Organisatie | Castricum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit jeugdhulp gemeente Castricum 2016 |
Citeertitel | Besluit jeugdhulp gemeente Castricum 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Verordening jeugdhulp gemeente Castricum 2015, artt. 2 lid 3, 4, 5 leden 3 en 4 en 12 lid 4
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-03-2016 | 01-01-2016 | 20-06-2017 | Nieuwe regeling | 08-03-2016 | Onbekend. |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,
gelet op de artikelen 2 lid 3, 4, 5 leden 3 en 4 en 12 lid 4 van de verordening jeugdhulp gemeente Castricum 2015 (hierna: verordening) waarin de gemeenteraad de bevoegdheid om nadere regels te stellen heeft gedelegeerd aan het college,
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In de verordening jeugdhulp heeft de gemeenteraad op onderdelen de bevoegdheid om nadere regels te stellen gedelegeerd aan het college. Het betreft hier het overzicht van vrij en niet vrij toegankelijke voorzieningen (respectievelijk de overige en individuele voorzieningen) (artikel 2 lid 3), toegang tot jeugdhulp (artikel 4), de tariefstelling en voorwaarden voor het sociale netwerk van het persoonsgebonden budget (pgb) (artikel 5 leden 3 en 4) en het betrekken van ingezetenen bij beleid (artikel 12 lid 4).
Deze nadere regels zijn van toepassing op de onderwerpen toegang tot jeugdhulp en regels voor het pgb. Deze nadere regels zijn niet van toepassing op het onderwerp welke overige en individuele voorzieningen beschikbaar zijn. Het college ziet op dit moment geen aanleiding om aangaande dit onderwerp nadere regels te stellen. Deze nadere regels zijn ook niet van toepassing op het onderwerp het betrekken van ingezetenen bij beleid. Hoe ingezetenen betrokken worden bij beleid wordt middels de Verordening Adviesraad Sociaal Domein geregeld.
een persoon die: (1) de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt; (2) de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt en ten aanzien van wie op grond van artikel 77c van het Wetboek van Strafrecht recht is aangedaan overeenkomstig de artikelen 77g tot en met 77gg van het Wetboek van Strafrecht, of (3) de leeftijd van achttien jaar doch niet de leeftijd van drieëntwintig jaar heeft bereikt, en voor wie de voortzetting van de jeugdhulp die was aangevangen, of voor wie het college voor het bereiken van de leeftijd van achttien jaar heeft bepaald dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp noodzakelijk is of voor wie, na beëindiging van jeugdhulp die was aangevangen voor het bereiken van de leeftijd van achttien jaar, binnen een termijn van een half jaar hervatting van de jeugdhulp noodzakelijk is.
een voorziening anders dan in het kader van de jeugdwet op het gebied van zorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning of werk en inkomen.
een persoonsgebonden budget zoals bedoeld in artikel 8.1.1. van de jeugdwet, zijnde een door het college verstrekt budget aan een jeugdige of zijn ouders, dat hen in staat stelt de jeugdhulp die tot de individuele voorziening behoort van derden te betrekken.
een netwerk van generalisten en professionals die nauw met elkaar samenwerken om de hulpvraag van de jeugdige en/of zijn ouder(s) zo efficiënt mogelijk op te lossen. Bij een meervoudige en/of complexe vraag gebeurt dit op basis van één huishouden, één ondersteuningsplan, één regisseur. Naast de functie van poortwachter richt het sociaal team zich op de sociale cohesie in de wijk en legt contacten met relevante samenwerkingspartners waaronder de partners van het Centrum voor Jeugd en Gezin.
een plan dat de basis vormt voor het verlenen van jeugdhulp zoals bedoeld in artikel 4.1.3 en hoofdstuk 6 van de jeugdwet; in de jeugdwet ook wel genoemd hulpverleningsplan of plan van aanpak.
de behoefte van een jeugdige of zijn ouder(s) aan jeugdhulp in verband met opgroei- en opvoedproblemen, psychische problemen, stoornissen, zintuigelijke en lichamelijke beperkingen, als bedoeld in artikel 2.3., lid 1 van de jeugdwet.
Het gesprek: het mondeling contact bij het onderzoek naar de hulpvraag waarin het college, in de praktijk een deskundige van het sociaal team, met degene die jeugdhulp vraagt zijn gehele situatie bespreekt ten aanzien van de ondervonden problemen en de gevolgen daarvan en de gewenste resultaten van de te kiezen oplossingen.
Hoofdstuk 2 Toegang tot jeugdhulp
De jeugdige en/of zijn ouders(s) stelt alle gegevens beschikbaar aan het college die voor het gesprek nodig zijn en waarover hij redelijkerwijs de beschikking kan krijgen. De jeugdige en/of zijn ouder(s) verstrekt in ieder geval een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage.
Het college onderzoekt in een gesprek tussen deskundige(n) van het sociaal team en de jeugdige en/of zijn ouder(s):
de mogelijkheden om door middel van samenwerking met zorgverzekeraars en zorgaanbieders als bedoeld in de Zorgverzekeringswet en met partijen op het gebied van publieke gezondheid, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, zorg, maatschappelijke ondersteuning, wonen, werk en inkomen te komen tot een zo goed mogelijk afgestemde dienstverlening met het oog op de behoefte aan verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie of aan beschermd wonen of opvang;
Hoofdstuk 3 Regels voor het pgb
Artikel 11. Wijze vaststelling hoogte pgb
Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel
Het Besluit jeugdhulp gemeente Castricum 2015, zoals vastgesteld op 9 december 2015 wordt ingetrokken.