Organisatie | Best |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode integriteit gemeente Best 2015 |
Citeertitel | Gedragscode integriteit 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-04-2016 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 01-12-2015 Gemeenteblad, 2016-04-08 | Onbekend |
Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
Als medewerker van onze gemeente ben je het visitekaartje van onze organisatie. Je wordt door inwoners en bedrijven - ook buiten werktijd - gezien als medewerker van de gemeente. Er wordt naar je gekeken. Jouw gedrag is daarom (mede) bepalend voor het imago van de gemeente. Daarom is het belangrijk dat jij je altijd zo gedraagt dat integer gedrag wordt vertoond. Afhankelijk van de eigen waarden en normen zal het begrip integriteit op diverse manieren worden geïnterpreteerd.
Om beter en bewust met integriteitsvragen om te kunnen gaan is in het verleden een gedragscode opgesteld en is een aantal workshops georganiseerd. De gedragscode wordt middels dit document geactualiseerd. Deze code is gebaseerd op, en dient ter aanvulling van de geldende regels uit de Ambtenarenwet en de car-uwo.
Deze gedragscode sluit aan bij de missie van de gemeente Best en bij de vijf kernwaarden van onze organisatieambitie: Respect, Eigenkracht, Samendoen, Eenvoud, Realisme en helpt om de missie waar te maken.
De term ‘goed ambtenaarschap’ verwijst naar de verplichting je werkzaamheden nauwgezet en ijverig te vervullen en je te gedragen zoals een goed ambtenaar betaamt. Met de term ambtenaar wordt in dit kader elke medewerker bedoeld (dit betreft dus ook externe medewerkers zoals bijvoorbeeld inhuurkrachten, gedetacheerden en stagiairs).
2. Vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie
Het vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie waarborgt de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de overheid. De samenleving moet erop kunnen vertrouwen dat een ambtenaar de privacy van inwoners respecteert.
3. Nevenfuncties en andere privé-activiteiten
Je bent je ervan bewust dat activiteiten die je naast je werk verricht, het functioneren van de gemeente op een of andere manier kunnen raken.
4. Geschenken, aanbiedingen en incidentele vergoedingen
Het is verboden om steekpenningen aan te nemen, of vergoedingen, beloningen, giften of beloften van derden te vorderen, te verzoeken of aan te nemen, anders dan met toestemming van het college;
Geschenken van geringe waarde (minder dan € 50,-) die zijn bedoeld als blijk van waardering voor specifieke inspanning of de goede samenwerkingsrelatie, zullen vaak geen probleem opleveren.
5. Uitnodigingen voor reizen, congressen, evenementen en diners
Je bespreekt alle uitnodigingen met je leidinggevende en beoordeelt samen of een uitnodiging relevant is voor de gemeente.
Als je ingaat op een uitnodiging geldt:
6. Verantwoord omgaan met gemeentelijke voorzieningen en personeelsregelingen
Internet, e-mailsysteem, (mobiele) telefoon, kopieerapparaat en dergelijke worden hoofdzakelijk zakelijk gebuikt. Je houdt privé-gebruik beperkt tot waartoe je bevoegd bent.
Je bent je ervan bewust dat, in opdracht van de gemeentesecretaris, controles mogen worden toegepast bij het ernstig vermoeden van onrechtmatig gebruik dan wel misbruik van communicatiemiddelen en andere faciliteiten en bedrijfsmiddelen. Bij deze controles worden alle wettelijke bepalingen hieromtrent in acht genomen.
7. Belangen van familieleden, vrienden en ex-collega’s
Je bent alert op situaties in je werk waarin je met privérelaties te maken krijgt. Je licht je leidinggevende in over aanvragen en offertes van vrienden, familieleden of bedrijven waarin familie of vrienden werkzaam zijn.
·Je let bij het inhuren van ex-collega’s goed op het volgen van de juiste procedure van inhuur en aanbesteding. Je kunt motiveren waarom de inhuur van een ex-ambtenaar als zelfstandige nodig en verantwoord is. Je realiseert je hoe dat kan overkomen op de buitenwereld die geen achtergrondinformatie heeft. Je bespreekt de risico’s met je leidinggevende.
8. Reageren op niet-integere zaken
Je bespreekt twijfels over de integriteit van collega’s zo veel mogelijk met henzelf. Is dit niet mogelijk of leidt dit niet tot resultaat, dan licht je de leidinggevende, de vertrouwenspersoon of de burgemeester in. Je bent ook zelf aanspreekbaar op je handelen en je uitlatingen.
·Je meldt een vermoeden van fraude of corruptie bij je leidinggevende, de gemeentesecretaris, de burgemeester of de vertrouwenspersoon. Wil je dat niet bekend wordt dat je de misstand aankaart, dan kun je via de vertrouwenspersoon een melding doen. Alleen de vertrouwenspersoon is dan op de hoogte van je identiteit. Voor het melden van zeer ernstige integriteitsschendingen waarvoor je intern niet terecht kunt, is melding mogelijk bij het externe meldpunt, de Onderzoeksraad Integriteit Overheid (OIO).
9. De leidinggevende draagt het integriteitbeleid uit
Als leidinggevende geef je het goede voorbeeld.
Het niet nakomen van voorschriften uit deze gedragscode en daaraan gelieerde gebruiksregels c.q. protocollen, kan leiden tot disciplinaire maatregelen, zoals vermeld in hoofdstuk 16 van de car-uwo.
11. Citeertitel en inwerkingtreding
Deze gedragscode kan worden aangehaald als de “Gedragscode integriteit 2015” en treedt, na definitieve vaststelling door het college van B&W, in werking de dag na bekendmaking via de daarvoor bestemde kanalen.
Vanaf de inwerkingtredingdatum van de Gedragscode integriteit 2015, vervalt de op 13 december 2011 vastgestelde Gedragscode Integriteit gemeente Best.