Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijdemeren

Werktijden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijdemeren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWerktijden
CiteertitelRegeling werktijden
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

opnieuw vastgesteld

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201601-01-2020art. alle

27-10-2015

RAP

bij 107e wijziging

Tekst van de regeling

Intitulé

Werktijden

 

 

Werktijden

Regeling werktijden

Inhoudsopgave

  • Paragraaf 1 Algemene bepalingen

    • Artikel 1 Begripsbepaling

    • Artikel 2 Toepassing

    • Artikel 3 Arbeidsduur

    • Artikel 4 Werktijden

  • Paragraaf 2 De standaardregeling

    • Artikel 5 Dagvenster

    • Artikel 6 Werktijden Standaard dagvenster

    • Artikel 7 Servicetijden

    • Artikel 8

    • Artikel 9

    • Artikel 10 Dagvenster cluster Serviceverlening

    • Artikel 11 Werktijden

    • Artikel 12 Tropenrooster

    • Artikel 13 Buitendagvenstervergoeding

  • Paragraaf 3 De bijzondere regeling

    • Artikel 14

  • Paragraaf 4 Registratie

    • Artikel 15

    • Artikel 16

    • Artikel 17

    • Artikel 18

    • Artikel 19

    • Artikel 20

    • Artikel 21 Inwerkingtreding

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a

    medewerker:de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, lid 1 sub a van de CAR, alsmede uitzendkrachten, detacheringkrachten, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij of voor de gemeente Wijdemeren;

  • b

    bedrijfstijd: de tijd waarin medewerkers op kantoor werkzaamheden kunnen verrichten;

  • c

    werktijd: de periode tussen vastgestelde tijdstippen waarbinnen door de medewerker arbeid moet worden verricht;

  • d

    feitelijk vastgestelde arbeidsduur per week: de arbeidsduur zoals die voor de medewerker voor een bepaalde week is vastgesteld en daadwerkelijk per week gewerkt wordt;

  • e

    leidinggevende: de medewerker waaraan, volgens de hiërarchische organisatiestructuur, verantwoording verschuldigd is;

  • f

    pauze:een periode van een onafgebroken aantal minuten waarop geen arbeid wordt verricht;

  • g

    formele arbeidsduur: de volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.

Artikel 2 Toepassing

Lid 1

In deze regeling worden de algemene regels vastgelegd omtrent de werktijden van de medewerkers van de gemeente Wijdemeren, zoals bedoeld in artikel 4:1, van de CAR/UWO, De regeling bestaat uit een standaard en een bijzondere regeling.

Lid 2

De standaardregeling geldt voor de medewerkers die niet onder de bijzondere regeling vallen.

Lid 3

De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Hieronder vallen de bodes, sporthalbeheerders en de BOA.

Artikel 3 Arbeidsduur

De werktijd van de ambtenaar bedraagt voor voltijdwerkers gemiddeld per kalenderjaar 36 uren per week of, bij deeltijdwerkers, zoveel korter als is overeengekomen.

Artikel 4 Werktijden

Lid 1

De medewerker die tussen de 5,5 uur en 10 uur per dag werkt, dient ten minste een half uur pauze te nemen.

Lid 2

Wanneer een medewerker meer dan 10 uur per dag werkt, dient hij ten minste 45 minuten pauze te nemen. De pauzetijd moet minimaal in 2 delen worden opgenomen.

Lid 3

De arbeidstijd is van maandag tot en met vrijdag tussen 7:00 – 22:00 uur. Werken tot 22:00 uur kan alleen indien van te voren bekend is dat er een avondvergaderingen is.

Paragraaf 2 De standaardregeling

Artikel 5 Dagvenster

Voor het ambtelijk personeel dat werkzaam is in de binnendienst geldt dat de werkzaamheden niet vroeger beginnen dan 07.00 uur en niet later eindigen dan 22.00 uur. Dit is het zogenaamde dagvenster.

Artikel 6 Werktijden Standaard dagvenster

Voor zover bij of krachtens wettelijk voorschrift niet anders is bepaald gelden voor het ambtelijk personeel van gemeente Wijdemeren dat werkzaam is in de binnendienst voor de overeengekomen werkdagen van maandag tot en met vrijdag de volgende variabele werktijden:

Begin werktijd:

07:00 – 09:00 uur

Servicetijd:

09:00 – 12:00 uur

Lunchtijd:

12:00 – 13:30 uur

Servicetijd

13:30 – 16:00 uur

Einde werktijd:

16:00 – 22:00 uur

Artikel 7 Servicetijden

Voor het ambtelijk personeel dat werkzaam is in de binnendienst gelden servicetijden van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur. In verband met de avondopenstelling op maandag is voor het cluster Burgerzaken een uitzondering gemaakt met als eindtijd 19.00 uur.

Artikel 8

De afdelingshoofden dragen er zorg voor dat de afdelingen van maandag tot en met vrijdag een verantwoorde bezetting hebben, gekoppeld aan de openingstijden en de tijden waarop de afdeling bereikbaar dient te zijn, te weten van 08:30 uur tot 12:30 uur en van 13:30 uur tot 16:30 uur. Dit betekent derhalve ook dat een medewerker verplicht kan worden om buiten de servicetijden aanwezig te zijn.

Artikel 9

Voor zover bij of krachtens wettelijk voorschrift niet anders is bepaald geldt voor het ambtelijk personeel van de gemeente Wijdemeren dat werkzaam is in de binnendienst geen tropenrooster. Aanpassing van de reguliere werktijden in het kader van een tropenrooster kan gedurende een bepaalde periode door de gemeentesecretaris namens burgemeester en wethouders worden bepaald. Voor de ambtenaar in de binnendienst is deelname aan het tropenrooster dan facultatief.

Artikel 10 Dagvenster cluster Serviceverlening

Voor het ambtelijk personeel dat werkzaam is in de buitendienst van het cluster Serviceverlening geldt dat de werkzaamheden niet vroeger beginnen dan 07.30 uur en niet later eindigen dan 16.00 uur. Dit is het zogenaamde dagvenster.

Artikel 11 Werktijden

Voor zover bij of krachtens wettelijk voorschrift niet anders is bepaald, gelden voor het ambtelijk personeel van gemeente Wijdemeren dat werkzaam is in de buitendienst van het cluster Serviceverlening van maandag tot en met vrijdag het volgende dagvenster:

Werktijd:

07:30 – 12:30 uur

Pauze:

12:30 – 13:00 uur

Werktijd:

13:00 – 16:00 uur

waarbij gedurende de werktijd tussen 07:30 uur en 12:30 uur 15 minuten koffiepauze wordt genoten in de tijd van de werkgever (gezamenlijk op locatie gemeentewerf) en gedurende de werktijd tussen 13:00 uur en 16:00 uur 15 minuten koffiepauze wordt genoten in de tijd van de werkgever (op de werkplek). De te veel gewerkte tijd wordt gezien als het opbouwen van compensatieverlof.

Artikel 12 Tropenrooster

Voor zover bij of krachtens wettelijk voorschrift niet anders is bepaald, gelden voor het ambtelijk personeel van gemeente Wijdemeren dat werkzaam is in de buitendienst van het cluster Serviceverlening de volgende afwijkende werktijden indien de buitentemperatuur volgens de weersverwachtingen van het KNMI -tijdens het NOS-journaal van 20:00 uur op de dag tevoren- voorspeld wordt op 28 graden Celcius of meer:

Werktijd:

06:00 – 09:30 uur

Pauze:

09:30 – 10:00 uur

Werktijd:

10:00 – 13:15 uur

waarbij gedurende de werktijd tussen 06:00 uur en 09:30 uur 15 minuten koffiepauze wordt genoten in de tijd van de werkgever (gezamenlijk op locatie gemeentewerf) en gedurende de werktijd tussen 10:00 uur en 13:15 uur 15 minuten koffiepauze wordt genoten in de tijd van de werkgever (op de werkplek). De te weinig gewerkte tijd wordt gezien als het opnemen van compensatieverlof.

Artikel 13 Buitendagvenstervergoeding

Lid 1

Werken buiten het dagvenster is alleen mogelijk na een (schriftelijke) opdracht van de direct leidinggevende.

Lid 2

Indien de medewerker die onder de standaardregeling valt buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenster-vergoeding zoals beschreven in artikel 3:12 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling.

Lid 3

De medewerker die een functie bekleedt waaraan een salarisschaal 11 of hoger verbonden is heeft conform artikel 3:12 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling geen recht op een buitendagvenstervergoeding.

Paragraaf 3 De bijzondere regeling

Artikel 14

Lid 1

De bijzondere regeling is van toepassing op de medewerkers die in algemene dienst benoemd zijn op de functie van Bode, Sporthalbeheerder of Buitengewoon Opsporingsambtenaar.

Lid 2

De leidinggevende stelt voor deze groep eenzijdig de individuele werktijden vast conform artikel 4:4 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling.

Lid 3

Het college van burgemeester en wethouders kan de in lid 1 genoemde functies wijzigen.

Lid 4

Medewerkers die onder de bijzondere regeling vallen kunnen conform de bepalingen in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling aanspraak maken op de toelage onregelmatige dienst (artikel 3:11 CAR/UWO).

Lid 5

In bijzondere gevallen en indien daartoe een dienstopdracht is gegeven door het afdelingshoofd kan de medewerker die onder de bijzondere regeling valt aanspraak maken op overwerkvergoeding (artikel 3:18 CAR/UWO).

Paragraaf 4 Registratie

Artikel 15

De ambtenaar is -conform nadere instructies- verplicht zijn werktijden persoonlijk te registreren met behulp van de daarvoor van gemeentewege beschikbaar gestelde tijdregistratiesysteem.

Artikel 16

In een regeling ‘verlof- en compensatieverlofregeling’ worden nadere regels en instructies opgenomen voor het opbouwen en opnemen van compensatieverlof gedurende een kalenderjaar.

Artikel 17

Het aantal uren afwezigheid -in geval van een bezoek aan arts/ tandarts/ specialist/ fysiotherapeut/ arbodienst/ e.d. en in geval van een afwezigheid wegens dienstreis- wordt bepaald door het aantal uren dat een medewerker geacht werd aanwezig te zijn, waarbij wordt uitgegaan van fictieve werktijden van maandag tot en met vrijdag van 08:30 - 12:30 en 13:00 - 17:00 uur.

Artikel 18

De ambtenaar is -conform nadere instructies- verplicht van alle hem of haar betreffende afwezigheidssituaties en bijzondere voorvallen aangaande de tijdregistratie, aantekening te houden.

Artikel 19

In overleg kan door het afdelingshoofd toestemming worden verleend aan medewerkers en door de gemeentesecretaris aan de afdelingshoofden voor het thuis verrichten van werkzaamheden in het belang van de organisatie. Het aantal thuis gewerkte uren wordt na akkoord van het afdelingshoofd respectievelijk de gemeentesecretaris achteraf gecorrigeerd in het tijdregistratiesysteem.

Artikel 20

De gemeentesecretaris is bevoegd namens burgemeester en wethouders nadere aanwijzingen te geven voor een goede uitvoering en een goede controle op de uitvoering van de regeling.

Artikel 21 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.

Modernisering en flexibilisering van uw werktijden

Als een gevolg van het CAO-akkoord gemeenten gelden er voor bijna alle medewerkers per 1 januari 2014 andere regels op het gebied van de werktijden. De vele veranderingen in gemeenteland maken het noodzakelijk dat een medewerker flexibeler in te zetten is. Daarnaast heeft een medewerker steeds meer behoefte om werktijden af te stemmen op de privésituatie. Dit betekent voor de meeste medewerkers dat er het een en ander verandert.

Voor de volgende functiegroepen blijven echter de huidige afspraken aangaande de werktijden en financiële gevolgen, zoals bijvoorbeeld de toelage onregelmatige dienst, van kracht:

  • -

    Serviceverlening (ontvangen overuren vanaf einde werktijd als weekrooster is gedraaid).

  • -

    Sporthalbeheerders (ontvangen onregelmatigheidstoeslag en geen overuren).

  • -

    Medewerker Algemeen Beheer (ontvangen onregelmatigheidstoeslag en geen overuren).

  • -

    Buitengewoon Opsporingsambtenaar (ontvangt onregelmatigheidstoeslag en geen overuren).

Wat verandert er voor de meeste medewerkers?

Per 1 januari 2014 is er een dagvenster van maandag tot en met vrijdag 7:00 tot 22:00. Dit betekent dat er (in overleg met de leidinggevende) binnen dit dagvenster gewerkt kan worden.

De medewerker maakt voorafgaand aan ieder nieuw jaar afspraken met de leidinggevende over zijn werktijden, verlof en de planning van zijn werkzaamheden.

De werktijden (roosters) worden aangegeven in Timewize. Een buitendagvergoeding kan alleen als er na 22.00 uur wordt gewerkt in opdracht van de leidinggevende en de normale wekelijkse arbeidsduur wordt overschreden.

Werken buiten het dagvenster?

Moet er incidenteel buiten het dagvenster gewerkt worden dan ontvang de medwerker daarvoor een buitendagvenstervergoeding en mag de uren op een ander moment compenseren maar mogen niet omgezet worden in vakantieverlof. Deze nieuwe vergoeding komt in plaats van de overwerkvergoeding en wijkt enigszins af.

De buitendagvenstervergoeding bedraagt op maandag tot en met vrijdag voor de uren buiten het dagvenster 50% van het uurloon, op zaterdag 75% van het uurloon en op zondag 100% van het uurloon.

Er is geen vergoeding voor de ambtenaar die een functie bekleedt waaraan een salarisschaal 11 of hoger is verbonden.

Voorbeeld:

een medewerker onder schaal 11 wordt door het afdelingshoofd gevraagd bij een avondvergadering te zijn tot 23.00 uur en heeft aan het eind van de week 36 uur gewerkt. Voor het buitendagvenster is dan 1 uur, een compenserend uur (22.00 uur tot 23.00 uur) en voor 1 uur mag hij 50% van het uurloon als toeslag declareren.

Voor dezelfde medewerker met een salarisschaal 11 of hoger geldt dat hij wel compenserende uren krijgt maar geen vergoeding in toeslag.

Meer informatie

Voor meer informatie kan de medewerker contact opnemen met het team personeelszaken.