Organisatie | Mill en Sint Hubert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Rekenkamercommissie Land van Cuijk 2014 |
Citeertitel | Verordening Rekenkamercommissie Land van Cuijk 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | geen |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | Wijziging regeling | 07-02-2019 | Onbekend | ||
01-01-2014 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 07-11-2013 | Onbekend |
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. Gemeenteraden: de raden van de deelnemende gemeenten Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis;
b. Rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis, ingesteld bij besluit van de gemeenteraad van de genoemde gemeenten;
c. Doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijk inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;
d. Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;
e. Lid: een lid van de Rekenkamercommissie dat op basis van artikel 2.2, lid 1 door de raad buiten de kring van zijn leden is aangewezen.
Paragraaf 2 Taak, samenstelling en lidmaatschap van de Rekenkamercommissie
Artikel 2.1 Taak van de rekenkamercommissie
De Rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of
Artikel 2.2 Samenstelling Rekenkamercommissie
De leden zoals bedoeld in het vorige lid leggen, alvorens zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van iedere raad in de handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring of belofte) af:
“Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de Rekenkamercommissie benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de Rekenkamercommissie naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)”
De Rekenkamercommissie benoemt uit haar midden één van de leden genoemd in lid 1 als voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Hij onderhoudt
contacten met een vertegenwoordiging van de gemeenteraden, ambtelijke
organisatie, pers en naburige rekenkamer(commissie)s. Hij stuurt ondersteunende medewerkers van de Rekenkamercommissie aan. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende lid op als voorzitter dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren.
Artikel 2.4 Einde van het lidmaatschap
Het lidmaatschap van een lid eindigt van rechtswege:
b. bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de Rekenkamercommissie;
c. wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
d. indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.
e. wanneer het lid naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem/haar gestelde vertrouwen.
De leden van de Rekenkamercommissie kunnen voorts door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte, gebreken of ongeschiktheid niet in staat zijn hun functie naar behoren te vervullen. De toepassing van de laatstgenoemde ontslaggrond vindt plaats na overleg met de voorzitter van de Rekenkamercommissie
Artikel 2.5 Verboden handelingen
De leden van de Rekenkamercommissie zijn niet werkzaam bij een bedrijf dat werkzaamheden uitvoert in opdracht van de deelnemende gemeenten of bij een door de gemeenten gesubsidieerde instelling, dan wel hebben geen andere (neven)betrekkingen die hun onafhankelijke positie ten aanzien van de gemeenten zouden kunnen schaden.
Artikel 2.6 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de Rekenkamercommissie
De leden ontvangen een maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden (bruto all in, inclusief reiskosten). Deze vergoeding is gelijk aan het maximumbedrag voor een raadslid in een gemeente klasse 6 dat staat vermeld in tabel I van het Verordening Rekenkamercommissie Land van Cuijk 2014 / RIS 2013-436 3 Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden zoals dat jaarlijks door de Minister van Binnenlandse Zaken is vastgesteld.
Paragraaf 3 De werkwijze van de Rekenkamercommissie
Artikel 3.1 Reglement van orde
De Rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraden.
Artikel 3.2 Overleg met de gemeenteraden
De Rekenkamercommissie, dan wel een vertegenwoordiging hiervan, heeft minimaal een keer per jaar overleg met de gezamenlijke en individuele gemeenteraden, dan wel een vertegenwoordiging daarvan, en voorts zo vaak als de gemeenteraden of individuele gemeenteraad dit nodig acht. In dit overleg wordt de voortgang van de onderzoeken besproken en geïnventariseerd in hoeverre de gemeenteraden gebruik
Artikel 3.4 Selectie van onderzoeksonderwerpen
Bij de selectie van onderzoeksonderwerpen dient zoveel mogelijk aan de volgende criteria te worden voldaan.
a. Maatschappelijk relevant te zijn;
b. Bruikbare resultaten op te leveren (aanbevelingen);
d. Betrekking te hebben op de doelmatigheid, doeltreffendheid of rechtmatigheid van het beleid;
e. Een substantieel financieel belang voor de gemeente te bevatten;
f. Beleid te betreffen dat de gemeente kan beïnvloeden;
Verordening Rekenkamercommissie Land van Cuijk 2014 / RIS 2013-436 4
g. Positief onderscheidend te zijn ten opzichte van andere onderzoeken (doordat het onderwerp niet eerder is onderzocht, er andere elementen onderzocht zijn of andere onderzoeken minder diepgaand/slechter zijn uitgevoerd);
h. Bij te dragen aan enige evenwichtige spreiding over de gemeentelijke
beleidsterreinen in de opvolgende onderzoeken;
Artikel 3.5 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De Rekenkamercommissie is bevoegd van alle bestuursorganen en van alle ambtenaren van de aangesloten gemeenten de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan (griffie)medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De bestuursorganen en ambtenaren van de aangesloten gemeenten zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken
A- De Rekenkamercommissie is bevoegd indien en voor zover de aangesloten gemeente(n) uit anderen hoofde over deze bevoegdheid beschikt, ten aanzien van de volgende instellingen onderzoek te doen:
a. openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld krachtens de wet gemeenschappelijke regelingen waaraan de aangesloten gemeente(n) deelneemt, over de jaren dat de aangesloten gemeente(n) deelneemt in de regeling;
b. naamloze vennootschappen en beperkte vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid waarvan de gemeente meer dan vijftig procent van het geplaatste aandelenkapitaal houdt, over de jaren dat de aangesloten gemeente(n) meer dan vijftig procent van het geplaatste aandelenkapitaal houdt;
c. andere privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de aangesloten gemeente(n) of een derde voor rekening en risico van de gemeente rechtsreeks of middellijk een subsidie, lening of garantie heeft verstrekt, ten bedrage van ten minste vijftig procent van de baten van deze instelling, over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie betrekking heeft.
B- de Rekenkamercommissie is bevoegd mondeling en schriftelijk informatie in te winnen bij de onder a, b en c genoemde organisaties. Bij het uitoefenen van haar taak kan de commissie gebruik maken van de resultaten van door anderen verrichte controles, onverminderd haar bevoegdheden tot eigen onderzoek.
De Rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de Rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid,
De Rekenkamercommissie stelt gelijktijdig:
a. de betrokkenen in de gelegenheid hun zienswijze kenbaar te maken op de feitelijke weergave zoals verwoord in de conceptrapportage. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
b. burgemeester en wethouders in de gelegenheid om hun zienswijze op de conceptrapportage inclusief de conclusies en aanbevelingen kenbaar te maken.
De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijzen als bedoeld onder 1a en 1b bedraagt vier weken, tenzij hiervan in de onderzoeksopzet wordt afgeweken.
3. In het definitieve rapport zullen de binnengekomen bestuurlijke zienswijzen integraal (in een bijlage) worden opgenomen, gevolgd door een nawoord van de Rekenkamercommissie waarin zij aangeeft wat zij met het wederhoor/commentaar heeft gedaan.
De leden van de rekenkamercommissie worden door de deelnemende gemeenten gevrijwaard tegen alle aanspraken van derden die direct of indirect, middellijk of onmiddellijk uit de uitvoering van de functie als lid van de rekenkamercommissie voortvloeien. De leden van de rekenkamercommissie zijn alleen aansprakelijk voor eventuele schade tijdens de uitvoering van een onderzoek indien er sprake is van opzet en/of grove schuld van de leden van de rekenkamercommissie zelf.
Paragraaf 4 De ondersteuning van de Rekenkamercommissie
Artikel 4.2 Onderzoeksmedewerkers
Onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de Rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de Rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht. Zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de (voorzitter van de) Rekenkamercommissie.
Paragraaf 5 De kosten van de Rekenkamercommissie
Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
a. de vergoedingen die krachtens artikel 2.5 zijn toegekend aan de leden van de Rekenkamercommissie;
b. de ambtelijke ondersteuning;
c. de inschakeling van externe deskundigen;
d. eventuele overige uitgaven die de Rekenkamercommissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.