Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berg en Dal

Reglement burgerlijke stand Berg en Dal 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerg en Dal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand Berg en Dal 2016
CiteertitelReglement burgerlijke stand Berg en Dal 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Burgerlijk Wetboek, boek 1 art. 16

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-03-2016Nieuwe regeling

15-03-2016

gmb-2016-35926

Z-15-23916

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand Berg en Dal 2016

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Berg en Dal,

gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994,

besluit vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

Artikel 2. (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college van Burgemeester en Wethouders kan ambtenaren in dienst van de afdeling Dienstverlening Berg en Dal benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college van Burgemeester en Wethouders kan tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Berg en Dal, voor het gebruikelijk voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties;

    • b.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Berg en Dal, voor het voltrekken van één bepaald huwelijk of partnerschapsregistratie;

    • c.

      leden van het college van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraad.

  • 4.

    De bevoegdheid bedoeld in artikel 2, lid 3, sub b, is gemandateerd aan de Manager Dienstverlening.

Artikel 3. Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende waarop de ambtenaar in dienst zal zijn van de afdeling Dienstverlening van de gemeente Berg en Dal.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd:

    • a.

      voor de duur van het uitoefenen van de functie van lid van het college van Burgemeester en Wethouders of lid van de gemeenteraad;

    • b.

      voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode, dag of huwelijk.

  • 3.

    Er zijn 2 soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand:

    • a.

      Bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: deze wordt alleen benoemd voor het gebruikelijk voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties in de gemeente Berg en Dal voor de in het benoemingsbesluit vastgestelde periode;

    • b.

      Onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: dit is een persoon die, op eigen verzoek of op verzoek van één of beide huwende/registrerende partijen, voor het sluiten van het desbetreffende huwelijk of geregistreerd partnerschap tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Berg en Dal wordt benoemd.

  • 4.

    Indien een huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt gesloten door een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 3, lid 3 onder b, zal een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 3, lid 3 onder a, aanwezig zijn om de regie te houden.

Artikel 4. Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht geen werkzaamheden met betrekking tot het voltrekken van huwelijken of geregistreerde partnerschappen binnen de voor hem op de afdeling Dienstverlening geldende werktijden, anders dan in opdracht van het de Manager Dienstverlening.

  • 2.

    Bij de huwelijksvoltrekking of partnerregistratie draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk een door de gemeente ter beschikking gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst. Door of vanwege de Manager Dienstverlening gegeven aanwijzingen met betrekking tot de kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.

  • 3.

    Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de aanwijzingen of instructies gegeven door de Manager Dienstverlening.

  • 4.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3 onder a dienen elk wettelijk huwelijk of partnerschapsregistratie te voltrekken.

Artikel 5. Locatie

  • 1.

    De ambtenaren van de burgerlijke en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of een andere aangewezen (permanente) locatie.

  • 2.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis geschiedt door Burgemeester en Wethouders. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan de Manager Dienstverlening.

  • 3.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar, de eigenaar/locatiebeheerder én de gemeente een overeenkomst hierover hebben afgesloten. In deze overeenkomst staan de voorwaarden voor aanwijzing van deze locatie tot gemeentehuis.

Artikel 6. Leiding van de dienst

  • 1.

    De Manager Dienstverlening is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De Manager Dienstverlening zorgt voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Via ondermandaat is deze bevoegdheid verleend aan de medewerkers van de afdeling Dienstverlening.

Artikel 7. Openstelling

  • 1.

    Huwelijksvoltrekkingen/partnerschapsregistraties/omzettingen partnerschapsregistraties in huwelijken vinden plaats op maandag tot en met zondag tussen 09.00 uur en 21.00 uur.

  • 2.

    Kosteloze huwelijksvoltrekkingen/kosteloze partnerschapsregistraties/kosteloze omzettingen partnerschapsregistraties in huwelijken vinden plaats op maandag en woensdag tussen 09.00 uur en 10.00 uur in het gemeentehuis.

  • 3.

    De overige werkzaamheden van de burgerlijke stand vinden plaats op: maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten als de in het derde lid vastgestelde openstelling samenvalt met algemene erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

  • 5.

    De burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat de burgerlijke stand regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door de Manager Dienstverlening, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 6.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van belanghebbende door de Manager Dienstverlening worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat de afdeling regulier gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de afdeling.

  • 7.

    De Manager Dienstverlening kan een verzoek om vastlegging van een tijdstip voor een huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap/omzetting partnerschap in een huwelijk afwijzen:

    • a.

      indien dat tijdstip reeds door een andere belanghebbende is vastgelegd;

    • b.

      indien de uitvoering van de vastlegging leidt tot een onredelijke verstoring van belangen waaronder begrepen het belang van de afdeling Dienstverlening;

    • c.

      indien er voor het moment waarop het verzoek is gericht, geen locatie is aangewezen als gemeentehuis of indien aanwijzing van een gewenste locatie als gemeentehuis redelijkerwijs niet mogelijk is;

    • d.

      indien het niet mogelijk is een (buitengewone) ambtenaar van de burgerlijke stand te regelen.

  • 8.

    In bijzondere gevallen kan de Manager Dienstverlening besluiten tot afwijking van de in het eerste en tweede lid aangegeven uren.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Berg en Dal 2016.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op de dag van bekendmaking.

  • 3.

    Bij inwerkingtreding van dit reglement vervallen de Reglementen burgerlijke stand van de gemeente Groesbeek, Ubbergen en Millingen aan de Rijn.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op

15 maart 2016.

Het college van Burgemeester en Wethouders van Berg en Dal,

De Burgemeester,

Mr. M. Slinkman

De Secretaris,

J.W. Looijen 

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand Berg en Dal 2016

Algemeen:

Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van Burgemeester en Wethouders. Tevens is het College van Burgemeester en Wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.

Er is een aantal redenen waarom het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd:

  • 1.

    Harmonisatie van de Reglementen burgerlijke stand van de MUG gemeenten;

  • 2.

    De terminologie in het Reglement is aangepast aan de termen in de huidige organisatie;

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders heeft vastgelegd welke mogelijkheden er zijn voor de bruidsparen bij de keuze van een locatie en/of de ambtenaar die het huwelijk of partnerschapsregistratie zal voltrekken; 4. De openingstijden zijn uitgebreid.

Artikelsgewijs:

Artikel 1: Begripsbepaling

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand moet in dienst zijn van de afdeling Dienstverlening.

  • 2.

    De ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid, Burgerlijk Wetboek).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar kan al dan niet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en de uitvoering van de daarmee samenhangende handelingen (artikelen 59,60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2: Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Lid 1, stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling Dienstverlening tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.

In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vermeld.

Artikel 3: Benoeming

Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling Dienstverlening.

Het tweede lid stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken voltrekken is de periode vijf jaar. Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, kunnen een verzoek indienen tot benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

Leden van het college van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraad worden in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van Burgemeester en Wethouders, respectievelijk raadslid zijn.

De bevoegdheid bedoeld tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag is gemandateerd aan de Manager Dienstverlening. Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een huwelijk voor één dag aan te wijzen.

Artikel 4: Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan de Manager Dienstverlening, die de leiding heeft over de burgerlijke stand.

Landelijk is in het verleden een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging met name over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Berg en Dal zijn er geen ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben.

Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van iedere buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties sluit, verlangd dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de benoemingsprocedure van een nieuw buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie.

Artikel 5: Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er zwaarwichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis.

Het college van burgemeester en wethouders is na de invoering Wet dualisering gemeentebestuur bevoegd tot het aanwijzen van trouwlocaties.

De onderstaande locaties zijn in het verleden reeds aangewezen als permanente locatie:

  • De kleine Batholomeuskerk, Nieuwe Holleweg 2, Beek;

  • Het Persingense kerkje , Persingensestraat 7, Persingen;

  • Het Ubbergs kerkje, Rijksstraatweg 38 Ubbergen;

  • Hotel Val-Monte, Oude Holleweg 5, Berg en Dal;

  • Hotel ‘t Spijker’, Rijksstraatweg 191, Beek-Ubbergen;

  • Verpleeghuis Kalorama, Nieuwe Holleweg 12, Beek-Ubbergen;

  • Hotel Huiskamercafé ‘Oortjeshekken’, Erlecomsedam 4, Ooij;

  • Het kerkje van Kekerdom, Duffeltdijk 11 te Kekerdom;

  • Hotel Erica, Molenbosweg 17, Berg en Dal;

  • Museumpark Oriëntalis, Profetenlaan 2, Heilig Landstichting;

  • Hampshire Landgoedhotel Holthurnsche Hof, Oude Kleefsebaan 136, Berg en Dal;

  • Conferentiecentrum De Poort, Biesseltsebaan 34, Groesbeek;

  • Hotel Restaurant De Wolfsberg, Mooksebaan 12, Groesbeek;

  • Protestantse kerk, Kerkstraat 18, Groesbeek;

  • Hostellerie Rozenhof, Nijmeegsebaan 114, Heilig Landstichting;

  • Afrika Museum, Postweg 6, Berg en Dal;

  • NH kerkje De Zalm, Zalmstraat 8, Millingen aan de Rijn;

  • Waard van Kekerdom, Weverstraat 94, Kekerdom;

  • Hotel Café Restaurant De Musschenberg, Rijksstraatweg 154, Beek;

  • Landschapscamping De Zoete Aagt, Grafwegen 31, Groesbeek;

  • De Thornsche Molen, Thornsestraat 20, Persingen.

Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om binnen redelijke termijn een locatie aan te wijzen als gemeentehuis voor het voltrekken van huwelijken/geregistreerde partnerschappen.

Artikel 6: Leiding van de dienst

Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijzen het college van Burgemeester en Wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de dienst. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is de Manager Dienstverlening aangewezen voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand.

Artikel 7: Openstelling

De reguliere openingstijden op werkdagen en de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen alsmede de overige daarvoor door het college van Burgemeester en Wethouders aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop de gemeentelijke dienst niet of slechts voor bepaalde diensten is geopend, moeten worden bepaald. Dit geldt tevens voor de tijdstippen waarop reguliere huwelijken worden voltrokken.