Organisatie | Voorschoten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Voorschoten |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Voorschoten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | regels omtrent het financieel beleid, financieel beheer en inrichting van de financiële organisatie |
Terugwerkende kracht is niet vermeld omdat deze slechts art. 10 betreft, waarin deze duidelijk wordt vermeld.
Gemeentewet, art. 212
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-11-2012 | 03-06-2015 | art. 10, 12, 13, 14 | 13-09-2012 Groot Voorschoten, 08-11-2012 | 2395 | |
14-01-2010 | 09-11-2012 | art. 10 | 01-07-2004 Groot Voorschoten, 13-01-2011 | 47 | |
22-01-2004 | 15-11-2003 | nieuwe regeling | 30-10-2003 Groot Voorschoten, 13-01-2011 | 114A |
De raad van de gemeente Voorschoten;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 30 september 2003, nr. 114
Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet
vast te stellen de volgende verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Voorschoten
Titel 1. Begroting en verantwoording
Het college draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van minimaal één bedrijfsproces op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, de rechtmatigheid van beheershandelingen en op misbruik en oneigenlijk gebruik van de gemeentelijke regelingen. ieder risicovol bedrijfsproces van de gemeente wordt elke jaar getoetst.
Artikel 7. Tussentijdse rapportage en informatie
Artikel 10. Waardering & afchrijving vaste activa
Met terugwerkende kracht tot 1 januari 2012 worden de nieuw tw activeren materiele vaste activa met economisch nut, als bedoeld in artiekel 35 van het Besluit begrotingen verantwoording provincies en gemeenten, afgeschreven overeenkomstig de termijnen zoals opgenomen in de bij deze verordening behorende tabel (bijlage 1).
Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden onder aftrek van bijdragen van derden en bestemmingsreserves ten laste van de exploitatie gebracht. Hiervan kan bij raadsbesluit worden afgeweken. In geval van activering bij raadbesluit wordt het actief afgeschreven over de verwachte levensduur van het actief of een kortere, door de raad aan te geven tijdsduur.
Artikel 13. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Voorschoten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
De vaste rekenrente voor de rentetoerekening van de kapitaallasten wordt met ingang van de begroting voor 2013 gebaseerd op het BNG-tarief van een lineaire 25-jaars lening zonder tussentijdse aanpassing op de laatste dag van april voorafgaand aan het begrotingsjaar. In de nota als bedoeld in artikel 4 van deze verordening wordt hiervoor een voorstel opgenomen;
Artikel 14. Financieringsfunctie
Het college neemt bij de uitvoering van de financieringsfunctie de volgende richtlijnen in acht:
het uitzetten van overtollige geldmiddelen langer dan 3 maanden gebeurt uitsluitend bij financiële instellingen met minimaal een AA rating toegekend door minimaal twee van de drie gerenommeerde ratingbureaus (Moody’s Standard & Poors of Fitch IBCA) en Nederlandse overheden en andere publiekrechtelijke lichamen met een solvabiliteitsratio van 0%. Voor uitzettingen bij financiële instellingen tot en met 3 maanden geldt een rating van tenminste A toegekend door minimaal twee van de drie gerenommeerde ratingbureaus;
De gemeente mag leningen of garanties uit hoofde van de “publieke taak” uitsluitend verstrekken aan de door de Gemeenteraad goedgekeurde derde partijen, waarbij vooraf advies van de afdeling Financiën wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de desbetreffende partij. Het college bedingt indien mogelijk zekerheden.
Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde onder het eerste tot en met derde lid en legt deze regels alsmede de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening vast in een besluit treasurystatuut. Het college zendt het besluit treasurystatuut ter kennisgeving aan de raad.
Artikel 15. Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, deliquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerden registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de 3 jaar.
De nota bevat voorts een overzicht van de verordeningen met de bijbehorende vaststellingsdata waarin tarieven, heffingen en prijzen zijn vastgelegd. Het college draagt er zorg voor dat er een actueel overzicht is van de tarieven, heffingen, prijzen en kosten per verstrekte dienst. De raad stelt de nota vast binnen drie maanden nadat de nota is aangeboden.
Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke tarieven, heffingen en prijzen door de raad verstrekt het college aan de raad per verordening de actueel geraamde hoeveelheden per door de gemeente verstrekte dienst, waarover de tarieven, heffingen en prijzen in rekening worden gebracht en per verordening het totaal van de geraamde kosten van de erin genoemde door de gemeente verstrekte diensten.
Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf lokale heffingen verslag van: de opbrengsten per lokale heffing; het volume en bedrag aan kwijtscheldingen; de kostendekkendheid van de rioolrechten en de afvalstoffenheffing; de (ontwikkeling van de) lokale lastendruk voor eenpersoonshuishoudingen, meer persoonshuishoudingen en bedrijven.
Artikel 17. Weerstandsvermogen en risicomanagement
Het college biedt tenminste eenmaal in de vier jaar een (bijgestelde) nota weerstandsvermogen en risicomanagement aan. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins. In de nota wordt tevens het gewenste weerstandscapaciteit bepaald. De raad stelt de nota vast binnen drie maanden nadat de nota is aangeboden.
Het college geeft aan in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de risico van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico zich voordoen. Het college brengt hierbij in elk geval de risico in beeld en actualiseert de risico genoemd in de nota bedoeld in het eerste lid. Hierbij wordt speciale aandacht gegeven aan:
Het college geeft aan in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukkende weerstandscapaciteit en in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico’s van materieel belang met de weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen.
Artikel 18. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt tenminste eens in de vier jaar een nota onderhoud openbare ruimte aan. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair en eveneens de norm kostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Het college biedt ten minste eens in de vier jaar een nota rioleringsplan aan. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud, het beoogde onderhoudsniveau en de uitbreiding van de riolering alsmede de kwaliteit van het milieu en eveneens de norm kostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
In de bedrijfsvoeringsparagraaf in de begroting wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen. Daarbij wordt speciale aandacht gegeven aan:
Artikel 21. Verbonden partijen
De nota bevat voorts de kaders voor het beleid aangaande (het aangaan van nieuwe) participaties met name de condities waaronder het publiek belang is gediend met behartiging door verbonden partijen, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen en de financielen voorwaarden.
In de paragraaf grondbeleid van de begroting en de jaarstukken wordt ingegaan op de uitvoering van de nota grondbeleid, met name de belangrijkste financiële ontwikkelingen zoals verlies/winstverwachtingen, de verwerving van gronden e.d. en de relaties van het grondbeleid met de programma’s. Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf grondbeleid verslag van:
Titel 4. Financiele organisatie en administratie
Artikel 26. Financiële organisatie
Het college draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast:
Artikel 27. Aanbesteding en aankoop
Het college draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie.
Artikel 28. Subsidieverstrekking en steunverlening
Het college draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de toekenning van steunverlening aan ondernemingen en voor de toekenning van subsidies. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie
Deze verordening treedt in werking per 15 november 2003, met dien verstande dat de begroting, meerjarenraming, de jaarstukken, de uitvoeringsinformatie en de informatie voor derden en de daarbij behorende toelichtingen met ingang van de begroting voor het begrotingsjaar 2004 voldoen aan de bepalingen van deze verordening.