Organisatie | Borger-Odoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Borger-Odoorn 2016 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Borger-Odoorn 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-04-2016 | 01-04-2016 | Nieuwe regeling | 31-03-2016 | 16.07020 |
De raad van de gemeente Borger-Odoorn;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders nr. 16.07020 ;
gelet op artikel 150 Gemeentewet, artikel 47 Participatiewet, artikel 2.1.3 lid 3 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2 lid 3 Wet sociale werkvoorziening;
overwegende dat personen als bedoeld in artikel 7 lid 1 Participatiewet, of hun vertegenwoordigers, betrokken worden bij de uitvoering van de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
overwegende dat de gemeente Borger-Odoorn conform het Regenboogmodel en het beleidsplan “De gemeente als nuchtere noaber” het sociaal domein integraal benadert;
vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Borger-Odoorn 2016
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader worden omgeschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Algemene wet bestuursrecht.
HOOFDSTUK 2: INRICHTING PARTICIPATIERAAD
Ten behoeve van de uitvoering van de Participatiewet, de Wmo 2015, de Jeugdwet en de Wsw worden de personen/cliënten betrokken middels een Participatieraad. De leden van de Participatieraad worden benoemd door het college voor een termijn van vier jaar, met de mogelijkheid de termijn te verlengen met nog eens vier jaar.
De Participatieraad benoemt uit zijn midden een dagelijks bestuur, met daarin een secretaris en een penningmeester, voor een termijn van vier jaar, met de mogelijkheid de periode te verlengen met nog eens vier jaar, voor zover deze termijn de benoemingstermijn als bedoeld in lid 1 niet overschrijdt.
HOOFDSTUK 3: TAKEN EN BEVOEGHEDEN PARTICIPATIERAAD
Artikel 5. Informeren Participatieraad
Het college draagt zorg voor het adequaat informeren van de Participatieraad. Hiertoe:
Daar waar het door de Participatieraad en het college wenselijk wordt gevonden kunnen nadere regels worden opgesteld. Een en ander gebeurt in gezamenlijkheid.
Jaarlijks evalueren het college en de Participatieraad de gekozen werkwijze. Hiervan wordt verslag uitgebracht aan de gemeenteraad.
de griffier
H.J. vanOlst
de voorzitter
mr. J.Seton
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de artikelen 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en artikel 47 van de Participatiewet. Deze artikelen dragen de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de manier waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. In de Jeugdwet is geen wettelijke verplichting opgenomen over de manier waarop cliëntenparticipatie moet worden vormgegeven. Dit neemt niet weg dat de wetgever heeft bedoeld de burgers actief te betrekken. Het is om die reden logisch ook vertegenwoordigers in de Participatieraad op te nemen.
De gemeente Borger-Odoorn heeft gekozen voor een raad waar cliënten en/of vertegenwoordigers uit het hele sociale domein bij betrokken zijn. Om een goede werking van de Participatieraad te waarborgen worden de leden ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente.
Tot slot nog een opmerking: hoewel de verordening gaat over cliëntparticipatie in het sociaal domein wordt in deze verordening de term Participatieraad gebruikt. Dit in verband met het normale spraakgebruik en om duidelijk te maken dat participatie een belangrijke integrale term is binnen het gehele sociaal domein.
Dit artikel spreekt voor zicht.
In het eerste en tweede lid van dit artikel is aangegeven hoe de raad is samengesteld.
In het derde lid en verder is het minimum en het maximum aantal leden opgenomen, evenals bepalingen over de benoeming en benoemingsduur van leden en het dagelijks bestuur. Ook is geregeld dat de raad jaarlijks de vergaderfrequentie van de vergaderingen vastlegt.
In overleg (gemeente en de Participatieraad) is het mogelijk (incidenteel) af te wijken.
Tevens is in dit artikel bepaald dat het college een onafhankelijke voorzitter benoemd.
Tot slot wordt uit het midden van de leden van de Participatieraad een dagelijks bestuur benoemd, bestaande uit de voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Voor het dagelijks bestuur geldt dezelfde termijn als voor de leden.
Het college zal over beleidsvoornemens met betrekking tot het sociaal domein tijdig advies vragen aan de Participatieraad en wel zodanig dat het advies van wezenlijke invloed kan zijn op de besluitvorming.
Artikel 5. Informeren Participatieraad
Tevens zorgt het college voor een goede ondersteuning van de raad. Deze ondersteuning bestaat, naast een ambtelijk secretaris (artikel 3), uit het tijdig aanleveren van informatie, het tijdig vragen van advies maar ook het beschikbaar hebben van inhoudelijke ambtelijke ondersteuning voor uitleg indien gevraagd.
Tevens draagt het college er zorg voor dat de adviesaanvraag zodanig is geformuleerd dat de Participatieraad in de gelegenheid is een advies uit te brengen. Dit betekent dat de vraag concreet moet zijn en niet op meerdere manieren uitgelegd kan worden.
Artikel 6. Taken en bevoegdheden van de Participatieraad
De hoofdtaak van de Participatieraad bestaat uit het uitbrengen van gevraagd en ongevraagd advies aan het college over het sociaal domein. Dit advies kan de Participatieraad uitbrengen in het kader van bijvoorbeeld het ontwikkelen van beleid of tijdens voorlichtingsbijeenkomsten.
Niet tot de taak van de Participatieraad behoort het behandelen van individuele klachten, bezwaarschriften of andere zaken met betrekking tot een individueel persoon.
Artikel 7. Taken van de ambtelijk secretaris
De Participatieraad kan desgewenst een vergaderreglement en/of een huishoudelijk reglement vaststellen. De ambtelijk secretaris kan hierbij ondersteuning verlenen. Tevens draagt de secretaris zorg voor een goede verslaglegging van vergaderingen en de terugkoppeling van de door de Participatieraad uitgebrachte adviezen richting de gemeente.
Artikel 8. Budget Participatieraad
Dit artikel spreekt voor zich en heeft geen nadere uitwerking nodig.
Artikel 9. Vergoeding aan de leden
Dit artikel spreekt voor zich. Kwaliteit is één van de uitgangspunten van de raad. Dit betekent dat veel inzet wordt verwacht en dat daar een financiële tegemoetkoming tegenover moet staan. Omdat het bedrag kan wijzigingen is de hoogte van het bedrag niet opgenomen in de verordening.
In zaken betreffende de uitvoering van beleid geldt dat hierover nadere afspraken gemaakt worden in op te stellen nadere regels. Zowel het college als de Participatieraad zullen het eens moeten zijn over deze nadere regels.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 12. Intrekken oude verordeningen
Met de vaststelling van de nieuwe verordening cliëntenparticipatie sociaal domein Borger-Odoorn 2016 worden de ‘oude’ verordeningen op het terrein van cliëntenparticipatie ingetrokken. Het convenant gemeente Borger-Odoorn – WMO-raad Borger-Odoorn 2010 is reeds opgezegd per 1 januari 2016.