Organisatie | Gelderland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Archiefverordening Gelderland 2016 |
Citeertitel | Archiefverordening Gelderland 2016 |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | toezicht, archief, bestuurlijke organisatie |
geen
Archiefwet 1995
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-03-2016 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 02-03-2016 Provinciaal Blad 2016 nr. 1790 | PS2016-32 |
PROVINCIALE STATEN VAN GELDERLAND
Gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van Gelderland inzake Archiefverordening Gelderland 2016; Gelet op de artikelen 27, 28, en 29 van de Archiefwet 1995;
Vast te stellen de verordening inzake de zorg voor en het beheer van de archiefbewaarplaats en het beheer van de archiefbescheiden van de provinciale organen: Archiefverordening Gelderland 2016
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
provinciale bestuursorganen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b 1 van de wet, voor zover ingesteld bij of krachtens de Provinciewet of enige bijzondere wet, met uitzondering van de Commissaris van de Koning voor zover het de archiefbescheiden betreft voor welke hij ingevolge artikel 23, tweede lid, van de wet zorgdraagt;
HOOFDSTUK II DE ZORG VAN GEDEPUTEERDE STATEN VOOR DE ARCHIEFBESCHEIDEN
Gedeputeerde Staten dragen zorg voor voldoende, deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de archiefbescheiden van de provinciale organen.
HOOFDSTUK III BEHEER VAN EN TOEZICHT OP HET BEHEER VAN DE ARCHIEF-BESCHEIDEN DIE NIETZIJN OVERGEBRACHT NAAR DE ARCHIEFBEWAARPLAATS
De provinciearchivaris is bevoegd, ter uitoefening van het hem bij of krachtens artikel 29, tweede lid, van de wet opgedragen toezicht of van taken verband houdende met het toezicht, zich met behoud van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door een of meer door hem aangewezen functionarissen, die in het bezit zijn van een diploma archivistiek als bedoeld in artikel 22 van de wet.
Gedeputeerde Staten stellen vast binnen welke tijdvakken de provinciearchivaris ten minste eenmaal de archiefbescheiden, de ruimten en de informatiesystemen waarin deze worden bewaard, inspecteert.
De beheerder verstrekt aan de provinciearchivaris alle bescheiden en inlichtingen die deze noodzakelijk acht voor een goede vervulling van zijn taak en verleent de benodigde medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en detoegankelijkheid van archiefbescheiden en in de opzet en de werking van de informatiesystemen waarin de archiefbescheiden zijn opgenomen.
De provinciearchivaris deelt zijn bevindingen over de uitoefening van het toezicht met de betrokken beheerder of beheerders en ook, indien hij hiertoe aanleiding vindt, met Gedeputeerde Staten. Hij geeft daarbij aan, welke voorzieningen naar zijn oordeel in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.
De provinciearchivaris brengt eenmaal per jaar verslag uit aan Gedeputeerde Staten over de bij de beheerder uitgevoerde inspecties. Gedeputeerde Staten leggen dit verslag voor aan Provinciale Staten.
Gedeputeerde Staten brengen eenmaal per jaar aan Provinciale Staten verslag uit over activiteiten die zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 27 van de wet.
Gedeputeerde Staten dragen zorg voor het treffen van zodanige organisatorische, procedurele en technische maatregelen en voorzieningen, dat wijziging, verwijdering, kopiëring of vernietiging van archiefbescheiden die daarvoor gezien hun aard en status niet in aanmerking komen, wordt voorkomen.