Organisatie | Gennep |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Werktijden en Verlof |
Citeertitel | Regeling Werktijden en Verlof Gennep |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling is opgenomen in het Rechtspositiebesluit gemeente Gennep
artikel 3:2, 4:2, 6:2:1, lid 1, lid 5 en 6:4 lid 2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-02-2015 | 01-01-2015 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 16-12-2014 | 164259 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep,
Gelet op artikel 3:2, 4:2, 6:2:1, lid 1, lid 5 en 6:4 lid 2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling;
Besluit: vaststellen “Regeling Werktijden en Verlof”
ambtenaar/medewerker: de ambtenaar in de zin van de CAR/UWO;
de werknemer waarmee een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is afgesloten als bedoeld in artikel 2:5:1 van de CAR/UWO.
formele arbeidsduur: de arbeidsduur volgens de aanstelling (een voltijds aanstelling is 36 uur).
dagvenster: het venster waarbinnen de ambtenaar dagelijks flexibel zijn/haar werktijden invult.
compensatie-uren: gewerkte uren die de formele arbeidsduur per week overschrijden.
bijzonder verlof: verlof in met name genoemde bijzondere omstandigheden met behoud van bezoldiging.
Wet arbeid en zorg: wet waarin het recht op verschillende verlofsoorten is geregeld met als doel om werknemers te helpen om werk en privé goed te kunnen combineren.
In deze werktijdenregeling wordt invulling gegeven aan de behoeften van zowel de gemeente Gennep als haar werknemers aan modernisering en flexibilisering van de werktijden.
Flexibilisering van werktijden en werkhouding bevordert de kwaliteit van de dienstverlening aan de burger. Daarnaast leidt flexibele inzetbaarheid van werknemers tot een effectieve organisatie die zich goed kan aanpassen aan het werkaanbod en de veranderingen die de omgeving van de medewerkers vraagt. Medewerkers krijgen de ruimte om hun verantwoordelijkheden te nemen.
Tegelijkertijd wordt in deze regeling invulling gegeven aan de wens van werknemers die tijd- en plaats onafhankelijk willen werken (‘het nieuwe werken) en hun werktijden meer flexibel willen afstemmen op hun privé-situatie.
Door te investeren in een flexibele arbeidsrelatie met oog voor balans tussen werk en privé wil de gemeente Gennep investeren in tevreden medewerkers
Artikel 1 Dagvenster en flexibel werken
Bij de bepaling van de werktijden staan eigen verantwoordelijkheid voor de continuïteit in bedrijfsprocessen en servicegerichtheid voor de burger centraal. De ambtenaar heeft de vrijheid bij het bepalen van zijn/haar werktijden maar er kan altijd verlangd worden dat een medewerker op aangewezen momenten aanwezig moet zijn of zich beschikbaar houdt omdat zijn/haar functie dit verlangt. Dit geldt ook voor tijden buiten het dagvenster.
van 30 tot en met 34 jaar 7,2 uur
van 35 tot en met 39 jaar 14,4 uur
van 40 tot en met 44 jaar 21,6 uur
van 45 tot en met 49 jaar 28,8 uur
van 50 tot en met 54 jaar 36,0 uur
van 55 jaar en ouder 43,2 uur.
Op het einde van het kalenderjaar mag een werknemer met een volledig dienstverband maximaal 72 uur meenemen naar het volgende jaar. Als een werknemer per 31 december een saldo heeft boven het maximum worden er tussen het afdelingshoofd afspraken gemaakt om het bovenmatig aantal verlofuren op te nemen.
1.Tenzij de belangen van de dienst zich daartegen verzetten wordt aan de ambtenaar verlof met behoud van bezoldiging verleend: