Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harlingen

Verordening op de Controlecommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarlingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Controlecommissie
CiteertitelVerordening op de Controlecommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

artikel 213 van de Gemeentewet en artikel 4, lid 3 en artikel 7, lid 4 van de Controleverordening gemeente Harlingen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-200619-05-2010nieuwe regeling

08-11-2006

Harlinger Courant

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Controlecommissie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De raad van de gemeente Harlingen;

 

gelet op artikel 213 van de Gemeentewet en artikel 4, lid 3 en artikel 7, lid 4 van de Controleverordening gemeente Harlingen ;

 

gelezen het voorstel van het raadspresidium d.d. 24 oktober 2006;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de Verordening op de Controlecommissie.

 

 

Artikel 1. Naam, taken en verantwoordelijkheden

 

1. De controlecommissie adviseert de raad over de uitoefening van zijn controlerende taken in brede zin.

2. De controlecommissie treedt op als vertegenwoordiger van de raad en draagt zorg voor het mogelijk maken van een open communicatie en afstemming tussen onder andere de accountant, rekenkamer, de raad, het college van burgemeester en wethouders en het management.

3. De commissie heeft tot taak de raad gevraagd en ongevraagd over alle onderwerpen die zij binnen haar taakomschrijving nuttig en nodig acht te adviseren. Hierbij moet gedacht worden aan de (financiële) planning en controledocumenten en onderzoeken of vragen op het gebied van getrouwheid, rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.

 

Artikel 2. Samenstelling

 

1. De raad benoemt de leden en de plaatsvervangende leden van de commissie.

2. De commissie telt maximaal één lid per fractie met de mogelijkheid van plaatsvervanging vanuit dezelfde fractie.

3. De commissie benoemt de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter vanuit haar midden.

4. De volgende personen kunnen op uitnodiging deelnemen aan de vergaderingen van de commissie:

- een vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie;

- de portefeuillehouder Financiën;

- de gemeentesecretaris;

- ambtenaren;

- de accountant.

Artikel 3. Benoeming, ontslag en zittingsduur

 

1. De zittingsduur is verbonden met de duur van het raadslidmaatschap.

2. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad.

3. De raad is bevoegd een lid tussentijds te ontslaan indien dit lid het vertrouwen van de raad niet meer bezit. Het betreffende lid wordt vooraf in de gelegenheid gesteld schriftelijk zijn zienswijze aan de raad mede te delen.

4. In een vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien, met dien verstande dat, indien een vacature is ontstaan die gepaard gaat met een vacature in de raad, in die vacature eerst wordt voorzien nadat het nieuw benoemde raadslid is toegelaten tot de raad.

5. Een lid, dat ter vervulling van een tussentijdse vacature is benoemd, treedt af op het tijdstip, waarop degene in wiens plaats hij is benoemd moest aftreden.

 

 

Artikel 4. Vergaderingen

 

1. De commissie vergadert afhankelijk van de behoefte tot een vergadering.

2. De voorzitter bepaalt in samenspraak met de griffierplaats, datum, uur en agenda van de vergadering.

3. De voorzitter roept de leden schriftelijk op.

4. De oproepingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste één week voor de aanvang van de vergadering bezorgd.

5. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

 

Artikel 5  

 

1. De commissie beraadslaagt alleen bij aanwezigheid van een meerderheid van de leden.

2. Kan op grond van het bepaalde in het eerste lid een vergadering niet doorgaan, dan wordt zonodig, met een tussentijd van ten minste achtenveertig uur, een nieuwe vergadering belegd, waarin de aanwezige leden beraadslagen en besluiten over de op de oproepingen voor beide vergaderingen vermelde onderwerpen.

 

Artikel 6. Ondersteuning

 

1. Het secretariaat van de commissie wordt vervuld door de griffier.

2. De griffiermaakt van het verhandelde in de vergaderingen een kort verslag en zendt dit toe aan de leden van de commissie en de adviseurs als genoemd in artikel 2.

 

Artikel 7. Uitleg verordening

 

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 8. Slotbepaling

 

1. De verordening kan worden aangehaald als Verordening op de Controlecommissie.

2. De Verordening op de controlecommissie treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastgesteld door de raad in zijn

vergadering van 8 november 2006.

 

 

 

 

, de voorzitter.

 

 

 

 

, de raadsgriffier.