Organisatie | Montferland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Ondersteuning bij Maatschappelijke participatie Montferland 2016 |
Citeertitel | Subsidieregeling Ondersteuning bij Maatschappelijke Participatie Montferland 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene subsidieverordening Montferland 2016, art. 3
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2016 | 01-01-2016 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 01-03-2016 | 16int00595 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland;
gelet op artikel 3 van de algemene subsidieverordening Montferland 2016;
vast te stellen de “Subsidieregeling Ondersteuning bij Maatschappelijke Participatie Montferland 2016”:
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Het bepaalde in deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3. Subsidiabele Activiteiten
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor activiteiten op de volgende terreinen:
Artikel 5. Subsidiegrondslagen
Voor de berekening van de hoogte van de jaarlijkse subsidies zal de onderstaande tabel worden gehanteerd:
Artikel 6. Het aanvragen van subsidie
Subsidieaanvragen op basis van deze subsidieregeling worden bij voorkeur digitaal ingediend met gebruikmaking van een door de gemeente vastgesteld aanvraagformulier.
Artikel 7. Beschikken op subsidieaanvragen
Voor subsidieaanvragen voor activiteiten waarvoor een vaste subsidiegrondslag geldt, en die voor 1 mei voorafgaand aan het subsidiejaar zijn ingediend zal een besluit worden genomen tot subsidieverlening dan wel subsidieweigering voor 1 augustus van het betreffende jaar onder voorbehoud dat de gemeenteraad voldoende middelen hiervoor beschikbaar stelt in de gemeentebegroting;
Artikel 8. Aanvullende weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 9, tweede lid, aanhef en onder g van de ASV kan subsidieverlening worden geweigerd indien:
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie, geschiedt in volgorde van de door burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking. Bij de verdeling van het subsidieplafond voor periodieke subsidies zal prioriteit worden gegeven aan activiteiten die in het verleden hun waarde voor de lokale gemeenschap hebben bewezen.
Artikel 11. Overgangs- en Slotbepalingen
Voor instellingen die tot en met 2016 een periodieke subsidie ontvingen, die als gevolg van toepassing van deze subsidieregeling met meer dan 50 % daalt zal in 2017 eenmalig een extra subsidie worden verleend ter hoogte van het negatieve verschil tussen het op grond van deze regeling berekende bedrag en 50% van het subsidie in 2016.
Burgemeester en wethouders van Montferland
De secretaris,
T.M.J.M. Evers
De burgemeester,
C.C. Leppink-Schuitema
Toelichting bij subsidieregeling “Ondersteuning bij Maatschappelijke Participatie”
De gemeenteraad heeft bij het ondersteuningsaanbod voor inwoners bij hun maatschappelijke participatie de volgende doelen geformuleerd:
De subsidieregeling “Ondersteuning bij maatschappelijke participatie” is van toepassing op subsidieaanvragen voor activiteiten op het terrein van maatschappelijke ondersteuning, maatschappelijke participatie en bevordering gezondheid zoals nader omschreven in artikel 3 van de regeling. Op deze subsidies is tevens de Algemene Subsidieverordening Montferland 2016 van toepassing.
De begrippen die in deze regeling worden gebruikt zijn nader omschreven in artikel 1 van de subsidieregeling. De regeling voorziet niet in het verlenen van eenmalige en/of experimentele bijdragen. Dat betekent dat hiervoor geen afzonderlijk budget beschikbaar is.
Maatschappelijke participatie:
Zowel individuele als groepsgerichte activiteiten gericht op het functioneren in, en het deelnemen van inwoners aan de samenleving. Een groot deel van de individu-gerichte activiteiten is vanaf 1 januari 2016 ondergebracht in het Sociaal Team Montferland. Het gaat hierbij om veelal om activiteiten uitgevoerd door beroepskrachten. Subsidieverlening vindt plaats via de instellingen die personeelsformatie hebben ingezet in het Sociaal Team.
De grondslagen die op basis van deze regeling kunnen worden verstrekt voor de periodieke subsidies bestaan uit budgetsubsidies en vaste normbedragen.
Voor activiteiten die door beroepskrachten worden uitgevoerd is als grondslag de budgetsubsidie gekozen. Hierdoor kan de hoogte van de subsidie worden afgestemd op de activiteiten van de gesubsidieerde instelling. Bij het besluit tot subsidieverlening wordt aangegeven welke resultaten met de inzet van de subsidie worden beoogd. Tevens wordt aangegeven welke beleidsinformatie de gesubsidieerde instelling moet leveren om te kunnen toetsen of de inzet van de subsidie daadwerkelijk leidt tot het realiseren van de beoogde resultaten . De activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd zullen mede worden beoordeeld op basis van de bijdrage die deze –naar verwachting- zullen leveren aan de gewenste cultuuromslag in de samenleving waarbij activiteiten vooral zijn gericht op behoud en/of herstel van de zelfstandigheid van de inwoners. Van zorgen voor…..naar zorgen dat…..Het is denkbaar dat subsidiabele activiteiten zich over meerdere jaren uitstrekken.
Vaste normbedragen zijn in de regeling opgenomen voor activiteiten op het terrein van slachtofferhulp, seniorenverenigingen, en EHBO-verenigingen.
Op grond van de algemene subsidieverordening Montferland 2016 worden aanvragen om periodieke subsidie ingediend voor 1 mei van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt gevraagd. De gemeente Montferland werk zo veel mogelijk digitaal. Aanvragen worden bij voorkeur digitaal ingediend met gebruikmaking van een door de gemeente vastgesteld aanvraagformulier.
Burgemeester en wethouders stellen na vaststelling van de gemeentebegroting een subsidieplafond vast voor de uitvoering van deze regeling. Dit subsidieplafond bestaat uit drie deelbudgetten op basis van de indeling van de activiteiten zoals beschreven in artikel 3.
Voor activiteiten waarvoor een budgetsubsidie kan worden verleend zal overleg plaatsvinden met de aanvrager alvorens een besluit tot subsidieverlening dn wel subsidieweigering zal worden genomen. De aanvragen zullen worden getoetst aan de uitgangspunten en doelstellingen van deze subsidieregeling. Bij gelijke beoordeling geldt dat prioriteit zal worden gegeven aan bestaande activiteiten waarvan reeds is aangetoond dat deze bijdragen aan het doel van de subsidieregeling. Als laatste criterium geldt de volgorde van ontvangst van de subsidieaanvragen.
Indexering van periodieke subsidies
Subsidies als bedoeld in artikel 14 van de ASV, en dan met name de periodieke budgetsubsidies kunnen jaarlijks worden geïndexeerd. De hoogte van het indexeringspercentage wordt bepaald aan de hand van het samengestelde gewogen gemiddelde van de volgende indexcijfers:
Subsidies als bedoeld in artikel 14 van de Algemene Subsidieverlening kunnen worden geweigerd als de algemene reserve van de aanvrager meer bedraagt dan 20% van de jaaromzet. Achtergrond van deze bepaling is dat instellingen die reeds op ruime schaal door de gemeente worden gesubsidieerd (jaarlijks meer dan € 50.000,00) in staat worden geacht activiteiten zelf te kunnen bekostigen als de vrij besteedbare algemene reserve meer bedraagt dan 20% van de jaaromzet.
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks na vaststelling van de gemeentebegroting een subsidieregister vast waarin de subsidies zijn opgenomen die op grond van deze regeling zijn verleend. Daarin wordt teven aangegeven voor welke activiteiten deze subsidies zijn verleend.
Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2016 en wordt voor het eerst toegepast op subsidieaanvragen voor 2017 . Op deze wijze zijn instellingen in staat bij hun aanvragen voor 2017 rekening te houden met deze subsidieregeling.
Voor instellingen die door toepassing van deze subsidieregeling in 2017 te maken krijgen met een subsidieverlaging van meer dan 50% ten opzichte van de hoogte van de subsidie in 2016 zal een overgangsmaatregel worden getroffen. Deze maatregel houdt in dat in 2017 een extra subsidie zal worden verleend opdat de subsidieverlaging netto niet meer dan 50% zal bedragen.