Organisatie | Zuidhorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bestuursconvenant rekenkamercommissie Westerkwartier inzake de instelling en instandhouding van een gemeentelijke commissie in de vorm van een personele unie voor de gemeenten Grootegast, Marum, Leek en Zuidhorn |
Citeertitel | Bestuursconvenant rekenkamercommissie Westerkwartier inzake de instelling en instandhouding van een gemeentelijke commissie in de vorm van een personele unie voor de gemeenten Grootegast, Marum, Leek en Zuidhorn |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-04-2016 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 14-03-2016 | Onbekend |
De raden van de gemeenten Grootegast, Marum, Leek en Zuidhorn, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelezen het voorstel van de voorzitters van de genoemde vier raden;
• de vier raden op één lijn geplaatst kunnen worden voor wat betreft de invulling van een commissie;
• deskundige invulling door alle vier raden van groot belang wordt geacht;
• een personele samenwerking de kosten binnen de perken kan houden en de deskundigheid kan vergroten;
• de raden van de gemeenten Marum, Leek en Zuidhorn per 1 maart 2010 een gezamenlijke rekenkamercommissie in de vorm van een personele unie hebben ingesteld;
• De gemeenteraad van Grootegast is uitgenodigd om aan te sluiten bij deze gezamenlijke rekenkamercommissie en hierop op 16-02-2016 positief heeft besloten.
• de vier raden voor hun commissies de zelfde drie externe leden inclusief de voorzitter benoemen;
• een samenwerking van de vier commissies moet leiden tot efficiëntie voor wat betreft onderzoek en ondersteuning;
• voor de vier afzonderlijke gemeenten een zoveel mogelijk eensluidende verordening is opgesteld;
• het zinvol geacht wordt een personele unie te houden waarvan deel uitmaken de commissieleden en de secretaris;
• het van belang is binnen de personele unie de secretariële ondersteuning voor de commissies te organiseren;
• de huidige raadsperiode in het teken staat van herindeling, waardoor de rekenkamercommissie zich vooral zal richten op onderzoek dat relevant is in de voorbereiding op herindeling.
voorliggend bestuursconvenant aan te gaan inzake de instandhouding van een commissie als bedoeld in artikel 81oa (hoofdstuk IVb) van de Gemeentewet onder de volgende bepalingen:
De raden stellen een voor de drie gemeenten zoveel mogelijk eensluidende verordening voor de uitoefening van de gemeentelijke rekenkamerfunctie vast.
De benoeming van de leden en de voorzitter van de vier commissies wordt voorbereid door een werkgroep waarin elke raad met een lid en de griffier is vertegenwoordigd. De raden benoemen op voordracht van de begeleidingscommissie de leden en de voorzitter in de eigen commissie in dier voege dat dezelfde personen zitting nemen in de commissie van de vier afzonderlijke gemeenten. De leden van de commissie en de secretaris maken deel uit van de personele unie.
Besteding van het aldus beschikbaar gestelde budget per gemeente betreft een deel voor de overheadkosten naar verhouding van de gangbare verdeelsleutel 1/6 (Grootegast) 1/6 (Marum) 1/3 (Leek)1/3 (Zuidhorn)., en een deel voor onderzoek waarvan de besteding op zodanige wijze plaatsvindt, dat het door iedere gemeente beschikbaar gestelde budget voor onderzoeken gedurende een zittingsperiode ten behoeve van dié gemeente wordt aangewend.
Een raad kan, na overleg met de commissie, aan de commissie een extra budget ter beschikking stellen voor een specifiek eenmalig onderzoek dat door de raad wordt gewenst.Het secretariaat van de commissie zetelt bij de griffie van een van de deelnemende gemeenten. Deze gemeente draagt zorg voor adequate invulling van deze ondersteuning in overleg met de commissie. b. De omvang van de functie van secretaris van de commissie bedraagt afgerond 0,14 fte en de salarisschaal is vastgesteld op niveau 7. Het dienstverband van de secretaris zal ten aanzien van dit convenant niet langer zijn dan de looptijd van dit convenant. c. Voor de periode tot het einde van de huidige raadsperiode, waarvoor dit bestuursconvenant wordt aangegaan, wordt het secretariaat ondergebracht bij de griffie van de gemeente Zuidhorn.
De gemeente waarbij het secretariaat wordt ondergebracht zoals genoemd onder c. is tevens de zetel van de commissie; de kosten hiervoor worden door de presidia dan wel door de door de raad aangewezen commissie voorafgaand aan de looptijd van het bestuursconvenant beoordeeld en vastgesteld voor de duur van het bestuursconvenant.
De gemeente waarbij het secretariaat wordt ondergebracht zoals genoemd onder c. is tevens de zetel van de commissie; de kosten hiervoor worden door de presidia dan wel door de door de raad aangewezen commissie voorafgaand aan de looptijd van het bestuursconvenant beoordeeld en vastgesteld voor de duur van het bestuursconvenant.
Artikel 6 Toetreding andere gemeenten
De raad van een andere gemeente kan een verzoek richten aan de deelnemende raden om te mogen deelnemen aan dit bestuursconvenant. In voorkomende gevallen stellen de deelnemende raden de voorwaarden vast.
Het bestuursconvenant eindigt door opzegging door een van de deelnemende raden. Indien het bestuursconvenant niet wordt voortgezet na de periode waarvoor het convenant is aangegaan dan wel het bestuursconvenant tussentijds wordt beëindigd, wordt de commissie opgeheven en eventueel resterende verplichtingen door de gemeenten gezamenlijk gedragen volgens de verdeling zoals aangegeven in artikel 5, lid d.