Organisatie | Stede Broec |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Stede Broec |
Citeertitel | Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Stede Broec |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet basisregistratie personen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-10-2015 | 06-01-2014 | 10-04-2019 | Onbekend | 13-10-2015 Gemeenteblad, nr. 96482 | Onbekend |
Dit reglement regelt de gegevensverstrekking aan de afdelingen van de SED organisatie (gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland) en instanties met een maatschappelijk belang voor de gemeente Stede Broec.
Onderstaand de volledige tekst van het reglement:
Burgemeester en wethouders van de gemeente Stede Broec
vast te stellen het volgende reglement:
Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie personen Stede Broec (BRP Stede Broec)
Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet Basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de Basisregistratie personen aan organen van de gemeente Stede Broec worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken;
Artikel 2 Verstrekkingen aan derden
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Stede Broec en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Stede Broec was, gegevens uit de Basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3 Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen voor de gemeente Stede Broecen categorieën van derden
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stede Broec in de vergadering van 13 oktober 2015.
De secretaris, De burgemeester,
A.HuismanM. Goldschmeding-Vlaar
Lijst van organenvan de SED organisatie (binnengemeentelijke afdelingen van de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland) met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie personen (BRP) van de drie gemeenten
De medewerkers van de volgende afdelingen/organisatieonderdelen van de SED organisatie hebben rechtstreeks toegang tot de BRP voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken. Men heeft slechts inzage in de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze wettelijke taken.
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle organen van de SED organisatie beschikken hooguit over een beperkt gedeeltelijk inzagerecht.
Lijst van organenvan de gemeente Stede Broecwaar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de Basisregistratie personen
Lijst van organen van de gemeente Stede Broec waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Via DDS gekoppeld aan Key2Burgerzaken: | ||
Het archiveren van poststukken en aanmaken van zaken in het kader van zaakgericht werken |
Specificatie van artikel 3 van het BRP Reglement gemeente Stede Broec.
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
De wetgever heeft met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA vervangen door dat van de Wet Basisregistratie personen (BRP). Dit heeft tot gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn (RNI= Registratie van niet Ingezetenen).
Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.
De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het
intern gebruik van gegevens uit de Basisregistratie personen te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. Het onderhavige Reglement voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Stede Broec.
Dit reglement voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden
met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Stede Broec en van de
categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan
gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Stede Broec aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP
De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen
van de gemeente Stede Broec over te laten aan het college van burgemeester en
wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan
burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156
Vanaf 1 januari 2015 zijn de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland ambtelijk gefuseerd. Deze ambtelijke fusie is bekend onder de naam SED organisatie. Dit betekent dat de medewerkers van de SED organisatie toegang hebben tot de drie gemeentelijke systemen van de BRP.
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal
overgenomen van artikel 1.1 Wet BRP. Het betreft de begrippen Basisregistratie, ingeschrevene,
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale
door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Stede Broec beheerde voorzieningen. In
de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie.
Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben
met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en
elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Stede Broec
woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd
op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Stede Broec op grond
Zolang de Wet BRP door de gemeente Stede Broec wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Stede Broec beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Stede Broec woonachtig zijn, moet de gemeente Stede Broec het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht nemen.
Artikel 2 en 3. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Stede Broec. De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Stede Broec. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die betreffende werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
Het Reglement BRP gemeente Stede Broec, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
Aan het reglement wordt terugwerkende kracht toegekend tot en met 6 januari 2014, te weten de datum waarop de wet BRP in werking trad en de wet GBA en de verordening GBA van de gemeente Stede Broec vervielen. Hiermee wordt aan de verstrekkingen gedaan in de periode vanaf 6 januari 2014 tot de inwerkingtreding van dit reglement alsnog een adequate grondslag geboden. Terugwerkende kracht ligt hier in voor de hand, omdat enkel daarmee de voortdurende goede uitvoering van bepaalde gemeentelijke taken gewaarborgd is. Bovendien gaat het om een korte periode en zijn de verstrekkingen een voortzetting van de bestaande praktijk (zoals deze voorheen onder de Wet GBA plaatsvond).
Aan de bijlage 1 van het reglement wordt terugwerkende kracht toegekend tot en met 1 januari 2015, te weten de datum waarop de SED organisatie tot stand is gekomen.