Organisatie | Beverwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening vergroenen wagenpark bedrijven in Beverwijk 2014 |
Citeertitel | Subsidieverordening vergroenen wagenpark bedrijven in Beverwijk 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-06-2014 | 01-11-2015 | Nieuwe regeling | 06-05-2014 | INT-14-09529 |
Hoofdstuk 1: Algemene Bepalingen
Deze regeling is van toepassing op door het college te verstrekken geldelijke bijdragen in de vorm van subsidies aan bedrijven, gevestigd in de gemeente Beverwijk, ten behoeve van de verbetering van de luchtkwaliteit in voornoemde gemeente door de aanschaf of lease van groengas en/of elektrische voertuigen, niet zijnde een fiets, scooter of een brommer.
Artikel 3 Subsidiabele kosten, subsidiabele periode, subsidieplafond en wijze van verdeling
De ingevolge deze regeling beschikbare subsidie wordt verdeeld in de volgorde van binnenkomst van de aanvragen met dien verstande dat, indien de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid tot aanvulling van de aanvraag heeft gekregen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen als datum van ontvangst geldt.
Hoofdstuk 2: Subsidieaanvraag, verlening en -vaststelling
Artikel 10 Inwerkingtreding en werkingsduur
Deze regeling wordt aangehaald als: “Subsidieverordening vergroenen wagenpark bedrijven in Beverwijk 2014”
In het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) dat op 10 juli 2009 door het kabinet is vastgesteld is een programma van maatregelen opgenomen om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) is opgezet omdat in Nederland op veel locaties de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit (voor fijn stof en stikstofdioxide) werden overschreden.
De gemeente Beverwijk wil in het kader van de luchtkwaliteit een belangrijke bijdrage leveren aan het aantal schone auto’s op de weg. Het is bekend dat groengas en elektrische auto’s lokaal weinig schadelijke stoffen uitstoten.
Binnen het ondernemersinitiatief Greenbiz, welke is gestart door ondernemers gevestigd op het industrieterrein Kagerweg Oost, hebben ondernemers de handen in één geslagen en een ambitie geformuleerd om het meest duurzame bedrijventerrein van Nederland te worden.
Het Ministerie van I&M heeft aangegeven dat er een restsubsidie vanuit het NSL is. Dit kan ingezet worden voor de verbetering van de luchtkwaliteit.
De Milieudienst IJmond heeft dit onder de aandacht gebracht van de Greenbiz. Hieruit is het initiatief ontstaan om een regeling op te zetten met als doel meer schone voertuigen op de weg te krijgen.
De gemeente Beverwijk ondersteunt dit initiatief door de verordening vast te stellen en de Milieudienst IJmond te machtigen deze regeling uit te voeren.
Het is de uitdrukkelijke wens van de gemeente Beverwijk dat stroom gebruikt voor de elektrische voertuigen groene stroom, uit wind, zon of water, is. Omdat de laadpalen in Beverwijk allen gebruik maken van groene stroom, is besloten dit niet verder als eis op te nemen.
Hierbij wordt opgemerkt dat de drie vulpunten in de regio IJmond allen groengas leveren: Amsterdamseweg, Velsen Concordiastraat, Velsen Rijksstraatweg, Heemskerk
Om de ondernemer ten dienst te zijn, wordt een betrekkelijk eenvoudige regeling opgesteld. Het gaat hierbij om het invullen van een formulier en het overleggen van bewijsstukken: een koopcontract of leasecontract voor minimaal vier jaar en een uittreksel van de Kamer van Koophandel, maximaal 1 jaar oud.
Ondernemers kunnen groengas voertuigen vinden via:
Toelichting op enkele artikelen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
onder lid 2, 3 en 4: Het gaat hier om groengas en elektrische voertuigen. Het gaat hier uitdrukkelijk niet om (plug-in) hybride elektrische voertuigen. Alhoewel laag in uitstoot als het gaat om lokaal schadelijke stoffen, is het verbruik van deze voertuigen in de praktijk niet aantoonbaar laag. Hierdoor draagt het niet bij aan het verminderen van het verbruik van fossiele brandstoffen.
De regeling geldt ook voor nieuwe achteraf omgebouwde (retrofit) auto’s naar volledig elektrisch of groengas.
De voertuigen mogen in alle klassen worden aangeschaft: van kleine personenwagen, naar bestelbus naar grote vrachtwagen. Ook mag het voertuig zowel gekocht als geleased worden, waarbij een minimale termijn van vier jaar geldt: ofwel ingezet door het bedrijf, wanneer deze het voertuig zelf heeft aangeschaft, ofwel ingezet door het bedrijf middels een vierjarig leasecontract.
Er is bewust voor gekozen om de regeling breed in te zetten, zodat deze zo veel mogelijk kan worden benut.
Uitgesloten zijn fietsen, scooters en brommers, zoals gedefinieerd in de Wegenverkeerswet 1994, (artikel 1 lid e en lid ea).
In dit artikel is het doel van de regeling vastgelegd. Het gaat om subsidies ten behoeve van het verbeteren van de luchtkwaliteit in Beverwijk. De regeling is onder andere bedoeld om voertuigen die zorgen voor een aanzienlijke uitstoot van luchtverontreinigende stoffen als fijn stof en stikstofdioxide, van de weg te halen.
Daarnaast is het de bedoeling om ondernemers die een voertuig willen aanschaffen in deze periode te stimuleren een schoon alternatief te overwegen, in de vorm van de groengas of elektrisch voertuig.
Ondernemers kunnen het aanvraagformulier downloaden via http://www.greenbizbeverwijk.nl.
Voor vragen over de regeling kan contact worden gezocht met de Milieudienst IJmond.
Het handhaven op de vierjaar termijn en de juiste aanduiding in het kenteken wordt verzorgd door de Milieudienst IJmond, waarbij steekproefsgewijs zal worden onderzocht of het bedrijf het voertuig nog in bezit heeft, dan wel het leasecontract nog loopt.