Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Archiefverordening |
Citeertitel | Archiefverordening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | inrichting en werkwijze van het gemeentebestuur |
Geen.
Archiefwet 1962, art. 23, 24 en 25
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-10-1981 | 10-11-2011 | nieuwe regeling | 29-10-1981 geen | no. 16482-1/3 |
De raad van de gemeente Dronten,
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 22 september 1981, no. 16482-1/3;
gelet op de artikelen 23, 24 en 25, lid 1 en 2 van de Archiefwet 1962;
vast te stellen de volgende REGELING inzake de zorg voor, het beheer van en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeente Dronten.
HOOFDSTUK II Zorg van burgemeester en wethouders voor de archief- en documentatiebescheiden.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en in stand houden van de gemeentelijke archiefbewaarplaats, bedoeld in artikel 24 der wet, alsmede van de archiefbewaarplaatsen, bestemd voor de bewaring van de archief- en documentatiebescheiden van de beheerseenheden, voor zover deze bescheiden niet naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats zijn overgebracht een en ander overeenkomstig de daaraan bij of krachtens de wet gestelde eisen.
Burgemeester en wethouders wijzen de hoofden van dienst en de secretarissen van commissies aan als degenen, die belast zijn met het beheer van de archief- en documentatiebescheiden der beheerseenheden, voor zover deze bescheiden niet naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats zijn overgebracht.
Burgemeester en wethouders dragen zorg dat in het besluit, waarbij een gemeentelijke commissie wordt ingesteld, de plaats wordt aangewezen waarheen het archief van die commissie bij haar opheffing zal worden overgebracht.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het benoemen van een voldoend aantal ambtenaren voor het verrichten van de werkzaamheden, verbonden aan het beheer zowel van de archief- en documentatiebescheiden van de beheers-eenheden opgenomen in de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als van de niet naar voornoemde bewaarplaats overgebrachte archief-en documentatiebescheiden van deze beheerseenheden.
Burgemeester en wethouders stellen voorschriften vast voor het beheer van de archief- en documentatiebescheiden in de gemeentelijke archiefbewaarplaats berustende, voor het gebruik van deze bescheiden, alsmede voor het beheer van de archief- en documentatiebescheiden van de beheerseenheden, die niet naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats zijn overgebracht, een en ander met inachtneming van de desbetreffende bepalingen bij of krachtens de wet gesteld.
HOOFDSTUK IV Toezicht op het beheer van de archief- en documentatiebescheiden van de beheerseenheden.
De gemeentesecretaris en degenen, die hem vervangen of bijstaan, hebben met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van de geheimen, toegang tot de ruimten, waarin de archief- en documentatiebescheiden worden bewaard.
De gemeentesecretaris ziet toe, dat het beheer van de archiefbescheiden der beheerseenheden geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en van de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften. Een analoog toezicht geldt voor de documentatiebescheiden.
De gemeentesecretaris en/of de deskundige, bedoeld in artikel 10, lid 2, doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan degenen, die door burgemeester en wethouders is belast met het beheer van de archief- en documentatiebescheiden, onder vermelding van de voorzieningen, die naar zijn mening moeten worden getroffen. Indien hij hiertoe aanleiding vindt, doet hij hiervan tevens mededeling aan burgemeester en wethouders.