Organisatie | Neder-Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Evenementenbeleidsregels gemeente Neder-Betuwe 2016 |
Citeertitel | Evenementenbeleidsregels gemeente Neder-Betuwe 2016 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-04-2016 | nieuwe regeling | 09-03-2016 Elektronisch Gemeenteblad, 05-04-2016 | Onbekend. |
De burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe,
gelet op de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Neder-Betuwe, de Zondagswet, de Drank- en Horecawet, de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Brandbeveiligingsverordening Neder-Betuwe, de Wegenverkeerswet, het Besluit Administratieve Bepalingen Wegverkeer, de Woningwet, Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht, de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Verordening Winkeltijden gemeente Neder-Betuwe, de Bouwverordening gemeente Neder-Betuwe, de Beleidsregel Tijdelijke Reclame, het Preventie- en Handhavingsplan ter uitvoering van de Drank- en Horecawet gemeente Neder-Betuwe en de Gemeentewet, in welke vorm zij op moment van de aanvraag van het evenement gelden;
dat onder een evenement wordt verstaan: elke voor het publiek toegankelijke verrichting van vermaak;
dat de burgemeester op grond van verschillende wettelijke bepalingen toestemming gevraagd moet worden om evenementen in de open lucht en binnen en buiten (horeca-) gebouwen te mogen houden;
dat het wenselijk is om nadere regels op te stellen waaraan deze aanvragen kunnen worden getoetst;
dat deze nadere regels moeten worden vastgelegd in een beleidsregel;
dat onder beleidsregel wordt verstaan een bij besluit algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan;
Een evenement met meer dan 500 bezoekers is verplicht om huisregels op te stellen. Ook een evenement waarbij een ontheffing voor het verstrekken van zwakalcoholhoudende dranken wordt verstrekt is verplicht om huisregels op te stellen. De huisregels moeten duidelijk kenbaar worden gemaakt aan bezoekers voordat zij het evenemententerrein betreden.
De organisator kan verplicht worden om (op aanwijzing van politie en/of gemeente) bezoekers van het evenement te fouilleren volgens de methode ‘privaatrechtelijke oppervlakkige veiligheidsfouillering’. De fouillering is bedoeld om voorwerpen en/of psychosomatische stoffen (alcohol en drugs) te weren die een negatieve invloed kunnen hebben op de veiligheid. Bezoekers moeten toestemming geven voor de fouillering. Bij weigering wordt de toegang tot het evenement ontzegd.
Evenementen zijn toegestaan binnen de volgende tijden:
Evenementen op zondag kunnen alleen plaatsvinden na toestemming van de burgemeester.
Evenementen op Koningsdag mogen gehouden worden tot 01.00 uur in alle kernen (voor de kern Opheusden geldt op zaterdag tot 23.59 uur).
Bij vergunningplichtige evenementen is de organisatie verplicht een verzekering af te sluiten tegen wettelijke aansprakelijkheid.
Voor evenementen waarbij tenten of andere bouwwerken (podia/tribune e.d.) worden opgezet en/of waarbij motorische voertuigen worden ingezet is de organisatie verplicht een verzekering af te sluiten tegen wettelijke aansprakelijkheid tot een bedrag van minimaal € 2.500.000.
Aanvragen moeten worden ingediend via een standaard aanvraagformulier. Dit formulier is beschikbaar via de website van en op aanvraag bij de gemeente Neder-Betuwe. Aanvragen die worden ingediend anders dan op dit standaard formulier zijn niet ontvankelijk en worden op grond van art. 4:5 Awb niet in behandeling genomen.
De aanvraag dient te voldoen aan alle wettelijke bepalingen en beleidsregels zoals vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening, de Beleidsregel tijdelijke reclame, de Zondagswet, de Verordening Winkeltijden gemeente Neder-Betuwe, de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht, de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Bouwverordening gemeente Neder-Betuwe, de Drank- en Horecawet, de Algemene wet bestuursrecht, de Brandbeveiligingsverordening Neder-Betuwe, de Wegenverkeerswet en het Besluit Administratieve Bepalingen Wegverkeer en de geldende Verordening op de heffing en invordering van leges.
Wanneer het verkeer op de openbare weg geregeld wordt door de organisatie van het evenement, dient de organisator te zorgen voor de inzet van gecertificeerde verkeersregelaars. De verkeersregelaars moeten voor elk evenement worden aangesteld door de burgemeester (met uitzondering van beroepsverkeers-regelaars).
De organisator is verplicht om gedurende het evenement voldoende meerderjarige personen te belasten met het bewaken van de veiligheid van personen en gebouwen. Bij een evenement waarbij minder dan 500 bezoekers worden verwacht moet de organisatie voorzien in één toezichthouder (in eigen beheer) per 150 bezoekers. Bij een evenement waarbij meer dan 500 bezoekers worden verwacht moet de organisatie voorzien in beveiliging en bewaking door een erkend en gecertificeerd beveiligingsbedrijf. Hierbij geldt een norm van één beveiliger per 250 bezoekers. De burgemeester kan afwijken van de eis tot inzet van gecertificeerde beveiligers of van de norm van het aantal beveiligers mits de aard van het evenement en/of de aard van de bezoekers dit toelaat. De burgemeester kan op advies van de politie inzet van gecertificeerde beveiliging ook bij kleinere evenementen als eis opnemen. Ook kan de norm 1 beveiliger op 250 bezoekers worden aangepast naar 1 beveiliger op 150 bezoekers. Bijvoorbeeld bij (tent)feesten waarbij een groot risico aanwezig is voor verstoring van de openbare orde en/of veiligheid.
Wanneer er ten behoeve van het evenement een tent of een vergelijkbaar bouwsel wordt geplaatst, wordt het toe te laten bezoekersaantal afgeleid van de capaciteit van de tent. Het maximale bezoekersaantal is bepalend voor het aantal beveiligers en tevens voor de vraag op welke wijze de beveiliging moet plaatsvinden (voor het bepalen van het maximale bezoekersaantal zie regel 40).
Op een van te voren afgesproken datum/tijd zal er door de gemeente een schouw worden gedaan om vast te stellen hoe de conditie is van het gebied dat gebruik gaat worden voor het evenement. Na afloop van het evenement vindt opnieuw een schouw plaats. Wanneer er geen schade is ontstaan aan het gebruikte gebied zal de borgsom worden teruggestort. Wanneer er wel schade wordt geconstateerd worden de herstelkosten verrekend met de borgsom. Voor de borgsom geldt een vast bedrag van € 500,00.
Bij evenementen met meer dan 500 bezoekers moet er ten minste één EHBO-post aanwezig zijn, die permanent bemand is met minimaal een persoon, die in het bezit is van een geldig EHBO-diploma. Afhankelijk van de aard en omvang van het evenement kunnen meer EHBO-posten vereist zijn. De burgemeester kan als voorwaarde stellen dat hulpverleners met specifieke expertise aanwezig zijn (bv. bekend met de gevaren van drugsgebruik bij een dance-evenement). De invulling van het vereiste aantal EHBO’ers is als volgt:
500 tot 1.000 bezoekers = 2 EHBO’ers
1.000 tot 2.500 bezoekers = 3 EHBO’ers
2.500 tot 5.000 bezoekers = 5 EHBO’ers
Wanneer er op een evenement meer dan 5.000 personen tegelijkertijd aanwezig zijn, dan kan de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) de organisatie verplichten om een ambulance aanwezig te hebben op het evenemententerrein. De kosten voor deze (particuliere) ambulance komen voor rekening van de organisator.
Ten behoeve van hulpverleningsdiensten moet er een minimale doorrijdbreedte zijn van 4 meter. De minimale doorrijdhoogte is 4,20 meter. Bestaande toegangen en uitgangen mogen niet worden geblokkeerd. Bij bochten in de aanrijdroute of afvoerroute dient rekening te worden gehouden met extra ruimte. Dit zal worden aangegeven in de evenementenvergunning.
Als volgens de voorspelling van het KNMI wordt verwacht dat tijdens het evenement de windkracht gelijk aan of hoger zal zijn dan schaal 7 of wanneer er weeralarm wordt afgegeven (code rood of oranje), bepaalt de brandweer in overleg met de burgemeester of het verantwoord is of het evenement doorgang kan vinden.
Wanneer tijdens een evenement alcoholhoudende dranken geschonken wordt is een ontheffing (artikel 35) van de Drank- en Horecawet nodig. Deze ontheffing kan gelijktijdig met de aanvraag voor een evenement worden aangevraagd. In de ontheffing stelt de burgemeester voorwaarden aan de alcoholverstrekking.
Bij een ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet moet de organisator zich houden aan het volgende:
De tent of het vergelijkbare bouwwerk moet groot genoeg zijn om alle bezoekers van het evenement veilig onderdak te bieden. De maximale capaciteit van de tent of de geschiktheid van de tent wordt bepaald door het aantal m2 van de tent te vermenigvuldigen met factor 3. Onder het aantal m2 wordt verstaan de effectieve oppervlakte van de tent of de voor bezoekers daadwerkelijk toegankelijke ruimte. Dat is in ieder geval de tentoppervlakte exclusief podia, toiletten etc.
De brandweer bepaalt uiteindelijk het aantal toe te laten bezoekers, bepaalt de mate van veiligheid en kan nadere eisen stellen aan het bouwwerk. De tent of het bouwwerk moet voldoen aan landelijke en plaatselijke regelgeving.
De gemeente stelt dranghekken gratis ter beschikking van organisatoren van evenementen. De materialen moeten worden afgehaald op de werf van de AVRI in Kesteren. Er wordt een uurtarief in rekening gebracht wanneer medewerkers van de AVRI de dranghekken moeten brengen naar of halen van de locatie van het evenement. Bij meerdere gegadigden op hetzelfde tijdstip worden de beschikbare materialen evenredig verdeeld over de aanvragers.
Voor het in behandeling nemen van de aanvraag van een evenementenvergunning zijn leges verschuldigd op grond van de legesverordening met bijbehorende tarieventabel, alleen voor commerciële aanvragen (vrijstelling artikel 4 verordening op de heffing en de invordering van leges 2016 en volgende jaren).