Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Koggenland

Aanbestedingsbeleid Gemeente Koggenland 2010 - 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKoggenland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanbestedingsbeleid Gemeente Koggenland 2010 - 2011
CiteertitelAanbestedingsbeleid Gemeente Koggenland 2010 - 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpGeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten, art. 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201030-01-2012Nieuwe regeling

23-12-2009

Kogge Express, 20-01-2010

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanbestedingsbeleid Gemeente Koggenland 2010 - 2011

 

 

Type aanbesteding

Aantal offertes

Drempelbedrag

(indicatief, exclusief BTW)

Gunning uit de hand

1

Werken: < 25.000 euro

Levering en diensten: < 25.000 euro

Onderhands

Minimaal 2

Werken: 25.000 – 50.000 euro

Levering en diensten:25.000 – 50.000 euro

Onderhands

Minimaal 3

Werken: 50.000 – 500.000 euro

Leveringen en diensten: 50.000 – 193.000* euro

Onderhands

Minimaal 4

Werken: 500.000 – 3.000.000

Openbaar

Minimaal 5 (bij aanbesteding met voorselectie), maximaal 10

Werken: > 3.000.000 – 4.845.000* euro

Europees

Minimaal 5 (bij aanbesteding met voorselectie)

Werken ≥ 4.845.000 euro*

Leveringen en diensten: ≥ 193.000* euro

* Wettelijk voorgeschreven drempelbedrag voor Europese aanbestedingen (excl. BTW).

Opmerkingen:

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders wordt de bevoegdheid verleend om gemotiveerd te besluiten om af te wijken van bovenstaande werkwijze. Als het college voornemens is af te wijken, informeert het college de fractievoorzitters hierover.

  • 2.

    Prijsaanbiedingen dienen schriftelijk te worden ingediend.

  • 3.

    Bij het selecteren van aannemers worden de aanbiedingen van de lokale aannemers nadrukkelijk in overweging genomen. Deze dienen bij het mededingen naar een opdracht uiteraard aan dezelfde criteria te voldoen als andere gegadigden.

  • 4.

    In situaties waarin met een enkelvoudige uitnodiging kan worden gewerkt, blijft de vrijheid bestaan om meerdere prijsaanbiedingen te vragen.

  • 5.

    Als het mogelijk is wordt bij een aanbesteding van werken het Aanbestedingsreglement Werken (ARW 2005) van toepassing verklaard.

  • 6.

    De actuele drempelbedragen voor Europees aanbesteden zijn te vinden op de website van de VNG of de website van het Ministerie van Economische Zaken (www.ez.nl).

  • 7.

    Uit kostenoverwegingen dienen opdrachten zoveel mogelijk via zogenaamde mantelovereenkomsten gebundeld / geclusterd te worden.

  • 8.

    Opdrachten mogen niet in kleinere opdrachten worden gesplitst om de verplichte Europese aanbestedingsregeling te ontlopen. Opdrachten beneden de Europese drempels mogen ook niet worden gesplitst in kleinere opdrachten om de Koggenlandse aanbestedingsregeling te ontlopen.

  • 9.

    In het kader van een project dat gesubsidieerd wordt door andere overheden of de EU moet worden voldaan aan de eisen die genoemd zijn in betreffende regeling of subsidiebeschikking.

  • 10.

    Bij iedere aanbesteding worden selectiecriteria en gunningcriteria vooraf bekend gemaakt, alsmede de wegingsfactoren en waardering daarvan. Naast prijs, wordt economisch meest voordelige aanbieding als criterium aangehouden. Dit biedt de mogelijkheid aan het bevoegde gezag/ de bevoegde functionaris aspecten als kwaliteit, service, levertijd, exploitatiekosten, milieuvriendelijkheid en dergelijke mee te laten wegen. Leidraad hierbij vormt het concept duurzame ontwikkeling, zoals dat wordt uitgedrukt in de drie “P”’s, People, planet en profit.

  • 11.

    Bij de voorselectie evenals de prijsonderhandeling dienen minimaal 2 personen van de opdrachtverlener betrokken te zijn. Gesprekken dienen te worden vastgelegd en de keuze voor leveranciers/aanbieders van diensten, leveringen en werken dient te worden gemotiveerd.

  • 12.

    Aanbestedingen dienen te worden vastgelegd in een aanbestedingsdossier. Het aanbestedingsdossier moet een adequate interne en externe verantwoording en (accountants-) controle tijdens en na de aanbesteding mogelijk maken.

  • 13.

    Bij vervolgopdrachten (bijvoorbeeld bij automatisering) kan, onder voorbehoud van de Europese aanbestedingsregels, door het college gemotiveerd worden bepaald dat niet opnieuw een selectieprocedure wordt gestart.

  • 14.

    De bevoegdheid tot het houden van aanbestedingen berust bij het college van burgemeester en wethouders. Het strikt hanteren van deze regel kan in eenvoudige zaken leiden tot onnodige vertraging. Daarom kan de budgetbeheerder, in overleg met de budgethouder, daar waar autorisatie van de desbetreffende uitgave aanwezig is, rechtstreeks de werkzaamheden opdragen voor zover deze een bedrag van € 10.000,- niet te boven gaan.

  • 15.

    Ter beperking van de financiële risico’s voor de gemeente bij de uitvoering van grotere werken is het noodzakelijk dat bij aanbesteding van werken met een geschatte aanneemsom van meer dan € 250.000,--, exclusief b.t.w., door het betreffende bedrijf een bankgarantie wordt afgegeven die wordt gesteld op 10 tot 15 % van het contractbedrag. Deze bankgarantie dient bij de gemeente te worden gedeponeerd.