Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Bijsterhuizen |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Bijsterhuizen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeenschappelijke regelingen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-02-2016 | Onbekend | 25-11-2015 Staatscourant 2016-6655 | Raadsvoorstel nr. 144/2015, d.d. 25 november 2015 |
De raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Nijmegen en Wijchen, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
overwegende, dat de gemeenten Nijmegen en Wijchen, ter bevordering van de economische ontwikkeling en werkgelegenheid in de regio Nijmegen, in 1992 hebben besloten tot een gezamenlijke ontwikkeling en exploitatie van het bedrijventerrein Bijsterhuizen;
overwegende dat de Wet gemeenschappelijke regelingen, in werking getreden op 1 januari 2015, redenen geeft om de bestaande gemeenschappelijke regeling op onderdelen te herzien;
gelet op de Gemeentewet en de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de Gemeenschappelijke regeling Bijsterhuizen (1992) te wijzigen zodat deze komt te luiden:
HOOFDSTUK 1. Algemene Bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of van enig andere wet van overeenkomstige toepassing worden verklaard, komen in die artikelen in de plaats van de gemeente, het gemeentebestuur, de raad, het college, de burgemeester en de secretaris onderscheidenlijk het samenwerkingsverband, het bestuur van het samenwerkingsverband, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur, de voorzitter en de secretaris.
HOOFDSTUK 2. Doel, taken en bevoegdheden
Het samenwerkingsverband heeft tot doel het bevorderen van de economische ontwikkeling en werkgelegenheid in de regio Nijmegen door middel van het ontwikkelen en exploiteren van een kwalitatief hoogwaardig en uit financieel-economisch oogpunt aanvaardbaar intergemeentelijk bedrijventerrein.
Het samenwerkingsverband heeft onder meer de volgende deeltaken:
het ontwikkelen en toepassen van een kostenverhaalinstrumentarium, gericht op het (doen) verkrijgen van een evenredige bijdrage in de door het samenwerkingsverband te maken kosten in verband met de aanleg van voorzieningen van openbaar nut ten aanzien van onroerende zaken, die als gevolg van deze voorzieningen (beter) geschikt zijn geworden voor bebouwing of anderszins zijn gebaat. Tot deze taak behoort tevens de afstemming met het door de deelnemende gemeenten te voeren aanvullende fiscale kostenverhaalbeleid.
Tot de taken, zoals omschreven in het eerste lid, kan, indien dit bijdraagt tot de realisatie van de in artikel 4 van deze regeling genoemde doelstelling tevens worden gerekend het betrekken van één van de of beide deelnemende gemeenten bij de uitvoering van een of meerdere in het eerste lid genoemde deeltaken.
Onder de taken van het samenwerkingsverband is niet begrepen de algemene openbare taak, die bij de individuele deelnemende gemeenten - ieder waar het hun grondgebied betreft - berust, zoals de inzameling van huis- en bedrijfsafval, het inzamelen van regen- en afvalwater, het beheer en onderhoud van wegen, riolering en andere voorzieningen van openbaar nut, de handhaving van de openbare orde, de uitvoering van brandweertaken alsmede het daadwerkelijk uitoefenen van het bouw- en milieutoezicht.
Voor zover hiervan niet in deze regeling is afgeweken, en onverminderd het bepaalde in artikel 30 van de wet, komen aan de bestuursorganen van het samenwerkingsverband ter uitvoering van de in artikel 5 van deze regeling genoemde taken de bevoegdheden toe, die aan de bestuursorganen van beide deelnemende gemeenten behoren.
Artikel 8. Vereisten lidmaatschap
Een lid van het algemeen bestuur kan niet tevens zijn medewerker in dienst van of op grond van een overeenkomst van opdracht werkzaam voor het samenwerkingsverband.
Artikel 9. Zittingsduur en einde lidmaatschap
De leden van het algemeen bestuur hebben – onverminderd het bepaalde in artikel 22, vierde lid van deze regeling – zitting gedurende de zittingsduur van de gemeenteraad. Indien zij in de nieuwe zittingsperiode opnieuw als lid of voorzitter deel uitmaken van de gemeenteraad danwel opnieuw zijn benoemd tot wethouder kunnen zij terstond opnieuw worden aangewezen.
Indien tussentijds een plaats van een door een raad aangewezen lid van het algemeen bestuur vacant of beschikbaar komt, wijst de raad die het aangaat in zijn eerstvolgende vergadering, of zo dat niet mogelijk zou zijn ten spoedigste daarna, een nieuw lid aan. Degene die ter vervulling van een tussentijdse vacature als lid van het algemeen bestuur wordt benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats hij is benoemd, zou hebben moeten aftreden.
HOOFDSTUK 4. Dagelijks bestuur
Artikel 13. Zittingsduur en einde lidmaatschap
Indien tussentijds een plaats in het dagelijks bestuur openvalt, wijst het algemeen bestuur een nieuw lid aan. Gaat het openvallen van een plaats in het dagelijks bestuur gepaard met het openvallen van een plaats in het algemeen bestuur, dan zal het algemeen bestuur het kiezen van een nieuw lid van het dagelijks bestuur uitstellen totdat de opengevallen plaats in het algemeen bestuur weer is bezet.
Artikel 15. Taken en bevoegdheden
het benoemen, schorsen en ontslaan van personeel in dienst van het samenwerkingsverband, al dan niet op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, het aangaan van detacherings-overeenkomsten met betrekking tot personeel in dienst van een of beide deelnemende gemeenten alsmede het aangaan van overeenkomsten van opdracht met een of beide deelnemende gemeenten, met inachtneming van door het algemeen bestuur te stellen regelen;
Indien tussentijds de functie van voorzitter beschikbaar komt, wijst het algemeen bestuur zo spoedig mogelijk een nieuwe voorzitter aan. Gaat het beschikbaar komen van de functie van voorzitter gepaard met het openvallen van een plaats in het algemeen bestuur, dan zal het algemeen bestuur het aanwijzen van een nieuwe voorzitter uitstellen totdat de opengevallen plaats in het algemeen bestuur weer is bezet. Degene die als voorzitter ontslag neemt, blijft zijn functie waarnemen totdat een opvolger de functie heeft aanvaard.
Artikel 18. Commissies van advies
Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter kunnen commissies van advies instellen, zulks met inachtneming van artikel 24 van de wet.
HOOFDSTUK 7. Informatie, verantwoording en ontslag
Artikel 22. Leden algemeen bestuur ten opzichte van de raden
Een lid van het algemeen bestuur verschaft de raad die hem als lid heeft aangewezen met inachtneming van artikel 16 van de wet alle inlichtingen, die door die raad of door een of meer leden van die raad worden verlangd en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van die raad aangegeven wijze.
Op het personeel van het samenwerkingsverband, al dan niet werkzaam op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, zijn de door het algemeen bestuur aan te wijzen arbeidsvoorwaardenregelingen, bezoldigingsregelingen en andere algemene voorschriften en bepalingen van de gemeente Wijchen van overeenkomstige toepassing.
Artikel 28. Detachering en overeenkomsten van opdracht
Indien het samenwerkingsverband een detacheringsovereenkomst - met inachtneming van de door het algemeen bestuur te stellen regels - aangaat waarbij personeel in dienst van beide deelnemende gemeenten wordt gedetacheerd bij het samenwerkingsverband, worden in deze overeenkomst bepalingen opgenomen inzake het functionele werkgeverschap, de rechtspositie en de kosten.
Het algemeen bestuur kan, met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 21 en 25 van de wet, voor de leden van het dagelijks bestuur en voor de leden van een commissie als bedoeld in artikel 19 van deze regeling, die niet de functie van burgemeester, wethouder of secretaris vervullen, een regeling inzake de vergoeding van hun werkzaamheden respectievelijk voor het bijwonen van vergaderingen een vergoeding in de kosten vaststellen.
HOOFDSTUK 13. Financiële bepalingen
Artikel 34. Begrotingsprocedure
De raden van beide deelnemende gemeenten kunnen binnen twee maanden na toezending van de ontwerpbegroting bij het dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijzen zijn vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Het dagelijks bestuur biedt de rekening over het afgelopen jaar, onder toevoeging van een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de overeenkomstig artikel 33, tweede lid van deze regeling aangewezen deskundigen, en van hetgeen het dagelijks bestuur te zijner verantwoording dienstig acht, met alle bijbehorende bescheiden jaarlijks vóór 1 april ter vaststelling aan het algemeen bestuur aan onder gelijktijdige toezending aan de besturen van beide deelnemende gemeenten.
Het uiteindelijke batig/saldo van de exploitatie van het samenwerkingsverband wordt bepaald met inachtneming van de financiële resultaten van het in voorkomende gevallen door het samenwerkingsverband te voeren privaatrechtelijk kostenverhaalsbeleid en met inachtneming van de financiële resultaten voortvloeiende uit de rechtstreeks door de deelnemende gemeenten te dekken tekorten, zoals bedoeld in het vijfde lid.
Onverminderd het bepaalde in het derde lid is ten aanzien van binnen het bedrijventerrein gelegen eigendommen, welke niet in eigendom zijn of kunnen worden verworven door het samenwerkingsverband alsmede waarbij niet kan worden gekomen tot verhaal van kosten op basis van een privaatrechtelijke overeenkomst, de deelnemende gemeente, op wier grondgebied deze eigendommen zich bevinden, verantwoordelijk voor de dekking van de uit deze eigendommen ontstane exploitatietekorten. De omvang van de voor rekening van de desbetreffende deelnemende gemeente komende tekorten is beperkt tot de opbrengst, voortvloeiende uit een door die gemeente in voorkomende gevallen in te stellen baat- of bouwgrondbelasting, zoals bedoeld in artikel 221 respectievelijk 222 van de Gemeentewet.
Ter uitvoering van het bepaalde in het vijfde lid, zullen de deelnemende gemeenten, in daarvoor in aanmerking komende gevallen, ieder waar het hun grondgebied betreft, tijdig maatregelen treffen om te komen tot een adequate inzet van een baat- en/of bouwgrondbelasting, als bedoeld in het vijfde lid.
Artikel 37. Bekostiging kwalitatieve instandhouding
Ten behoeve van de stimulering van het door de beide deelnemende gemeenten zelfstandig uit te voeren en te bekostigen beheer inzake de kwalitatieve instandhouding van het samenwerkingsverband wordt, naast de in artikel 36 van deze regeling genoemde risicoverdeling, in de door het algemeen bestuur op te stellen kost- en uitgifteprijsberekening en met inachtneming van de door het algemeen bestuur te stellen regels met ingang van het eerste begrotingsjaar (1994) een bedrag van € 1,34 per uitgeefbare m2 opgenomen.
De aan een deelnemende gemeente toekomende stimuleringsbijdrage in de te maken kosten van kwalitatieve instandhouding van het samenwerkingsverband wordt jaarlijks vastgesteld door vermenigvuldiging van het in het eerste lid vermelde bedrag met het aantal binnen het grondgebied van die gemeente liggende en in dat jaar uitgegeven vierkante meters bouwterrein zoals opgenomen in de jaarlijks vast te stellen jaarrekening.
Artikel 38. Voldoen aan verplichtingen
Wanneer aan het algemeen bestuur blijkt, dat de raad van een deelnemende gemeente op de begroting van die gemeente niet de kosten heeft gebracht die voor de gemeente uit de regeling voortvloeien doet het algemeen bestuur aan gedeputeerde staten het verzoek over te gaan tot toepassing van artikel 194, eerste lid van de Gemeentewet.
HOOFDSTUK 15. Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing