Organisatie | DCMR Milieudienst Rijnmond |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de vergadering van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond |
Citeertitel | Reglement van Orde vergadering algemeen bestuur DCMR |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-1994 | 22-03-2016 | Onbekend | 01-02-1994 Onbekend | Onbekend |
Uiterlijk zeven dagen voor het begin van een vergadering zendt de voorzitter aan de leden de agenda en dete behandelen stukken toe. In dringende gevallen kan van deze termijn worden afgeweken.
Op verzoek van ten minste drie leden kan het algemeen bestuur punten aan de agenda toevoegen. Eenzodanig verzoek moet, voorzien van een toelichtende nota, ten minste tien dagen tevoren bij de voorzitter
De voorzitter is belast met de leiding van de werkzaamheden en met de handhaving van de orde bij deberaadslagingen, overeenkomstig de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Provinciewet en ditreglement. Hij verleent het woord, stelt de door de vergadering te beslissen vraagpunten en deelt de uitslagvan de stemmingen mede.
Een voorstel kan te allen tijde schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend. Het voorstel wordt door devoorsteller ondertekend; het kan geen onderwerp van beraadslaging uitmaken indien het niet door tenminste twee andere leden mede wordt ondertekend. De vergadering bepaalt op voorstel van de voorzitter,wanneer de voorsteller tot de toelichting van zijn voorstel wordt toegelaten.
Ieder ter vergadering tegenwoordig lid is bevoegd tijdens de beraadslagingen wijzigingen in een aan deorde zijnd voorstel of onderdeel daarvan voor te stellen. Elk voorstel tot wijziging wordt schriftelijk aan de
voorzitter ter hand gesteld en kan daarna door de voorsteller worden toegelicht. Het moet om inbehandeling te komen door ten minste twee andere leden mede worden ondertekend. De beraadslagingover wijzigingen heeft gelijktijdig plaats met die over het voorstel of onderdeel daarvan, waarop zijbetrekking hebben.
Indien bij hoofdelijke oproeping blijkt, dat niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende ledentegenwoordig is, schorst de voorzitter de vergadering voor enige tijd. Blijken bij heropening weer voldoende
leden tegenwoordig te zijn, dan wordt de vergadering voortgezet. De voorzitter kan, indien bij hoofdelijkeoproeping het quorum niet aanwezig blijkt, de vergadering ook dadelijk sluiten en tegen een later tijdstip
Ingeval een schriftelijke stemming moet plaatsvinden, benoemt de voorzitter twee leden tot stemopnemers.
De stemming is nietig, indien het aantal ingeleverde stembriefjes groter is dan dat der leden, die depresentielijst hebben getekend, tenzij achteraf blijkt, dat het verschil niet van invloed heeft kunnen zijn opde uitslag. Bij monde van het door hem daartoe aangewezen lid brengen de stemopnemers verslag vanhun bevindingen uit. Indien niemand bij een eerste vrije stemming de volstrekte meerderheid heeftverkregen, wordt tot een tweede vrije stemming overgegaan. Wordt ook bij deze stemming geen volstrektemeerderheid verkregen, dan heeft een derde stemming plaats tussen de twee personen, op wie bij detweede stemming de meeste stemmen zijn uitgebracht. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen
over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een of meer tussenstemmingen uitgemaakt, overwelke twee personen de derde stemming zal lopen. Indien de stemmen bij de tussenstemming of de derde
stemming staken, dan wordt een herstemming tussen dezelfde twee personen gehouden. Staken ook dande stemmen dan beslist terstond het lot.
De notulen vermelden de namen van de leden, die tegenwoordig of met dan wel zonder kennisgevingafwezig waren, de aan de vergadering gedane mededelingen en kennisgevingen, alle door de aan devoorzitter gestelde vraagpunten en de nummers van de door het dagelijks bestuur aan de vergaderinggedane voorstellen. Zij bevatten voorts een beknopte weergave van het gesprokene in de vergadering ende door de vergadering genomen besluiten, onder vermelding van de namen van de leden, die aantekeninghebben verzocht, dat zij geacht wensen te worden tegen het voorstel te hebben gestemd en bij hoofdelijkestemming het aantal stemmen voor en tegen een voorstel uitgebracht, alsmede de namen van de voor- entegenstemmers.
De notulen van besloten vergaderingen bevattende een beknopt verslag van de beraadslagingen, wordenafzonderlijk gehouden. Zij worden dadelijk of in een volgende besloten vergadering gelezen en vastgesteld.
Zij worden niet vermenigvuldigd en vertrouwelijk opgeborgen, tenzij het algemeen bestuur anders besluit.
Indien een lid ten aanzien van een onderwerp, dat vreemd is aan de orde van de dag, inlichtingen van hetdagelijks bestuur of de voorzitter verlangt, wordt hem door de voorzitter op een door deze te bepalen tijdstipin de loop van de vergadering de gelegenheid geboden daaromtrent mondeling vragen te stellen. Hetdagelijks bestuur verstrekt zo mogelijk dadelijk of bij de eerstvolgende gelegenheid de verlangdeinlichtingen. Na beantwoording van de in de eerste alinea bedoelde vragen, kunnen de steller van devragen en desgewenst een of meer andere leden nog een aanvullende vraag stellen. Op de aanvullendevragen is de tweede alinea van overeenkomstige toepassing. Na de beantwoording door het dagelijksbestuur wordt de beraadslaging gesloten.
Indien een lid van oordeel is, dat op grond van artikel 23, lid 3 van de regeling inlichtingen moetenworden gevraagd door en verstrekt aan het algemeen bestuur over het door het dagelijks bestuurgevoerde bestuur, vraagt het schriftelijk verlof aan het algemeen bestuur tot het houden van eeninterpellatie.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van hetalgemeen bestuur spoedeisende gevallen, ten minste tweemaal vierentwintig uur voor de aanvangvan de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek dient een duidelijkeomschrijving te bevatten van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd en tevens de testellen vragen in te houden.
Het dagelijks bestuur dan wel de voorzitter, beantwoorden de vragen zo spoedig mogelijk, doch inelk geval binnen twee maanden, nadat de vragen de voorzitter hebben bereikt. De antwoordenworden door de voorzitter zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de leden medegedeeld. Bij deantwoorden worden de vragen opnieuw vermeld.
Het algemeen bestuur beantwoordt de vragen zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen tweemaanden, nadat de vragen de voorzitter hebben bereikt. De antwoorden worden door de voorzitterzo spoedig mogelijk schriftelijk aan de raden van de aan de regeling deelnemende gemeenten enaan provinciale staten van Zuid-Holland medegedeeld. Bij de antwoorden worden de vragen opnieuw vermeld.
Artikel 57 van de Wet gemeenschappelijke regeling, juncto artikel 78, tweede lid, van deProvinciewet maakt het mogelijk dat het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur de teruitoefening van hun bevoegdheid nodige inlichtingen door een commissie uit hun middenschriftelijk of mondeling doen inwinnen.
Indien de vergadering besluit tot instelling van een enquêtecommissie als bedoeld in het eerste lid,dan wel van een commissie ad hoc met een bijzondere opdracht, worden de leden daarvan doorhaar benoemd. Deze leden wijzen uit hun midden een voorzitter aan. Desverlangd kan de commissie worden bijgestaan door een of meer ambtenaren van de Gemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst Rijnmond, aan te wijzen door het dagelijks bestuur.