Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berg en Dal

Richtlijnen trouwen in de gemeente Berg en Dal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerg en Dal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRichtlijnen trouwen in de gemeente Berg en Dal
CiteertitelRichtlijnen trouwen in de gemeente Berg en Dal 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-03-2016Nieuwe regeling

15-03-2016

gmb-2016-35934

Z-15-23916

Tekst van de regeling

Intitulé

Richtlijnen trouwen in de gemeente Berg en Dal

In deze richtlijnen zijn de criteria opgenomen voor de manager Dienstverlening om een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand naar keuze te kunnen benoemen en om een trouwlocatie naar keuze aan te wijzen. Per onderwerp zijn deze richtlijnen opgesteld.

Het college van burgemeester en wethouders van Berg en Dal besluit vast te stellen:

Richtlijnen trouwen in de gemeente Berg en Dal.

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze richtlijnen wordt verstaan onder:

  • a.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs):

    een persoon zoals bedoeld in artikel 16, Boek 1 BW en als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • b.

    Babs gemeente Berg en Dal:

    een persoon zoals bedoeld onder a die tevens in dienst is van de gemeente Berg en Dal;

  • c.

    Babs naar keuze:

    een persoon zoals bedoeld onder a, naar keuze van het (bruids)paar benoemd voor de voltrekking van één huwelijk/partnerschap, niet zijnde babs gemeente Berg en Dal.

  • d.

    Locatie naar keuze:

    iedere willekeurige locatie binnen de gemeentegrens van Berg en Dal die de partners kiezen om hun huwelijk of geregistreerd partnerschap voor die dag te sluiten.

Hoofdstuk 2 Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand naar keuze

Artikel 2. De aanvraag

  • 1.

    Een verzoek tot benoeming van een Babs naar keuze wordt ingediend met gebruikmaking van het daarvoor vastgestelde aanvraagformulier.

  • 2.

    Indien een verzoek tot benoeming van een Babs naar keuze wordt ingediend minder dan zes weken voor de huwelijksvoltrekking of voltrekking van het geregistreerd partnerschap wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.

Artikel 3. Weigeringsgronden

De benoeming wordt geweigerd indien:

  • a.

    De Babs naar keuze niet volledig handelingsbekwaam is;

  • b.

    De voltrekking van het huwelijk of partnerschap plaatsvindt op een kosteloos tijdstip;

  • c.

    Als de Babs naar keuze minderjarig is.

Artikel 4. Eed of belofte

  • 1.

    Na uitnodiging dient de Babs naar keuze op de genoemde datum en tijd te verschijnen bij de rechtbank Arnhem voor het afleggen van de eed dan wel belofte zoals bedoeld in artikel 16, vierde lid, Boek 1 BW.

  • 2.

    De Babs naar keuze wordt tot zijn betrekking niet eerder toegelaten dan nadat de beëdiging zoals bedoeld in het voorgaande lid is voltooid.

Artikel 5. Duur van de benoeming

  • 1.

    De benoeming van de Babs naar keuze geschiedt slechts voor het huwelijk of partnerschap waarvoor het verzoek zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid, is ingediend.

  • 2.

    Verlenging van de benoeming is niet mogelijk.

Artikel 6. Voorwaarden

Aan de benoeming worden de volgende voorwaarden verbonden:

  • a.

    De Babs naar keuze is gehouden aan de op een voltrekking van een huwelijk of partnerschap van toepassing zijnde regelgeving;

  • b.

    Gedurende de voltrekking van het huwelijk of partnerschap laat de Babs naar keuze zich bijstaan door een Babs gemeente Berg en Dal;

  • c.

    Eventuele aanbevelingen van de Babs gemeente Berg en Dal moeten door de Babs naar keuze worden opgevolgd;

  • d.

    Ten behoeve van een goed verloop van de ceremonie neemt de Babs naar keuze kennis van de ‘werkinstructie babs voor één huwelijk’, gegeven door de Babs gemeente Berg en Dal en leeft deze instructie na;

  • e.

    Het huwelijk wordt tenminste voltrokken in de Nederlandse taal;

  • f.

    Communicatie met de pers of media over de ceremonie of het uitvoeren van de functie van Babs naar keuze vindt plaats via de cluster communicatie van de gemeente Berg en Dal.

Artikel 7. Financiën

  • 1.

    Ten behoeve van de benoeming van een Babs naar keuze worden leges geheven. De legesverordening gemeente Berg en Dal is van toepassing.

  • 2.

    De Babs naar keuze ontvangt geen financiële vergoeding van de gemeente Berg en Dal.

Artikel 8. Rechtspositieregeling

Op een benoeming tot Babs naar keuze is de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand niet van toepassing.

Hoofdstuk 3 Aanwijzen trouwlocatie naar keuze gemeente Berg en Dal

Artikel 9. De aanvraag

  • 1.

    Een verzoek tot aanwijzing van een locatie naar keuze wordt ingediend met gebruikmaking van het daarvoor vastgestelde aanvraagformulier.

  • 2.

    Indien een verzoek tot aanwijzing van een locatie naar keuze wordt ingediend minder dan zes weken voor de huwelijksvoltrekking of voltrekking van het geregistreerd partnerschap wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.

Artikel 10. Weigeringsgronden

  • 1.

    De aanwijzing wordt geweigerd als de locatie in strijd is met de openbare orde, veiligheid en goede smaak.

  • 2.

    Een Babs van de gemeente Berg en Dal heeft het recht om persoonlijk te weigeren om op een bepaalde locatie een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken als hij/zij van mening is dat de beoogde locatie op dat moment niet geschikt is om er een huwelijksvoltrekking of geregistreerd partnerschap te laten plaatsvinden.

Artikel 11. Duur van de aanwijzing

De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor de duur van de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap ter beschikking aan de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.

Artikel 12. Voorwaarden

Aan de aanwijzing worden de volgende voorwaarden verbonden:

  • a.

    De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap voor ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn, ook voor minder validen.

  • b.

    Is de locatie in de open lucht, dan moet er uitgeweken kunnen worden naar een overdekte locatie;

  • c.

    De locatie mag niet in strijd zijn met de bestemming;

  • d.

    De trouwlocatie moet bouwtechnisch in een goede staat verkeren en voldoende (brand)veilig zijn;

  • e.

    De eigenaar/beheerder van de locatie moet – voor zover van toepassing – regelen dat hij/zij een gebruiksvergunning of gebruikersmelding heeft;

  • f.

    De locatie moet voorzien zijn van goede verlichting, voldoende verwarming, een toiletvoorziening en een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • g.

    Het bruidspaar en/of de eigenaar/beheerder dient er voor te zorgen dat de ruimte waarin de ceremonie plaatsvindt, rookvrij is;

  • h.

    Het verstrekken en drinken van alcoholhoudende drank tijdens de ceremonie is niet toegestaan;

  • i.

    De bepalingen uit de Drank- en Horecawet zijn onverkort van kracht.

Artikel 13. Financiën

  • 1.

    Ten behoeve van het aanvragen van een locatie naar keuze worden leges geheven. De legesverordening gemeente Berg en Dal is van toepassing.

  • 2.

    Indien de eigenaar/beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van de partners.

Artikel 14. Aansprakelijkheid

  • 1.

    Het niet voldoen aan de voorgaande bepalingen kan voor de gemeente reden zijn de huwelijksof partnerschapsluiting niet op de beoogde tijd en locatie te laten plaatsvinden.

  • 2.

    Voor de inrichting en aankleding van de locatie zijn de partners verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de beheerder/eigenaar. In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 3.

    De gemeente is niet verantwoordelijk voor het regelen van parkeervoorzieningen ter plaatse. Dit dient geregeld te worden door de beheerder/eigenaar/partners.

Artikel 15. Geschil

Als de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de partners niet tot overeenstemming kunnen komen, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 16. Inwerkingtreding

Deze richtlijnen treden in werking op de dag van bekendmaking.

Artikel 17. Benaming

Deze richtlijnen wordt aangehaald als: Richtlijnen trouwen in de gemeente Berg en Dal 2016.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van

15 maart 2016.

De voorzitter,

Mr. M. Slinkman

De secretaris,

J.W. Looijen

Toelichting op richtlijnen trouwen in de gemeente Berg en Dal 2016

Hoofdstuk 2 Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand naar keuze

Alleen de buitengewone ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties in Berg en Dal voltrekken, krijgen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Berg en Dal. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.

Hoofdstuk 3 Aanwijzen trouwlocatie naar keuze in de gemeente Berg en Dal

Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.

Ook moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde. In verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook vrij en niet al te moeilijk toegankelijk te zijn. Algemeen gesproken mag niet het risico worden genomen dat de huwelijksvoltrekking in strijd met de wettelijke bepaling plaatsvindt.

Het is niet de bedoeling om met deze verruiming van de locaties ook het vieren van bruiloftsfeesten etc. vrij te geven. Horecavergunningen c.q. ontheffingen zijn onverkort van kracht.