Organisatie | Lingewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidieverordening Duurzaamheid gemeente Lingewaard 2014 |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening Duurzaamheid Lingewaard 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Hoofdstuk 6 bevat overgangsbepalingen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | nieuwe regeling | 22-10-2013 Het Gemeentenieuws, 28-11-2013 | Onbekend. |
De raad van de gemeente Lingewaard;
overwegende dat het wenselijk is algemene regels op te stellen voor het aanvragen van subsidie voor projecten en initiatieven op het beleidsterrein duurzaamheid;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Lingewaard van……;
gehoord de behandeling tijdens de Politieke Avond d.d. ;
gelet op artikel 108, lid 1 juncto artikel 149 van de Gemeentewet en Hoofdstuk 4, titel 2 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluit: vast te stellen de Algemene Subsidieverordening Duurzaamheid gemeente Lingewaard 2014.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
demonstratieproject: een voor de gemeente Lingewaard, nieuwe, planmatige activiteit, waarin de werking van een nieuwe werkwijze, een nieuwe toepassing of nieuwe dienst wordt getoond die bijdraagt aan de doelstelling van deze verordening met als doel om een voorbeeld te stellen voor de thema’s duurzaamheid;
Artikel 2 Beleidsterreinen/ Reikwijdte
Doelstelling van deze verordening is om inwoners, groepen van inwoners en ondernemers en samenwerkingsverbanden te stimuleren projecten uit te voeren die bijdragen aan en aansluiten bij de doelstellingen zoals deze zijn geformuleerd in de kadernotitie duurzaamheid en zijn uitgewerkt in het uitvoeringsprogramma duurzaamheid.
Hoofdstuk 2 Aanvraag en beslissing op de aanvraag
Artikel 8 Aanvragen om subsidie
De aanvraag gaat vergezeld van een begroting, projectplan en, indien van toepassing, van een overeenkomst, waarin de samenwerking tussen de deelnemers in het samenwerkingsverband dan wel de uitbesteding van activiteiten is geregeld, alsmede van andere bescheiden, overeenkomstig hetgeen in het formulier is vermeld.
Subsidieverlening voor projecten geschiedt op volgorde van binnenkomst, met dien verstande dat indien een aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag en met toepassing van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvraag voldoet aan de wettelijke voorschriften als datum van ontvangst geldt. Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag ontvangt, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Hoofdstuk 3 Verplichtingen van de subsidie-ontvanger
Artikel 11 Uitvoeringstermijnen
De subsidieontvanger voert het project, buurtinitiatief of activiteit als bedoeld in artikel 2, lid 3 uit overeenkomstig het projectplan of aanvraag waarop de subsidieverlening betrekking heeft en binnen de bij de subsidieverlening bepaalde periode, behoudens een voorafgaand schriftelijk verzoek om ontheffing voor het vertragen, essentieel wijzigen of stopzetten van het project.
Het college beslist op een verzoek om ontheffing als bedoeld in het eerste lid binnen acht weken. Indien de beslissing niet binnen acht weken kan worden gegeven, stelt het college de aanvrager daarvan in kennis en noemt hij daarbij een redelijke termijn waarop de beslissing wel tegemoet kan worden gezien.
De subsidieontvanger houdt een inzichtelijke en controleerbare administratie bij met betrekking tot uitvoering van het project, buurtinitiatief of activiteit en de in verband daarmee gedane uitgaven en verworven inkomsten. De administratie bestaat uit een projectadministratie en een financiële administratie, waarin alle noodzakelijke gegevens tijdig, juist en volledig zijn vastgelegd en zijn te verifiëren met bewijsstukken.
Hoofdstuk 5. Subsidievaststelling
Artikel 16 Aanvraag subsidievaststelling
De aanvraag om subsidievaststelling wordt ingediend met gebruikmaking van het door het college ter beschikking gestelde formulier. De aanvraag gaat vergezeld van een eindverslag omtrent de uitvoering en de resultaten van het project, buurtinitiatief of activiteit overeenkomstig hetgeen in het formulier is vermeld.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering
van .
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
Th.G.L. Greep S.P.M. de Vreeze
In de kadernotitie duurzaamheid is verwoord dat de gemeente Lingewaard inzet op een toekomstige ontwikkeling van de gemeente waarin de visie, ambitie en doelen zijn omschreven voor een “duurzaam” Lingewaard. ‘
Het behoud van de aarde voor toekomstige generaties is een belangrijk aspect van duurzaamheid. Maar duurzaamheid gaat verder dan milieu alleen. Lingewaard hanteert drie dimensies van duurzaamheid:
Het ecologische aspect, het sociale aspect en het economische aspect[1].
De gemeente Lingewaard heeft een belangrijke functie bij het verder verduurzamen van de samenleving. In alles wat wij doen zoeken wij de balans tussen ecologische, economische en sociale doelen, en proberen wij anderen aan te zetten tot duurzaam gedrag. Dit doen wij onder meer door inwoners en organisaties te ondersteunen bij duurzame projecten, buurtinitiatieven en activiteiten zoals deze zijn opgenomen in het Uitvoeringsprogramma duurzaamheid.
De Subsidieverordening Duurzaamheid Lingewaard vormt samen met de Algemene wet bestuursrecht (Awb) het juridische kader voor het verstrekken van subsidies op het gebied van duurzaamheid. De Awb geeft algemene regels voor subsidieverlening en -vaststelling. De verordening volgt het uit de Awb volgende systeem van aanvraag van de subsidie, de verlening van de subsidie, de realisatie van het project en vaststelling van de subsidie. De definitie van subsidie is gegeven in artikel 4:21 van de Awb. Enkele andere specifieke termen die in deze verordening worden gehanteerd, zoals beschikking, subsidieplafond, subsidieverlening en subsidievaststelling zijn eveneens in die wet nader gegeven. De termen die geen algemene strekking hebben worden gedefinieerd in de verordening. De verordening betreft een algemene subsidieverordening. Uitwerking vindt plaats via door het college nader vast te stellen beleidsregels. Deze lijn is ook al ingezet bij de algemene subsidieverordening.
Omdat het beleidsterrein duurzaamheid dermate ruim is, is gekozen voor een afzonderlijke algemene subsidieverordening voor duurzaamheid.
Hierin zijn de definities opgenomen die in deze verordening worden gehanteerd en toegepast.
Hierin wordt de doelstelling en reikwijdte van de verordening omschreven.
Hierbij is ook aansluiting gezocht bij het uitvoeringsprogramma duurzaamheid, zoals dat door het college jaarlijks wordt vastgesteld. Zoals bekend steunt dit uitvoeringsprogramma op de vastgestelde kadernota duurzaamheid.
Artikel 3 Dit artikel geeft aan dat het college belast is met de uitvoering van de verordening.
Zoals hiervoor al is beschreven, is het de bevoegdheid van de raad om kaders te stellen en te controleren. Door de kaderstelling bepaalt de raad de doelstellingen en de resultaten die moeten worden bereikt. Het college heeft de taak om aanvragen te beoordelen en de subsidies te verstrekken voor activiteiten die bijdragen aan doelstellingen van het gemeentelijk duurzaamheidsbeleid. Verder legt het college verantwoording af over de uitvoering, maar dat is al wettelijk geregeld en daarom is daarover geen bepaling in deze verordening opgenomen.
Dit artikel beschrijft de basis en werkwijze van de onafhankelijke adviescommissie. De commissie zal de aanvragen voor een project, activiteit of buurtinitiatief beoordelen en rangschikken. Het doel is om zodoende de beste projecten voor subsidie in aanmerking te laten komen. Het college regelt de samenstelling en de werkwijze van de commissie. Zie tevens de toelichting bij artikel 9.
Artikel 5 regelt het subsidieplafond. Uitgangspunt is het jaarlijks bij de begroting door de raad vast te stellen maximum bedrag dat voor duurzaamheidsprojecten en initiatieven beschikbaar is.
Het college bepaalt op basis van het uitvoeringsprogramma de verdeling van de budgetten over de categorieën/thema’s, zoals deze in het uitvoeringsprogramma zijn benoemd.
Dit artikel geeft de tenderperioden voor aanvragen weer. Dit houdt in dat binnen deze periode subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. Op grond van het tweede lid kan het college besluiten om de tenderperioden te wijzigen. Redenen voor een wijziging kunnen liggen in het beschikbare budget, maar ook in de reacties van de markt op de huidige tenderperioden.
Dit artikel geeft een aantal gronden weer waarop de subsidieaanvraag in ieder geval wordt afgewezen. Projecten of initiatieven waarvan op voorhand gerede twijfel bestaat of zij wel uitgevoerd, gerealiseerd of gefinancierd kunnen worden, komen niet voor subsidie in aanmerking.
Het aanvraagformulier wordt op de website van de gemeente Lingewaard gepubliceerd.
Daarnaast wordt aangegeven welke bijlagen nodig zijn voor een beoordeling van de aanvraag.
Uit dit artikel volgt dat bij subsidieaanvragen voor projecten de termijn waarbinnen een beschikking wordt afgegeven, de dag waarop de aanvraag compleet is als startdatum wordt genomen.
De adviescommissie adviseert over de ingediende aanvragen.
Verwezen wordt naar de toelichting bij artikel 7.
In deze artikelen worden de algemene verplichtingen met betrekking tot de uitvoering van het project vastgesteld. De subsidieontvanger is verplicht om op voorhand om ontheffing te vragen indien het project vertraagt, essentieel wordt gewijzigd of wordt stopgezet. Het verzoek om ontheffing dient deugdelijk te worden gemotiveerd. In de regel zal geen ontheffing worden verleend voor situaties die geheel zijn te wijten aan de subsidieontvanger.
Tevens worden de algemene verplichtingen met betrekking tot de uitvoering van het project vastgesteld. De subsidieontvanger is verplicht om op voorhand om ontheffing te vragen indien het project vertraagt, essentieel wordt gewijzigd of wordt stopgezet. Het verzoek om ontheffing dient deugdelijk te worden gemotiveerd. In de regel zal geen ontheffing worden verleend voor situaties die geheel zijn te wijten aan de subsidieontvanger.
De subsidieontvanger dient iedere zes maanden een halfjaarrapportage te overleggen. Ook kan de subsidieontvanger door het college worden gevraagd om de resultaten van het project openbaar te maken.
Indien voor een subsidieontvanger een verzoek tot verlening van surcéance van betaling aan of faillietverklaring van hem bij de rechtbank is ingediend, dient de subsidieontvanger het college daarvan onverwijld in kennis te stellen. Het college is bevoegd om op grond van artikel 4:48 Awb aan een dergelijke melding de consequentie te verbinden een subsidieverlening in te trekken of ten nadele van de subsidieontvanger te wijzigen.
De subsidieontvanger zal binnen 4 weken nadat de subsidie wordt verleend een voorschot van 80% van het in de subsidieverlening vermelde subsidiebedrag ontvangen. Door reeds bij de subsidieverlening ambtshalve een voorschot uit te keren, zal de subsidieontvanger voldoende financiële armslag hebben om het project uit te voeren.
Dit artikel geeft aan op welke wijze de aanvraag tot subsidievaststelling moet worden ingediend. Nadat de hoogte van de subsidie is vastgesteld, zal de subsidieontvanger binnen een redelijke termijn het restant van de subsidie ontvangen, of zal het al ontvangen voorschot worden verrekend.
Het formulier voor de aanvraag tot vaststelling van de subsidie zal eveneens op de website van de gemeente Lingewaard worden gepubliceerd.
Dit artikel geeft aan binnen welke termijn de subsidieontvanger de beschikking tot vaststelling van de subsidie tegemoet kan zien. Voor projecten zal in de regel binnen 13 weken nadat de volledige aanvraag tot subsidievaststelling is ontvangen een beschikking worden afgegeven. Indien de aanvraag tot subsidievaststelling niet compleet is, wordt als startdatum van de 13 weken-termijn de dag waarop het verzoek compleet is ontvangen door het college aangehouden.
Voor projecten geldt dat de aanvrager binnen 13 weken na sluiting van de tenderperiode een beschikking tegemoet kan zien.
Deze Verordening is geldig vanaf 1 januari 2014.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
[1] Voor een uitgebreide definitie, zie de kadernotitie duurzaamheid 2012-2015