Organisatie | Deurne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode bestuurlijke integriteit voor bestuurders van de gemeente Deurne 2010 |
Citeertitel | Gedragscode bestuurlijke integriteit voor bestuurders van de gemeente Deurne 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen bestuur |
Deze regeling vervangt de Gedragscode bestuurlijke integriteit voor bestuurders van de gemeente Deurne 2006-2010.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-05-2010 | 30-04-2021 | nieuwe regeling | 18-05-2010 Weekblad van Deurne, 28-05-2010 | Raadsbesluit, 2010, nr. 035a |
gezien het voorstel van het presidium van 26 april 2010;
gehoord de raadscommissie Bestuur & Veiligheid d.d. 26 april 2010;
gelet op het bepaalde in de artikelen 15, 41c en 69 van de Gemeentewet;
Vast te stellen de navolgende “Gedragscode bestuurlijke integriteit voor bestuurders van de gemeente Deurne 2010” onder gelijktijdige intrekking van de “Gedragscode bestuurlijke integriteit voor bestuurders van de gemeente Deurne 2006-2010” zoals vastgesteld door de raad d.d. 12 december 2006.
Te bepalen dat de nieuwe gedragscode daags na vaststelling in werking treedt.
Gedragscode bestuurlijke integriteit voor bestuurders van de gemeente Deurne 2010
Bestuurlijke integriteit houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samen hangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leg- gen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-bestuurders en de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie bestuurders hun functie vervullen.
Artikel 4 Belangenverstrengeling
Onverminderd het bepaalde in artikel 15, lid 1, van de Gemeentewet, wordt het niet als integer beschouwd als ook andere bestuurders dan zij die tevens advocaat, procureur of adviseur zijn, in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van de gemeente of bestuursorganen dan wel ten behoeve van de wederpartij van de gemeente of bestuursorganen.
Het is niet integer als bestuurder enig eigen financieel belang te hebben in een organisatie die optreedt als adviseur, gemachtigde of vertegenwoordiger namens derden in geschillen met het bestuursorgaan waarvan deze bestuurder lid is of namens derden een zienswijze, een verzoekschrift of een aanvraag in te dienen bij het bestuursorgaan waarvan deze bestuurder lid is.
Artikel 5 Bevoordeling en benadeling
Het is niet integer als een raadslid zich mengt in de ambtelijke behandeling van een (aanstaande) aanvraag dan wel andersoortige aangelegenheid van een individuele burger of organisatie. Een raadslid die inzake een individuele aanvraag of dossier informatie wenst te ontvangen of door hem opgevangen signalen kenbaar wil maken, richt zich tot de betreffende wethouder, de burgemeester, griffier of gemeentesecretaris.
Artikel 6 Privé- belangen van een bestuurder
Indien in gemeentelijke beleids-, plan-, of besluitvormingsprocessen dan wel in een geschil van een derde met de gemeente privé- belangen van een bestuurder aanwezig zijn, communiceert hij hier transparant over met zijn collega-bestuurders. De burgemeester en de wethouders melden in dat geval hun privé- belang bij de gemeentesecretaris; raadsleden bij de raadsgriffier.
Artikel 7 Aankoop, verkoop en aanbesteding
Een bestuurder draagt er zorg voor dat de voorbereiding en uitvoering van aankopen en verkopen van diensten, producten, grond, roerende of onroerende zaken door de gemeente alsmede gemeentelijke aanbestedingen integer verlopen. Een bestuurder betracht hierover, in voorkomend geval achteraf, openheid.
Een bestuurder die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten, producten, grond, roerende of onroerende zaken aan de gemeente, meldt dit aan zijn bestuursorgaan en onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de desbetreffende aangelegenheid.
Het is niet integer als een bestuurder die tevens bestuurder is van een maatschappelijke of belangenorganisatie, optreedt als vertegenwoordiger namens deze organisatie in overleg met de gemeente of een gemeentelijke bestuursorgaan. Hij bewaakt in beleids-, plan- en besluitvormingsprocessen dan wel geschillen waarin betreffende organisatie een rol vervult, de zuiverheid van verhoudingen.
Artikel 10 Geschenken, giften, gunsten en invitaties
Een bestuurder gaat zorgvuldig om met invitaties van commerciële en belangenorganisa- ties en zorgt ervoor dat hij niet in de situatie komt waarbij het risico aanwezig is dat hij zich laat beïnvloeden in zijn oordeelsvorming als bestuurder. Een bestuurder die gebruik wenst te maken van een invitatie van een commerciële of belangenorganisatie meldt dit aan de gemeentesecretaris dan wel de griffier.
Uitnodigingen voor reizen, werkbezoeken en dergelijke op kosten van derden worden altijd besproken in het bestuursorgaan waarvan de desbetreffende bestuurder deel uit- maakt en onder meer getoetst op het risico van belangenverstrengeling. Het gemeente- lijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming.
Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een bestuurder en/of van derden is niet integer tenzij dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij ofwel indien het belang van de gemeente daarmee naar het oordeel van het bestuursorgaan, waarvan de desbetreffende bestuurder deel uitmaakt, gediend is.
In geval een bestuurder een gegrond vermoeden heeft dat gedragingen en/of handeling- en van de burgemeester niet stroken met de inhoud van deze gedragscode, meldt hij dit aan het bestuursorgaan waartoe hij behoort. In voorkomend geval kan een bestuurder besluiten de gedraging en/of handeling te melden bij de Commissaris van de Koningin.