Organisatie | Stadskanaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling Stadskanaal 2016 |
Citeertitel | Klachtenregeling Stadskanaal 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De regeling is bekendgemaakt op 24-3-2016 en kan derhalve op grond van artikel 139 van de Gemeentewet niet in werking zijn getreden op 21-03-2016.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-03-2016 | nieuwe regeling | 21-03-2016 Gemeenteblad, nr. 36564, 24-03-2016 | R 7152 |
De raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Stadskanaal ieder voor zover het zijn bevoegdheid strekt;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 maart 2016, nr. R 7152;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), artikel 98 van het Reglement van Orde en artikel 27, lid 1, onder j van de Wet op de ondernemingsraden;
vast te stellen de navolgende "Klachtenregeling Stadskanaal 2016".
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
een schriftelijk of mondeling ingediende uiting van ongenoegen, niet zijnde een melding inzake een tekortkoming in de openbare ruimte, over de wijze waarop een bestuursorgaan van de gemeente Stadskanaal of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van dat bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen;
het bureau van de Nationale ombudsman in Den Haag dat als onafhankelijke externe instantie onderzoek verricht naar de feiten, die aanleiding gaven tot de klacht, aan het gemeentebestuur rapporteert over zijn bevindingen en een behoorlijkheidsoordeel geeft over de gedraging, eventueel voorzien van aanbevelingen.
HOOFDSTUK 2. REIKWIJDTE EN WERKZAAMHEDEN KLACHTENCOÖRDINATOR
Artikel 2. Reikwijdte regeling
Klachten worden behandeld overeenkomstig hoofdstuk 9 van de Awb.
Deze regeling geldt ter aanvulling van hoofdstuk 9 van de Awb.
Er is geen verplichting een klacht in behandeling te nemen indien:
indien een van de overige uitzonderingen genoemd in artikel 9:8 van de Awb van toepassing is.
HOOFDSTUK 3. WIJZE VAN INDIENING VAN KLACHTEN
Artikel 4. Indienen van een klacht
Klachten kunnen via de bekende kanalen worden ingediend, zoals mondeling, schriftelijk, via het algemene e-mailadres van de gemeente en via de website van de gemeente. Mondelinge klachten worden op verzoek van de klager door de KCC-medewerker of indien doorverbonden of doorverwezen naar de klachtencoördinator door hem/haar op schrift gesteld op een voor dat doel bestemd elektronisch formulier (eFormulier). Dit eFormulier en klachten ontvangen via e-mail en via de website worden beschouwd als ware schriftelijk ontvangen.
HOOFDSTUK 4. INFORMELE AFDOENING
Artikel 6. Informele afdoening
Indien de klacht zich naar het oordeel van de klachtbehandelaar leent voor informele afdoening, dan neemt deze binnen vijf werkdagen nadat de klacht is ontvangen, telefonisch contact op met de klager om na te gaan of de klager op een andere manier dan door een formele klachtafdoening tevreden kan worden gesteld. De klachtbehandelaar maakt, na instemming van de klager, een kort gespreksverslag van de afdoening van de klacht. De klachtbehandelaar kan een medewerker van de gemeente aanwijzen om het telefonisch contact met de klager te verzorgen. De aangewezen medewerker dient het verslag ter beoordeling en ondertekening aan de klachtbehandelaar voor te leggen.
HOOFDSTUK 5. FORMELE AFDOENING
Indien de informele behandeling als bedoeld in artikel 6 niet mogelijk is gebleken, wordt de klacht alsnog afgehandeld volgens de formele afdoening.
De ontvangst van een ingediende klacht wordt, conform artikel 9:6 van de Awb, binnen vijf werkdagen namens het bestuursorgaan door de klachtencoördinator schriftelijk aan de klager bevestigd.
HOOFDSTUK 6. BEHANDELING VAN KLACHTEN
Artikel 10. Hoorzitting en onderzoek
De klachtencoördinator nodigt de klager en (de vertegenwoordiger van) degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft uit voor een hoorzitting. Het horen als bedoeld in artikel 9:10 van de Awb geschiedt namens het bestuursorgaan door de klachtbehandelaar. De klachtencoördinator maakt een verslag van de hoorzitting.
De klachtbehandelaar handelt de klacht na ontvangst van de klacht af conform de termijnen genoemd in artikel 9:11 van de Awb.
De klachtbehandelaar brengt de klager en de beklaagde schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, alsmede van de eventueel daaraan verbonden conclusies. Daarbij wordt de klager gewezen op de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Nationale ombudsman.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 21 maart 2016.
De raad
de heer K. Willems mevrouw B.A.H. Galama
raadsgriffier voorzitter
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 16 februari 2016.
Burgemeester en wethouders
de heer G.J. van der Zanden mevrouw B.A.H. Galama
secretaris burgemeester
Aldus vastgesteld door de burgemeester d.d. 16 februari 2016.
mevrouw B.A.H. Galama
burgemeester
Aldus vastgesteld door de heffings- en invorderingsambtenaar op 16 februari 2016.
de heer A.H. Grooten
de heffings- en invorderingsambtenaar