Organisatie | Bernheze |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Laadpalen elektrisch vervoer Bernheze 2012 |
Citeertitel | Regeling Laadpalen elektrisch vervoer Bernehze 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-10-2012 | Nieuwe regeling | 02-10-2012 De Bernhezer | Onbekend |
Regeling Laadpalen elektrisch vervoer Bernheze 2012
De hier aan de orde zijnde beleidsregel is bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van aanvragen om (privaatrechtelijke) toestemming te verlenen voor het realiseren van laadpalen met oplaadpunten voor elektrische auto’s binnen de bebouwde kom van Bernheze.
Voor de toepassing van deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Elektrische auto: een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerwet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt;
Houder van een motorvoertuig: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt:
het parkeren in het register was ingeschreven, of
2.degene die een leasecontract heeft met een erkend autoverhuurbedrijf dan wel in
dienst is van een bedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken
ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is
van dat motorvoertuig of een leasecontract heeft met een erkend autoverhuurbedrijf,
3.degene die een contract heeft met het – erkende - autoverhuurbedrijf. Het autoverhuurbedrijf
De elektrische auto mag niet met inbegrip van de lading een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2.40 meter, en mag geen woonwagen, kampeerwagen, kampeerauto, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig zijn dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd.
Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein
Op een aanvraag wordt géén toestemming verleend wanneer de aanvrager:
over een privéparkeergelegenheid op het woonadres kan beschikken. Aan het hebben van een privéparkeergelegenheid wordt gelijkgesteld de situatie dat men woonachtig is in gebouwen die gerealiseerd zijn inclusief een parkeergelegenheid in het gebouw of in de nabije omgeving van dat gebouw, waar parkeerruimte gehuurd, geleased of gekocht kan worden of anders ter beschikking kan staan van de aanvrager en;
Artikel 5 Eén oplaadpunt per perceel of woning
Per perceel of woning geldt een maximum van één oplaadpunt in de openbare ruimte.
Artikel 7 Tenaamstelling elektrische auto
Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend indien de aanvrager niet de houder is van de elektrische auto.
De toestemming voor het realiseren van een laadpaal op grond in eigendom van de gemeente wordt verleend voor de maximale duur van drie jaar. Vervolgens besluit de gemeente of de laadpaal blijft staan.
Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend wanneer blijkt dat aanvrager niet de intentie heeft de oplaadvoorziening openbaar toegankelijk te maken voor het opladen van elektrische auto’s. Het oplaadpunt moet gebruikt kunnen worden binnen de landelijke afspraken op het gebied van interoperabiliteit.
Artikel 10 Dubbele laadvoorziening
Er wordt alleen toestemming verleend indien de laadpaal is voorzien of kan worden voorzien van een dubbele laadvoorziening zodat er gelegenheid is voor twee elektrische auto’s tegelijk om te kunnen laden.
Artikel 11 Maximum aantal laadpalen in de gemeente Bernheze
Er wordt toestemming verleend voor ten hoogste dertig laadpalen op gemeentelijk grondgebied inclusief de reeds gerealiseerde vier openbaar toegankelijke laadpalen.
Artikel 12 Kosten plaatsen, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid ten gevolge van schade door laadpaal en oplaadpunt
De gemeente verleent alleen toestemming op een aanvraag wanneer in een overeenkomst met de leverancier ervan is vastgelegd, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik en onderhoud van de laadpalen en het oplaadpunt en eventuele schade hierdoor voor rekening van de aanvrager of de leverancier komen.
Om voor toestemming op een aanvraag in aanmerking te komen, dient een oplaadpunt op de oplaadlocatie daadwerkelijk te kunnen worden gerealiseerd. In dat kader wordt tevens de (technische) haalbaarheid bezien. Daarbij is de aanwezigheid van (hoofd)kabels en leidingen en het voorhanden zijn van een netwerk van belang.
Indien uit de aanvraag blijkt dat er meerdere gebruikers van één elektrische auto zijn (bijvoorbeeld bij een deelauto), kan in afwijking van deze regeling toestemming worden gegeven.