslag van haar activiteiten naar de raad.

Artikel 11 - Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd uitgaven te doen binnen het beschikbaar gestelde budget van de gemeentebegroting.

  • 2.

    Ten laste van dit budget komen de kosten van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      de ambtelijk secretaris;

    • c.

      interne onderzoeksmedewerkers;

    • d.

      externe deskundigen die door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • e.

      overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 12 - Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Op het in het eerste lid genoemde tijdstip komt de Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2010 te vervallen.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening rekenkamercommissie 2016.

 

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Doetinchem in zijn vergadering van 15 april 2016,

locogriffier vicevoorzitter