Organisatie | Stede Broec |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Rekenkamercommissie gemeente Stede Broec 2014 |
Citeertitel | Verordening Rekenkamercommissie gemeente Stede Broec 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Verordening rekenkamercommissie gemeente Stede Broec 2011
Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2014 | Onbekend | 25-09-2014 Onbekend | onbekend |
De raad der gemeente Stede Broec;
• de gemeente Stede Broec, tezamen met de gemeenten Enkhuizen en Drechterland hebben besloten te voorzien in het instellen en instandhouden van een lokale rekenkamercommissie en daartoe in 2011 de “Verordening rekenkamercommissie gemeente Stede Broec” hebben vastgesteld;
• als gevolg van enkele aanpassingen in de werkwijze en het afstemmen van enkele administratieve bepalingen een actualisering van die verordening gewenst is;
gelezen het voorstel van de voorzitter en de griffier van 19-8-2014; gelet op het advies van de commissie RBFZ van 11-09-2014;
gelet op artikel gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;
I. In te trekken de “Verordening rekenkamercommissie gemeente Stede Broec 2011”, vastgesteld op 6 oktober 2011.
II. Vast te stellen de volgende “Verordening rekenkamercommissie Stede Broec 2014”.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Rekenkamercommissie: de organisatie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, evenals de doelmatige voorbereiding en uitvoering ervan in de deelnemende gemeenten;
Hoofdstuk 2 TAAK, SAMENSTELLING EN BEVOEGDHEDEN VAN DE GEMEENTELIJKE REKENKAMERCOMMISSIE
Artikel 3 Benoeming en samenstelling gemeentelijke rekenkamercommissie
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de re- kenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.
Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter en de externe leden van rekenkamercommissie
Artikel 10 Onderzoeksopdracht en bevoegdheden
Gemotiveerde verzoeken tot het verrichten van een onderzoek kunnen worden gedaan door de gemeenteraad van de deelnemende gemeenten zowel gezamenlijk als afzonderlijk. De commissie informeert de raad over wat er met het verzoek wordt gedaan. Indien de commissie niet aan het verzoek voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van een gemeentelijk bestuursorgaan en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De secretaris van de rekenkamercommissie kan de rekenkamercommissie daarbij vertegenwoordigen.
Om de onderzoeken van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de rekenkamercommissie en de door de rekenkamercommissie aangewezen deskundigen.
Hoofdstuk 3 WERKWIJZE VAN DE REKENKAMERCOMMISSIE
Artikel 11 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen, de zienswijze van betrokkenen en de reactie van de rekenkamercommissie op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders en de overige betrokkenen, aan de gemeenteraad aangeboden.
Artikel 12 Behandeling rapporten
De rapporten en overige stukken woorden door de raad in zijn vergadering, binnen drie maanden na ontvangst, behandeld. Daarbij stelt de raad desgewenst een termijn vast waarbinnen burgemeester en wethouders met een plan van aanpak dient te komen ter uitvoering van de door de raad overgenomen aanbevelingen.