Organisatie | Berg en Dal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Richtlijnen trouwen in de gemeente Berg en Dal |
Citeertitel | Richtlijnen trouwen in de gemeente Berg en Dal 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-03-2016 | Nieuwe regeling | 15-03-2016 | Z-15-23916 |
In deze richtlijnen zijn de criteria opgenomen voor de manager Dienstverlening om een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand naar keuze te kunnen benoemen en om een trouwlocatie naar keuze aan te wijzen. Per onderwerp zijn deze richtlijnen opgesteld.
Het college van burgemeester en wethouders van Berg en Dal besluit vast te stellen:
In deze richtlijnen wordt verstaan onder:
Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs):
een persoon zoals bedoeld in artikel 16, Boek 1 BW en als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;
Hoofdstuk 2 Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand naar keuze
Na uitnodiging dient de Babs naar keuze op de genoemde datum en tijd te verschijnen bij de rechtbank Arnhem voor het afleggen van de eed dan wel belofte zoals bedoeld in artikel 16, vierde lid, Boek 1 BW.
Hoofdstuk 3 Aanwijzen trouwlocatie naar keuze gemeente Berg en Dal
Een Babs van de gemeente Berg en Dal heeft het recht om persoonlijk te weigeren om op een bepaalde locatie een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken als hij/zij van mening is dat de beoogde locatie op dat moment niet geschikt is om er een huwelijksvoltrekking of geregistreerd partnerschap te laten plaatsvinden.
Artikel 11. Duur van de aanwijzing
De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor de duur van de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap ter beschikking aan de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.
Voor de inrichting en aankleding van de locatie zijn de partners verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de beheerder/eigenaar. In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.
Toelichting op richtlijnen trouwen in de gemeente Berg en Dal 2016
Hoofdstuk 2 Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand naar keuze
Alleen de buitengewone ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties in Berg en Dal voltrekken, krijgen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Berg en Dal. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.
Hoofdstuk 3 Aanwijzen trouwlocatie naar keuze in de gemeente Berg en Dal
Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.
Ook moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde. In verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook vrij en niet al te moeilijk toegankelijk te zijn. Algemeen gesproken mag niet het risico worden genomen dat de huwelijksvoltrekking in strijd met de wettelijke bepaling plaatsvindt.
Het is niet de bedoeling om met deze verruiming van de locaties ook het vieren van bruiloftsfeesten etc. vrij te geven. Horecavergunningen c.q. ontheffingen zijn onverkort van kracht.