Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beverwijk

Subsidieverordening vergroenen wagenpark bedrijven in Beverwijk 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeverwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieverordening vergroenen wagenpark bedrijven in Beverwijk 2014
CiteertitelSubsidieverordening vergroenen wagenpark bedrijven in Beverwijk 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147
  2. Gemeenewet, art 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-06-201401-11-2015Nieuwe regeling

06-05-2014

Gemeenteblad, 2014,31562

INT-14-09529

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vergroenen wagenpark bedrijven Beverwijk 2014

De raad van de gemeente Beverwijk;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 18 maart 2014, nummer INT-14-09529;

 

gehoord de Raadscommissie;

 

gelet op artikel 147 en 149 Gemeentewet;

 

besluit:

 

De verordening vergroenen wagenpark bedrijven Beverwijk 2014 (INT-14-09527) vast te stellen.

Hoofdstuk 1: Algemene Bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    aanvrager: bedrijf (ingeschreven als zodanig bij de Kamer van Koophandel), gevestigd in de gemeente Beverwijk;

  • 2.

    groengasvoertuig: een voertuig, dat op naam van het bedrijf staat dat de aanvraag doet en geschikt is voor het rijden op gasvormig (CNG) aardgas en groengas; 

  • 3.

    groengas: is een gasvormige energiedrager afkomstig uit hernieuwbare biomassa met een kwaliteit gelijk aan die van aargas in het openbare net;

  • 4.

    elektrisch voertuig: een voertuig dat op naam van het bedrijf staat dat de aanvraag doet en uitsluitend voorzien is van een elektromotor;

  • 5.

    retrofit: een voertuig dat na een aanpassing voldoet aan lid 2 of 4 van artikel 1;

  • 6.

    nieuw voertuig: het voertuig wordt vanuit de fabriek geleverd en nieuw op kenteken gezet van de eerste eigenaar. Het voertuig mag na het verlaten van de fabriek geschikt gemaakt worden voor het gebruik als elektrisch of aardgasvoertuig;

  • 7.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • 8.

    verordening: Subsidieverordening vergroenen wagenpark bedrijven in Beverwijk 2014.

Artikel 2 Reikwijdte

Deze regeling is van toepassing op door het college te verstrekken geldelijke bijdragen in de vorm van subsidies aan bedrijven, gevestigd in de gemeente Beverwijk, ten behoeve van de verbetering van de luchtkwaliteit in voornoemde gemeente door de aanschaf of lease van groengas en/of elektrische voertuigen, niet zijnde een fiets, scooter of een brommer.

Artikel 3 Subsidiabele kosten, subsidiabele periode, subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Het college kan op aanvraag subsidie verstrekken voor de aanschaf of lease van groengas en/of elektrische voertuigen. Dit kunnen ook retrofit voertuigen zijn. 

  • 2.

    De subsidiabele periode start na vaststelling van de verordening op 1 mei 2014 en eindigt op 31 oktober 2015.

  • 3.

    Het subsidieplafond voor de te verstrekken subsidies op grond van deze regeling bedraagt € 250.000,- voor het grondgebied van de gemeente Beverwijk.

  • 4.

    De te subsidiëren kosten zijn als volgt vastgesteld:

    • a.

      Voor nieuw af-fabriek groengas voertuigen geldt een subsidiebedrag van 20% van de aanschafwaarde bij een koopcontract of cataloguswaarde bij een leasecontract (excl. BTW en indien relevant excl. BPM) met een maximum van € 5.000,-.

    • b.

      Voor nieuw retrofit groengas voertuigen geldt een subsidiebedrag van 80% van de inbouwkosten van het CNG systeem (excl. BTW) met een maximum van € 4.000,-.

    • c.

      Voor nieuw af-fabriek volledig elektrische voertuigen geldt een subsidiebedrag van 20% van de aanschafwaarde bij een koopcontract of cataloguswaarde bij een leasecontract (excl. BTW en indien relevant excl. BPM) met een maximum van € 7.000,-.

    • d.

      Voor nieuw retrofit volledig elektrische voertuigen geldt een subsidiebedrag van 80% van de ombouwkosten van het elektrische systeem (excl. BTW) met een maximum van € 6.000,-.

  • 5.

    De ingevolge deze regeling beschikbare subsidie wordt verdeeld in de volgorde van binnenkomst van de aanvragen met dien verstande dat, indien de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid tot aanvulling van de aanvraag heeft gekregen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen als datum van ontvangst geldt.

Hoofdstuk 2: Subsidieaanvraag, verlening en -vaststelling

Artikel 4 Aanvraagprocedure

  • 1.

    Een aanvraag tot vaststelling van de subsidie, zoals genoemd in artikel 3 wordt door de aanvrager ingediend:

    • a)

      uiterlijk vier weken na ondertekening van de koop- of leasecontract van het voertuig;

    • b)

      door middel van de aanvraagformulier, dat via de website www.greenbizbeverwijk.nl is te downloaden;

  • 2.

    De subsidieaanvraag, zoals genoemd onder artikel 3, is voorzien van:

    • a)

      Het volledig, juist ingevuld ondertekend subsidieaanvraagformulier;

    • b)

      Een lease- of koopcontract;

    • c)

      Een uittreksel van de Kamer van Koophandel, maximaal 1 jaar oud.

  • 3.

    De subsidieaanvraag kan zowel per post als digitaal worden ingediend via de volgende kanalen:

    • a)

      Per post, te richten aan: Milieudienst IJmond, “Subsidieaanvraag vergroenen wagenpark bedrijven Beverwijk”, postbus 325, 1940 AH, Beverwijk.

    • b)

      Per e-mail, te richten aan: info@milieudienstijmond.nl, onderwerp: Naam aanvrager en “Subsidieaanvraag vergroenen wagenpark bedrijven Beverwijk”.

  • 4.

    Indien meerdere aanvragen gelijktijdig zijn binnengekomen en het subsidieplafond wordt door deze aanvragen bereikt, wordt de volgorde van binnenkomst op basis van loting bepaald.

  • 5.

    Het college kan van de aanvrager nadere gegevens verlangen, voor zover dat voor de beoordeling van de aanvraag nodig is.

Artikel 5 Subsidieverlening, -vaststelling en betaling

  • 1.

    Op de aanvraag voor een subsidie wordt door het college beslist binnen zes weken na ontvangst van de aanvraag als bedoeld in artikel 4. Deze termijn kan met ten hoogste zes weken worden verlengd.

  • 2.

    De subsidie wordt gelijktijdig vastgesteld met de subsidieverlening.

  • 3.

    Binnen vier weken na de beschikking tot vaststelling van de subsidie wordt de subsidie aan de aanvrager betaald.

Artikel 6 Bijdragen en voorwaarden

  • 1.

    Het voertuig is voor eigen gebruik (gebruik voor bedrijfsdoeleinden) aangeschaft of geleased;

  • 2.

    De subsidie kan door de aanvrager voor maximaal vijf voertuigen worden aangevraagd;

  • 3.

    Mocht op 1 januari 2015 blijken dat het subsidieplafond nog niet bereikt is, dan kan het maximaal aantal voertuigen, genoemd onder lid 2 van artikel 6, aangepast worden;

  • 4.

    In afwijking van artikel 3, onder lid 2, kan subsidie worden verleend voor een voertuig dat is aangeschaft in de periode tussen 1 februari 2014 en  1 mei 2014. 

Artikel 7 Weigeringsgronden

Een subsidie op grond van deze regeling wordt geweigerd indien:

  • 1.

    door verstrekking het subsidieplafond zou worden overschreden.

  • 2.

    voor de verlening niet is voldaan aan het bepaalde in deze subsidieregeling.

Artikel 8 Nadere regels

  • 1.

    Wanneer het bedrijf binnen twee jaar afstand doet van het voertuig, dan wel het leasecontract, wordt een boete ter hoogte van het volledig toegekende subsidiebedrag opgelegd.

  • 2.

    Wanneer het bedrijf binnen vier jaar afstand doet van het voertuig (maar het wel langer dan twee jaar in gebruik heeft gehad), wordt een boete ter hoogte van 60% van het toegekende subsidiebedrag opgelegd.

  • 3.

    De ondernemer moet, op een door de gemeente te bepalen moment, kunnen aantonen dat op het kenteken onder P.3. Brandstof de juiste aanduiding staat: E (Elektriciteit) of H (CNG, Compressed Natural Gas, aardgas).

  • 4.

    De Milieudienst IJmond is gerechtigd om het kenteken van de voertuigen op te vragen om te zien of wordt voldaan aan hetgeen bepaald onder artikel 8 lid 1 t/m 3).

  • 5.

    Het college is bevoegd om, ter uitvoering van deze regeling, nadere regels te stellen.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In gevallen, waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 10 Inwerkingtreding en werkingsduur

Deze regeling wordt aangehaald als: “Subsidieverordening vergroenen wagenpark bedrijven in Beverwijk 2014”

Artikel 11 Inwerkingtreding en werkingsduur

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 mei 2014.

  • 2.

    Deze verordening geldt tot en met 31 oktober 2015, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op aanvragen die uiterlijk deze datum zijn ingediend.

Artikel 12 Uitvoering

Het college is bevoegd de uitvoering van deze regeling, daaronder mede begrepen het nemen van besluiten en opvragen van nadere gegevens te mandateren aan de directeur van Milieudienst IJmond.

Beverwijk, 6 mei 2014

de raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

Toelichting op de regeling

Algemeen

In het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) dat op 10 juli 2009 door het kabinet is vastgesteld is een programma van maatregelen opgenomen om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) is opgezet omdat in Nederland op veel locaties de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit (voor fijn stof en stikstofdioxide) werden overschreden.

De gemeente Beverwijk wil in het kader van de luchtkwaliteit een belangrijke bijdrage leveren aan het aantal schone auto’s op de weg. Het is bekend dat groengas en elektrische auto’s lokaal weinig schadelijke stoffen uitstoten.

Binnen het ondernemersinitiatief Greenbiz, welke is gestart door ondernemers gevestigd op het industrieterrein Kagerweg Oost, hebben ondernemers de handen in één geslagen en een ambitie geformuleerd om het meest duurzame bedrijventerrein van Nederland te worden.

Het Ministerie van I&M heeft aangegeven dat er een restsubsidie vanuit het NSL is. Dit kan ingezet worden voor de verbetering van de luchtkwaliteit.

De Milieudienst IJmond heeft dit onder de aandacht gebracht van de Greenbiz. Hieruit is het initiatief ontstaan om een regeling op te zetten met als doel meer schone voertuigen op de weg te krijgen.

De gemeente Beverwijk ondersteunt dit initiatief door de verordening vast te stellen en de Milieudienst IJmond te machtigen deze regeling uit te voeren.

Het is de uitdrukkelijke wens van de gemeente Beverwijk dat stroom gebruikt voor de elektrische voertuigen groene stroom, uit wind, zon of water, is. Omdat de laadpalen in Beverwijk allen gebruik maken van groene stroom, is besloten dit niet verder als eis op te nemen.

Hierbij wordt opgemerkt dat de drie vulpunten in de regio IJmond allen groengas leveren: Amsterdamseweg, Velsen Concordiastraat, Velsen Rijksstraatweg, Heemskerk

Om de ondernemer ten dienst te zijn, wordt een betrekkelijk eenvoudige regeling opgesteld. Het gaat hierbij om het invullen van een formulier en het overleggen van bewijsstukken: een koopcontract of leasecontract voor minimaal vier jaar en een uittreksel van de Kamer van Koophandel, maximaal 1 jaar oud.

Ondernemers kunnen groengas voertuigen vinden via:

  • 1.

    websites van verschillende autofabrikanten, retrofit leveranciers en leasemaatschappijen,

  • 2.

    http://www.fuelswitch.nl

  • 3.

    http://www.groengasmobiel.nl/

  • 4.

    http://www.thenewmotion.com/

  • 5.

    http://www.milieudienst-ijmond.nl/actueel/projecten/ijra/interessante-links/

 

Toelichting op enkele artikelen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

onder lid 2, 3 en 4: Het gaat hier om groengas en elektrische voertuigen. Het gaat hier uitdrukkelijk niet om (plug-in) hybride elektrische voertuigen. Alhoewel laag in uitstoot als het gaat om lokaal schadelijke stoffen, is het verbruik van deze voertuigen in de praktijk niet aantoonbaar laag. Hierdoor draagt het niet bij aan het verminderen van het verbruik van fossiele brandstoffen.

De regeling geldt ook voor nieuwe achteraf omgebouwde (retrofit) auto’s naar volledig elektrisch of groengas.

Artikel 2 Reikwijdte

De voertuigen mogen in alle klassen worden aangeschaft: van kleine personenwagen, naar bestelbus naar grote vrachtwagen. Ook mag het voertuig zowel gekocht als geleased worden, waarbij een minimale termijn van vier jaar geldt: ofwel ingezet door het bedrijf, wanneer deze het voertuig zelf heeft aangeschaft, ofwel ingezet door het bedrijf middels een vierjarig leasecontract.

Er is bewust voor gekozen om de regeling breed in te zetten, zodat deze zo veel mogelijk kan worden benut.

Uitgesloten zijn fietsen, scooters en brommers, zoals gedefinieerd in de Wegenverkeerswet 1994, (artikel 1 lid e en lid ea).

In dit artikel is het doel van de regeling vastgelegd. Het gaat om subsidies ten behoeve van het verbeteren van de luchtkwaliteit in Beverwijk. De regeling is onder andere bedoeld om voertuigen die zorgen voor een aanzienlijke uitstoot van luchtverontreinigende stoffen als fijn stof en stikstofdioxide, van de weg te halen.

Daarnaast is het de bedoeling om ondernemers die een voertuig willen aanschaffen in deze periode te stimuleren een schoon alternatief te overwegen, in de vorm van de groengas of elektrisch voertuig. 

Artikel 4 Aanvraagprocedure

Ondernemers kunnen het aanvraagformulier downloaden via http://www.greenbizbeverwijk.nl.

Voor vragen over de regeling kan contact worden gezocht met de Milieudienst IJmond.

Artikel 8 Nadere regels

Het handhaven op de vierjaar termijn en de juiste aanduiding in het kenteken wordt verzorgd door de Milieudienst IJmond, waarbij steekproefsgewijs zal worden onderzocht of het bedrijf het voertuig nog in bezit heeft, dan wel het leasecontract nog loopt.