Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 17 november 2015, nr. 8171BD98, tot vaststelling van de ‘Procedure Wijziging in buurt van Tramweg’ d.d. 26 juni 2015 als nadere regels ter uitvoering van artikel 12 lid 1 Wet lokaal spoor, betreffende het verbod om zonder daartoe verleende vergunning van Gedeputeerde Staten op, in, boven, naast of onder de lokale spoorweg werkzaamheden uit te voeren of te doen uitvoeren of zaken te plaatsen. (WijT) (Procedure Wijziging in buurt van Tramweg Provincie Utrecht (WijT). |
Citeertitel | Procedure Wijziging in buurt van Tramweg Provincie Utrecht (WijT) |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | wegen |
Herdruk van prb-2015-7825 zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2015-7825.html in verband met een wijziging van het documenttype.
Wet lokaal spoor, art. 12
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-03-2016 | 01-12-2015 | 31-12-2016 | nieuwe regeling | 17-11-2015 | 8171BD98 |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 17 november 2015, nr. 8171BD98, tot vaststelling van de ‘Procedure Wijziging in buurt van Tramweg’ d.d. 26 juni 2015 als nadere regels ter uitvoering van artikel 12 lid 1 Wet lokaal spoor, betreffende het verbod om zonder daartoe verleende vergunning van Gedeputeerde Staten op, in, boven, naast of onder de lokale spoorweg werkzaamheden uit te voeren of te doen uitvoeren of zaken te plaatsen. (WijT) (Procedure Wijziging in buurt van Tramweg Provincie Utrecht (WijT).
Gedeputeerde Staten van Utrecht;
Gelet op artikel 12 lid 1 en artikel 12 lid 7 van de Wet lokaal spoor;
Team Regiotram, onderdeel van de Provincie Utrecht (hierna te noemen PU), is beheerder van de tramweg Utrecht, Nieuwegein, IJsselstein. Wanneer werkzaamheden (van invloed op de tramweg tijdens de uitvoeringsfase) of wijzigingen (van invloed op de tramweg na de afrondingsfase) uitgevoerd worden, die invloed hebben op het tramsysteem, moet u een vergunning hebben van PU. De toetsing en vergunning van PU komen voort uit Artikel 12 van de Wet lokaal spoor:
Deze procedure beschrijft de stappen die genomen moeten worden om een vergunning van PU te krijgen. Team Regiotram beoordeelt de aanvraag namens PU. Voor de beoordeling van de aanvraag hanteert team Regiotram van de Afdeling Openbaar Vervoer van de Provincie Utrecht (verder te noemen team Regiotram) 8 weken.
Het is aan te raden team Regiotram al in eerdere fases van uw werkzaamheden en/of wijzigingen op de hoogte te stellen om niet voor verrassingen te komen staan (fases bedoeld als aangegeven in Figuur 1). Werkzaamheden en wijzigingen die onder de WijT vallen, maar waarvoor geen vergunning is verleend, zullen door team Regiotram worden stilgelegd.
Figuur 1 - positionering van de WijT bij werkzaamheden en/of wijzigingen in de buurt van de tramweg.
Zie voor figuur 1: zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-1371.html
WijT = Wijziging in buurt van Tramweg (dit document) KWT = Kader Werkzaamheden Tramweg (document t.b.v. veilige werkuitvoering in de buurt van de tramweg)
Voor iedereen die werkzaamheden en/of wijzigingen uitvoert in, boven, onder of nabij bestaande traminfrastructuur (uitgezonderd regulier onderhoud door team Regiotram). Deze werkzaamheden en/of wijzigingen kunnen door team Regiotram geïnitieerd worden, maar ook gemeenten of andere partijen kunnen hier trekker in zijn.
3. Kenmerken van werkzaamheden onder de WijT
Kenmerken van werkzaamheden en wijzigingen die onder dit document vallen (niet limitatief):
Indien er onduidelijkheid bestaat of een vergunning vereist is, kunt u contact opnemen via de contactgegevens op de website http://www.regiotramutrecht.nl
Voor alle werkzaamheden die binnen 1,5 meter vanaf de dichtstbijzijnde spoorstaaf worden uitgevoerd moet een vergunning van team Regiotram èn een werkvergunning, zoals beschreven in de Kader Werkzaamheden Tramweg (KWT) worden verkregen. Een kopie van de KWT kunt u vinden op de website van team Regiotram, http://www.regiotramutrecht.nl
Om een vergunning van PU op uitvoering van de werkzaamheden/wijziging te krijgen, dienen de volgende zaken te worden ingeleverd bij de aanvraag:
(1) Situatieschets: Bestaat uit een grootschalige basiskaart met een minimale schaal van 1:1000 waarop alle maatvoeringen voor de werkzaamheden in meters ten opzichte van hart spoor en een vast object (horizontaal) staan aangegeven. Voor werken onder het spoor dient verder een dwarsprofiel tekening te worden gemaakt schaal 1:100 met de maten ten opzichte van Bovenkant Spoorstaaf (BS) of ten opzichte van het maaiveld. (2) U dient zelf een persaannemer aan te stellen, team Regiotram kan u hierbij adviseren. De persaannemer dient aangetoond te hebben onder meer kennis te hebben van het verwerken van de toegepaste materialen, de toe te passen technieken, de regels die gelden op trambaanterrein en de technische eisen die aan de traminfra worden gesteld
In geval van een boring of persing onder of in de buurt van het spoor toetst team Regiotram welk risico de desbetreffende werkzaamheden met zich meebrengen voor de veiligheid en de veilige berijdbaarheid van het spoor.
Bij goedkeuring van de werkzaamheden behoudt team Regiotram één exemplaar van de werktekeningen van de persaannemer voor het archief en wordt één exemplaar verstrekt aan de onderhoudsaannemer inclusief eventueel aanvullende informatie.
Wanneer met een vloeistof- of gasleiding het spoor wordt gekruist of dat dergelijke leidingen parallel aan het spoor worden gelegd, dient, afhankelijk van de leidingdiameter, een zogenaamde kraterberekening aangeleverd te zijn. Met deze berekening wordt aangetoond wat de gevolgen zijn voor de baanstabiliteit in het geval van overstroming bij een leidingbreuk.
4.3 Graaf-, hei- en bronneringswerkzaamheden
Het uitvoeren van graaf-, heiwerkzaamheden of het instellen van een bronbemaling kan de stabiliteit van de trambaan beïnvloeden. Om deze reden is het vereist dat een monitoringsplan wordt aangeleverd waarin beschreven wordt hoe het monitoren van de trambaan wordt uitgevoerd gedurende de uitvoering van de werkzaamheden en minimaal 5 dagen na beëindiging van de werkzaamheden.
5. Betekenis vergunning Provincie Utrecht
Vergunning van provincie Utrecht houdt in dat team Regiotram als beheerder van het tramsysteem akkoord is met het ontwerp, de uitvoering en de impact van de uiteindelijke wijziging. Aan de uitvoering van de werkzaamheden kan team Regiotram voor de veiligheid van het tramsysteem, dan wel de werkenden, nadere eisen stellen zoals vastgelegd in het KWT.
Vergunningen worden schriftelijk verleend. Daarbij wordt ook aangegeven welke eventuele extra maatregelen genomen dienen te worden tijdens uitvoering van de werkzaamheden. Van alle verleende vergunningen worden de vervoerder en de werkcoördinator van team Regiotram op de hoogte gesteld.
5.1 (Gedeeltelijke) afwijzing aanvraag door team Regiotram
Indien een aanvraag (gedeeltelijk) wordt afgewezen door team Regiotram, dan wordt dat schriftelijk bekend gemaakt. Hierbij wordt per aangeleverd stuk aangegeven waarop het stuk is afgewezen. In de brief wordt door team Regiotram aangegeven welke aanvullingen gewenst zijn en de termijn waarbinnen de stukken opnieuw moeten worden aangeleverd om de aanvraag versneld te kunnen behandelen.
Wanneer de aanvraag volledig opnieuw moet worden gedaan, dan gelden de 8 weken voor beoordeling bij team Regiotram. Als de aanvraag pertinent is afgewezen omdat het gevaar en/of hinder voor de tramweg en zijn gebruikers te groot is, wordt dit aangegeven in de bekendmaking. Eventuele trajecten voor herziening van het besluit worden in de bekendmaking aangegeven.
Werkzaamheden moeten conform de afgegeven (werk-)vergunningen uitgevoerd worden. Werkzaamheden mogen voor rekening van de aanvrager, (deels) onder begeleiding van of door de onderhoudsaannemer van team Regiotram uitgevoerd worden. Team Regiotram kan dit verplicht stellen.
Indien van toepassing dienen ter afronding wijzigingstekeningen (as-built), te worden geleverd aan team Regiotram binnen gestelde termijn.
7. Na afloop van de uitvoering
Indien binnen een half jaar na-onderhoud van het spoor nodig is dat aantoonbaar een gevolg is van de eerder uitgevoerde werkzaamheden, dan wordt dat door de onderhoudsaannemer van team Regiotram uitgevoerd en is voor rekening van de aanvrager.
In deze procedure worden een aantal woorden gebruikt die mogelijk niet voor iedereen bekend zijn, vandaar dat deze zijn toegelicht in onderstaande woordenlijst.