Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oldenzaal

Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen gemeente Oldenzaal 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oldenzaal
Officiële naam regeling Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen gemeente Oldenzaal 2008
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie werk en inkomen gemeente Oldenzaal 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening cliëntenparticipatie WWB c.a. gemeente Oldenzaal.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147, lid 1
  2. Wet werk en bijstand, art. 47
  3. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, art. 42
  4. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, art. 42
  5. Wet sociale werkvoorziening, art. 2, lid 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-07-200801-10-2009nieuwe regeling

26-06-2008

Nieuwsblad Oldenzaal, 08-07-2008

212

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen gemeente Oldenzaal 2008

De raad van de gemeente Oldenzaal;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 27 mei 2008, nr. 20/19;

gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en artikel 2 derde lid van de Wet sociale werkvoorziening

overwegende dat het verplicht is bij verordening regels te stellen over de wijze waarop de cliëntenparticipatie is geregeld;

b e s l u i t :

vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen gemeente Oldenzaal 2008

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    cliënt: de persoon met een algemene bijstandsuitkering ingevolge de Wet werk en bijstand (WWB), daarbij inbegrepen de persoon met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) of overige regelingen die met het voorgaande verband houden, de niet-uitkeringsgerechtigde zoals genoemd in artikel 6 onder a van de WWB, de persoon met een uitkering ingevolge de Algemene nabestaandenwet (Anw), de persoon die valt onder de werkingssfeer van de Wet Inburgering (WI) die geen recht heeft op een algemene uitkering op grond van de Wwb, Ioaw of Ioaz, alsmede senioren, de persoon die ingevolge de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) is geïndiceerd;

  • b.

    belangenorganisaties: organisaties die cliënten als bedoeld onder a. vertegenwoordigen;

  • c.

    Sociale Adviesraad Oldenzaal (SAO): de uit vertegenwoordigers van cliënten bestaande groep van personen met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldenzaal;

  • e.

    afgevaardigde: een door het college aan te wijzen vertegenwoordiger.

Artikel 2 Naam, taak, doel

  • 1. Er is een organisatie voor cliëntenparticipatie, genaamd Sociale Adviesraad Oldenzaal.

  • 2. De adviesraad heeft tot taak het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldenzaal, gevraagd en ongevraagd te adviseren over de uitvoering van taken verband houdende met de wetgeving zoals genoemd in artikel 1 onder a. en de taken op het gebied van armoedebestrijding.

  • 3. Het college kan taken toevoegen.

Artikel 3 Bevoegdheden

  • 1. De adviesraad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden van algemene aard die de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening van de in artikel 2, tweede en derde lid, genoemde taken betreffen, aan de orde te stellen en voorstellen terzake te doen.

  • 2. De adviesraad krijgt alle informatie die voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig zijn.

  • 3. De adviesraad wordt vroegtijdig betrokken bij de voorbereiding en de totstandkoming van beleidsvoorstellen en uitvoeringsmaatregelen. Het college stelt de adviesraad in de gelegenheid hierover advies uit te brengen.

  • 4. Tot de te bespreken onderwerpen behoren niet:

    • a.

      klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben;

    • b.

      onderwerpen van interne organisatie, voor zover deze geen aanwijsbare gevolgen hebben voor de dienstverlening aan de cliënten;

    • c.

      bedrijfsvoering van het bedrijf dat is belast met de uitvoering van de Wsw.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. De adviesraad is zodanig samengesteld dat de belangen van de cliënten zijn vertegenwoordigd.

  • 2. De adviesraad bestaat uit een oneven aantal doch ten minste vijf leden, te weten een vertegenwoordiger namens:

    • -

      de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie (ANGO), afdeling Oldenzaal;

    • -

      de Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) / Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV);

    • -

      de Adviescommissie Integratie;

    • -

      het Centraal Orgaan Samenwerkende Bonden voor Ouderen (COSBO);

    • -

      de gezamenlijke Oldenzaalse kerken.

  • 3. De cliëntenraad bestaat uit ten hoogste 9 leden.

  • 4. De adviesraad benoemt uit zijn midden een voorzitter.

  • 5. Een lid van de adviesraad is niet tevens :

    • -

      lid van de ondernemingsraad van een bedrijf dat voor de gemeente de Wsw uitvoert;

    • -

      ambtenaar in dienst van de gemeente of een gemeenschappelijke regeling waar de gemeente in deel neemt;

    • -

      lid van de gemeenteraad van Oldenzaal.

  • 6. De leden van de adviesraad worden geacht deskundig te zijn op het gebied van de sociale zekerheid en armoedebestrijding en het vertrouwen te genieten van de participerende belangenorganisaties.

Artikel 5 Voordracht, benoeming, zittingsduur, einde lidmaatschap

  • 1. De belangenorganisaties dragen personen voor om namens hen zitting te nemen in de adviesraad.

  • 2. Het college benoemt de leden voor een periode van vier jaar. De mogelijkheid bestaat deze periode eenmalig met vier jaar te verlengen.

  • 3. Een belangenorganisatie heeft het recht om haar vertegenwoordiger tussentijds te vervangen mits het te vervangen lid hiermee instemt en zelf ontslag neemt op grond van het volgende lid. Het nieuw benoemde lid neemt zitting voor de resterende zittingsduur.

  • 4. De leden kunnen zelf ontslag nemen door hiervan mededeling te doen aan het college.

  • 5. Het college kan leden ontslaan indien de adviesraad hierom verzoekt.

  • 6. Het lidmaatschap eindigt met onmiddellijke ingang op de dag waarop zich de onverenigbaarheid als bedoeld in artikel vier, vijfde lid, voordoet.

  • 7. De leden gaan vertrouwelijk om met informatie die als zodanig is aangemerkt.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De afgevaardigde vertegenwoordigt tijdens het overleg het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. Tussen de afgevaardigde en de adviesraad vindt periodiek overleg plaats.

  • 3. Het overleg vindt tenminste vier keer per jaar plaats of tussentijds indien de overlegpartners daarvan de noodzaak onderkennen. De vergaderingen zijn in de regel openbaar.

  • 4. Het overleg, als bedoeld in het eerste lid, wordt door de afgevaardigde voorgezeten. Het secretariaat van het overleg is de verantwoordelijkheid van de afgevaardigde.

  • 5. De afgevaardigde kan zich in het overleg laten bijstaan door ambtenaren van de afdeling waar de in artikel 2, tweede en derde lid bedoelde taken worden uitgevoerd.

  • 6. De leden van de adviesraad zijn gerechtigd zich in het overleg met de afgevaardigde. te laten vervangen. Zij stellen in dat geval de vergaderstukken ter hand van de vervanger.

Artikel 7 Regeling van vergaderingen

  • 1. De afgevaardigde stelt, in overleg met de adviesraad, een agenda op van te bespreken punten.

  • 2. Ieder lid van de adviesraad heeft het recht om via de voorzitter een onderwerp op de agenda te plaatsen.

  • 3. De agenda en bijbehorende stukken wordt ten minste twee weken voor de datum van het overleg aan de deelnemers toegezonden.

  • 4. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de vergadering vastgesteld.

  • 5. De afgevaardigde draagt zorg voor het maken van een verslag van hetgeen is besproken, dat aan de deelnemers wordt toegezonden.

  • 6. Het verslag dient zodanig te zijn dat daarin de standpunten duidelijk naar voren komen.

  • 7. Indien het college afwijkt van het advies van de adviesraad, wordt dit bij het voorstel vermeld waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van de adviesraad is afgeweken.

Artikel 8 Facilitering

  • 1. De gemeente stelt jaarlijks een budget beschikbaar voor de voorzieningen die nodig zijn voor de uitoefening van de werkzaamheden. Betaling vindt plaats in twee termijnen, te weten een voorschot en eindafrekening, na inzage en accordering van de financiële bescheiden door de gemeente.

  • 2. De gemeente zorgt voor vergaderruimte en daarbij behorende voorzieningen ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de adviesraad.

Artikel 9 Jaarverslag

Jaarlijks, in het eerste half jaar, maakt de adviesraad een inhoudelijk en financieel verslag op van de werkzaamheden over het afgelopen jaar.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen gemeente Oldenzaal 2008.

Artikel 11 Intrekking oude regeling

De verordening cliëntenparticipatie WWB c.a. gemeente Oldenzaal wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2008.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 26 juni 2008,

de griffier, de voorzitter,

J.H. Brokers F.T.J.M. Backhuijs

Toelichting

behorende bij de Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen c.a. gemeente Oldenzaal 2008, nr. INT-08-00489

Algemeen

Cliëntenparticipatie heeft tot doel door middel van het geven van adviezen, het afgeven van signalen en het doen van verbetervoorstellen door cliëntenorganisaties, een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de uitvoering en dienstverlening van de afdeling waar de uitvoering van de taken plaatsvindt met betrekking tot WWB en de Wsw. De gemeente Oldenzaal hecht veel belang aan cliëntenparticipatie, reden waarom reeds vanaf 1982 een gestructureerde vorm van cliëntenparticipatie bestaat. Aanvankelijk de Bundeling Uitkeringsgerechtigden Oldenzaal (BUO), later gewijzigd in Sociale Adviesraad Oldenzaal (SAO). De SAO is een adviesorgaan aan het college van burgemeester en wethouders.

Cliëntenparticipatie is een wettelijke verplichting ingevolge de Wet werk en bijstand (WWB). Artikel 47 van de WWB verplicht de gemeenteraad tot het vaststellen van een verordening inzake cliëntenparticipatie.

De WWB is nauw verwant aan de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en aan de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz). Derhalve ligt het voor de hand om cliëntenparticipatie ingevolge de WWB, Ioaw en Ioaz bij elkaar te voegen.

Met ingang van 1 januari 2008 is cliëntenparticipatie op basis van artikel 2 lid 3 ook een verplichting binnen de Wsw. Gekozen is om daarvoor aansluiting te zoeken bij de cliëntenparticipatie WWB, de Sociale Adviesraad Oldenzaal (SAO). De belangrijkste overwegingen hiervoor zijn:

  • -

    De WWB en Wsw kennen een grote inhoudelijke samenhang. Beide wetten hebben als streven het bevorderen van arbeidsparticipatie. Het gaat dan veelal om ook dezelfde (afgeleide) vraagstukken zoals voorrangsbeleid, rechten en plichten, kwaliteit van reïntegratie, arbeidsmarktbeleid en de kwaliteit van begeleiding.

  • -

    Zeer wel denkbaar is dat op termijn het onderscheid tussen WWB en Wsw gaat vervagen en mogelijk zelfs verdwijnen. Dit is o.m. afhankelijk van de zogenaamde fundamentele herbezinning Wsw waarover een externe commissie onder leiding van Bert de Vries het kabinet in de zomer van 2008 gaat adviseren.

  • -

    Het is bovendien efficiënt om beide cliëntenorganen te integreren.

De SAO kan gevraagd en ongevraagd vanuit cliëntenperspectief adviseren ten aanzien van onderwerpen op het gebied van werk en inkomen (incl. de Wsw). Voorbeelden van onderwerpen zijn: armoedebeleid, bijzondere bijstand en wachtlijstbeheer Wsw.

Deze verordening geeft het kader aan waarbinnen de inrichting van cliëntenparticipatie voor een aantal aangewezen taken op het terrein van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg wordt vormgegeven.

Artikelsgewijs

Artikel 2 Naam, taak, doel

Onder uitvoering van de taken wordt in ieder geval mede verstaan de bejegening van cliënten, de informatievoorziening, het serviceniveau, de bereikbaarheid, wachttijden, privacybescherming, procedures, klanttevredenheidsonderzoeken en cliëntenparticipatie.

Met de instelling van de Sociale Adviesraad Oldenzaal wordt beoogd de kwaliteit van de dienstverlening van de afdeling Werk inkomen en zorg te verhogen.

Artikel 3 Bevoegdheden

De SAO wordt onder andere geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken en enquêtes.

Zaken waarmee de cliënt in de uitvoering rechtstreeks wordt geconfronteerd, worden voorgelegd aan de adviesraad, zoals belangrijke beleidsvoorstellen en uitvoeringsmaatregelen WWB, informatie- en voorlichtingsmateriaal, privacybeschermingsmaatregelen, procedures, enquêtes en klanttevredenheidsonderzoeken.

De bevoegdheden van de SAO zijn van algemene aard en zijn niet van toepassing op belangenbehartiging in individuele gevallen.

Onder bedrijfsvoering van het bedrijf dat is belast met de uitvoering van Wsw wordt met name gedoeld op het bedrijf Top-Craft. Dit bedrijf heeft een ondernemingsraad conform de Wet op de ondernemingsraden.

Artikel 4 Samenstelling

Leden van de SAO moeten affiniteit hebben met de doelgroep als omschreven in artikel 1, en benoemen uit hun midden een voorzitter.

Artikel 5 Voordracht, benoeming, zittingsduur en einde lidmaatschap

De belangenorganisaties worden uitgenodigd door het college om elk een persoon voor te dragen voor het lidmaatschap.

Artikel 8 Facilitering

De gemeente Oldenzaal zorgt voor de facilitering van de SAO. Voorzieningen die hiertoe behoren zijn onder andere:

  • -

    een zodanige vergaderruimte dat deze bereikbaar en bruikbaar is;

  • -

    ruimte waar onder meer een archief kan worden gehouden;

  • -

    publicatie- en communicatiemogelijkheden (telefoon, kopieerapparatuur);

  • -

    scholingsmogelijkheden inzake de hoofdlijnen van en relevante ontwikkelingen ten aanzien van de WWB en de sociale zekerheid alsmede trainingen op het terrein van onder andere vergadertechniek.