Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landgraaf

Verordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLandgraaf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt
CiteertitelVerordening op de herbenoemingsprocedure burgemeester
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61a Gemeentewet
  2. artikel 84 Gemeentewet
  3. artikel 149 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-04-201601-10-2016nieuwe regeling

24-03-2016

Gemeenteblad 2016 nr 41284

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt

De gemeenteraad van de gemeente Landgraaf,

 

gelet op de artikelen 61 a, 61 c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit

1995;

gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ;

 

besluit:

 

vast te stellen de Verordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt.

Artikel 1 Taak

De raadscommissie, hierna te noemen de commissie, heeft tot taak de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit zeven raadsleden , zijnde:

    • -

      de heer A. Dritty namens de fractie GBBL;

    • -

      de heer R. Reichrath namens de fractie PvdA;

    • -

      de heer M. van Caldenberg namens de fractie SP;

    • -

      de heer G.J.J. Huth namens de fractie CDA;

    • -

      mevrouw H.A.M. Haarbosch-Toussaint namens de fractie Haarbosch;

    • -

      de heer T.H.G. Boijmans namens de fractie Groenlinks;

    • -

      de heer B.W.H. Lambie namens de fractie VVD;

  • 2.

    De heer R. Reichrath is voorzitter van de raadscommissie. De commissie kiest een plaatsvervangend voorzitter uit haar midden.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    Het hoofd van de afdeling Bestuurlijke-en Concernzaken is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De gemeentesecretaris wordt bij vervulling van de in artikel 1 genoemde taak als plaatsvervangend secretaris aan de commissie toegevoegd.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    De gemeenteraad voegt wethouder E.J.H Dreissen en wethouder H.M.H Leunessen aan de commissie toe als adviseurs in verband met de vervulling van de in artikel 1 genoemde taak.

  • 2.

    De adviseurs worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie legt overeenkomstig artikel 86 Gemeentewet, bij de herbenoemingsprocedure in elke vergadering op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering. Dit wordt op de stukken vermeld. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan. De geheimhouding wordt door eenieder in acht genomen.

  • 3.

    De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, en 11 , van deze verordening , een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van gevoerde gesprekken.

  • 4.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 5.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en op de adviseurs.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie commissieleden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur vooraf aankondiging aan de leden van de commissie, aan de adviseurs en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen.

  • 5.

    De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

  • 6.

    De commissie bepaalt voor het overige haar eigen werkwijze.

Artikel 7 Contactpersoon

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie die bij de gemeente binnenkomen, worden onder vermelding van 'persoonlijk en vertrouwelijk' op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan de secretaris en aldaar door deze bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van 'persoonlijk en vertrouwelijk' op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verzonden.

Artikel 8 Bijzondere bepalingen bij herbenoeming

  • 1.

    De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en Commissaris van de Koning te zenden , bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt.

  • 3.

    Indien terzake van het functioneren van de burgemeester in het vorige lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld . De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 9 Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden terzake van de voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste :

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

  • 2.

    Aan het verslag worden in elk geval bijgevoegd het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen, de conceptaanbeveling en de stukken ter onderbouwing van die aanbeveling.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11 Archivering

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle archiefbescheiden voor zover geheim onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden vernietigd.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als : Verordening op de herbenoemingsprocedure burgemeester en treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en geldt tot 1 oktober 2016.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 maart 2016

De voorzitter, De raadsgriffier,